Robert Crumb's Genesis

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Alfredius
Kontakt:

Robert Crumb's Genesis

Inläggav Alfredius » mån 22 jun 2009, 09:45

Hittade ingen tråd här om Robert Crumb's senaste alster! Undra om det även blir Exodus och så vidare...

Kommer den bli översatt och utgiven på svenska?

http://www.bokus.com/b/9780224078092.ht ... rt%20Crumb

http://www.crumbproducts.com/

http://komikamagasin.se/artikel/586/rob ... ta-mosebok

Lite besläktad med Jan Lööf stilmässigt?

Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Kontakt:

Inläggav mikkeX » mån 22 jun 2009, 10:34

På svenska: Ja, Kartago ska ge ut den i höst.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 22 jun 2009, 12:50

Ursprungligen postat av Alfredius

Hittade ingen tråd här om Robert Crumb's senaste alster! Undra om det även blir Exodus och så vidare...

Kommer den bli översatt och utgiven på svenska?

http://www.bokus.com/b/9780224078092.ht ... rt%20Crumb

http://www.crumbproducts.com/

http://komikamagasin.se/artikel/586/rob ... ta-mosebok

Lite besläktad med Jan Lööf stilmässigt?

Det är väl snarare Lööf som inspirerats av Crumb, vad jag vet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Alfredius
Kontakt:

Inläggav Alfredius » tis 23 jun 2009, 07:04

Wakuran skrev:

Säkert så, menade bara att dom är lite lika varandra.

Användarvisningsbild
Rickard
Very Good

Inläggav Rickard » tor 25 jun 2009, 10:03

Alfredius skrev:
Wakuran skrev:

I Hjälp nr 3/2008 finns en en-sides-serie de gjort tillsammans på 70-talet.
So far, so good, so what!

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 25 jun 2009, 14:00

Rickard skrev:
Alfredius skrev:
Wakuran skrev:

I Hjälp nr 3/2008 finns en en-sides-serie de gjort tillsammans på 70-talet.

Jo, precis. Fast jag tror Lööf ritade om den i Crumbs stil då originalet hade försvunnit, eller något sånt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Re: Robert Crumb's Genesis

Inläggav Nima » mån 02 apr 2012, 18:16

Är Crumb någon ni rekommenderar?
Är lite nyfiken på "The Complete Crumb Comics".

Vet ju att både Don Rosa och Jan Lööf är inspirerade av snubben. Och de båda är ju lite av favoriter.
Om jag har förstått det rätt så brukar man säga att han var den som började med underground-serier? Vet för övrigt knappt vad underground-serier är för något.

EDIT: Funderar annars på "Fritz the Cat". Ser att den även finns på svenska. Är översättningen något att ha och är volymen komplett?
ur skulle ni beskriva serien?
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185703109
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 02 apr 2012, 18:56

Kolla upp honom först skulle jag säga, det är verklitgen nån folk kan ogilla nämligen eller tvärtom.

Jag har aldrig imponerats av nånting han gjort och vad andar nu än säger sig inspirerade av så märks de tinte på de två ni tar upp i deras komersiella serier iaf.

Det är underground comix helt enkelt, så ta och stjäl lite och kolla in först så ni inte blir tokbesvikna.
På engelska finns massor så nåt svenskt är egentligen inet nödvändigt för att kolla det.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » mån 02 apr 2012, 19:31

På lööf syns det tydligt men givetvis så är det inte lika övertydligt i hans barnserier, i serien Bellman så är det övertydligt
Bild

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » mån 02 apr 2012, 19:49

kungnima skrev:Är Crumb någon ni rekommenderar?
Ja det är det, det tillhör en viktig del av seriehistorien. Även om man inte gillar det så är det bra att ha läst men det är verkligen inget alla gillar (jag är splittrad). Om det är en ekonomisk fråga (typ du är student/arbetslös) så skulle jag kolla in mitt lokala bibliotek först, chansen är ganska stor att de har nåt med honom.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 02 apr 2012, 19:55

Bufkin skrev:På lööf syns det tydligt men givetvis så är det inte lika övertydligt i hans barnserier, i serien Bellman så är det övertydligt
Bild

Jo sant det syns i hans mer personliga serier och även det Rosa gjorde i undergroundväg, men annars inet mycket alls och särskilt inte i hur de gjorde sina vanliga serier.

