Adamsonstatyetten 2011

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: Adamsonstatyetten 2011

Inläggav Wakuran » mån 26 sep 2011, 01:11

Hmmm, priset har egentligen alltid gått till individer, ser jag om jag kollar närmre, men t.ex. Magnus Knutsson, Daniel Atterbom och Fredrik Strömberg (från SeF) har fått pris, samt även Horst Schröder.

Adamsonstatyetten

Dessutom har det under 80-talet varit en del bråk både emellan SSA/Hegerfors och Horst, samt SSA/Hegerfors och SeF (Hegerfors uppträdde mycket i media och var en tydlig symbol för den nostalgiska och konservativa seriefandomen, i grunden) så SSA kan vara mer intresserade av att ge priset åt annat håll.

Däremot tycker jag ju personligen Horst absolut förtjänar ett pris i alla fall.

Edit: Horst hade redan fått, ser jag nu.

Edit 2: Kristiina Kohlemainen, grundare och chef för Serieteket och initiativtagare till SPX, är ju ännu en värdig kandidat.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » mån 26 sep 2011, 08:53

Seriewikin kommer på tal långt före serieforum (enligt mig, för att..), för även om serieforum är roligt är det inte "en sökbar överskådlig resurs för serievänner" ... men serieforum har iofs ett annat fokus, att vara en plats för serieintresserade att mötas på.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » mån 26 sep 2011, 12:40

Isegrim skrev:Seriewikin kommer på tal långt före serieforum (enligt mig, för att..), för även om serieforum är roligt är det inte "en sökbar överskådlig resurs för serievänner" ... men serieforum har iofs ett annat fokus, att vara en plats för serieintresserade att mötas på.

Vet inte exakt vad du menar med INTE sökbar, men då har du nog missat sökfunktionen som dessutom söker på samtliga sajter kopplade till forumet.
http://serienytt.se/om/sok/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint

Inläggav Sir-L » mån 26 sep 2011, 12:52

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Då kan man nog nämna Seriewikin, också. Görs en hel del ideellt arbete på olika håll i Sverige.

Det räknar jag som Seriefrämjandet men det kanske inte är helt korrekt. SeF har väl fått antar jag.

Jag (som iof råkar vara både medlem i Sef och redaktör på Seriewikin) ser Sef och Seriewikin som två olika saker. Sef står ju för serverplats men har ju egentligen ingenting att göra med resten. (Hoppas jag inte skjuter mig själv i foten nu)

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » mån 26 sep 2011, 12:52

Labrador Road 26 skrev:
Isegrim skrev:Seriewikin kommer på tal långt före serieforum (enligt mig, för att..), för även om serieforum är roligt är det inte "en sökbar överskådlig resurs för serievänner" ... men serieforum har iofs ett annat fokus, att vara en plats för serieintresserade att mötas på.

Vet inte exakt vad du menar med INTE sökbar, men då har du nog missat sökfunktionen som dessutom söker på samtliga sajter kopplade till forumet.
http://serienytt.se/om/sok/

Allting är sökbart.

Syftar på att här finns fakta blandat med en massa blurr (noise, prat) och man kan inte lita på att hitta korrigerad fakta (vilket då är seriewikins funktion). Att söka här på forumet är ingen skillnad från att söka på internet i stort. Skillnaden är i så fall att här kan jag fråga, få en personlig vinkel på fakta och stöta på sånt jag inte letar efter.

Men,... forumet är inte en sökbar faktadatabas man skulle referera till.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » mån 26 sep 2011, 13:12

I vilket fall som helst ser det ut som priset bara delas ut till serieskapare och förlagsfolk så varken vi, Seriewikin eller Serieteket ser ut att kunna komma på tal. Kollar man listan som Wakuran bidrog med tycker jag de tidigare valen känns rätt godtyckliga.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » ons 28 sep 2011, 09:58

Wakuran skrev:Med tanke på att TT Spektra fick Rolf Jansons namn om bakfoten, så misstänker jag att samma sak är fallet med begreppet "Heders-Adamson", och att det handlar om vad som SSA själva betecknar som "(förtjänst)diplom". Om någon kan bekräfta kan jag ändra på Seriewikin.

Det var en mini-Adamson, en sån som delats ut 1985 och 2007.

Erik S skrev:Mig veterligen har han inte varit aktiv alls i seriebranschen sedan just serietidningars första år.

Tjaa, men han var i branschen 1950-64 och hann göra mycket på den tiden. Fantomen, Illustrerade Klassiker, Svenska Mad...

Labrador Road 26 skrev:I vilket fall som helst ser det ut som priset bara delas ut till serieskapare och förlagsfolk så varken vi, Seriewikin eller Serieteket ser ut att kunna komma på tal.

På diplom-sidan finns t.ex. journalister som fått pris, Thomas Storn som ansvarar för Svensk Seriearkiv osv. Diplom-priset är ganska brett. Jag ser inget formellt hinder för att Serieforum (eller kanske snarare de personer som ansvarar för forumet) skulle kunna få ett diplom. Jag vet inte om jag håller med om att Serieforum borde få ett diplom, men ser inget hinder.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » ons 28 sep 2011, 23:05

AndreasEriksson skrev:
Erik S skrev:Mig veterligen har han inte varit aktiv alls i seriebranschen sedan just serietidningars första år.

Tjaa, men han var i branschen 1950-64 och hann göra mycket på den tiden. Fantomen, Illustrerade Klassiker, Svenska Mad...

Absolut, min intention var inte alls att förringa hans stora insatser under 50- och 60-talet. Jag menade bara att han kunde fått priset tidigare än 2011.

Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine

Inläggav Stefan_N » tor 29 sep 2011, 08:42

Hur fungerar nomineringsförfarandet? Om man inte blir nominerad kan man ju inte heller vinna.

Karl-Alfred
Very Good

Inläggav Karl-Alfred » tor 29 sep 2011, 12:07

Det är Serieakademin som sköter den saken. De olika ledamöterna nominerar och sedan diskuterar de sig fram till en vinnare. Nomineringarna lämnar de in någon gång under vårkanten.

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » tor 29 sep 2011, 12:17

Vilket pris är mest prestigefullt, Urhundenplaketten eller Adamsonstatyetten?
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 29 sep 2011, 12:51

Magnus skrev:Vilket pris är mest prestigefullt, Urhundenplaketten eller Adamsonstatyetten?

Beror det inte på vilken organisation man favoriserar, Seriefrämjandet eller Serieakademin? Mest en fråga om smak alltså.

Själv kan jag tycka att någon som ger Stan Lee pris är förnuftig men å andra sidan ger man det till Martin Kellerman så är man bäng i skallen. (Tål verkligen inte karln.)

Användarvisningsbild
Ola He
Fine

Inläggav Ola He » fre 07 okt 2011, 12:39

Magnus skrev:Vilket pris är mest prestigefullt, Urhundenplaketten eller Adamsonstatyetten?

Äpplen och päron, tycker jag. Adamson går till serieskapare baserat på deras hela karriärer, Urhunden till enstaka album från det föregående året. Adamson har ju en längre historia och kanske är mer känt hos allmänheten därför. Urhunden har nog synts i media mer på senare år.

Vet ärligt talat inte vilket som skattas högts av flest. Båda har väl varit ungefär lika utskällda under åren. [:)]

/ola he

Användarvisningsbild
Ola He
Fine

Inläggav Ola He » fre 07 okt 2011, 12:47

Sir-L skrev:Jag (som iof råkar vara både medlem i Sef och redaktör på Seriewikin) ser Sef och Seriewikin som två olika saker. Sef står ju för serverplats men har ju egentligen ingenting att göra med resten. (Hoppas jag inte skjuter mig själv i foten nu)

Inte för att du skjuter dig i foten, men lite mer än serverplatsen står man väl för. Jag skulle kalla SeF för ett slags "ansvarig utgivare" i sammanhanget. Inte i juridisk mening, men i praktiken publiceras Seriewikin i SeF:s namn.

Men visst är Seriewikin autonom i de flesta bemärkelser - den som arbetar med Seriewikin eller har ansvarsposter där behöver inte vara kopplad till SeF på något vis. Och SeF som organisation lägger sig inte i hur wikiarbetet sköts.

/ola he

Återgå till "Nyheter"