Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Gammelsmurf

Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Gammelsmurf »

Den långvariga MAD-seriekonstnären och illustratören George Woodbridge är död. Han blev 73 år.

Känd för sin delikat korsstreckade pennstil älskade han att rita karikatyrer, helst på den amerikanska förortsbon som han följde från början på 1960-talet och till idag under dess förändringar. Han ritade dem så fula, fläckiga och ruttnande från insidan, att folk trodde han hade en låg tanke om människor.

Han dog på ett sjukhus på Staten Island där han också bodde. Orsaken var emfysem, enligt hans fru Deborah Woodbridge.

Woodbridge föddes i Flushing, Queens 1930 och gick på konstskola med andra berömda tecknare som också kom att arbeta på MAD eller dess föräldrarbolag E. C. Comics, som Frank Frazetta, Angelo Torres och Al Williamson.

För över 50 år ritade han för MAD, en karriär som började 1957 när han sålde sin första illustration till parodimagasinet, men den illustration som han kanske blev mest berömd för var en sportsatir från 1965 kallad "43-Man Squamish" som innehöll en fånig fältsport spelad med fåraherdar, krokar, simfötter, polohjälmar och omöjligt komplicerade regler. Collegestudenter från hela landet älskade det och brukade skicka in foton på sig själva spelandes sporten.

Han hade också en andra karriär som illustratör av historiskt exakta militärverk som trevolymen "American Military Equipage, 1851-1872" publiserad på 1970-talet. Han deltog också som den amerikanska revolutionskrigs-entusiast han var i flera återupplevanden av kriget med en grupp av historiefreaks.

- George var en humoristisk illustratör, inte en seriekonstnär. Han hade ett fantastiskt öga för detaljer. Vi visste att om vi bad honom att rita en kantin, blev det inte bara en vanlig kantin, det blev den exakta modellen regeringen utfärdade 1876 för en historia om Custer's sista strid, säger John Ficarra, nuvarande redaktör för Mad.

Han efterlevs av sin fru och tre söner från ett tidigare äktenskap.


Källa: FAJAF, http://www.fajaf.com

Har slagit ihop alla trådar som handlar om att personer inom serievärlden har gått bort.
Använd denna tråden i fortsättningen. Förhoppningsvis slipper vi skriva i den alltför mycket.
Mod/Kungnima
Gammelsmurf

Rest in peace - Tråden om serieskapare som gått ur tiden

Inlägg av Gammelsmurf »

Will Eisner avled den 3:e januari 2005 till följd av hjärtproblem. Han blev 87 år gammal.

Källa: http://www.willeisner.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av rkaj »

Adjö, Will Eisner. Tack för din Livskraft, och för ett hus i Bronx. Tack för den sista dagen i Vietnam, och för till stormens hjärta. Tack för alla dina bidrag till seriemediets utveckling. Tack för Spirit.

Drömmaren är död, men drömmen kommer alltid att leva.
Användarvisningsbild
jrsp
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 25 jan 2005, 13:43
Ort: Sweden

Inlägg av jrsp »

Knappt en notis i kulturdrakarna när en konstnär och berättare,sällan skådad,slipper iväg in i det okända och en ton mindre i den stora tutan vi alla spelar.
'sob'
J
Användarvisningsbild
Halvard Hövlig
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 08:47

Inlägg av Halvard Hövlig »

RIP.

/Halvard Hövlig
Gammelsmurf

Hunter S. Thompson död...

Inlägg av Gammelsmurf »

Author Hunter S. Thompson Commits Suicide


ASPEN, Colorado Feb 20, 2005 — Hunter S. Thompson, the acerbic counter-culture author of books such as "Fear and Loathing in Las Vegas," fatally shot himself Sunday night at his Aspen-area home, his son said. He was 67.

"Hunter prized his privacy and we ask that his friends and admirers respect that privacy as well as that of his family," Juan Thompson said in a statement released to the Aspen Daily News.

Pitkin County Sheriff Bob Braudis, a personal friend of Thompson, confirmed the death to the News. Sheriff's officials did not return calls to The Associated Press late Sunday.


Länk: http://abcnews.go.com/US/wireStory?id=518039
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Man tycker att tidningarna kunde kosta på sig notisen "Spirits pappa är död". Han var trots allt en av de mest framstående serietecknarna, speciellt ur ett seriöst perspektiv. De begränsar sig väl till Lee Falk och liknande. Kulturredaktörerna kanske inte kommit längre i seriekunskapen?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag har för mig att DN faktiskt skrev något. Just DN och SvD tycker jag borde nämna det. Vad gäller aftonblasket och sexpressen har jag betydligt lägre förväntningar ...
Användarvisningsbild
Zipparn
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 03 jul 2005, 12:56
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Zipparn »

Sorgligt. Fear and Loathing in Las Vegas är ett mästervärk.
Användarvisningsbild
Ola He
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 09:45
Ort: Sverige

Inlägg av Ola He »

Förlaget Casterman rapporterar att Martin dog på torsdagen, 88 år gammal:

http://www.independent.co.uk/arts-enter ... 75199.html

Förutom "Alix" arbetade Martin även med "Frank, världsreportern" och assisterade Hergé på "Tintin".


/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Inlägg av Offissa Pupp »

Det var tråkigt att höra. Trodde i min enfald att Martin redan plockat ner skylten. Skäms naturligtvis oerhört för detta flagranta tecken på åldersdiskriminering (=alla gamla är döda). Gillar Frank massvis, och jag vill verkligen tycka om Alix - men den tar sig själv på så himla stort allvar.

För något år sedan dog fantastiska Macherot,och nu alltså Martin. Finns det några från den klassiska franskbelgiska perioden kvar nu? Hur är det ex med tecknaren av Tim & Tommy samt Isabella: Will?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Will dog 18 februari 2000. Vilken period menar du med "klassiska"? Fram till 50-talet? 60-talet?

Roger Leloup (Yoko Tsuno) lever iallafall fortfarande, och Berck (Sammy, finns på danska) lever, men bestämde sig nyligen för att gå i pension, vilket är närapå unikt för en framgångsrik fransk-belgisk tecknare.

Och Uderzo såklart, men det han gjort senast har ju inte varit så bra, och frågan är också hur mycket av det färdiga materialet han egentligen har varit ansvarig för.

Edit: Jean Graton är nog förresten det bästa namnet jag hittar. Han står (antagligen med hjälp av en mindre studio) bakom drösvis med album av racingserien Michel Vaillant, men är numera pensionerad.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ola He
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 09:45
Ort: Sverige

Inlägg av Ola He »

Minns ni sista sidan i albumet "Natascha flygvärdinnan"? Det är inte många av de avbildade tecknarna som fortfarande finns ibland oss.

/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Ola He skrev:
Minns ni sista sidan i albumet "Natascha flygvärdinnan"? Det är inte många av de avbildade tecknarna som fortfarande finns ibland oss.

/ola


Pratar du om den här bilden?
http://www.datacomm.ch/parrat/bd/clin2_06.shtml
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Inlägg av Offissa Pupp »

Ja, med 'klassisk' menar jag naturligtvis de skapare som jag tycker är bäst. [:)]

Man kan undra lite över hur de dog. Som Wakuran skriver så verkar det vara kutym att jobba med sin serie to the bitter end. (Jag kommer att tänka på Carl Barks som de sista tio åren längtade efter pensioneringen, men det kanske är skillnad att jobba på Disneyfabriken...) När det gäller dödsfall, så känns det på något sätt passande att Maurice Tillieux - liksom Albert Camus - dog i en bilkrasch. Känns som det är lite starquality över honom.

OT: Sammy har jag undrat lite över. Vad är det för en serie? Det är väl den där som utspelar sig på tjugotalet? Det är en tidsepok som jag gillar! Finns den inte alls översatt till svenska? Är den överhuvudtaget värd att läsa? Håller på att lära mig franska, kan det vara värt att titta lite på den serien, eller är det mer besvär än det är värt?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jo, precis. Den utspelar sig under 20-talet i USA. Det finns någon Natascha-serie där Nataschas "förmoder" upplever äventyr under 20-talet, där Sammy har en cameo. Vad jag vet finns den inte översatt alls.

Vad menar du med "besvär"? Jobbigt att läsa serien, jobbigt att hitta serien, dyrt att samla på album, etc?

Går f.ö. också en nybörjarkurs i franska nu, men jag är väl lat för mina studier. =S
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Inlägg av Offissa Pupp »


har köpt en grammatik och en ordbok och kör en ensamkurs med hjälp av importerade seriealbum. Började med Tintin (som jag kan utan och innan) och Tim och Tommy. Det går riktigt bra faktiskt. Med lite grundläggande grammatiskt intresse och hyfsat ordförråd går det hittills över all förväntan. Måste ju göra något vettigt av den här pappaledigheten! :-) Känns skönt att också veta att man alltid kan ta nörderiet till nya nivåer.

Så med 'besvär' menar jag egentligen bara om det är tillräckligt bra serie att använda som fransk språkkurs. Det finns ju enormt bra utgivet (nähä!), förutom T&T har jag just Natacha samt Isabelle på listan. Pengarna räcker med andra ord inte till allt. (Men Sammy finns i prisvärda samlingsvolymer integrale.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, serien finns på danska och verkar hyfsat populär där, men jag har inte läst den själv. Tydligen är det Raoul Cauvin som skrivit manus, som även skrivit Blårockarna (vilken jag knappt läst heller) så albumen skulle ju rimligen kunna ha litet liknande humor.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ola He
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 09:45
Ort: Sverige

Inlägg av Ola He »

Wakuran: just den bilden.

/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Inlägg av Kattmannen »

Ursprungligen postat av Ola He

Förlaget Casterman rapporterar att Martin dog på torsdagen, 88 år gammal:

http://www.independent.co.uk/arts-enter ... 75199.html

Förutom "Alix" arbetade Martin även med "Frank, världsreportern" och assisterade Hergé på "Tintin".


/ola


Det var trist att höra, att Alix skapare Jacques Martin dött. Jag hade två underbart bra Alix-album när jag var liten; Den svarta järnklon och Oribals tiara. Här om året så hittade jag på loppis Den siste spartanen, och den köpte jag direkt, så det är det enda album jag har nu.

När jag läste Den siste spartanen så fick jag en känsla (men jag kan minnas fel) av att det handlade om en betydligt yngre Alix än i de andra albumen. Eller åtminstone yngre än i de två album jag hade när jag var liten på 80-talet. Vad jag förstått så var Den siste spartanen det första albumet, så det kan ju stämma. Eller också så minns jag Alix (från de två andra albumen jag läste) som äldre för att jag själv var liten då när jag läste dem, då på 80-talet.
Skriv svar