Många uppger ju Crumb som en som inspirerat dem, men det är lite som superherotecknare som uppger kanske Kirby eller nån so msin, de behöver inte se lika ut för den skull.

Man bör nog checka upp Crumb iaf för att se om man gillar det.

Jag hatar det inte, man har ju läst de där mr. Natural och så, men alltså jag kan leva utan det helt ändå kan jag gilla folks serier som då säger att de är inspirerade av Crumb, de är ju inte kopior på honom.

Sen är han självklart nån form av anfader för den typen av serier.
Kanke bör man kolla in det pga detta bara, så man kan ha en åsikt bara.

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » mån 02 apr 2012, 20:06

kungnima skrev:Är Crumb någon ni rekommenderar?
Är lite nyfiken på "The Complete Crumb Comics".

Vet ju att både Don Rosa och Jan Lööf är inspirerade av snubben. Och de båda är ju lite av favoriter.
Om jag har förstått det rätt så brukar man säga att han var den som började med underground-serier? Vet för övrigt knappt vad underground-serier är för något.

EDIT: Funderar annars på "Fritz the Cat". Ser att den även finns på svenska. Är översättningen något att ha och är volymen komplett?
ur skulle ni beskriva serien?
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185703109

Jag sålde nyligen de Robert Crumb-tidningar som jag hade och jag tycker att det är många som överskattar honom. Men Fritz the cat-albumet finns kvar här och
är helt klart bland det bästa som han har gjort. Men han hade i och för sig en och annan godbit i Epix också. Framför allt minns jag hans serie om 1968-tiden och rörelsen.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 02 apr 2012, 22:15

Hans konstnärsskap är ju på sätt och vis både konsekvent och ändå inte. Det är lätt att se att en serie är gjord av Crumb, men samtidigt kan två olika Crumb-serier vara som natt och dag. Hans senare serier (fr.o.m. ca. 80-talet) har kanske inte haft lika stor påverkan, men de känns ofta mer allmängiltiga.

En stor del av hans påverkan har legat i hans approach snarare än hans teckningsstil, också, d.v.s. just i det faktum att han tagit vad för märkligt nonsens som farit igenom hans skalle och ocensurerat tecknat ned det, mer än hur och i vilken stil han har gjort det.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 02 apr 2012, 22:21

Jag ser dock sällan nåt djupare i honom som jag kan se hos andra, Chris Ware hyllar Crumb tex.

Är man lite flowerpower och förstår lite bohemisk flumstil så tror jag man har mer utbyte av det hela.

Jag har faktikst läst den här Genesis på engelska, och det är en redogörelse över gamla testamentet typ, det är helt ok, men inget otroligt imo.

Men visst han är inte löjligt frälst så att säga vilket gör att ,man orkar läsa det, det är bar som en historia eller då historier som alla andar vilket ju Bibeln är och det ha rha nklart begripit, jobbigt när folk pushar på när de gör nåt sånt här.

Jag har läst andras seriebiblar som varit fulla med trams som bara får mig tat må illa.
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inläggav Nima » mån 02 apr 2012, 22:22

Verkar vara en extrem "älska eller hata"-grej med honom då.

Vad säger ni, är det värt att kolla upp "Fritz the Cat"? Vad för slags humor handlar det om?

