AdLibris

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » tor 22 okt 2009, 18:16

[quote="Peak"]

Mja, jag känner att det nog inte är någon mening med att försöka priskonkurrera. Det fungerar aldrig, eftersom man då får så dåliga marginaler att det inte går att överleva. Just Adlibris är ju generellt dyra jämfört med Bokus, men å andra sidan har Bokus gått med förlust så länge tillbaka man kan se på allabolag:

http://www.allabolag.se/5565386389 (orsaken till att bolaget är inaktivt är att det numera ligger under Akademibokhandeln för att kunna få deras rabatter).

Att sitta och sälja och inte tjäna någonting på det är ju meningslöst. Då kan man ju lika gärna strunta i att sälja. Om man kollar på Adlibris eller priser och "vanliga" inköpspriserna på förlagssystem, så ser man genast att om man skulle försöka konkurrera prismässigt med dem så går man med förlust på så gott som varenda beställning man skickar ut.

Å det tredje så tror jag att det måste få ett slut snart. Bokus kan inte fortsätta blöda pengar (Akademibokhandeln går väl inte heller så bra nu, va?), och Adlibris problem i det här fallet har ju varit att de reagerat (Bokus och Akademibokhandeln får rabatter, då måste vi också ha)... Jaha, varför då? undrar man. Varför kan inte Alvglans eller Levande Ljud få samma rabatter då? Vad är det som är så speciellt med Adlibris, förutom att de säljer väldigt mycket på grund av att de har pressat marginalerna (vet inte, men antar att de tjänar lite på att "bo" i samma stad som ett av Förlagssystems lager. Vete tusan vad som händer nu när Förlagssystem flyttar allt till Falun).

Det enda jag sätter mig emot är egentligen rabattssystemet. Ge alla återförsäljare samma chans genom att ge dem samma inköpspris, så funkar det nog bäst. Ger man någon rabatt för att de är stora så att de kan bli ännu större och konkurrera ut de mindre kan det ju vara bra för kunden i det korta loppet, men knappast i det långa när det bara finns en eller två aktörer kvar på marknaden.

[/quote]

Hur mycket är då en dålig marginal för en seriehandlare ?

För Albumförlaget är 25% vinstmarginal på ett album helt ok, och då är det endast den marginalen om jag säljer cirka 80% av upplagan.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
Peak
Very Good
Kontakt:

Inläggav Peak » tor 22 okt 2009, 18:34

Seriehandlare vet jag inte, men om jag skall ta en av mina genomsnittliga artiklar (ljudböcker, utpris 250-300) och skicka ut så....

*räknar*

4% marginal får jag det till. Då räknar jag med ett genomsnittligt porto till mig och porto ut (eftersom jag är portofri. Allt utom utpris före moms.) Är det fler artiklar att skicka så blir det givetvis något bättre. Detta är då svenska ljudböcker. Utländska ljudböcker ger något bättre marginal.

Kan påpeka att Adlibris är 19 kronor billigare än mig på just den artikeln, medan Bokus är 28 kronor billigare.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » tor 22 okt 2009, 19:41

[quote="Alvjanne"]

... och sen tar man ju också ifrån distributionsföretagen sin uppgift och alla i leden vill sälja och tjäna pengar, ...[/quote]

Fast om en butik kan handla direkt av förlagen utan att det blir för mycket krångel för någondera parten så är det väl ingen förlust om distributionsföretagen kånkar och försvinner? Om de däremot faktiskt fyller en viktig funktion så lär de nog bli kvar ...

Som läsare så vill jag ha välsorterade butiker där jag kan ta på serierna och handla direkt över disk. Och så vill jag ha kreatörer som skriver och tecknar bra serier. I övrigt är det faktiskt "ju färre mellanhänder dess bättre" som gäller. Förlagen fyller en del väsentliga funktioner (översättning, produktion, investering, etc), så de får gärna vara kvar också. Men ytterligare mellanhänder? Hellst inte!

