Läsvärt om läsplattan

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Läsvärt om läsplattan

Inlägg av Ellingen »

Intressant krönika av Gabriella Håkansson:

http://www.trelleborgsallehanda.se/kult ... ns-ar.html
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Läsvärt om läsplattan

Inlägg av burnout »

Det var intressant krönika. Har alltid undrat varför man ska ha en E-bok/serietidning till? Det kommer aldrig att ge samma känsla som en bok/serietidning man håller i sin hand, känna lukten och pappersprassel när man vänder blad. Det är känsla det. Allt är inte bra inom datatekniken. [:)]
Moody Hulk
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 03 jan 2014, 18:45

Re: Läsvärt om läsplattan

Inlägg av Moody Hulk »

E-böcker kan jag definitivt se charmen i. Det är ju i grund och botten bara ord som man lika gärna kan läsa från en skärm. Dock som de skriver så kan jag tänka mig att sitta längre perioder och läsa från en skärm kan vara något mer påfrestande än ur en bok. Däremot så föredrar jag serier eller seriealbum fysiskt. Huvudsakligen då det är ett mycket mer grafiskt medium än vad en bok är så tycker jag serier gör sig bättre i tryck. Dels alla olika papperstyper man kan leka med, och färger som i regel har mer stuns i tryckt form.

Å andra sidan tycker jag att bara plocka upp enstaka nummer digitalt, via tex. comixology är jättesmidigt, speciellt i Sverige där långt i från alla har en Seriebutik inom rimligt avstånd (som jag även tvivlar har samma utbud av serier)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Läsvärt om läsplattan

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Känsla (hålla i papper) är en övergående grej. Det som grusar allt vad utveckling heter på området är den skitnödiga inställningen till upphovsrätt. Man är alldeles för fast i "1 såld bok - 1 läst bok".
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Läsvärt om läsplattan

Inlägg av Cadial »

APenny4YourThoughts skrev:... inställningen till upphovsrätt. Man är alldeles för fast i "1 såld bok - 1 läst bok".

Hur menar du, jag fattar inte?
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Läsvärt om läsplattan

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Att varje exemplar måste bära sin egen kostnad. Man ser inte vinster med att något får stor spridning, konsumeras mer och som i sin tur leder till fler köp.
Allt ska krängas över disk och det ska vara pengar i handen direkt.

Bara det bisarra att ta lika mycket betalt för en fysisk produkt som en digital, visar att man inte har förstått. Köpte ett spel till sonen i julklapp (LEGO Marvel Super Heroes) och det kostade lika mycket (499kr) i butik som på Sonys egna nätverk (digitalt).

Anledningen till att den digitala marknaden går trögt, eller inte alls, är att det sitter betongrövar som Bert Karlsson och likställer fysiska och digitala produkter rent värde- och kostnadsmässigt.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Läsvärt om läsplattan

Inlägg av Labrador Road 26 »

På Amazon ligger väl *Kindleutgåvorna lägre i pris vanligen? Här exempelvis $ 1.99 för Kindle och $ 7.19-10.61 för tryckta varianterna.
http://www.amazon.com/Stardust-Neil-Gai ... eil+gaiman

*Kindle är Amazons e-boksvariant.

För egen del tycker jag det är hedervärt att Librivox och Internet Archive med flera tillhandahåller klassikerna.
https://archive.org/details/earths_core_0810_librivox

Tyvärr kan jag bara instämma i att det är helt snurrigt när Digital Download kostar mer än Boxed Edition när det gäller datorspel.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Läsvärt om läsplattan

Inlägg av Bufkin »

Jag slutade mer eller mindre att köpa fysiska serier några dagar efter att jag köpt min första ipad. Som jag ser det missar artikeln två stora fördelar, out of print existerar inte och man kan bära med sig enorma mängder material.

När det gäller serier så är det dessutom så att många äldre serier har riktigt usel tryckkvalitet, dåligt papper ger dåliga serier.

Böcker är jag inte lika intresserade av, har inte samma behov av att ha med mig flera böcker på samma gång, men jag gillar det till rollspel och på min arbetsplats.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Läsvärt om läsplattan

Inlägg av Labrador Road 26 »

Bufkin skrev:...men jag gillar det till rollspel...

I form av source books, rule books och liknande? Kul att se att någon fortfarande kör bordsrollspel, för det är väl det antar jag.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Läsvärt om läsplattan

Inlägg av Bufkin »

Ja och ja.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Läsvärt om läsplattan

Inlägg av smorkin »

Som flera redan nämnt är priset extremt viktigt när det gäller eböcker; jag är övertygad om att de allra flesta tycker att det är löjligt dyrt att betala snudd på (ibland inte bara snudd på utan snudd över) samma pris för en icke-fysisk bok som för en inbunden produkt. Även om man inte är en typ av bokdiggare som gillar att ha bokhyllor fyllda med böcker så känns det som ett rån med de priserna.