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 02 apr 2012, 22:25

"Fritz the Cat", tja, litet som tidiga Rocky är väl den närmsta referenspunkten jag kommer, eller Peter Bagge's "Hate" (om du läst), men litet galnare och oförutsägbarare.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 03 apr 2012, 03:20

kungnima skrev:Verkar vara en extrem "älska eller hata"-grej med honom då.

Vad säger ni, är det värt att kolla upp "Fritz the Cat"? Vad för slags humor handlar det om?

Håller med Bufkin, jag är klart splittrad inför Robert Crumb, både honom som person och hans serier. I dokumentären "Comic Book Confidential" fick jag verkligen en kraftig motvilja till honom, medan i egna filmen "Crumb" hade jag inga som helst problem med honom som person.
http://www.imdb.com/title/tt0094897/
http://www.imdb.com/title/tt0109508/
(Ska för övrigt skriva recensioner på dessa vid tillfälle.)

Vissa av serierna funkar medan andra känns klart ointressanta. Fritz the Cat tycker jag känns lite pubertalt grabbig, så som väldigt mycket av Crumbs övriga serier dras med också. Inget jag egentligen har problem med, men inte heller finner särskilt intressant. Filmskaparen Ralph Bakshi (som i mitt tycke är klart intressantare) gjorde en animerad film på just Fritz the Cat. Som redan föreslagits gör du nog bäst i att låna något av honom på biblioteket innan du eventuellt slår till och köper. Själv tycker jag han funkar bäst i blandtidningar som Epix, enbart Crumb-serier skulle bli i mesta laget för mig.

Han tecknade även en del avsnitt av American Splendor åt Harvey Pekar om du vill läsa något tecknat av honom men skrivet av någon annan.
http://www.comicvine.com/american-splendor/49-28361/

Hemmagjord svensk dubbning av Fritz the Cat.

(Finns fler "riktiga" klipp från filmen på YT.)

OT.

Med "underground" menas väl främst att det inte är mainstream utan ligger på något litet bolag eller ges ut själv mer eller mindre i fanzinform, fast inte i formen att fanzinet handlar om tillverkarens stora favorit utan mer i upplaga och spridning. Det finns ju två typer inom fanzinskapande, varav den ursprungliga ofta glöms bort numera. Där man gör en enkel tidning om något man älskar. Crumbs undergroundserier ges dock ut i den andra varianten, där man skapar en enkel tidning med sina egna alster. På SPX exempelvis så är det nästan uteslutande varianten med egna serier som visas upp och säljs, rena hyllningstidningar ser man tyvärr inte skymten av (jag har i alla fall inte sett till några). I begreppet underground kan det ingå att verket är subversivt också, men måste inte vara det. Inom nästan alla kulturformer finns det någon form av undergroundvariant, som är lite mer obskyr, udda, tuff, utmanande eller bara experimentell. Undergroundrörelserna ser sig ofta själva som mer äkta och trogen någon slags ursprungsideal, eller att de vågar ta steget längre än Svenssonvarianten av samma kulturform. Latin Kings och Slipknot exempelvis är inte underground, även om de kanske såg sig som det i början.

På sätt och vis kan man nog säga att internet både är en fördel och nackdel för underground. Distributionen av skapade verk har ju blivit mycket enklare. Samtidigt når man så många fler och blir därmed inte riktigt lika källarbetonad som tidigare utan mer mainstream bara av det faktum att man når så många. Exempelvis så kan man säga att John Waters är underground medan Shane Dawson som har miljontals med fans som följer honom (obegripligt nog). Hade Shane fått nöja sig med super-8 och distribution ur garaget hade han varit underground men nu slänger han upp en film på Youtube och inom några dygn har han setts av några miljoner. Ju fler som gillar en viss undergroundsak så ju mer tappar den liksom i trovärdighet och status, det ska ge en känsla om att man tillhör en utvald skara som kan tänka längre än gemene man om man tillhör en viss undergroundgrupp. I dagens läge skulle jag säga att det är mer underground att syssla med Märklintåg än rap exempelvis. Att medvetet försöka göra något till underground blir det ofta misslyckat, men det kommer nog att dröja innan Liv Strömquist fattar att hon är mer mainstream än 91:an numera. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Inläggav UlfK » tis 03 apr 2012, 08:45

Även om Crumb inte gjort mer än den här seriesidan hade han måst räknas som en av de stora; "A Short History of America":

Bild
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 03 apr 2012, 11:48

Labrador Road 26 skrev:OT.

