Adamson 2013

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Adamson 2013

Inlägg av AndreasEriksson »

Rapporterat av Serieakademins Pidde Andersson på Facebook:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151670101678947

Today at 2pm, the Swedish Academy of Comic Art presented this year's Adamson Awards.
The International Adamson went to the French-Chilean multi-artist ALEJANDRO JODOROWSKY. During the ceremony we screened this video tribute, while Your's Truly talked a little about Alejandro Jodorowsky and his career.
The Swedish Adamson went to artist SARA GRANÉR.
The Academy's Special Diplomas were presented to JONAS ANDERSON, publisher at Albumförlaget, who among others publishes comics by Jodorowsky, and to FABIAN GÖRANSON, publisher at Kolik Förlag.

Grattis alla pristagare, och lite extra till Serieforums Jonas "lennon" Anderson! [:)]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adamson 2013

Inlägg av Labrador Road 26 »

Facebooklänken är spärrad, troligen för alla som inte "kompis" med Pidde.

Kul att räven Jodorowsky vann. Grattis till Jonas/Lennon också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Adamson 2013

Inlägg av AndreasEriksson »

Länken innehåller texten jag kopierat in i inlägget + en film med klipp från Jodorowskys verk.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Adamson 2013

Inlägg av GuestOnQuest »

Ja, grattis får man väl säga! :-)

Är det så att Adamson-priset går till väl etablerade serieskapare medan Urhunden riktar in sig på de nyare?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Adamson 2013

Inlägg av AndreasEriksson »

"Seriefrämjandets pris Urhunden delas sedan 1987 årligen ut till föregående års bästa svenska respektive översatta seriealbum."

Så det går noga räknat inte till serieskaparna egentligen, utan till deras verk. Och att det ska vara utgivet i Sverige under föregående år gör att det oftast, men inte alltid, blir nyare verk & serieskapare.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adamson 2013

Inlägg av Labrador Road 26 »

De kommer från Serieakademin respektive Seriefrämjandet. Lite förenklat kan man säga att Seriefrämjandet är lite mer pretto och Serieakademin lite mer folkliga.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adamson 2013

Inlägg av Erik S »

Grattis till alla pristagare! [:)]
GuestOnQuest skrev:Ja, grattis får man väl säga! :-)

Är det så att Adamson-priset går till väl etablerade serieskapare medan Urhunden riktar in sig på de nyare?

Urhunden delas ut av en jury från Seriefrämjandet som utser det bästa svenska och det bästa icke-svenska seriealbumet utgivet föregående år. Adamson delas ut till de prominenta serieskapare Sture Hegerfors och de andra i Svenska Serieakademien tycker mest om för tillfället, typ.

Som sidospår kan nämnas den lite lite intressanta och roliga skämtteckningen som fanns på baksidan av ett nummer av Bild & Bubbla nån gång på mitten av 80-talet, då det fanns mer friktion i Seriesverige. Sture Hegerfors tillfrågas av någon akademikompis om vem de ska dela ut priset till i år och svarar typ "Vem kommer till mässan i år?". Tecknat av Lars Andreasson.

Edit: Här hann man tydligen inte alls med att svara först!
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Adamson 2013

Inlägg av GuestOnQuest »

Tackar för alla svar!

Erik S... bakom det där skämtet ligger en smula allvar. Jag tycker att det är bra mycket skojigare att en serieskapare närvarar vid prisutdelningen än att någon annan t. ex. en anonym förläggare tar emot priset. Det blir en större grej och alla fans får chansen att se/fotografera/införskaffa autograf av serieskaparen i fråga. Sen en intervju på det blir extra gott. Prisutdelarna borde jobba tillsammans med förläggarna för att få ihop det. Media lär ju dessutom hänga på lite extra då. Tänk att få se en intervju med en serieskapare man gillar på svensk TV. Händer nästan aldrig men det kan ske. Låt det ske!
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adamson 2013

Inlägg av Labrador Road 26 »

GuestOnQuest skrev:Jag tycker att det är bra mycket skojigare att en serieskapare närvarar vid prisutdelningen än att någon annan t. ex. en anonym förläggare tar emot priset.

Kan bara instämma, det är klart att man kan göra en grej av det faktum att vinnaren själv inte tar emot priset. Men visst är det roligare att se just den som vunnit.
https://www.youtube.com/watch?v=2QUacU0I4yU
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Adamson 2013

Inlägg av Sir-L »

Grattis Jonas!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Adamson 2013

Inlägg av RioGrande »

Intressant pris på så sätt att det även kastar ljus på på alla tecknare som tecknat Jodorowskys serier: moebius bessis bocq äsch vad heter de alla giminez ... vad hette han med den där borgen?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adamson 2013

Inlägg av Labrador Road 26 »

Menar du Borgia så är det Milo Manara.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Adamson 2013

Inlägg av RioGrande »

Nej. [:)] Men det är YTTERLIGARE en! Jodorowsky har ju faktiskt jobbat med stora delar av den kontinentaleuropeiska serieeliten....

(Det var denna jag tänkte på: Ner-Ramnus' borg / text: Jodorowsky ; bild: Arno)
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Adamson 2013

Inlägg av Göran Semb »

Om att pristagare kommer på mässan: jag fick ju diplomet i fjol, och blev uppringd av Sture lite innan mässan med en förhoppning att jag skulle komma. Klart de försöker se till att potentiella pristagare är på plats (och om de kan ser till att de blir inbjudna); det är knappast så att de tittar i gästlistan och röstar utifrån det.

Däremot är det, tycker jag, en klar miss från såväl akademin som främjandet att Li Österberg och hennes underbara Nekyia blev prislös. (Jag kan eventuellt ha nämnt denna åsikt för olika representanter från de respektive juryerna på mässan.) Är det delvis prisernas syfte att kasta ljus på förtjänta serieskapare borde de se till att kasta sina egna sökarstrålar även utanför vad som för tillfället råkar vara "inne" och/eller prominent publicerat.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Adamson 2013

Inlägg av Isegrim »

Göran Semb skrev:Om [...] det [är] ... prisernas syfte att kasta ljus på förtjänta serieskapare borde de se till att kasta sina egna sökarstrålar även utanför vad som för tillfället råkar vara "inne" och/eller prominent publicerat.


Gäller för övrigt hela Seriefrämjandets verksamhet (och särskilt då som du säger, priserna/utmärkelserna som synns mest).
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Adamson 2013

Inlägg av smorkin »

Göran Semb skrev:Däremot är det, tycker jag, en klar miss från såväl akademin som främjandet att Li Österberg och hennes underbara Nekyia blev prislös. (Jag kan eventuellt ha nämnt denna åsikt för olika representanter från de respektive juryerna på mässan.) Är det delvis prisernas syfte att kasta ljus på förtjänta serieskapare borde de se till att kasta sina egna sökarstrålar även utanför vad som för tillfället råkar vara "inne" och/eller prominent publicerat.

Jag håller med dig om Nekyia. Nästan [:o)] Problemet med den som jag ser det är att Pappas flicka redan påbörjats och verkar bli ännu bättre. Fast jag vet inte om det är ett skäl att inte prisbelöna ett verk, att konstnären redan börjat med någonting vassare [:D]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adamson 2013

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det blir väl endast ett problem om priset/utmärkelsen är av sådan art att det bara kan ges en gång per person. I andra fall är det ju bara att ge priset en gång till om det visar sig att det skapade är bäst vid flera olika tillfällen. Det är väl nästan enbart utmärkelser för lång och trogen tjänst som skulle bli väldigt underligt om man gav till samma person vid flera tillfällen. Det är ju inte precis så att Spielberg redan fått Oscar för film X så kan han inte få det för årets film. Så nej det är inget skäl för att inte ges pris nu, om det just nu är bäst.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar