Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Enligt Mark Evanier (som brukar ha torrt på fötterna) har Bill Lignante avlidit. Det var väl han som tecknade den Fantomen som gick i X9 (INTE Agent X9, utan den tunna utan limmad rygg)?

Det verkar som det har varit känt bland fantomister i åtminstone en månad.

Lignante var tydligen ett kort tag dagspresstecknare, ser jag. Sen blev han tydligen Gold Key-tecknare (och det var den här serietidningsversionen som gick i X9) och King Comics-tecknare (den här serietidningsversionen gick i enstaka nummer av svenska Blixt Gordon-tidningen).

http://www.phantomwiki.org/Bill_Lignante
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

Harlan Ellison dog i lördags, 28 juni. Han är väl mest känd för sin science fiction-litteratur, men har även varit inblandad i diverse serieprojekt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Agentum »

får mig att tänka på den mycket udda sak som gick till domstol efter ett uttalande av Ellison angående serieförfattaren Michael Fletcher, jises vilken tokhistoria.

Fletcher passerades väl sen till bakgrunden och försvann, lite synd jag gillade särskilt hans Jonah Hex och en stabil Conan författare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

Michael Fleisher försökte tydligen stämma Harlan Ellison för förtal, läser jag. Det låter ju initialt inte så lätt att få en fällande dom i.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av K-E Lindkvist »

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Agentum »

Oj, man trodde nästan aldrig det skulle hända, jag hoppas ändå nånstans att någon vet "sanningen" om honom och att det nu kommer ut en del vad han tänkte och tyckte om sin tid hos tex Marvel och Charlton mfl.

Att det är lögn att han förstörde sina original, att de finns kvar och nu kan visas, vad jag vet sålde han själv aldrig någonting, iaf inte officiellt.

Först satt ju Marvel på originalen men senare var de ju tvugna att släppa dem, till de inblandade så han fick ju tillbaka massor från tidigare då, som nån som träffade honom påstod att han typ använde baksidorna på mm.

Visst en del finns ju om det här men bar från väldigt gamla källor och ofta är han rätt neutral och det är ju knappast att Stan Lee överlåter äran för nånting frivilligt.

Nu står han på tur med, men han mins nästan inget om nånting utan upprepar det han lärt utantill så där har vi ingen okänd källa.

En personlig favorittecknare.
9mm, i'm never further away than that.
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av MGHG »

För den som vill veta mer om Steve Ditko rekommenderas dokumentären "In Search Of Steve Ditko" som gjordes för BBC under ledning av Jonathan Ross, YouTube: https://youtu.be/3gwDnhMO8is.

Lästips på svenska:

Nu hoppas jag på att det kommer skrivas artiklar som analyserar serieskapande och serieberättande samt vad som faktiskt var speciellt med Steve Ditko, och inte bara upprepningar av att han inte var överens med Stan Lee.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

Jag är ändå förvånad över hur grundmurad cred killen har haft i decennier. Om han verkligen velat berätta sin sida av Marvelhistorien istället för att låta fansen lägga pusselbitar, hade han antagligen bara behövt ringa Gary GrothComics Journal när som helst, t.ex. så skulle han bokat ett direktflyg till New York från Seattle samma dag.

Imponerande livsverk, hur som helst.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av larsa66 »

Tråkigt att han hittades död efter två dagar.
Vila i frid, Steve Ditko.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

Han var ju en gammal ensamvarg, iofs... Känns inte alltför orimligt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av larsa66 »

Inte orimligt, men tråkigt ändå.
Berättelserna han förmedlade hade ett stort kärleksfullt budskap. Jag hade önskat att det fanns någon nära honom.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av BoJustBo »

Så vitt jag vet hade han ju bara kontakt med en ända människa i många, många år. Dvs hans redaktör sedan 60-talet Robin Snyder som höll i hans kickstarter kampanjer nån gång om året.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

Några enstaka kan det nog ha varit, men inte direkt många...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Agentum »

Nej och inga barn osv, men jag antar att det var ett val han gjorde vad än man kan tänka om det.
Det måste inte behövt var olyckligt, vi vet ju faktist inte hur han tänkte själv, en del människor vill var ensamma även om det är svårt att förstå för andra.

Han hade ju en speciell livsåskådning med sin objektivism, svart eller vitt, rätt eller fel och inga gråzoner det visar ju hans egna alster på väldigt och imo ända tillbaka till tex Spider-man kan man läsa ut det då vi ju vet hur det gick till Ditko och Kirby var ju självgående på väldigt lite förinformation av Stan Lee som sen skrev dialogen eller vad man ska kalla den :-)

Han har uttalat sig lite om Spider-man i en gammal intervju, han ville ju ha än mer fria händer och gick tillbaka till Charlton där han iofs fick mest betalat av alla men det var ändå struntpengar per sida i branschen (typ mindre än hälften), men mer eller mindre total frihet, vilket han valde över Marvel.

För min del gillar jag det han gjorde åt Warren i svartvitt, det är han i toppform och visar att han minsan kunde sitt jobb även om han väl är lite va en minimalistisk särskilt jämfört med bombastiska Kirby.
Han uttalade sig negativt om Comic code då han tyckte den hindrade väldigt mycket, han kom ju igånmg presis när den redan fanns, ändå är han ju en av dem som kunde göra kortserier som var mystiska ändå utan att bryta reglerna.

Spider-man är ju Marvels topp figur så trots tjafset om äckligt med spindlar(enligt Goodman) och dumt att dölja ansiktet med mm så fick han till det direkt.
En udda sak är ju att Kirby fick göra omslaget till AF 15, Lee gillade inte det Ditko hade gjort, och till råga på allt fick Ditko tucsha Kirbys omslag.

Det hela blev väl trots allt om att synas om rättigheter och pengar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av spindelmannenelektra »

Det känns lite tomt att Steve Ditko är död. [:I] Han skapade ju världens kanske största superhjälteikon, Spider-Man. Min största hjälte. [:)] Jag hoppas Steve finner frid och ro.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det meddelas att Russ Heath avlidit i en ålder av 91 år.

Bild

Här tillsammans med Segio Aragones, Mark Evanier, Tom Yeates, Marv Wolfman (stående) Paul Levitz & John B. Cooke (sittande) på Comic-con 2013.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Grumme »

Är det bara som jag fått för mig, eller blir serietecknare ovanligt ofta +90 år?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

Grumme skrev:Är det bara som jag fått för mig, eller blir serietecknare ovanligt ofta +90 år?

De har ju en rätt lugn livsstil, och så är det väl ganska många generellt i västvärlden som blir 90+ år. Min mormor blev 99...

(Men hade iofs rätt ont mot slutet...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

Marvels gamla slitvarg Marie Severin har lämnat oss.

http://www.comicsbeat.com/rip-marie-severin/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av MGHG »

Dödsruna från The Comics Journal över Marie Severin: http://www.tcj.com/marie-severin-1929-2018/
Skriv svar