Användarvisningsbild
Peak
Very Good
Kontakt:

Inläggav Peak » tor 22 okt 2009, 19:59

grossisten fyller ju dock den funktionen att det blir betydligt lättare för både förlag och återförsäljare ifall de slipper sitta och försöka sluta enskilda avtal med varandra. Man har "allt på ett ställe", så att säga.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 22 okt 2009, 20:15

Adlibris mfl är ju rätt värdelösa på att packa saker, jag får bättre packningar från UK och USA än vad de använder, det är inte bara en gång de seriöst förstört saker för mig och att skicka tillbaka kostar ju asmycket och de skiter fullständigt i en.

Det enda bra är att de tar det på faktura så att säga även om de fått för sig att 10dagar är normalt (det är 30 dagar i lagen annars).

De är as helt enkelt och jag gissar att de övriga i gänget kommer följa efter Adlibris, då har jag handlat klart på de där internetställerna iaf, nån jävla måtta får det vara, komma och kräva en massa skit för tat de ka sälja ens grejer, stick och brinn.
eller gasa er Bonniers.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Peak
Very Good
Kontakt:

Inläggav Peak » tor 22 okt 2009, 20:28

Returer pga fel på varan borde väl butiken betala, vad jag vet? Den enda gången som köparen betalar frakten är väl ifall denne ångrar sig? Det är iaf vad jag fått ut av konsumentköplagen.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 22 okt 2009, 20:41

De har vägrat mig iaf, jag klagade och då ville de att jag returnerade boken, en stor jävel, och då tyckte jag att då fick de skicka mej en retusedel då jag inte kan skicka den för 19 spänn som de kan, nä seru det kunde de inte bedömma osv, så det skulle jag få betala för att få en ny.

En anna gång fick jag nåt jag aldrig hade beställt, även detta ville jag skulle återsända till dem på min bekostnad, slutade med att jag ljög för dem att jag gjort det och nu ville ha det jag beställt, jag hade beställningen kvar osv så det syndes att det var fel.

Sen menade de att de inte fått boken, va konstigt kontrade jag med då, så jag fick det jag hade beställt iaf även om de självklart hajade att jag bluffade.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » tor 22 okt 2009, 22:35

[quote="Peak"]

grossisten fyller ju dock den funktionen att det blir betydligt lättare för både förlag och återförsäljare ifall de slipper sitta och försöka sluta enskilda avtal med varandra. Man har "allt på ett ställe", så att säga.
[/quote]

Jo, absolut! Och så länge det är en väsentlig funktion lär det inte gå någon nöd på grossisterna ... Men i dagens eller morgondagens läge med elektronisk kommunikation och möjligheter till print-on-demand etc, så kanske de snart är överflödiga.

Jag tänker mig ett system i en nära framtid, där bokhandlaren sitter med sitt beställningssystem och väljer ut de böcker han vill ta hem från praktiskt taget alla förlag i de länder han tycker är intressanta varpå systemet lägger beställningar direkt i de olika förlagens system.

Tekniskt är det inte svårt, om det inte är så att man vill ägna sig åt att förhandla fram individuella rabatter och villkorsdetaljer ...

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 22 okt 2009, 23:13

I form av lågsäljande album/trades så är det ju väldigt intressant med print on demand, det finns redan inom vissa obskyra serier.

Kanske är det nyckeln så länge vi som vil ha en fysiskt bok i näven lever iaf, eller vi som vil se ut över vårt vansine i hyllorna.

Jag har svårt st se att enbart digitala serier slår det på ett tag iaf.

Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Kontakt:

Inläggav mikkeX » fre 23 okt 2009, 08:12

[quote="rkaj"]

Jag tänker mig ett system i en nära framtid, där bokhandlaren sitter med sitt beställningssystem och väljer ut de böcker han vill ta hem från praktiskt taget alla förlag i de länder han tycker är intressanta varpå systemet lägger beställningar direkt i de olika förlagens system.
[/quote]
Där ligger inte framtiden - då har du fortfarande den krångliga distributionsapparaten kvar - vad vi kommer ha så smångingom är antagligen en digital trykpress på plats i butiken. Det finns redan på några platser redan runt om i världen - dock inte med serieinriktning, men det kommer.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 23 okt 2009, 08:32

[quote="mikkeX"]

Där ligger inte framtiden - då har du fortfarande den krångliga distributionsapparaten kvar - vad vi kommer ha så smångingom är antagligen en digital trykpress på plats i butiken. Det finns redan på några platser redan runt om i världen - dock inte med serieinriktning, men det kommer.
[/quote]
OT.

Hur blir kvaliteten från en sådan? Antar att man måste trycka en jäkla massa innan man tjänat in vad en sådan press kostar. Jag menar om den kostar en halv mille, så blir det väldigt många tidningar/album innan man går plus. Då tror jag nog mera på digital distribution, om jag inte tar fel har Marvel redan att man kan prenumerera på en digital version istället för en pappersvariant.

Snarlikt problem som biograferna/filmbolagen dras med, det kostar multum att ta fram kopior och att distribuera dem (tur att de inte skickas med Posten), men digitalprojektorerna är så infernaliskt dyra att man måste sälja enorma mängder biljetter för att finansiera det hela.

Tycker nog Rkajs förslag låter förnuftigt, om än kanske inte helt genomförbart. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good

Inläggav Alvjanne » fre 23 okt 2009, 10:04

[/quote]

Hur mycket är då en dålig marginal för en seriehandlare ?

För Albumförlaget är 25% vinstmarginal på ett album helt ok, och då är det endast den marginalen om jag säljer cirka 80% av upplagan.
[/quote]

Nu är det väl ingen handlare i någon bransch som vill prata om sina marginaler och speciellt inte på ett öppet forum.
Men jag skickar ut en liten ekvation att lösa, jag har 70000 kr i kvartalet i hyra och om jag nu skulle ha ett påslag på 25% hur mycket i månaden måste jag sälja för att få ihop till hyran?
Lokalen räknas som ett A läge därav hyran, men jag tycker B läge men tanke på Götgatan som det är en folkström utan dess like vissa dagar och nu pratar vi södershöjder.
Sen allt svinn på en månad, vi skiter i att räkna det för det vill jag inte veta, jag kan bara säga att dom är enormt skickliga dom där j....... Tog en på bar gärning förra veckan, hade fyllt en påse så mycket så påsen gick sönder och därav tog jag honom!

En korvhandlare kan ha minst 1000% bara på räksalladen, man är nog i fel bransch helt enkelt!

Janne

Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine

Inläggav Stefan_N » fre 23 okt 2009, 10:11

Är det typ Espresso Book Machine du tänker på Mikke?

Då behövs det en del ytterligare utveckling kan jag säga som var förbi Blackwells i London för att köpa en bok bara för att.

Nu lider systemet fortfarande av att det bara är böcker utanför upphovsrätten som finns med, vilket naturligtvis borde gå att lösa. Men även kvaliteten på själva boken är lite för låg. Visst, vill man bara läsa boken och inte ha ett snyggt band i hyllan så ok, men annars, nej. Som studentlitteratur fast fulare blev i a f min bok.

Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Kontakt:

Inläggav mikkeX » fre 23 okt 2009, 10:41

[quote="labrador road 26"]

[quote="mikkeX"]

[/quote]
OT.

Hur blir kvaliteten från en sådan? Antar att man måste trycka en jäkla massa innan man tjänat in vad en sådan press kostar. Jag menar om den kostar en halv mille, så blir det väldigt många tidningar/album innan man går plus. Då tror jag nog mera på digital distribution, om jag inte tar fel har Marvel redan att man kan prenumerera på en digital version istället för en pappersvariant.

