Serierelaterat i media

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av RioGrande »

Bekräftat från säker källa.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Sir-L »

Jag har för mig det finns, åtminstone, två Tomas Eliasson i serievärlden, en som tecknar serier och en som säljer serier. Trodde det var han som tecknar serier som bodde i Malmö, men jag har egentligen ingen aning. Bara vad jag fått för mig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Jag har för mig det finns, åtminstone, två Tomas Eliasson i serievärlden, en som tecknar serier och en som säljer serier. Trodde det var han som tecknar serier som bodde i Malmö, men jag har egentligen ingen aning. Bara vad jag fått för mig.

Jo, det finns en Thomas Eliasson som tecknat litet amatörserier. Jag vet inte om han bor i Malmö nu, iofs, det ser ut som han kommer från Storuman.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... s_Eliasson

(Handlar-Eliassons sida blev borttagen från Seriewikin efter högljudda protester...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Agentum »

Det är ju han seriehandlaren som dyker upp i kommentaterna, han har stött sig med nästan alla och ofta helt i onödan.
Han är en sån som säkert vet en hel del om serier men som aldrig i livet skulle berättta det gratis för nån utan ofta just på detta vis syrligt påpekar saker och ting.

Här åkte han ut och på det andra forumet som fanns hamnade han som moderator tror jag och sköt ner i princip varenda människa som dök upp där så länge det nu varade.

Han är handlare med serier kallar sig seriesam på Tradera bla, inget att hymla med, jag har köpt av honom tom.
Det här är min helt egna åsikt givetvis inget annat.

Jag tycker personligen tecknaren som skriver har rätt, det är inte lätt att tjäna oengar på att göra serier och som han skriver särskilt inte på helt egna projekt.
Men ibland går det ju att lyckas trots allt.

Att försöka härma trender är nig rätt kortsiktigt tänkt om man inte står för dem själv.

Vilka han kan tänkas syfta på i texten har jag inte en aning om [:)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Det är ju han seriehandlaren som dyker upp i kommentaterna, han har stött sig med nästan alla och ofta helt i onödan.
Han är en sån som säkert vet en hel del om serier men som aldrig i livet skulle berättta det gratis för nån utan ofta just på detta vis syrligt påpekar saker och ting.

Här åkte han ut och på det andra forumet som fanns hamnade han som moderator tror jag och sköt ner i princip varenda människa som dök upp där så länge det nu varade.

Han är handlare med serier kallar sig seriesam på Tradera bla, inget att hymla med, jag har köpt av honom tom.
Det här är min helt egna åsikt givetvis inget annat.

Jag tycker personligen tecknaren som skriver har rätt, det är inte lätt att tjäna oengar på att göra serier och som han skriver särskilt inte på helt egna projekt.
Men ibland går det ju att lyckas trots allt.

Att försöka härma trender är nig rätt kortsiktigt tänkt om man inte står för dem själv.

Vilka han kan tänkas syfta på i texten har jag inte en aning om [:)]

Thomas Eliasson var aldrig moderator på SeF:s forum, vad jag minns. Däremot satt han i SeF:s styrelse ett tag.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Agentum »

Kanske har du rätt, jag mins väl fel just där du brukar ha rätt.
Dock mins jag att han och någon annan snabbt decimerade aktiva medlemmar där.

Nåja, nu är ju inte tråden om honom så vi lämnar väl det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Systemet där var väl inte helt optimalt. Som jag minns det skulle avstängningar och såna beslut skötas centralt av SeF:s styrelse i Malmö, medan vi i moderatorstaben inte hade några mellanting mellan att stänga av helt eller låta folk härja. Så i slutändan var det folk som var aggressiva och kom med personangrepp från båda sidorna, men Schirén var den enda som blev permanent avstängd, vilket inte såg så bra ut utifrån. Nåja...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jaime Hernandez faller till föga och gör ett seriealbum för barn - The Dragon Slayer: Folktales from Latin America. Mer i denna artikel i Publisher's Weekly. Kanske något för Rabén & Sjögrens barnserieutgivning? (Och i så fall en utmärkt anledning att plocka över honom till Sverige för deltagande på Bokmässan!)