Med "underground" menas väl främst att det inte är mainstream utan ligger på något litet bolag eller ges ut själv mer eller mindre i fanzinform, fast inte i formen att fanzinet handlar om tillverkarens stora favorit utan mer i upplaga och spridning. Det finns ju två typer inom fanzinskapande, varav den ursprungliga ofta glöms bort numera. Där man gör en enkel tidning om något man älskar. Crumbs undergroundserier ges dock ut i den andra varianten, där man skapar en enkel tidning med sina egna alster. På SPX exempelvis så är det nästan uteslutande varianten med egna serier som visas upp och säljs, rena hyllningstidningar ser man tyvärr inte skymten av (jag har i alla fall inte sett till några). I begreppet underground kan det ingå att verket är subversivt också, men måste inte vara det. Inom nästan alla kulturformer finns det någon form av undergroundvariant, som är lite mer obskyr, udda, tuff, utmanande eller bara experimentell. Undergroundrörelserna ser sig ofta själva som mer äkta och trogen någon slags ursprungsideal, eller att de vågar ta steget längre än Svenssonvarianten av samma kulturform. Latin Kings och Slipknot exempelvis är inte underground, även om de kanske såg sig som det i början.

På sätt och vis kan man nog säga att internet både är en fördel och nackdel för underground. Distributionen av skapade verk har ju blivit mycket enklare. Samtidigt når man så många fler och blir därmed inte riktigt lika källarbetonad som tidigare utan mer mainstream bara av det faktum att man når så många. Exempelvis så kan man säga att John Waters är underground medan Shane Dawson som har miljontals med fans som följer honom (obegripligt nog). Hade Shane fått nöja sig med super-8 och distribution ur garaget hade han varit underground men nu slänger han upp en film på Youtube och inom några dygn har han setts av några miljoner. Ju fler som gillar en viss undergroundsak så ju mer tappar den liksom i trovärdighet och status, det ska ge en känsla om att man tillhör en utvald skara som kan tänka längre än gemene man om man tillhör en viss undergroundgrupp. I dagens läge skulle jag säga att det är mer underground att syssla med Märklintåg än rap exempelvis. Att medvetet försöka göra något till underground blir det ofta misslyckat, men det kommer nog att dröja innan Liv Strömquist fattar att hon är mer mainstream än 91:an numera. Slut OT.

Nja, i seriesammanhang menar man med underground en specifik rörelse som varade från ung sent 60- till tidigt 80-tal, med vissa gemensamma nämnare i tematik (personlig hållning, provokation och slopad självcensur etc.) och publicering (utanför de större förlagen med försäljning utifrån andra kanaler, t.ex. head shops med marijuana-parafernalia). Serier gjorda senare med liknande tematik och produktion brukar man i regel inte klassificera som underground.

Skön dubb, annars. På svenska påminner det litet om dansken Jannik Hastrup, som gjorde flera smått "subversiva" tecknade filmer under 70- 90-talet.

http://www.plaschke.dk/tegnefilm/jannikh.htm

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inläggav Nima » tis 03 apr 2012, 17:08

Jag tackar ödmjukast för alla svar.
Ska nog kolla upp det. Personligen har jag svårt för att låna på bibliotek, av skumma anledningar.

Det får bli någon samling med "Fritz the Cat" någon gång i år, förhoppningsvis. Återkommer i så fall med vad jag tycker.

Återgå till "Nyheter"