Snarlikt problem som biograferna/filmbolagen dras med, det kostar multum att ta fram kopior och att distribuera dem (tur att de inte skickas med Posten), men digitalprojektorerna är så infernaliskt dyra att man måste sälja enorma mängder biljetter för att finansiera det hela.

Tycker nog Rkajs förslag låter förnuftigt, om än kanske inte helt genomförbart. Slut OT.
[/quote]

Redan i dag är en bra digitalpress nära offsetten. Om vi går några år fram i tiden så har vi nog i prioncip samma kvalitet, och priset på en en digitalpress faller hela tiden. Samma tidning som man använder för att trycka upp i en digitalpress kan givetvis säljas endast digitalt också - det är bara två olika försäljningskanaler av samma produkt.

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator

Inläggav Ellingen » fre 23 okt 2009, 15:10

[quote="mikkeX"]

Redan i dag är en bra digitalpress nära offsetten. Om vi går några år fram i tiden så har vi nog i prioncip samma kvalitet, och priset på en en digitalpress faller hela tiden.[/quote]
Det finns redan idag digitalpressar som producerar i så hög kvalité att en "lekman" inte kan avgöra vilken tryckteknik som använts.

Tror dock inte det digitala kommer ersätta offseten - däremot komplettera den.

Den initiala kostnaden vid offset är hög - du måste trycka många ex för att få ner styckepriset.
Väl i produktion blir följandepris (om du väljer 10000 istället för 5000) lågt.

Den digtala pressen har låga intitiala kostnader - däremot ett högt styckepris, ett pris som ej heller sjunker nämnvärt väl i produktion.
Följandepriset blir därmed inte lägre - det finns alltid en brytpunkt där det lönar sig trycka i offset.

Vinnarna på digital produktion blir små/smala upplagor.
Du kan idag med "print on demand" till ett hyfsat pris göra en så låg som upplaga som 1. (en!)

Ett exempel kan vara Tintinpiraten "Alfakonsten" som diskuterats livligt.
Har du tekniken (digitalpressen med rätt efterbehandlingsutrustning) kan du när du vill köra fram ett, två, fem osv. nya album.
Originalen har du i datorn. Ett knapptryck - vips, en minut senare en styck "Alfakonst" tillverkad. [xx(]

EDIT: Det är inte digitalpressen som är "dyr", det är efterbehandlingen. Lack - limbindare är fortfarande direkt obilligt.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."

Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine

Inläggav Stefan_N » mån 26 okt 2009, 09:23

Rabatterna diskuteras i den här artikeln i svd

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3705303.svd

Användarvisningsbild
Alvjanne
Very Good

Inläggav Alvjanne » mån 26 okt 2009, 12:36

[quote="Stefan_N"]

Rabatterna diskuteras i den här artikeln i svd

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3705303.svd

[/quote]

Intressant artikel och detta säger allt om rådande situation, nu ska förlagen ta smällarna för nätbokhandelns agerande och vad som händer med dom fysiska bokhandlarna som finns kvar efter detta kan man lätt ana.

Janne

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » sön 01 nov 2009, 19:44

Seger !? AdLibris backar från sina krav säger deras VD, Pär Svärdsson. Dock, läser man lite mellan raderna så kommer det ett nytt förslag senare. En avisering om prishöjning på böcker/album från förlag som inte har skrivit på förslaget, men det tycker jag är i sin ordning att AdLibris får sätta vilka priser dom vill.
Hela artikeln kan läsas på svb.se
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » sön 01 nov 2009, 23:05

Stort Grattis till Albumförlaget och alla andra småförlag! Tills vidare kan vi i alla fall hoppas på att det finns orsak att gratulera ...

[8D]

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » mån 02 nov 2009, 03:39

Bra kämpat Mikke och Lennon! En jätte har backat för era krav.
Simma lugnt!

Återgå till "Nyheter"