Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av Cadial »

Gezerd skrev:Ajdå så det är slut med Hälge? :(

Det ar val ungefar samma publik som koper Knasen, och de gar alltid latt att lura med repriser. Som jag tror Agentum skrev, sa brukar min pappa lasa Halge, Knasen, 91:an osv. En lasning, sedan returpapper, ar ut och ar in. Om ett skamt ar exakt samma eller bara en variation; vem bryr sig? [:)]
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av germund »

Gezerd skrev:Ajdå så det är slut med Hälge? :(
Framtiden får utvisa vad som händer med Hälge. PÅ kort sikt fortsätter tidningen och Hälge 11 är planerat att bli ett hyllningsnummer till Lars.

Cadial skrev:Det ar val ungefar samma publik som koper Knasen, och de gar alltid latt att lura med repriser.
Att serier repriseras och når nya läsare ser jag inget problem med. Visst, jag vet också att vissa saker repriseras till leda, men grundtanken med repriser är egentligen god, om materialet håller för det (dvs uppskattas av läsarna).

Cadial skrev:En lasning, sedan returpapper, ar ut och ar in. Om ett skamt ar exakt samma eller bara en variation; vem bryr sig? [:)]
Fast så kan man ju säga om nästan vad som helst. För mig stämmer det på de flesta superhjälteserier (inte alla, så klart!) Om en superhjälte pucklar på exakt samma superskurk som för några nummer sen eller någon annan; vem bryr sig? [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av Agentum »

Jo, men är det en idag modern stripserie med alla dess begränsingar i form av vad man kan göra och hur långt man kan hålla sina historier inna en poäng krävs.

Jag håller med omn att Hälge är död. det finns ingen som helst anledning att driva det vidare, det vore nästan fult imo at försöka göra nåt sånt.

Det handlar inte om att inte respektera skaparen från min sida, tvärtom.

Använd det han troligen gjort redan och lägg sen det till vila, en epok är förbi helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av Cadial »

Agentum skrev:Använd det han troligen gjort redan och lägg sen det till vila, en epok är förbi helt enkelt.

Jag menar att man inte behover inte ens lagga ned tidningen. Repriserna kan starta om pa nytt i ett evigt kretslopp och ingen marker det utan koper tidningen som de alltid gjort.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av Agentum »

Jo ok men det käns som falskt för mig tyvärr, sluta gör billiga pengar, vi är trötta på det här i landet då allt ständigt ska gå om och om igen.

Folk vrålar om fler danska serieproducenter såg jag, idioter, vi vill inte ha Egmont i fler upplagor alls, det har bara förstört stoppat allt.

Den här överdrivna idén med reprinter till fan avlöser kommer sänka dem själva till slut.

Se deras försök till nya serietidningar under modern tid, jösses de går loss på allt skit de kan reprinta max.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av Agentum »

Sen ska jag väl tillägga att Egmont inte bara har dåliga sidor, dess imprints kommer ju med bra saker.
Och troligen underskattar jag marknaden här, man får väl anta att man gör det som är vinstdrivande även om det går i ett.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av Wakuran »

Att Egmont är kommersiella är väl iofs inget problem. Problemet är att det är svårt för alternativen att nå ut.

För att återknyta till ämnet hittade jag en gammal Nalle Lufs idag med reklam för nya tidningen Bobo, annons både inne i tidningen och på baksidan. Baksidan är knackigare tecknad, så misstänker att det inte var Mortimer själv som låg bakom den.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av Agentum »

Jo sant, de är lite "himmel eller helvete" dvs man vill ju att de ska var kvar men ändå att fler val dök upp.

Finns Bobbo och vad tusan hette de där smurfkopiorna? Gnuttar va kvar, det var ju evigheter sen käns det som.

Vrid ringarna till max så de blidar ordet FLAX.

Jag trodde den brakade ihop av sig själv med tiden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av Wakuran »

Ah. Nej, första numret kom -78 (eller December -77, om annonsen jag hittade stämmer), men serien las ner någon gång på det tidiga 90-talet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av Kattmannen »

Trist att Hälge-skaparen Mortimer är borta [:I]
Men hade han inte gjort mer än bara Hälge?
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av Grumme »

Kattmannen skrev:Trist att Hälge-skaparen Mortimer är borta [:I]
Men hade han inte gjort mer än bara Hälge?


Jo, han var även upphovsman till Bobo och Gnuttarna.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... s_Mortimer
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av germund »

Kattmannen skrev:Trist att Hälge-skaparen Mortimer är borta [:I]
Men hade han inte gjort mer än bara Hälge?
Jodå, en hel del men kanske mest kända är Bobo och Gnuttarna som nämndes ovan. Redaktionen är precis igång med ett stort hyllningsnummer av Hälgetidningen, vilket enbart kommer att innehålla serier av Lars från hela hans karriär (+en hel del hyllningsteckningar och texter av diverse tecknare och vänner).
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av Rufus »

Jag såg förövrigt att Lars Mortimer även har varit redaktör för serietidningen Dennis på 1970-talet, och kanske även för fler tidningar?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av Sir-L »

germund skrev:[...]Redaktionen är precis igång med ett stort hyllningsnummer av Hälgetidningen, vilket enbart kommer att innehålla serier av Lars från hela hans karriär (+en hel del hyllningsteckningar och texter av diverse tecknare och vänner).

Detta nummer får ni gärna avisera om här på forumet, så får jag som inte läser tidningen i vanliga fall chans att skaffa det.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av germund »

Sir-L skrev:Detta nummer får ni gärna avisera om här på forumet, så får jag som inte läser tidningen i vanliga fall chans att skaffa det.
Det blir Hälge 11 i november, dubbelt så tjockt som ett vanligt nummer och tryckt på mycket bättre papper.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av Erik S »

Anders1 skrev:Jag såg förövrigt att Lars Mortimer även har varit redaktör för serietidningen Dennis på 1970-talet, och kanske även för fler tidningar?

Ja, han var flitig serietidningsredaktör innan han sadlade om till serietecknare. Även för 91:an och Knasen. Det står på Seriewikin, som Grumme länkade till.
germund skrev:
Sir-L skrev:Detta nummer får ni gärna avisera om här på forumet, så får jag som inte läser tidningen i vanliga fall chans att skaffa det.
Det blir Hälge 11 i november, dubbelt så tjockt som ett vanligt nummer och tryckt på mycket bättre papper.

Vad kul att ni gör en sådan satsning, det ska bli spännande att få se det numret. Hur ser det annars ut med seriens och serietidningens framtid?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av germund »

Erik S skrev:
germund skrev:Det blir Hälge 11 i november, dubbelt så tjockt som ett vanligt nummer och tryckt på mycket bättre papper.
Vad kul att ni gör en sådan satsning, det ska bli spännande att få se det numret. Hur ser det annars ut med seriens och serietidningens framtid?
Ingen vet fortfarande riktigt hur Hälges framtid ser ut. På kort sikt kör vi på - på lång sikt, så... blir det spännande vad som än händer. Hälge 11 är ett kul projekt, med sisådär 40 inblandade personer som skrivit, gjort hyllningsteckningar etc, men fokus är serier av Lars, med diverse exempel från hans karriär. Lite trist att inget dylikt genomfördes när Lars fortfarande var med oss, men det är ju tyvärr som det brukar bli. Vi funderade på en bok, men ett nummer av Hälge når ut mycket bredare och fortare, distributionen är redan fixad och den når precis de som vi vill nå, dvs Hälge-läsarna, till stora delar personer som inte hade nåtts av en bok.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av Wakuran »

Såg via Seriewikin att italienaren Giorgio Rebuffi gått bort.

http://lucaboschi.nova100.ilsole24ore.c ... o-rebuffi/
http://www.lambiek.net/artists/r/rebuffi_g.htm

Det verkar som de flesta källor är italienska, men det finns ju alltid webböversättning för att förstå det viktigaste.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av germund »

Sir-L skrev:
germund skrev:[...]Redaktionen är precis igång med ett stort hyllningsnummer av Hälgetidningen, vilket enbart kommer att innehålla serier av Lars från hela hans karriär (+en hel del hyllningsteckningar och texter av diverse tecknare och vänner).
Detta nummer får ni gärna avisera om här på forumet, så får jag som inte läser tidningen i vanliga fall chans att skaffa det.
Idag kom den från tryck- Hälge 11, hyllningsnumret till Lars Mortimer. En massa hälg-jobb blev det, men det var det värt!
Bild
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tide

Inlägg av Looding »

Den får man försöka lägga vantarna på. Är detta sista numret, eller kommer tidningen att fortgå, eller är det fortfarande oklart?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Skriv svar