Kickstarter och Crowdfunding - serier

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av tfels »

Menar du att det kan se ut som så att "kartan ritas om" medan det i själva verket inte är så? Att det är ett sorts självbedrägeri att tro att något ska ändras om man helst av allt vill se en annan marknad?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:I och med att man lallar vid sidan om sätts det ingen press på jättarna så de kan köra på som vanligt. ... man kommer aldrig få till en förändring av själva systemet i grunden


Tvärtom. Ju tidigare "kunden" kommer in i processen, dess mer makt för kunden att välja vilka projekt som blir av eller inte, i stället för att de traditionella förlagen väljer. Men vi som köper serier har ju inte obegränsat med pengar, så om vi hittar intressantare serier att köpa crowdfundat så har vi inte längre råd att rutinköpa allt som de stora förlagen behagar ge ut. Alltså mer press på dem att faktiskt ge ut bra saker!

Så antingen måste de traditionella förlagen bli mycket bättre, eller så dör de. Och om inte det är att förändra systemet i grunden så vet inte jag ...

Labrador Road 26 skrev:För att tigga pengar på nätet för att finansiera något är en nödlösning som jag ser det.


Det är väl just det som är kärnan i hur olika vi betraktar det här fenomenet: Som jag ser det har det ingenting med tiggeri att göra, utan är helt enkelt en produkt som bjuds ut till försäljning.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Cadial »

MAD skrev:Cadial: Menar du alla vi som lägger in pengar i projektet? I såna fall ser du i listan till höger på den sidan vad man får för de olika summorna, på Paradox la jag $25 + porto och då kommer jag få en TPB med serien i min brevlåda.

Eller menar du Kickstarter? i såna fall tar de en viss procent av slutsumman (förutsatt att de kommer upp till målet).

.


Jag tankte mest pa er som betalar. Iden ar helt ny for mig, och jag tycket spontant att det verkar spannande. Fast jag forstod inte riktigt exakt nar i sjalva skapelseprocessen som du betalar dina 25 dollar; ar det for att nagon ska kunna ta ett halvar pa Bahamas och teckna, eller ar det i ett senare skeende; upptryckning av X antal album. Vad har du for garantier for att du verkligen far ett album?
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av smorkin »

Labrador Road 26 skrev:
tfels skrev:Jag hänger inte med riktigt. Vem gör det skada?

I och med att man lallar vid sidan om sätts det ingen press på jättarna så de kan köra på som vanligt. Visst kan man se det som att man hittat alternativa fungerande lösningar, men man kommer aldrig få till en förändring av själva systemet i grunden. Jag tror mer på att man ändrar det som i botten är fel än kör "nödlösningar" vid sidan om. För att tigga pengar på nätet för att finansiera något är en nödlösning som jag ser det. Detta är på ett djupt filosofiskt plan alltså som jag tror man förstör för sig själv i längden. Det blir inget reellt hot mot megakorporationerna.

Fast är det inte lite av ett cirkelresonemang här? Du kallar Kickstarter för "nödlösning" eftersom du tycker att tigga pengar på nätet inte är rätt sätt att finansiera t ex serieutgivning. Jag tycker att det är ett helt OK sätt och därför inte heller en nödlösning. Jag tror också att en hel del av de som söker pengar via Kickstarter gör det för att det är ett stimulerande sätt att göra någonting eget: Du får direktkontakt med dina kunder, omedelbar feedback, garanterad inkomst (om målet uppnås, förstås) [:)]
Sen tror jag också att det här faktiskt kommer sätta press på de vanliga företagen. Det finns redan en del redan etablerade serieskapare som väljer Kickstarter istället för ett traditionellt förlag, av olika anledningar, och det ser ut att fungera bra. Så i och med att det finns alternativ misstänker jag att en del av de extremt ofördelaktiga kontrakten som förlag ibland vill att serieskapare ska skriva på får svårare att överleva.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

Cadial skrev:Jag tankte mest pa er som betalar. Iden ar helt ny for mig, och jag tycket spontant att det verkar spannande. Fast jag forstod inte riktigt exakt nar i sjalva skapelseprocessen som du betalar dina 25 dollar; ar det for att nagon ska kunna ta ett halvar pa Bahamas och teckna, eller ar det i ett senare skeende; upptryckning av X antal album. Vad har du for garantier for att du verkligen far ett album?


Det är lite olika vilket stadie de befinner sig i. De allra flesta jag har varit med och backat har haft en stor del av serien klar och de behöver pengar för att kunna betala tecknare/trycka böckerna och liknande saker. Någon enstaka har varit lite mer i början av tecknandet men det är ingen som inte har haft åtminstone storyn klar innan de ger sig ut på Kickstarter. Det brukar beskrivas ganska bra hur långt i processen de kommit och vad de tänker använda pengarna till på varje projekt.

Vet inte ifall det finns några egentliga garantier att sakerna kommer fram, har inte kollat upp det närmare, men hittills har jag fått det jag blivit utlovad av de flesta av de dryga 20 projekten jag backat. De som inte har kommit är sånt som inte skulle vara framme än eller sånt som blivit försenat. Av de som är försenade har alla skickat uppdateringar kontinuerligt och berättat vad som händer, ofta tillsammans med bilder på hur arbetet fortskrider så att vi backare ska känna oss lugna.

Nu säger jag självklart inte att man inte kan råka på nån skojare, men so far so good för min del och alla jag känner som backar andra projekt.

Jag gillar själv idéen med att det faktiskt är kunderna som bestämmer vad som ska tryckas, det enda som jag ser som negativt egentligen är att det oftast är i USA folk sitter vilket innebär höga portokostnader, ofta mellan $5-15 för att skicka till Sverige... även om vissa faktiskt bjuder på frakten över hela jorden...
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av smorkin »

Cadial skrev:
MAD skrev:Cadial: Menar du alla vi som lägger in pengar i projektet? I såna fall ser du i listan till höger på den sidan vad man får för de olika summorna, på Paradox la jag $25 + porto och då kommer jag få en TPB med serien i min brevlåda.

Eller menar du Kickstarter? i såna fall tar de en viss procent av slutsumman (förutsatt att de kommer upp till målet).

.


Jag tankte mest pa er som betalar. Iden ar helt ny for mig, och jag tycket spontant att det verkar spannande. Fast jag forstod inte riktigt exakt nar i sjalva skapelseprocessen som du betalar dina 25 dollar; ar det for att nagon ska kunna ta ett halvar pa Bahamas och teckna, eller ar det i ett senare skeende; upptryckning av X antal album. Vad har du for garantier for att du verkligen far ett album?

Du betalar när/om det uppsatta pengamålet nåtts, dvs att tillräckligt många velat vara med (så om målet inte uppnås inom utsatt tid betalar du ingenting).
Garantier för att produkten verkligen kommer komma ut finns inte; det är upp till dig om du litar på den som satt upp projektet. Men om du inte får något kan du givetvis handla precis som du kan om du beställer någonting från en butik, betalar, men ingen vara skickas.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Labrador Road 26 »

rkaj skrev:Så antingen måste de traditionella förlagen bli mycket bättre, eller så dör de. Och om inte det är att förändra systemet i grunden så vet inte jag ...

Jag kan inte påminna mig någon enda gång då gerillataktik fungerat att utmana finansiella jättar och vunnit till stånd en varaktig förändring. Jag tror inte det fungerar utan är bara temporära högst enskilda lösningar. Vi vet alla om det väl skulle dyka upp något som är så bra att det skulle kunna stå på egna ben så köps det upp av någon jätte och läggs ner, om det hotar någon av deras publikationer, eller så införlivas det bara rakt av i den egna utgivningen. Om det passar slänger man även in en stämningsansökan mot den som nu dristat sig till att komma på något framgångsrikt. Jag tror inte för ett ögonblick att de (megaförlagen alltså) bävar inför någon som knappt får ihop några hundra dollar eller vilken summa det nu rör sig om.
smorkin skrev:Fast är det inte lite av ett cirkelresonemang här? Du kallar Kickstarter för "nödlösning" eftersom du tycker att tigga pengar på nätet inte är rätt sätt att finansiera t ex serieutgivning.

Det är två olika saker, tiggeri på internet ger mig samma obehagskänslor som om de sitter på gatan, det är den ena saken. Det har inte med serier över huvud taget att göra utan bara att jag har svårt för tiggeri/allmosor/bidragsberoende.

Det andra är att jag inte tror att detta är något fungerande hållbart system i längden om man vill få till en ändring av utgivningen totalt sett. Men det är möjligt att det inte är något sådant som eftersträvas heller och var och en ser bara till sitt eget lilla bo.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av K-E Lindkvist »

smorkin skrev:Det finns redan en del redan etablerade serieskapare som väljer Kickstarter istället för ett traditionellt förlag, av olika anledningar, och det ser ut att fungera bra. Så i och med att det finns alternativ misstänker jag att en del av de extremt ofördelaktiga kontrakten som förlag ibland vill att serieskapare ska skriva på får svårare att överleva.

Till exempel detta av Jimmy Palmiotti som nådde sitt uppsatta mål $18,500 på rekordtid och därför utökades med lite fler nivåer och sen drog in $20,000 till. Jag tvivlar inte på att jag skall få min bok i mars-april nästa år för det är inte första gången Jimmy använder sig av kickstarter för att finansiera sina projekt. I fallet Queen Crab har den sen givits ut av Image Comics efter att projektet rotts i hamn. Jimmy framhåller också direktkontakten med sina finansiärer som en stor anledning till att använda Kickstarter istället för att gå via ett traditionellt förlag. [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av tfels »

Labrador Road 26 skrev:Jag kan inte påminna mig någon enda gång då gerillataktik fungerat att utmana finansiella jättar och vunnit till stånd en varaktig förändring.


Jag kan i viss mån tycka att Image kör lite gerillataktik. I och för sig är de redan en finansiell jätte, men de hjälper enstaka mindre kända serieskapare att nå ut ganska bra utan att gå via Marvel och DC (som ändå skulle rata dem). Och visst har väl Image med sin bredd snott åt sig marknadsandelar?

Labrador Road 26 skrev:Det andra är att jag inte tror att detta är något fungerande hållbart system i längden om man vill få till en ändring av utgivningen totalt sett. Men det är möjligt att det inte är något sådant som eftersträvas heller och var och en ser bara till sitt eget lilla bo.


Det är nog så att ganska få har för avsikt att förändra systemet via Kickstarter. Kickstarter (m fl) och den traditionella utgivningen kan ju vara två fungerande och kompletterande (och delvis konkurrerande?) system bredvid varandra.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Sett ur ett strikt konsument-perspektiv vet jag inte om jag tycker att Kickstarter är speciellt mycket mindre "grisen i säcken" än att köpa från etablerade förlags utgivning. På förlagen sitter det ju åtminstone någon sorts redaktion som inte enbart har $$$ i sinnet. Eller jag vill tro det i min ljusblå värld åtminstone.

Är man tillräckligt (er)känd blir man utgiven på ett förlag. Blir man inte det, finns det väl oftast en anledning? Jag får lite fanzine-vibbar (på ett dåligt sätt) när jag hör Kickstarter och Crowdfunding. Det är säkert mina fördomar som spökar, men det luktar lite b-produktion fortfarande.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Wakuran »

APenny4YourThoughts skrev:Sett ur ett strikt konsument-perspektiv vet jag inte om jag tycker att Kickstarter är speciellt mycket mindre "grisen i säcken" än att köpa från etablerade förlags utgivning. På förlagen sitter det ju åtminstone någon sorts redaktion som inte enbart har $$$ i sinnet. Eller jag vill tro det i min ljusblå värld åtminstone.

Är man tillräckligt (er)känd blir man utgiven på ett förlag. Blir man inte det, finns det väl oftast en anledning? Jag får lite fanzine-vibbar (på ett dåligt sätt) när jag hör Kickstarter och Crowdfunding. Det är säkert mina fördomar som spökar, men det luktar lite b-produktion fortfarande.

Jag tycker ju varken Sveriges eller USA:s seriemarknad funkar ordentligt i nuläget, så jag tycker det är positivt att det kommer fram alternativ (även om jag har varit dålig på att stödja saker själv).

Dessutom håller jag inte helt med om likhetstecknet mellan popularitet och kvalitet.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Nej, du har säkert rätt. Jag ser mest ett gäng refuserade entusiaster som vägrar ge upp, men det finns säkert andra sorter också, som Karl-Erik påpekade i ett tidigare inlägg.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

APenny4YourThoughts skrev:Är man tillräckligt (er)känd blir man utgiven på ett förlag. Blir man inte det, finns det väl oftast en anledning? Jag får lite fanzine-vibbar (på ett dåligt sätt) när jag hör Kickstarter och Crowdfunding. Det är säkert mina fördomar som spökar, men det luktar lite b-produktion fortfarande.


Av mina erfarenheter att döma är det bara dina fördomar [;)]

Alla böcker jag hittills tagit emot har hållt hög kvalitet, både story-mässigt och kvaliteten på själva böckerna (pappret, färgläggningen, etc.) i flera av fallen har jag blivit positivt överaskad över hur bra det blev.

Hur blir man (er)känd ifall man inte har givit ut något? Dessutom är det som skrivits tidigare ett flertal författare som helt enkelt vill äga hela sina verk och inte skriva över rättigheterna till något bolag. Det är dessutom inte helt ovanligt att skaparen till en webcomic som blivit populär bestämmer sig för att ge ut den i pappersform, där har de fördelen att allt redan är mer eller mindre klart plus att det finns en redan etablerad publik som kanske vill stödja projektet. I ett sånt läge blir det ingen grisen i säcken när man kan läsa allt gratis på nätet :-)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av rkaj »

APenny4YourThoughts skrev:Nej, du har säkert rätt. Jag ser mest ett gäng refuserade entusiaster som vägrar ge upp.


Menar du att det på något sätt skulle skilja sig från världens bästa serieskapare? [8D]
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Isegrim »

Det bästa med crowfunding är hur de kraxar när de samlas och deras dagsrutiner, samma flygrutt varje dag.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

Jag bestämde mig för att ge min flickvän en lite annorlunda julklapp... Jag har ju tjatat om Blackwood några gånger här i tråden, http://www.kickstarter.com/projects/ble ... /blackwood och nu har jag lagt pengar på att hon ska vara hjältinna i en av tidningarna. Jag kommer få skicka in foton på henne (ifall projektet får ihop tillräckligt med pengar) och sen ska hjältinnan i hela andra serietidningen baseras på hennes utseende :-)

Hon blev väldigt glad över presenten, ska bli mycket intressant att se hur lik de lyckas göra seriefiguren.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Labrador Road 26 »

Cool julklapp, om det går igenom får du gärna lägga upp bilder från serien senare så man kan se hur det blev. Själv är jag väldigt sugen på att fixa en egen actionfigur, eller rättare sagt beställa en inte tillverka själv. När jag var liten fanns det speciella sagoböcker att beställa där ens eget namn gavs till någon av karaktärerna. Brorsan fick en sådan som jag också figurerade i, om jag kommer ihåg rätt var vi grisar i någon Richard Scarry-liknande stil.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

Det kan jag definitivt göra, jag kommer få serierna både digitalt samt "på riktigt".

