Comic Con Stockholm Gamex

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Göran Semb »

Jag tror nog snarare att det i det fallet handlar om goodwill från mässans sida (och möjligen Sture H, åtminstone förr i tiden). Det är nog tufft nog för SeF-budgeten att frakta dit folk och prylar.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Isegrim »

Göran Semb skrev:Jag tror nog snarare att det i det fallet handlar om goodwill från mässans sida (och möjligen Sture H, åtminstone förr i tiden). Det är nog tufft nog för SeF-budgeten att frakta dit folk och prylar.


Inte om de har projektmedel för det.

(... och med det menar jag, att om de satsar och gör det till ett projekt till nästa omgång, har de alla möjligheter att genomföra något).
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Göran Semb »

Så då skulle man också kunna söka bidrag för sin närvaro på bokmässan i så fall? Jag är inte riktigt insatt i de olika bidragssystemen, vem skulle man söka hos och vad skulle det vara för slags projekt?
(Min erfarenhet är att man ofta är väldigt "på" på att söka projektpengar, så det är litet svårt att förstå varför det inte gjorts om det nu inte skulle innebära någon större svårighet -- om det nu inte är för att man har litet klen Stockholmsbas.)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Isegrim »

Seriefrämjandet skulle kunna söka bidrag för att närvara på olika mässor om de kan visa på att det är en del i ett kulturprojekt. Till exempel, arrangera föreläsningar, workshops/kulturarrangemang. Så, det skulle med andra ord inte vara så att man fick bidrag för deltagande, utan för kulturprojekt där ett deltagande (på mässa) ingår.

Därför antar jag att man har nåt bidrag i ryggen för verksamhet runt bokmässan (med rabatt eller utan).

Hur är det med Mocca? Är Sef där eller är de som privatpersoner, detsamma andra utomlands.

Edit. Klen Stockholmsbas tror jag bidrar och det kan tänkas att det varit kort om tid för bidragsök.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av K-E Lindkvist »

Och nu kablar TT ut att "Comic-con kommer till Sverige". Sist jag kollade så samarbetade Gamex med MCM Comic Con som inte har något med Comic-Con International att göra. Förbaskade amatörer! Och naturligtvis ligger det inte Gamex intresse att gå ut och ställa fakta till rätta. [}:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av MagnusR »

K-E Lindkvist skrev:Och nu kablar TT ut att "Comic-con kommer till Sverige". Sist jag kollade så samarbetade Gamex med MCM Comic Con som inte har något med Comic-Con International att göra. Förbaskade amatörer! Och naturligtvis ligger det inte Gamex intresse att gå ut och ställa fakta till rätta. [}:)]


Skönt att jag inte är den enda som retar mig på sådant. Jag klickade på DNs rättelse-knapp för motsvarande artikel för ca 4 timmar sedan och de har ännu inte rättat artikeln.

/Magnus
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Wakuran »

"Comic Con" är väl ett för generellt begrepp för att kunna namnskyddas, f.ö. Det betyder ju bara "seriemässa".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av MagnusR »

Wakuran skrev:"Comic Con" är väl ett för generellt begrepp för att kunna namnskyddas, f.ö. Det betyder ju bara "seriemässa".


Jovisst, men det står att det amerikanska bolaget comic con är medarrangör till stockholmsmässan vilket är fel hur oskyddat namnet än är. Dessutom omnämns Comic Con i San Diego som om det vore relaterat, när det snarare borde stå "en comic con" ifall man vill undvika missförstånd.

/Magnus
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av K-E Lindkvist »

MagnusR skrev:Jovisst, men det står att det amerikanska bolaget comic con är medarrangör till stockholmsmässan vilket är fel hur oskyddat namnet än är. Dessutom omnämns Comic Con i San Diego som om det vore relaterat, när det snarare borde stå "en comic con" ifall man vill undvika missförstånd.

Precis. Det som Wakuran påpekar är en annan problematik som manifesterats genom den infekterade namnstriden mellan Comic-con International och Salt Lake Comic Con. Hade man bara skrivit "comic con" hade jag inte heller brytt mig.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Wakuran »

Aaaah, och det där bindestrecket är viktigt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Cadial »

Wakuran skrev:Aaaah, och det där bindestrecket är viktigt...

Jo fast det gor ju inte att folk fattar bluffen for det. Jag har forresten kommit pa en ny laskeblask som jag tankte kalla Coca-Cola om inte nagot redan har snott det namnet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Wakuran »

Men argumentet känns inte särskilt relevant med tanke på att det arrangeras hundratals olika "Comic Con" årligen runt om i världen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Wakuran »

Kortintervju med projektledaren Gital Al-Ebeyawi i gårdagens DN. (29 oktober.) Ganska intetsägande och PR-betonad, men hon erkänner åtminstone bristerna på seriesidan av evenemanget.

DN skrev:...

Kristofer Ahlström - Som namnet antyder började Comic Con som ett serietidningsevent. Kommer det att märkas på mässan?

Gital Al-Ebeyawi - Just den delen kommer vi att behöva lägga mer energi på inför nästkommande år, men det kommer att finnas event kring Batmans 75-årsjubileum och "Ghostbusters" 30-årsjubileum. ...



(Längre intervju i tidningen, men det var mest den här delen som handlade om serier.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av AndreasEriksson »

Iofs gillar jag Ghostbusters, men det var inget bra exempel i sammanhanget...

Hursomhelst, jag ska dit fredag-lördag (och mina Dylan-böcker finns där hela helgen i Aparts monter) och granska spektaklet i verkligheten.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Erik S »

Hahaha, Ghostbusters-svaret säger ju allt! :D

Såhär skrev för övrigt "EW Van D" på seriewikins facebooksida:
Stor tistel till serie Sverige. Eventet heter Comic con, går av stapeln i Kista och fyra amatörtecknare representerar, Comic heaven är där och ett par andra tidningar. RESTEN, är spel och enbart spel! Man känner sig grundlurad. Usch vad sur jag är.Jag postar här just för att serieintresserade skall 1) ej betala för comic con 2) för att jag vill ha en förklaring och 3) för att det är urdåligt och 4) för att alla ska se det!
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av AndreasEriksson »

Förutom att tisteln är missriktad så har han en poäng såklart.
Det är inte seriesveriges fel att arrangörerna inte svarar när man försöker få kontakt med dem, och/eller att det kostar så mycket att medverka att man inte har råd.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Erik S »

Ja, det är så klart sant, det knasigt formulerat av honom.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Wakuran »

Hennes uppgift är ju att sälja in mässan, då ingår det att nämna de största evenemangen oavsett om de är ett direkt svar på själva frågan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av AndreasEriksson »

Tomas Antila rapporterar från Stockholm Comic Con:

Rapport från Comic Con Stockholm dag ett: jag räknade till sex representerade serieförlag, typ sju butiker som främst sålde serier, en branschorganisation för visuellt berättade och en tävling, utöver en massa aktiviteter relaterade till serier.

Vad jag önskar till nästa år: minst en serieskola ska ha monter, gärna Kvarnby Folkhögskola, Serieteket eller ett annat bibliotek med tydligt seriefokus ska också finns på plats och ha en läsehörna, att fler serietecknare ska vilja vara med i artist alley. Just nu är det tre tomma bord som för övrigt är gratis. Fler programpunkter på scen. Butiker som säljer serietecknarmaterial får också komma, jag hade stora problem att hitta bra papper till min signering. Inspira screentech?

Kul att det är en nystart på seriemässor med mainstreamfokus i Stockholm:) Det behövs också till sidan om alternativt inriktade SIS.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comic Con Stockholm

Inlägg av Wakuran »

Det stämmer väl i stort, men det traditionella Seriesverige har fortfarande inte pengar. Vet inte riktigt de bästa sätten att gå runt det; att mässan sänker bordspriserna för ideella föreningar/ serietecknare, att man söker statliga bidrag och kulturstipendier för bordsplats, eller att man ingår i någon typ av kultursponsring.

Dessutom är jag inte nöjd med gästerna på mässan. Okej att amerikaner och japaner kan vara för dyra att få hit, men det kunde väl åtminstone vara några stora, kommersiella tecknare från England eller Europa som lockbete.

Jag har inget principiellt emot något liknande Comic Con-arrangemang i Stockholm, så länge det sköts bättre. Ungefär som en blandning av SF-Mässan och danska Copenhagen Comics/ norska Raptus. Hela seriedelen känns nu som ett åsidosatt framhafsande.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar