Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Al Williamson RIP

Inlägg av Agentum »

Ok, otroligt att namnet blev så förknippat med tidningen att det blev kvar när serien försvunnit tom.

Jag mins att jag undrade vad X9 var för nåt när jag var yngre, man tänkte det väl iofs som nåt agentnamn eller nåt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Al Williamson RIP

Inlägg av Zara Hero »

Serien har en intressant och ganska förvirrad historik.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... _X9_(serie)

Äsch, det verkar inte som om Seriewikilänken funkar. Men gå in på seriewikin och sök på X9 så får du se informationen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Al Williamson RIP

Inlägg av Wakuran »

Zara Hero skrev:Serien har en intressant och ganska förvirrad historik.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... _X9_(serie)

Äsch, det verkar inte som om Seriewikilänken funkar. Men gå in på seriewikin och sök på X9 så får du se informationen.


Trubbel med parentesen, tydligen. Fungerar med mallen.

Agent_X9_(serie)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Al Williamson RIP

Inlägg av Zara Hero »

OK. Bra.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Al Williamson RIP

Inlägg av aakeforsmark »

germund skrev:
Agentum skrev:Den här Williamson känner jag bara till från Corrigan faktiskt, är det denna X-9 som gav den svenska blaskan sitt namn en gång i tiden?


Ja, 1969 när svenska blaskan startade stod Williamson kanske på toppen av sin Corrigankarriär. Preliminärt, om jag lyckas hämta mig snart, blir det en minnessida i X9 nr 9.


När tidningen startades så körde man Bob Lewis/Lubbers version. Al Williamson började man köra med i samband med att man gick över till 100-sidorsformatet. Den tidiga X9-tidningen hade Bill Lignantes lite udda Fantomen som biserie. Om jag minns det rätt så började man köra Mel Graffs X9 i Fantomen senare under namnet "Kelly från FBI" eller var det i X9 som biserie? Hursomhelst så kom man senare att köra Lewis-serier också under Kellynamnet eftersom de var så olika Williamsons version.

Jag tror att Williamson i första avsnittet använde sådand där streckrasterpapper som Lewis använde på några ställen. Det kan ha gått i sista numret av den tunna X9-tidningen.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Al Williamson RIP

Inlägg av Zara Hero »

aakeforsmark skrev:
germund skrev:
Agentum skrev:Den här Williamson känner jag bara till från Corrigan faktiskt, är det denna X-9 som gav den svenska blaskan sitt namn en gång i tiden?


Ja, 1969 när svenska blaskan startade stod Williamson kanske på toppen av sin Corrigankarriär. Preliminärt, om jag lyckas hämta mig snart, blir det en minnessida i X9 nr 9.


När tidningen startades så körde man Bob Lewis/Lubbers version. Al Williamson började man köra med i samband med att man gick över till 100-sidorsformatet. Den tidiga X9-tidningen hade Bill Lignantes lite udda Fantomen som biserie. Om jag minns det rätt så började man köra Mel Graffs X9 i Fantomen senare under namnet "Kelly från FBI" eller var det i X9 som biserie? Hursomhelst så kom man senare att köra Lewis-serier också under Kellynamnet eftersom de var så olika Williamsons version.

Jag tror att Williamson i första avsnittet använde sådand där streckrasterpapper som Lewis använde på några ställen. Det kan ha gått i sista numret av den tunna X9-tidningen.

Det var allt det där jag inte orkade reda ut, det var därför jag postade länken till Seriewikin ovan istället... [:D]
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Al Williamson RIP

Inlägg av aakeforsmark »

Dessutom lyckades jag göra en i sammanhanget fullständigt grotesk felsyftning. Bob Lewis använde tämligen konsekvent sådant där streckrasterpapper. Al Williamson använde, om jag minns rätt, det pappret på några ställen i sitt första avnsitt. Men han gick snabbt över till sin extremt realistiska teckningsstil.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Al Williamson RIP

Inlägg av Allan Kämpe »

Al Williamson är en av mina stora förebilder som tecknade i Alex Raymonds tradition. Williamson tecknade flitigt i EC´s tidningar Weird Science och Weird Fantasy där han var tongivande tillsammans med Wally Wood och några andra tecknare på det goda 1950-talet. Sedan kom den cencurerande Comics code och förstörde förlaget EC´s möjligheter att publicera nyskapande serier.
Williamson tecknade ju också Alex Raymonds Blixt Gordon (efter 1980-talsfilmen) som gavs ut i ett svenskt album. Albumet hade en hemsk färgläggning men jag har sett att det nu finns en nyutgiven bok med Williamsons Blixt Gordon-teckningar i svart/vitt och det är en ren njutning att beskåda de avfotograferade originalen.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Al Williamson RIP

Inlägg av K-E Lindkvist »

germund skrev:Preliminärt, om jag lyckas hämta mig snart, blir det en minnessida i X9 nr 9.

Försök få med en liten faksimil av presentationen av Goodwin och Williamson ur 1/72 när du skriver den. Här visade redaktör Lundström att han tog både läsarna och serieskaparna på allvar, en tradition som jag tycker fullföljs än i denna dag. Nummer 1/72 innehåller för övrigt ett riktigt bra Corrigan-äventyr där huvudpersonen får fel på bilen i alldeles fel stad på den amerikanska bonnvischan... ;)

Låt mig också slå ett slag för biografin The Art of Al Williamson som jag skrivit en kortare text om på serienytt.se.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Al Williamson RIP

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bloggen "Easily Mused" har lagt upp hela "The Success Story" så nu tycker jag att ni surfar över dit och läser den omedelbums! [:o)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Steve Perry sjuk (avliden?)

Inlägg av Agentum »

Oj mord tom, jag känner heller inet till personen, men efter vad ni beskriver så är ju inte mord det man trodde eftersom han verkat haft en väldigt nedgång och sen hämtat sig.

Det enda av meriterna jag känner till är New Universe hos Marvel som gick åt skogen, men där flera av titlarna faktiskt är riktigt bra, tydligen var han inbladad i det.

Jag har nog en del Psi-Force liggandes nånstans, har för mig att den var hyggligt bra iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Steve Perry sjuk (avliden?)

Inlägg av Zara Hero »

Naturligtvis tragiskt för alla inblandade. Samtidigt känns det som om det finns en "story" i det här. Åtminstone så som det berättas i artikeln. Någon skulle kunna skriva ett seriemanus på den här historien.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Steve Perry sjuk (avliden?)

Inlägg av Agentum »

Story? tja givetvis kan han tagit livet av sig, men då hade det inte funnits någon anledning att skriva som de gör, då skrivs det ju oftast att personen är avliden baar om familjen inte vil ha ut sånt kors och tvärs.

Han är ju inte nån jättekändis så han kaske helt enkelt bara som vem som helst blev utsatt för rån i hemmet eller liknade och blev mördad, finns inte så mycket att spinna på tycker jag.

Eller?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Steve Perry sjuk (avliden?)

Inlägg av Zara Hero »

Agentum skrev:Story? tja givetvis kan han tagit livet av sig, men då hade det inte funnits någon anledning att skriva som de gör, då skrivs det ju oftast att personen är avliden baar om familjen inte vil ha ut sånt kors och tvärs.

Han är ju inte nån jättekändis så han kaske helt enkelt bara som vem som helst blev utsatt för rån i hemmet eller liknade och blev mördad, finns inte så mycket att spinna på tycker jag.

Eller?


LÄSTE du inte artikeln? Det är ju som upptakten till en deckare, en serie eller ett tv-program (av typen CSI)? Fantasin börjar genast arbeta. Varför levde de tre vuxna personerna tillsammans? Vilken sorts show var det exfrun var engagerad i? Plus då, naturligtvis, själva kriminalgåtan...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Steve Perry sjuk (avliden?)

Inlägg av Wakuran »

Jag skulle kunna tänka mig något i stil med gamla "Homicide: Life on the Street", om nu någon minns den. ("Uppdrag Mord" på svenska.) Jag brukar inte orka följa TV-serier längre, men när den kom runt tidiga 90-talet var den revolutionerande med realistisk vinkel, smutsiga mord, skakig handkamera, och en ensemble fylld av neurotiska, cyniska, småfula antihjältar som ständigt smågnabbades och drog usla skämt för varandra.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Harvey Pekar avliden

Inlägg av Wakuran »

Harvey Pekar, författare till alternativserien "American Splendor" har avlidit.

Serien "American Splendor" där Pekar beskrev sin vardag, började komma ut under 70-talet, med teckningar bl.a. av underground-legenden Robert Crumb, och blev under 2003 en uppmärksammad spelfilm.

Harvey Pekar blev 70 år.

http://blog.cleveland.com/metro/2010/07 ... nd_ha.html
Senast redigerad av 1 Wakuran, redigerad totalt 0 gånger.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Harvey Pekar avliden

Inlägg av mikaelbergkvist »

Det här året blev inget bra år för serier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Harvey Pekar avliden

Inlägg av Wakuran »

Från SeF:s forum:
Ola Hammarlund skrev:En stor förlust för alternativserierna, definitivt. En helt egen röst har tystnat.

Mark Evaniers minnesord: http://www.newsfromme.com/archives/2010 ... tml#019250.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Harvey Pekar avliden

Inlägg av UlfK »

På svenska finns vad jag vet väldigt lite av Pekar. Några av de första numren av Rocky Magasin körde några av de Crumb-tecknade episoderna. Det borde finnas något av Pekar i Epix/Pox-utgivningen, men jag kommer inte på något på rak arm.

Pekars serier är inte alls för alla. Han gjorde en grej av att skildra de bitar av livet där de flesta av oss tror att inget händer. Pekar gjorde serier av småpratet på jobbet, stunderna då han gick omkring i lägenheten och ororade sig för framtiden, ett besök av en kompis som sitter och pratar en stund osv osv. Vad han lyckades att visa med detta var vad som kom att bli undertiteln för filmen American Splendor - Ordinary life is pretty complex stuff.

Gör dig själv en tjänst och gå och hyr filmen och ha en liten Pekar-festival i kväll.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Harvey Pekar avliden

Inlägg av Wakuran »

Jag sökte på "Robotman's" index, men jag hittade ingenting med Pekar.

http://koti.mbnet.fi/~robotman/index.html

Det verkar inte ha skrivits särskilt mycket i Bild & Bubbla, heller. Fredrik Jonsson skrev något i nr. 5-6/1994, men vet inte på rak arm hur mycket det är.

Den bästa introduktionen till Pekar på svenska, om dock föråldrad, är antagligen artikeln som ingick i antologin/utställningskatalogen "Boken om serier" från 1986.

Boken om serier

Harvey Pekar

American Splendor

Jag har redan filmen på DVD. Den är sevärd.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar