Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Re: Tintin utrensad från kulturhuset i stockholm.

Inläggav Agentum » fre 28 sep 2012, 12:16

Som sagt moralpanik och ingen vet nåt utan antar saker, tänk om media menar att nån är rasist, så får det inte vara.

De är inte möjliga till normala resonemang låt dem leka med media bara så mår väl alla bra sen då antar jag, så kan den där sopproten kläcka ur sig nåt nytt idiotiskt om nåt halvår kanske.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Horus

Inläggav Horus » fre 28 sep 2012, 13:51

Agentum skrev:Som sagt moralpanik och ingen vet nåt utan antar saker, tänk om media menar att nån är rasist, så får det inte vara.

De är inte möjliga till normala resonemang låt dem leka med media bara så mår väl alla bra sen då antar jag, så kan den där sopproten kläcka ur sig nåt nytt idiotiskt om nåt halvår kanske.

"sopprot"? Kom igen nu, detta är serieforum.se:
Behrang "Iznogoud" Miri skall det väl ändå vara?

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 28 sep 2012, 14:09

Sant, jag tänkte mig inte för [:D]

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 28 sep 2012, 15:05

Fast Sopprot är inte så illa ändå, de har ju båda huvudbonaderna på sniskan och är lite lika utseendemässigt.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... eadjns.png
http://db2.stb.s-msn.com/i/A8/3A4A85D9D ... 763F36.jpg

Fast det är möjligt att han som rappare skulle uppskatta ordvitsen i Iznogoud (It's no good) mer. Jag tycker båda passar bra i det här fallet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » fre 28 sep 2012, 18:49

Makode Linde skrev:Det som skaver 2012 kan inte vara hur svarta avbildats historiskt utan hur de inte avbildas i dag.
Makode Linde, känd för sin konstserie ”Afromantics”.
http://www.dagensnyheter.se/shared/f00c ... e49eb0dcd8

Ett av de intressantaste inläggen hitintills.

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » fre 28 sep 2012, 19:29

Bara för sakens skull, lägger jag in den här soffdebatten också.
http://www.svtplay.se/klipp/321090/gomo ... er-simpson
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 28 sep 2012, 21:28

Karin Svensson tar iaf upp att de olika albumen skiljer sig ifrån varandra. Hela diskussionen verkar utgå ifrån att allt är som Tintin i Kongo och det känns som man kastar ut babyn med badvattnet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Mithroth » fre 28 sep 2012, 22:42

Isegrim skrev:
Makode Linde skrev:Det som skaver 2012 kan inte vara hur svarta avbildats historiskt utan hur de inte avbildas i dag.

Riktigt bra skrivit, ett välkommet inlägg i debatten.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 28 sep 2012, 22:50

Mithroth skrev:
Isegrim skrev:

Riktigt bra skrivit, ett välkommet inlägg i debatten.

En sak jag tänkt på angående "brokiga" är att den svarta flickan "Hjärtat" är den enda som ser mänsklig ut, alla andra i filmen ser ut att vara djur av olika slag. Det känns litet udda.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 29 sep 2012, 13:36

Dock idag får man tänka på att det är det media visar upp främst i filmer eller musik kanske också ofta får stå modell idag.

Dessa har ju skapat ryktet själva egentligen, även om det inte alls stämmer för alma.

Vad förmedlar hiphop afroamerikaner? Jo coolt med gäng och kriminalitet, låg ställning för brudarna och en massa bling, man kan ju inte gnälla sen när det slår igenom som myten om dem direkt.

Det gäller fler grupper, de vill gärna hålla vid liv vissa saker men ändå blir det surt när annat folk går på den linjen, romer kommer upp fort på den listan tex. det är som att många där vill ha men ändå äta kakan.

Vi vita är ju traditionellt förtryckarna, men det tas lite väl mycket gratispoäng på det nu för tiden tycker jag, jag orkar inte skämmas för nåt de tänkte rent allmänt 1935 eller nåt.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 03 okt 2012, 10:10

Bibliotek TioTrettons eget uttalande. Jag tror inte det har varit uppe redan.

http://tiotretton.wordpress.com/2012/09 ... ch-tintin/

Cadial
Very Fine

Inläggav Cadial » ons 03 okt 2012, 18:56

Wakuran skrev:Bibliotek TioTrettons eget uttalande. Jag tror inte det har varit uppe redan.

http://tiotretton.wordpress.com/2012/09 ... ch-tintin/

Alltsa inte ett ord om det idiotiska beslutet att ta bort Tintin, forutom att personalen inte erkanner sig sta bakom beslutet. Fegt. Annars skulle de ha gatt emot fran borjan. Eller visste de inget? Nollor.
Och de islamofobiska hatbreven mot biblioteket och idioten som tog beslutet att ta bort Tintin visar hur viktigt det ar att...vada? Bekampa rasism? Hur? Genom att ha kvar Tintin; ta bort Tintin?
Idioter forsvarar idioter inom sina egna led; sa har det varit och kommer att forbli.

Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Kontakt:

Inläggav aakeforsmark » tor 04 okt 2012, 16:21

Cadial skrev:Alltsa inte ett ord om det idiotiska beslutet att ta bort Tintin, forutom att personalen inte erkanner sig sta bakom beslutet. Fegt. Annars skulle de ha gatt emot fran borjan. Eller visste de inget? Nollor.
Och de islamofobiska hatbreven mot biblioteket och idioten som tog beslutet att ta bort Tintin visar hur viktigt det ar att...vada? Bekampa rasism? Hur? Genom att ha kvar Tintin; ta bort Tintin?
Idioter forsvarar idioter inom sina egna led; sa har det varit och kommer att forbli.

Tycker väl ändå det var rätt klart och tydligt var personalgruppen står. Det är väl meningen att Behrang Miri ska komma tillbaka och vara konstnärlig ledare efter sin time-out och då ska man ju ha ett klimat att samarbeta i.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 04 okt 2012, 16:45

aakeforsmark skrev:
Cadial skrev:Alltsa inte ett ord om det idiotiska beslutet att ta bort Tintin, forutom att personalen inte erkanner sig sta bakom beslutet. Fegt. Annars skulle de ha gatt emot fran borjan. Eller visste de inget? Nollor.

Tycker väl ändå det var rätt klart och tydligt var personalgruppen står. Det är väl meningen att Behrang Miri ska komma tillbaka och vara konstnärlig ledare efter sin time-out och då ska man ju ha ett klimat att samarbeta i.

Det var väl snarare Behrang som var klantig och drog igenom ett beslut utan förankring från övriga medarbetare.

Användarvisningsbild
Horus

Inläggav Horus » tor 04 okt 2012, 21:20

Kommunbiblioteket i Härnösand behagar trolla för medborgarna, "Vi har Hergés samlade verk, men inte de separata Tintinböckerna, säger Göran Sjöberg, bibliotekschef till 'Mittnytt'".

http://www.svd.se/kultur/tintin-ratas-av-kommunbibliotek_7554658.svd

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 04 okt 2012, 22:16

Det är bara att gratulera Härnösand i så fall. Hergés arkiv är ju egentligen en bättre utgåva än singelalbumen. Så får de lite Smecken och Sulan på köpet.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » tor 04 okt 2012, 22:45

Hergés samlade verk är fula och har ett anonymt utförande.
Inget barn lär röra dem, för de ser så tråkiga ut.
Det passar väl Kommunbiblioteket i Härnösand, kantänka. [;)]
Föräldrarna känner nog inte igen böckerna heller.
Verkar vara som man vill agera som Systemet; "vi har ett sortiment som minimerar skadorna av utlåningen" [:D]
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 05 okt 2012, 08:32

Jag tycker precis tvärt om, att de är perfekta för att man får massa härlig bakgrundsinformation, hämtad ur Benoit Peteers bok om Tintin och Hergé. Plus som sagt att man får bonussidor med Smecken och Sulan. "Dont judge the book by the cover" passar kanske in här.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 05 okt 2012, 09:14

Det fanns väl fortfarande massvis med Smecken & Sulan som inte har översatts till svenska, som jag förstått det.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 05 okt 2012, 11:56

Wakuran skrev:Det fanns väl fortfarande massvis med Smecken & Sulan som inte har översatts till svenska, som jag förstått det.

Ja tyvärr. Jag är en av de få som regelbundet tar upp dem och pushar för att de två busgrabbarna ska få en ordentlig svensk utgivning. Det ser ju inte bättre ut på den engelska utgivningen så det är inget alternativ för oss som inte läser franska. I och för sig är det en serie som är väldigt visuell och som man har behållning av även utan att läsa pratbubblorna.

Återgå till "Nyheter"