Amazons ebokspriser är som sagt mycket mer hemula på nya titlar, men framförallt sjunker priserna med tiden; i längden måste äldre titlar konkurrera med pocketar och det är inte precis vad som sker just nu. Jag kollade som exempel precis nu upp Ajvide Lindqvists Hanteringen av de odöda: Pocket 44:-, ebok 89:-. Idiotiskt! Amazon har inte alltid lägre pris på eböcker än på pocketar men dubbla priset? Hmmm!

Sen tror jag förstås att det kommer dröja mycket länge, om ens det någonsin händer, att digitala böcker helt konkurrerar ut papper. Det är mysigt med en fysisk bok ibland, och det säger jag trots att jag själv läser väldigt mycket digitalt (böcker och serier) :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Läsvärt om läsplattan

Inlägg av Ellingen »

Handlar inte direkt om läsplatta - men ändå intressant i diskussionen:

http://www.svt.se/svttext/webXL/pages/150.html
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Läsvärt om läsplattan

Inlägg av mikaelsol »

Jag har för mig att "Till alla jag legat med" kostade 179 kronor hos Akademibokhandeln för några år sen. Till ipad kostar den 49 kr.
Personligen tror jag också på att det ska vara något billigare med läsplattorna än de fysiska varianterna. Problemet är alla avgifter för att lägga upp till de plattformar som folk handlar via. Det är rätt skumt att bankerna, eller de stora it-bolagen som Google, Microsoft osv inte fixat ett lättanvänt system för betalning på nätet som slagit igenom i de breda användarlagren.

När jag startade nätfanzinet BigWig Comics 2001 var jag rätt övertyga om att vi runt 2006 skulle köpa serier digitalt på nätet, men det var för att jag hade läst för mycket Illustrerad Vetenskap förmodligen.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Läsvärt om läsplattan

Inlägg av Ray »

E-böcker är framtiden och jag tror det är en generationsfråga. Jag gillar pappersvarianten bättre, men dom som växer upp idag bryr sig nog inte lika mycket om det. Digitalt är framtiden, på gott och ont
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Läsvärt om läsplattan

Inlägg av smorkin »

mikaelsol skrev:Jag har för mig att "Till alla jag legat med" kostade 179 kronor hos Akademibokhandeln för några år sen. Till ipad kostar den 49 kr.

Låter vettigt med billigare för iPad, heja!
Personligen tror jag också på att det ska vara något billigare med läsplattorna än de fysiska varianterna. Problemet är alla avgifter för att lägga upp till de plattformar som folk handlar via. Det är rätt skumt att bankerna, eller de stora it-bolagen som Google, Microsoft osv inte fixat ett lättanvänt system för betalning på nätet som slagit igenom i de breda användarlagren.

Det finns enkla sätt som slagit igenom men det är för försäljning via olika kontrollerade affärer (Google Play, Amazon, Apple store, ...). Annars är det kontokort som gäller och jupp, det är rätt knöligt att hålla på med som försäljare; man måste se till att det finns kontrakt m kontobolagen (brrr!), sköta returer och återbetalningar själv, osv. Så jag förstår varför försäljning via nämnda affärer är så populära både för säljare och köpare.

Det finns ju en del nya betalföretag som satsar just på enklare betalningsformer, utan att blanda in kontokortsbolagen/bankerna, men hittills har ingen slagit igenom i de breda lagren. Plus att jag tror det kan bli svårt att övertyga köpare om att det är OK att betala till godtycklig sajt på nätet; oavsett hur bra tekniken är misstänker jag att det finns en stor skepsis hos de flesta att system som skulle göra det möjligt är pålitliga. Med andra ord, det är mindre ett tekniskt problem och mer ett trovärdighetsproblem.

Sen tycker jag det är billigt att sälja via de kontrollerade affärerna. Google & Apple tar 30%, Amazon 30% (plus lite till beroende på filstorlek), andra också runt 30%. Plus att flera av dem inte tar något betalt utöver procent på sålda exemplar så ingen initialkostnad :-) Det som kan vara knepigt är förstås att de som äger butikerna kan vägra sälja böcker/appar/musik/... som de inte gillar -> olika mer eller mindre välvilliga begränsningar i utbudet kommer slå till. Apple är konservativa, Amazon & Google mindre (men även de stoppar böcker); i Sverige kan vi se hur det då och då skrivs i tidningar om böcker av det ena eller andra slaget som säljs via Adlibris/Bokus/... som har tveksamt innehåll varpå försäljningen omedelbart stoppas. Så problemet finns överallt, om än i olika grad [:I]

Pålägget är inte så farligt om man jämför med att sälja fysiska exemplet, till bokhandel osv. Sätt ihop en epub, ladda upp, klart (när man väl skaffat konton; framförallt Amazon var underbart enkelt att göra det med).

Däremot har jag inte provat med exklusivt svenska eboksförsäljare som elib osv. Misstänker deras villkor kan vara mycket sämre :-/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Skriv svar