Kickstarter och Crowdfunding - serier

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Wakuran »

Cadial skrev:Imponerande lista. Hur stor procent av din manadsinkomst lagger du pa serier? Jehovas vittnen lagger val 10 % till foreningen, som daligt exempel.

Ett tionde till kyrkan...

Och Nancy Cartwright, röst till Bart Simpson, donerade för ett tag sen två årslöner till scientologerna...
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

Cadial skrev:Imponerande lista. Hur stor procent av din manadsinkomst lagger du pa serier? Jehovas vittnen lagger val 10 % till foreningen, som daligt exempel.


Oj, det vet jag inte riktigt om jag vill tänka på :-)

Men projekten i den här listan sträcker sig mellan att gå ut om några timmar till om 60 dagar så det är åtminstone ganska utspritt. Sen lägger jag dessutom en del på Tradera-vinster och köp via t.ex. serieforum så det går nog en hel del mer än jag vill erkänna för mig själv...

Sen är det ju också en enorm skillnad månad till månad, kommer det inte ut nåt jag är intresserad av på Tradera och jag inte har varit inne på Kickstarter eller Indiegogo på ett tag så kan det vara nästan inget alls, sen får jag ett ryck och går igenom alla projekt som finns för tillfället. Det bör väl nämnas att alla projekt inte går igenom heller, men om inte annat får man skaparna att veta att det finns några som tycker det de gör är intressant och förhoppningsvis kommer de att fortsätta satsa på sitt skapande.

Om jag ska ge en siffra bara för att... hmm, kanske 5-10% av lönen... Just nu är jag dock pappaledig på 50% och jag tar inte ut full ersättning från försäkringskassan så den närmaste tiden är det kanske ännu högre... bäst att inte ta den här diskussionen med min flickvän som jag har delad ekonomi med :-D

Just det, jag har ju faktiskt ett projekt till som jag inte länkade till sist
http://www.indiegogo.com/projects/308483/x/878809
en TPB som är gjord för barn med cancer, om man köper ett ex för $25 kommer de dessutom att skänka ett ex till någon med cancer...

Sen vill jag nog slå ett extra slag för just
http://www.kickstarter.com/projects/125 ... ini-series
som var med i listan. Jag var den första personen som la in något där så jag fick ett meddelande från skaparen att jag kommer få en extra variant av dem bara därför, så de känns lite extra sympatiska :-)

Mitt tionde till kyrkan är det sämre ställt med, jag gick ur svenska kyrkan för några år sedan och jag har inte hittat något ateistsamfund som jag velat ge de pengarna till [8)]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av rkaj »

Vet inte om någon har nämnt Nosebleed Studios antologi 2013? Jag förköpte den nyss, och tipsar alla som är intresserat av det.

Nosebleed studios har ju varit med ett tag, och innebär att det är svenskt i mangastil, och att vi kan räkna med att det är både vältecknat och välberättat, även om den del serier brukar kunna kännas som "upptakten" till ett längre epos som inte existerar. Vilka serier som kommer att vara med den här gången presenteras på länken ovan.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

Den verkar ju lite intressant rkaj, nu har de en backare till :-)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

Alla som sörjer den brittiska dagspresseriens död bör ta en titt på detta ambitösa projekt:
Att inte bara göra en pastisch komplett med "riktiga" återfunna strippar och promotionmaterial (affisch, soundtrack och en falsk kioskdeckarversion) utan gå ännu ett steg längre och låta även serieskaparna vara fiktiva med tecknade självporträtt och påhittade biografier över mer eller mindra framgångsrika karriärer... [:o)]

Jag tycker det verkar hur kul som helst: http://www.kickstarter.com/projects/152 ... my-broxton
Intervju på Robot6: http://robot6.comicbookresources.com/20 ... goldtiger/
Ytterligare en intervju: http://www.sfx.co.uk/2013/02/19/blog-cl ... d-sort-of/

Smakprov:
Bild
Bild
Bild
Bild

Det här är ett projekt som jag verkligen skulle vilja se förverkligat så £25 tycker jag det kan vara värt. [:o)] Och med tanke på fontdiskussionen på annan plats här i forumet så vill jag påpeka att det även går att komma över en fullständigt komplett mjukvaruinstallation av seriens specialgjorda 60-talsinspirerade typsnitt på detta sätt (Book and font special, £50).

Bara att slå till, alltså. [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Isegrim »

Så där ska det se ut!

Ett projekt i min smak, mycket att grotta ner sig i och samtidigt (antagligen) en bra produkt.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av smorkin »

Håller med, verkar kul; har satt upp mig jag med [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av RioGrande »

Ser snyggt ut. Men man undrar om de lyckas upprätthålla samma kvalitet, sedan när tecknandet blir rutin och vardag... Lite som med det där norska projektet, Kruger och Krohg, som det kanske inte heller blir mer än några exempelbilder av...
Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

smorkin skrev:Håller med, verkar kul; har satt upp mig jag med [:)]

Om du berättar att det är jag som värvat dig får du en originalskiss av Jimmy Broxton som bonus [:)] (men det gäller bara för £25 STANDARD EDITION och uppåt, inte den digitala varianten).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Ser snyggt ut. Men man undrar om de lyckas upprätthålla samma kvalitet, sedan när tecknandet blir rutin och vardag... Lite som med det där norska projektet, Kruger och Krohg, som det kanske inte heller blir mer än några exempelbilder av...

Enligt uppgift på bloggen arbetar skaparna som galna nu, och ska släppa ett reguljärt album till sommaren/hösten 2013, och ett julalbum till julen 2013. (Stavning är förresten Krüger och Krogh.)

Jag hoppas inte att det dubbla arbetet innebär någon tumning på kvaliteten.

http://krugerogkrogh.blogspot.se/2012/0 ... -nytt.html
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av smorkin »

K-E Lindkvist skrev:
smorkin skrev:Håller med, verkar kul; har satt upp mig jag med [:)]

Om du berättar att det är jag som värvat dig får du en originalskiss av Jimmy Broxton som bonus [:)] (men det gäller bara för £25 STANDARD EDITION och uppåt, inte den digitala varianten).

Det var 25-pundsversionen jag satte upp mig på; jag läser en hel del serier digitalt men då så gott som enbart tidningar och scanlations av annars oöversatt material, så i det här fallet vill jag ha den fysiska boken :-)

Så, mailar Jimmy Broxton bara via länken på Kickstarter-sidan m hänvisning till dig? [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

smorkin skrev:Så, mailar Jimmy Broxton bara via länken på Kickstarter-sidan m hänvisning till dig? [:)]

Jo, och så gör jag sammanlunda med hänvisning till dig. [;)] Fast jag börjar misströsta om det verkligen blir av... Insamlingen går trögt för närvarande. [B)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av smorkin »

K-E Lindkvist skrev:
smorkin skrev:Så, mailar Jimmy Broxton bara via länken på Kickstarter-sidan m hänvisning till dig? [:)]

Jo, och så gör jag sammanlunda med hänvisning till dig. [;)] Fast jag börjar misströsta om det verkligen blir av... Insamlingen går trögt för närvarande. [B)]

Mm, ser att det ser lite oroväckande ut [:I] Jag mailar Broxton om de lyckas få in de där sista 5000 punden så prjektet blir av. Tummar hålls.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

smorkin skrev:Mm, ser att det ser lite oroväckande ut [:I] Jag mailar Broxton om de lyckas få in de där sista 5000 punden så prjektet blir av. Tummar hålls.

Det blev "hockeystick"-form på sponsringskurvan, så nu är projektet finansiellt i hamn. Puh. Skall bli intressant att se vad de levererar i september. [:)]

Ytterligare teasers:

Bild

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av smorkin »

Kul att det gick bra! Nu är det bara att vänta på boken :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kanske föga överraskande att kommersiella intressen nu snappat upp Kickstarter.
http://www.kickstarter.com/projects/559 ... ie-project
http://www.buzzfeed.com/adambvary/joss- ... nd-firefly

Själva upplägget när etablerade företag nyttjar systemet blir ju närmast så kallad "Multi-level Marketing" eller "Pyramidspel". Man låter allmänheten sköta marknadsföringen och fansen blir bara en bricka i spelet. Precis som när Apples "fanboys" sprider sitt evangelium var helst de kan. När ska folk inse att de gör företagens jobb, oavlönat och dessutom med en frenesi som få säljare normalt uppammar.

Hur många av de över 50.000 som backat Veronica Mars kommer att upplysa omgivningen om detta? Hur många kommer dessutom att försöka få fler att gå med? Hur ägd kan man bli egentligen?

Jag tycker det är djupt beklagligt när folk blir så indoktrinerade, men viralt är nog bara i sin linda än så länge företagsmässigt. Det egna valet finns förstås kvar, men ju mer företagen lyckas få masspsykosen att drabba folk ju fler kommer bli indragna utan reflektion. När man blir kund utan reflektion så närmar man sig att det egna valet försvinner helt. Företag har dessutom ofta "muskler" nog att putta folk i rätt riktning också.

Visst kan man välja att bara se detta som en gemensam manifestation av fans som tillsammans ordnat något, men så fort man kan ana doften pengar så kommer företag att utnyttja detta. Locka in några som får sköta jobbet med att locka in fler och så är bollen i rullning. Grattis, hoppas ni får vad ni vill ha.

Tyvärr ser jag inget positivt med den här utvecklingen alltså.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av rkaj »

Instämmer både i att det är föga förvånande och i att det inte är helt önskvärt att storföretag hoppar på "crowdsourcetrenden". Men det kan ju knappast förbjudas, och folk som har varit med och crowdsourcat Veronica Mars kanske hoppar på något mer oberoende projekt sedan, när de sett att tekniken fungerar ... De storbolag som kan göra filmer och tv-serier redan idag har redan nu etablerade vägar till folks plånböcker, och om de hakar på den här vägen så ändrar det inte så mycket mer än att de öppnar upp den här vägen mer, och på så sätt kanske faktiskt hjälper oberoende skapare att nå ut med sina idéer.

Så jag är inte med och finansierar varken Verionica Mars eller Firefly, men jag har inget problem med att de använder tekniken. De hjälper bara till att etablera den.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

Labrador Road 26 skrev:Själva upplägget när etablerade företag nyttjar systemet blir ju närmast så kallad "Multi-level Marketing" eller "Pyramidspel". Man låter allmänheten sköta marknadsföringen och fansen blir bara en bricka i spelet. Precis som när Apples "fanboys" sprider sitt evangelium var helst de kan. När ska folk inse att de gör företagens jobb, oavlönat och dessutom med en frenesi som få säljare normalt uppammar.

Hur många av de över 50.000 som backat Veronica Mars kommer att upplysa omgivningen om detta? Hur många kommer dessutom att försöka få fler att gå med? Hur ägd kan man bli egentligen?

Utan att gå i polemik med LR26 tycker jag att denna artikel från tidningen Wired:s hemsida för ett intressant resonemang om crowdfunding nu kommer att "kapas" av de stora medieföretagen? Själv skulle jag utan tvekan backat Veronica Mars-filmen om de hade gått med på att skicka prylar utomlands, nu var det alltför krångligt att gå via bulvan för att få del av godsakerna. [:I] Å andra sidan tvivlar jag på att man kommer i nivå med TV-seriens kvalitet, jag ser det som en chans för Rob Thomas att få till ett anständigt avslut, något som han snuvades på med TV-seriens abrupta nedläggning. Han och Kristen Bell har ju lobbat hos WB i åratal för att få till detta och till och med gått så långt som att be dem släppa rättigheterna så filmen skulle kunna produceras oberoende, så just i detta fall tvivlar jag inte på uppsåtet (jag kan vara naiv bara jag vill [;)] ). Frågan är hur detta påverkar finansiering av film och TV framgent om det blir succé?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag ser det både som ett problem med att "kapitalet" kapar som du säger. Men även i det faktum att själva upplägget ger den effekten att folk, de som backar, på sätt och vis blir oavlönade reklampelare för företagen. Inte nog med oavlönade utan de betalar till med. Ofta ett högre pris för en vara också än om den hade funnits ute på marknaden i vanlig form.

Jag tror med andra ord att man kommer se den här typen oftare framöver från kommersiella aktörer och att kunderna i slutändan kommer få betala ett högre pris, just på grund att man får dem mer känslomässigt involverade. Att spela på folks känslor för att få dem att betala mer har sitt kanske tydligaste exempel i ekologiska varor, och i dessa sammanhang verkar "bonusprylar" vara det som triggar samlargenen och habegäret eftersom i stort sett varenda Kickstarterprodukt (av de jag sett som tagits upp här) har sådana knutna till sig.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av rkaj »

Att folk som gillar en idé hjälper till att oavlönat göra reklam för den ser jag inte som ett problem, utan som en sund återgång. Nöjda kunder har alltid varit bästa möjliga reklam, det är bara under de senaste decennierna köpt reklamplats har varit relevant.

Tittar man på biofilm så ser man effekterna av det tydligt: Eftersom det har gått mot att det är första dagens biljettintäckter som är helt avgörande för en film så spelar vänners rekommendationer ingen roll för hur det går för filmen, det avgörande har blivit möjligheten att göra spektakulär reklam i förväg. Alltså försöker inte storbolagen göra bra film idag, utan satsar helt på att gör film som det går att göra spektakulära trailers för.

Att konsumenterna görs till reklampelare innebär att konsumenterna återfår konsumentmakten.
Skriv svar