I annat fall kostar det bara 3 dollar för att få de första 3 nr av tidningen digitalt ;-) Jag vet att du, LR, inte är en fan av crowdfunding, men jag hoppas att någon som kanske fått julstrumpan full med pengar kan tycka att några dollar är värt att satsa för att projektet ska gå igenom.

Tänkte du dig en actionfigur som helt enkelt föreställer dig själv på ett realistiskt sätt eller typ som en superhjälte (nu har jag visserligen inte träffat dig så de två alternativen kanske innebär samma sak :)), ifall du vill ha en realistisk variant så har de på nån plats i Tokyo ställt ut en photobooth med 3D scanning, man håller en pose i 15 minuter och sen kommer det ut en liten actionfigur :-)
http://io9.com/5959552/worlds-first-3d- ... g-in-japan
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av MAD »

Ok, sista gången jag ska tjata om Blackwood, http://www.kickstarter.com/projects/ble ... /blackwood, det är 31 timmar kvar och det behövs fortfarande 1k dollar för att få igenom det så ifall nån har fått en massa pengar i julklapp eller så är det ett bra tillfälle att satsa lite och förhoppningsvis få igenom projektet :-)

$1 for several digital comics, $15 for 3 hard copies of this comic, $30 for a trade with the comics... or maybe you or a friend wants to be ripped apart by demons for $200 :-)

Om jag hade haft en massa pengar hade det varit en skojig idé att skicka in bilder på t.ex. regeringsmedlemmarna i vårt land (eller oppositionen om man har andra åsikter) och få dem slitna i bitar... eller är det kanske oetiskt [8)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Crowdfunding - serier

Inlägg av Labrador Road 26 »

MAD skrev:Tänkte du dig en actionfigur som helt enkelt föreställer dig själv på ett realistiskt sätt eller typ som en superhjälte (nu har jag visserligen inte träffat dig så de två alternativen kanske innebär samma sak :))...

OT.

Jag såg någon engelsk tjej som gjorde figurer så att de liknade så som man såg ut, man själv i miniformat helt enkelt, med till och med samma typ av kläder som man brukar ha. Lyckas inte hitta hennes sajt igen tyvärr just nu, men det låg på runt 1000-2000 kr per figur om jag minns rätt, och leverans på någon månad eller så. I mitt fall skulle det inte direkt bli någon likhet med någon superhjälte, kanske som en vuxen civil Spider-Kid eller Otto Octavius i så fall.
http://www.comicvine.com/the-amazing-sp ... /37-25379/ Slut OT.

Det är mycket det här som gör att jag inte skulle tänka mig den här typen av lösning för egen del. Att man nästan måste försöka övertala andra för att något som man själv är sugen på går i stöpet om man inte lyckas värva fler som deltar. Det blir lite pyramidspelsvarning skulle man kunna säga. Oavsett vad jag gillar för udda saker vill jag aldrig behöva vara beroende av att andra i min bekantskapskrets också deltar. Vad de sysslar med får de välja helt och hållet själva. Men det blir liksom en inbyggd biverkan i den här typen av lösningar, att de som vill ha något specifikt får försöka övertala andra för annars riskerar de att aldrig få se vad det nu är som de vill se.

Balansgången mellan att bara beskriva något till att det blir som en uppmaning att andra måste delta är väldigt hårfin som jag ser det, och mig passar det inte alls. Det gör mig inget att andra försöker övertala mig att gå med, det bryr jag mig inte om alls. Bara att jag inte skulle kunna försöka få ytterligare andra att också gå med om jag väl gjort det. Jag är extremt rabiat motståndare till allt som är i närheten av pyramidspel, multi-level marketing och allt vad det kallas för. Så det gör ju inte precis saken lättare heller.

Men om ni tycker det är en bra och fungerande affärsmodell så är det nog så. Lycka till i alla fall och hoppas ni som deltar får de produkter som önskas. Tyvärr har jag själv ingen bättre annan lösning att bidra med utan detta är bara mina tankar om just den här modellen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar