Tivoli lägger ner...

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Tivoli lägger ner...

Inläggav Isegrim » tor 31 maj 2012, 19:34

Det verkar som att tidningen Tiboli lägger ner...

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... m_content=

Användarvisningsbild
pogono
Fine
Kontakt:

Re: Tivoli lägger ner...

Inläggav pogono » tor 31 maj 2012, 20:29

Aha, det är officiellt nu. Trist.

Patrik A
Fine

Inläggav Patrik A » tor 31 maj 2012, 20:55

Tråkigt att höra, mina yngre syskon (och även jag) har tyckt om tidningen.

Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine

Inläggav nicklas.johansson » tor 31 maj 2012, 21:41

Det var ju fan också! En av de få serietidningar i dagens utbud som jag uppskattar och den enda som jag prenumererar på men det verkar inte vara för låg upplaga den här gången utan att redaktörerna inte får ihop organisationen runt det hela.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 31 maj 2012, 22:02

Någon kompis föreslog volontärarbetare, om det inte varit så ont om seriefandom i Gagnef...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » tor 31 maj 2012, 22:27

– Med nuvarande organisation hinner vi inte arbeta med den nödvändiga marknadsföringen eller utveckla givande temasamarbeten mot skola, företag och organisationer säger chefredaktör Camilla Nyman.

– Det är oerhört sorgligt, säger Jennie Warg, redaktör på Tivoli. Vi får ideligen rapporter om hur uppskattad tidningen är hos barnen så det har verkligen varit ett svårt beslut.

– Det är med sorg i hjärtat jag hör att Tivoli ska läggas ner, säger Seriefrämjandets ordförande Fredrik Strömberg. Tidningen har varit en oas i den svenska barnserieutgivningen; en viktig publiceringsmöjlighet för svenska serieskapare som vill nå en yngre publik och ett bevis på att man kan göra serietidningar med hjärta. Tivoli kommer att lämna ett stort hål efter sig.

Eh, va? Antingen är den viktig eller är den inte viktig.

Det rimmar jävligt illa att å ena sidan beklaga och sörja nedläggningen och framhäva hur viktig publikationen är, och å andra sidan säga rakt ut att man inte har engagemang och tid nog att hålla den vid liv.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 01 jun 2012, 00:10

Fredrik Strömbergs citat känns litet udda i sammanhanget. Det är knappast hans uppgift att jobba med tidningen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 01 jun 2012, 02:26

Jag tror att alla produkter som är beroende av folks goda samvete på något sätt för eller senare går under. Om produkten i sig inte säljer tillräckligt mycket utan kräver att de som på något sätt visar sin goda vilja att hålla en slags bredd i utbudet konsumerar ja då är det bara en tidsfråga innan det inte håller längre. Det var ju helt uppenbart redan när de gick ut förra gången och bölade i pressen, visst det ramlade in nya prenumeranter, vilket det nästan alltid gör när man spelar på folks patos. Men i långa loppet håller aldrig sådana affärsmetoder, för efter ett tag faller folk ifrån i alla fall.

Finns det inte tillräcklig med efterfrågan spelar det ingen roll hur bra en produkt är. Själv skulle jag säga att det var helt givet redan förra gången att det inte skulle hålla, för folks uppoffringar räcker bara ett litet tag, sedan kommer något annat de ska stödja som får fokus istället. Framför allt kan man inte driva en verksamhet som har det som grundförutsättning för att kunna fortsätta, då är det bara att inse att man får byta spår helt och hållet.

Skulle den varit tillräckligt inkomstbringande så hade de som jobbade med den kunnat ägna sig åt det fullt ut. Så visst är det uppenbart att ekonomin inte var tillräcklig. Är det lönsamt så anställer man så många som behövs för att kunna producera.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » fre 01 jun 2012, 06:52

Wakuran skrev:Fredrik Strömbergs citat känns litet udda i sammanhanget. Det är knappast hans uppgift att jobba med tidningen.

Han var citerad i artikeln och jag tog med det för att visa att flera än redaktionen anser att publikationen är viktig.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » fre 01 jun 2012, 07:43

Wakuran skrev:Fredrik Strömbergs citat känns litet udda i sammanhanget. Det är knappast hans uppgift att jobba med tidningen.

Han tycker saker om serier som ges ut eller inte ges ut i Sverige, vad är konstigt med det? Det innebär knappast att han jobbar med tidningen.

Labrador Road 26 skrev:Jag tror att alla produkter som är beroende av folks goda samvete på något sätt för eller senare går under. Om produkten i sig inte säljer tillräckligt mycket utan kräver att de som på något sätt visar sin goda vilja att hålla en slags bredd i utbudet konsumerar ja då är det bara en tidsfråga innan det inte håller längre.

Jag misstänker att de flesta barnfamiljer som inte har någon extrem seriefantast i närmaste bekantskapskretsen över huvud taget inte kände till tidningens existens. I och med kampanjen för ett år sedan blev det något fler, men det var ju huvudsakligen en social kampanj som spreds via oss seriefanatiker. Så jag tror snarare det var marknadsföringen än produken i sig som inte var tillräcklig.

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » fre 01 jun 2012, 08:49

rkaj skrev:Jag misstänker att de flesta barnfamiljer som inte har någon extrem seriefantast i närmaste bekantskapskretsen över huvud taget inte kände till tidningens existens. ... Så jag tror snarare det var marknadsföringen än produken i sig som inte var tillräcklig.

Dito.

Tror det skulle komma fram fler aktörer och tidningar om det var lättare att få ut tidningar till "alla" butiker och kiosker.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 01 jun 2012, 12:26

rkaj skrev:

Han tycker saker om serier som ges ut eller inte ges ut i Sverige, vad är konstigt med det? Det innebär knappast att han jobbar med tidningen.

Det var ett udda citat i sammanhanget, när det kopplades ihop med tidningens nedläggning.

Isegrim skrev:
rkaj skrev:Jag misstänker att de flesta barnfamiljer som inte har någon extrem seriefantast i närmaste bekantskapskretsen över huvud taget inte kände till tidningens existens. ... Så jag tror snarare det var marknadsföringen än produken i sig som inte var tillräcklig.

Dito.

Tror det skulle komma fram fler aktörer och tidningar om det var lättare att få ut tidningar till "alla" butiker och kiosker.

Men då kommer vi till problemet med distributionsmonopolet, igen. Det är för dyrt för oberoende aktörer.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » fre 01 jun 2012, 12:49

Det paradoxala i vårt "valfria" mångfaldssamhälle med tusen vägar till kommunikation som sänder ut strunt gratis hela tiden är att RIKTIG utgivning nästan helt kvävs, ingen vågar satsa på det och det som satsas på drunknar i medieflödet och missas av 99 % av befolkningen. (Hur gör man effektiv marknadsföring utan att uppfattas som spammare?)
Titta på översättning av kvalitetsskönlitteratur - neråt. Titta på utgivning av populärfacklitteratur (som i och för sig nådde en absurd mättnad för fem sex år sedan) - neråt. Många slutar ha seriösa morgontidningar, de tänker att de kan ta en Metro på väg till bussen istället. Att försöka få ut en kulturtidskrift (litteratur, serier, filosofi...) till mer än 300 eller 400 läsare är ett skämt idag --- eller i alla fall ett tungrott slitgöra.

Användarvisningsbild
Linus S
Fine

Inläggav Linus S » lör 02 jun 2012, 12:53

Visst, det är ju jätte trisst när ens lillsyrras favorit tidning läggs ned, men om man funderar på det positiva, så har förlaget klarat sig hyfsat bra ändå, med tanke på att Egmont annars dominerar i serietidningshyllorna.

Så friskt vågat, hälften vunnet! [|)]

Återgå till "Nyheter"