Serie i propagandasyfte på serieskola

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Serie i propagandasyfte på serieskola

Inlägg av mikkeX »

http://komikamagasin.se/artikel/704/serier-i-propagandasyfte-pa-serieskola

Det här är nog bland det märkligaste jag sett på länge i utbildningsväg....
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jo, det hela är mycket underligt.
Jag fattar inte vilken konstig omväg de tar.
Kan man inte använda någon av alla de serietecknare man utbildat tidigare?
De kan väl inte vara överhopade med uppdrag?
Verkar totalt knasigt att utbilda en hel ny kull, bara för att göra ett arbete åt Malmö Stad.
Men det ligger väl i linje med det vi sagt tidigare i en annan tråd.
Man utbildar för många, rakt in i arbetslöshet.
Dem det är synd om är ungdomarna. De blir lurade.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Om man ska säga något positivt är det väl att man får ut materialet till allmänheten, men det låter ju skumt att man förväntas göra arbete för kommunen gratis.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Inte bara gratis - man får ju antagligen betala för att göra det då man tar studielån för att kunna studera....

Jag har skickat ett gäng frågor till de ansvariga på skolan och Malmö kommun, förhoppningsvis är det inte så illa som det ser ut.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Läser man bara texten på hemsidan så framstår det verkligen som att gratis arbetskraft sökes. Som verksam serieskapare kan jag bara hoppas att ett sådant oseriöst projekt inte ros i land.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="mikkeX"]

Inte bara gratis - man får ju antagligen betala för att göra det då man tar studielån för att kunna studera....

Jag har skickat ett gäng frågor till de ansvariga på skolan och Malmö kommun, förhoppningsvis är det inte så illa som det ser ut.
[/quote]
Nja, studielån är ju rent konkret ingen definitiv "kostnad", och dessutom frivilligt. Det är f.ö. en distanskurs, och jag vet inte hur många kostnader för den som är "absoluta" (dvs kurslitteratur, kompendium etc).

Å andra sidan verkar det oseriöst av kommunen att anlita obetald arbetskraft, hursomhelst.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Wakuran - vet inte hur du har studerat , men för mig är studielån verkligen en kostnad...
Joakim - har nu fått svar från Kvarnby, och det ger inte så mycket mer klarhet i det hela, de säger dock rent ut att ingen ersättning kommer att utbetalas till de examinationsarbeten som kommer användas i informationskampanjen - jag inväntar nu svar från Malmö stad - ansvariga där har semester till nästa vecka.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Ett "lärlingssystem" där en elev samtidigt är väldigt billig arbetskraft åt sin "mäster" / lärare tycker jag egentligen är vettigt (oavsett om det gäller serier eller något annat). Men då ska det ju vara så att lärligen kan leva på sitt lärlingsskap (även om det är med 10m² boyta och ett kosthåll på blodpudding och nudlar).

Men här är det alltså frågan om helt oavlönade studier, och då är det minst sagt tveksamt att låta det eleverna skapar under studietiden tillfalla skolans sponsorer.

Och jo, studielån är naturligtvis en kostnad på riktigt, men är det frågan om deltidsstudier så kan det ju gå att försörja sig på annan deltid och klara sig utan studielån. Men det gör knappast saken bättre.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det är väl ok om syftet är just att det ska användas av Malmö i miljöyfte, men annars vet jag inte.

Det låter dock lite konstigt med en kurs just för detta, de hade väl kunnat skaka fram några tecknare som tecknat det de vill ha redan från början, trots allt går det väl bidrag till en sån här kurs.

Sen har ni andra rätt i att den enskilde studenten ju kommer att få ta studentlån förmodligen och sätta sig i skuld.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

[quote="mikkeX"]

Wakuran - vet inte hur du har studerat , men för mig är studielån verkligen en kostnad...
Joakim - har nu fått svar från Kvarnby, och det ger inte så mycket mer klarhet i det hela, de säger dock rent ut att ingen ersättning kommer att utbetalas till de examinationsarbeten som kommer användas i informationskampanjen - jag inväntar nu svar från Malmö stad - ansvariga där har semester till nästa vecka.
[/quote]

Som elev borde man erbjudas att gå kursen och examineras utan att ens
verk (oavsett hur bra den än är) används i kampanjen.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Penpuscher
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:52
Ort: Sverige

Inlägg av Penpuscher »

Det är väl likadant med alla "myndigheter". Jobbar som snickare och vart kontaktad av vårt fack för ett par år sedan att göra en bild till deras möten. Dom drev en kampanj mot svart arbetskraft, jag var intresserad och undrade om betalning. Dom sa att dom inte gärna ville betala arbetsgivaravgift utan kunde ge mig presentkort på bolaget istället! Finns det ett kryphål ska det tydligen krypas igenom!:)
Användarvisningsbild
Penpuscher
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:52
Ort: Sverige

Inlägg av Penpuscher »

Jag tog jobbet... Sprit är ju alltid sprit:)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

The Spirit is my favorite
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Skriv svar