Bild

Kommer ut på två språk. (144:- på Adlibris.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Senaste nytt från C2E2 i Chicago: Joëlle Jones kommer att skriva och teckna en ny solotidning med Selina Kyle. [:)] Första numret kommer ut i juli.

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av K-E Lindkvist »

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av smorkin »

K-E Lindkvist skrev:Martin Kellerman slutar teckna Rocky efter 20 år. Dagens stripp blir den sista.

Tusan också. Jag tycker att Rocky hållit hög kvalité hela tiden, och senaste året har varit bland de bästa [:I]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Vet någon om datumet kan vara valt för att det var på dagen 20 år sen som Rocky först publicerades i Metro? Jag har försökt leta upp datumet, men det har oäntat nog varit väldigt svårt att hitta, mer än att det varit "på våren".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:Vet någon om datumet kan vara valt för att det var på dagen 20 år sen som Rocky först publicerades i Metro? Jag har försökt leta upp datumet, men det har oäntat nog varit väldigt svårt att hitta, mer än att det varit "på våren".


Jag läste på Fb att det var med att det just var 20 års-jubileum som Martin Kellerman tänkte avsluta serien. Men det blir visst 20 år och en månad eftersom serien tydligen startade i mars 1998.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Okej, men du råkar inte veta exakt datum?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Johan Blixt »

Wakuran skrev:Okej, men du råkar inte veta exakt datum?

28 mars enligt DN: https://www.dn.se/kultur-noje/martin-ke ... att-bygga/
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Johan Blixt skrev:
Wakuran skrev:Okej, men du råkar inte veta exakt datum?

28 mars enligt DN: https://www.dn.se/kultur-noje/martin-ke ... att-bygga/


https://unv.is/dn.se/kultur-noje/martin ... att-bygga/

Tack. Missade tyvärr den uppgiften till Seriewikins kalendarium ...

Förresten, vem är det som har skrivit artikeln? Jag kan inte se det nu när jag läst för många gratisartiklar...

(Thomas Olsson? Han verkar åtminstone ha tagit alla foton, och så är han ju även Kellermans kompis sen ett par år...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Johan Blixt »

Wakuran skrev:Förresten, vem är det som har skrivit artikeln? Jag kan inte se det nu när jag läst för många gratisartiklar...

(Thomas Olsson? Han verkar åtminstone ha tagit alla foton, och så är han ju även Kellermans kompis sen ett par år...)

Jag tycker DN har ett fånigt sätt att ange skribenter på men det ser ut att vara Ika Johannesson.
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Kattmannen »

K-E Lindkvist skrev:Martin Kellerman slutar teckna Rocky efter 20 år. Dagens stripp blir den sista.


Ja det var ett riktigt tråkigt besked. Men vi måste respektera Martin Kellermans beslut. Vi får vara oerhört tacksamma över alla Rocky-strippar som producerats, Kellerman har varit otroligt produktiv. Om det blir något återupptagande av Rocky i framtiden så är det en oväntad bonus. Rocky har gett en många skratt genom åren. En enkel serie men rolig, opretentiös och med stor självdistans med alla flippade kluriga resonemang och funderingar som Rocky kläcker ur sig.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av GuestOnQuest »

Det var på tiden att Rocky avslutades. Kellermans strippar nuförtiden = tre bilder i rad som ser näst intill exakt likadana ut. Sen kör han enrutingar (som är överdrivet uppblåsta i tidningen). Hans texter klarar sig bra utan bilder och jag gissar att han kommer att fortsätta att skriva men strunta i att teckna.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

GuestOnQuest skrev:Kellermans strippar nuförtiden = tre bilder i rad som ser näst intill exakt likadana ut.

Dels har du fel i sak - det är fyra bilder.

Dels har det varit så sen den allra första strippen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar