Bokmässan i Göteborg

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av AndreasEriksson »

germund skrev:
Wakuran skrev:Man behöver ändå sälja rätt många fanzin för att det ska vara värt det, är mitt intryck...
Visserligen, men jag undrar hur många av de stora förlagen som går runt ekonomiskt på mässan – om man ser den som ett isolerat event.


Precis, varför ska just fanzinisterna räkna med vinst? [8D]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Hampus J
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 feb 2016, 19:21

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Hampus J »

Programmet för seriescenen finns nu uppe på hemsidan: http://seriescenen.se/program/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Wakuran »

Hampus J skrev:Programmet för seriescenen finns nu uppe på hemsidan: http://seriescenen.se/program/

Hade ju lösa planer på att stå på det där Seriestrippen med Svenska Superserier, men nu stannar jag nog kvar hemma i Spetember...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av K-E Lindkvist »

Vad jag tänker försöka se av programmet på Seriescenen torsdag - lördag i år.

Torsdag 27/9:

15.00–15.45
I ankismens platta fotspår
Humoristen Kalle Lind ställer landets främsta ankexperter mot väggen och grottar ner sig i Ankeborgsvärlden i allmänhet och ankismen i synnerhet. Vad är en ankist? Varifrån kommer ordet Läskeblask? Seminariet är en del i firandet av tidningen Kalle Anka & C:o som fyller 70 år i år.

Fredag 28/9:

13.00–13.20
Serieboken – tecknat för åldern mittemellan
Serieboken är en ny antologi för ”den svåra mellanåldern”. För den som inte längre är barn men ännu inte hunnit bli vuxen. Bokens redaktör – serietecknaren Elin Lucassi – samtalar med Lisa Medin och Johan Wanloo om vikten av att kunna läsa bilder och om man måste tänka på något särskilt när man skapar serier för unga.

14.30–14.50
Vei
Serieromanen ”Vei” är skapad av Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson. Den första delen släpptes våren 2017 och den andra och avslutande delen kommer i början av 2019. Duon har jobbat tätt ihop med både berättelsen och bildlösningar och kommer här visa nytt material samt berätta om arbetet med den nya boken.

15.00–15.20
Hur är det att gå från serietecknare till bilderboksförfattare?
Lina Neidestam är serietecknare, författare och illustratör. Hon är kanske mest känd för sin serie Zelda som har belönats med Stora Ponduspriset och Adamson-statyetten. Nu debuterar hon med med Rysliga förskolan, en lagom läskig bok för ganska små läsare.

16.00–16.45
Kalle Lind och Statarna
Kalle Lind berättar om den nya historiska humorserien Statarna. Kalle avslöjar hur idén till serien uppstod och varför det är okej att skoja om elände och armod. Vi får även stifta bekantskap med seriens huvudpersoner, Lusa-Lisa, Dyng-Hans, Smuts-Hanna och Patron, som live-tecknas på scen av kreatören Jimmy Wallin.

Lördag 29/9:

12.00–12.20
Englund/Villfarelser – får man skämta om allt?

Ordkonstnären och sociala medier-fenomenet Villfarelser, aka Mathias Leclér och prisbelönta fotografen Per Englund har slagit sig ihop och skapat boken ”Ingen Panik Ångest?". De samtalar med förläggaren K.J. Elton Enström om sitt samarbete och om man verkligen får skämta om allt.

12.30–12.50
Handbok för Superhjältar
Agnes Våhlund är en illustratör som hyser en djup kärlek till serietidningar, såväl amerikanska som japanska. Agnes har tillsammans med sin man, Elias, skapat bokserien ”Handbok för Superhjältar” – en seriebok som tagit världen med storm!

Se åker jag hem så jag hinner inte se Urhunden-utdelningen. Men jag förutsätter att "fel album vinner" och att Jens Andersson får storslam på sin kvalitetsutgivning som vanligt.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ögonblick från torsdagen:

Bild

Olof Siverbo tar en titt på Kalle Anka & c:o jubileumstidning hos Egmont.

Bild

Johan Andreasson säljer Lilla Fridolf men visar den unika podd-muggen för Everdahl & Karlsson.

Bild

Jag var först på plan och plockade russinen ur kakan i Oscar Hjelmgrens buntar med originalsidor.

Bild

Jonas Darnell och Peter M Eronson säljer kulturgods i Seriestripen.

Bild

Översiktsbild av Seriestripen.

Bild

Arild Midthun showar med Kalle Anka & c:o 70 år.

Bild

Joakim Gunnarsson, Åsa Warnqvist och Stefan Diös på Seriescenen i samtal med Kalle Lind om Kalle Anka & c:o 70 år.

Bild

Stef Gaines i korrekt Hawaii-inspirerad klädsel säljer antologin Draw the Line i Seriestripen.

Bild

Oscar Hjelmgren med såld originalsida från A.M.O.K.

Bild

Andreas Eriksson, Sture Hegerfors och Pidde Andersson hos Albumförlaget.

Bild

Johan Wanloo och Håkan Andersson pratar hårdkokta deckare.

Bild

Jonas Anderson minglar och signerar sin andra skissbok.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Allan Kämpe »

Kul att se dessa bilder från Bokmässan!

Grattis till A.MO.K./Oscar Hjelmgren-originalet!
Jag är nyfiken, vad får man betala för ett av hans serieoriginal? [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Wakuran »

Jag stör mig litet på att avdelningen heter "Seriestripen" med ett p? Det är väl ändå inte gängse stavning?...

Edit: Seriestrippen med två p har tydligen nämnts tidigare. Vet inte om det är ett typo eller ett namnbyte...
https://bokmassan.se/2018/07/valkommen- ... estrippen/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av K-E Lindkvist »

Allan Kämpe skrev:Kul att se dessa bilder från Bokmässan!

Grattis till A.MO.K./Oscar Hjelmgren-originalet!
Jag är nyfiken, vad får man betala för ett av hans serieoriginal? [:)]

Tack! Oscar vill om jag kommer ihåg rätt ha 500:- för de i A3-format, lägre för de mindre.

Wakuran skrev:Jag stör mig litet på att avdelningen heter "Seriestripen" med ett p? Det är väl ändå inte gängse stavning?...
Edit: Seriestrippen med två p har tydligen nämnts tidigare. Vet inte om det är ett typo eller ett namnbyte...
https://bokmassan.se/2018/07/valkommen- ... estrippen/

Du få gärna ändra om du vill.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:
Wakuran skrev:Jag stör mig litet på att avdelningen heter "Seriestripen" med ett p? Det är väl ändå inte gängse stavning?...
Edit: Seriestrippen med två p har tydligen nämnts tidigare. Vet inte om det är ett typo eller ett namnbyte...
https://bokmassan.se/2018/07/valkommen- ... estrippen/

Du få gärna ändra om du vill.

Jag trodde ju att det var någon stavning från Bokmässan själv, först. Men när de tydligen kör med stavningen jag föredrar ändå, känns det litet som jag börjar bli petimetrig. Jag ska nog strunta i det här nu. [B)]

https://bokmassan.se/seriestrippen/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av K-E Lindkvist »

En bild till från torsdag:

Bild

Är detta vad man skulle kunna kalla "the first couple of swedish comics"? Hedvig H-S och Joakim Gunnarsson med jubileumsskrifter om Kalle Anka & c:o.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bilder från fredagen:

Bild

Jonas Anderson
med nya Manara-albumet.

Bild

Hanna Strömberg och Malin Biller säljer Draw the Line.

Bild

Johan Wanloo och Lisa Medin intervjuas av Elin Lucassi på Seriescenen om Serieboken.

Bild

Natalia Batista har tecknat stråtrövaren Are från Sword Princess Amaltea i min skissbok.

Bild

Nina Hemmingsson intervjuar Karl Johnsson och Sara Bergmark Elfgren om Vei på Seriescenen.

Bild

Mats Källblad äter kexchoklad och signerar Lukas hos Cobolt under överinseende av Peter Sparring.

Bild

Nicolas Krizan, Christina Jonsson & Jonas Anderson tittar i Malcolm Max från Ades Media.

Bild

Jag ordnade en "fulsignering" av Frida Malmgren (utanför ordinarie tid) av Tjejerna på Höjden för att inte missa när...

Bild

...Kalle Lind och Jimmy Wallin berättade om sin serie "Statarna" som går i 91:an på Seriescenen.

Bild

Är det jultomten civilklädd? Nej, det är förstås Micke Tegebjer.

Bild

Ellen Ekman intervjuas om Hemma hela sommaren på Seriescenen.

Bild

Kalle Lind och Jimmy Wallin signerar så pennorna glöder.

Bild

Arild Midthun gör sina omåttligt populära "ankifieringar" av fansen hos Egmont.

Bild

Frida Malmgren och Johan Kimrin diskuterar monterdesign.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:
Bild

Johan Wanloo och Lisa Medin intervjuas av Elin Lucassi på Seriescenen om Serieboken.

Ah. Det är alltså inte Sture Hegerfors gamla 80-talsantologi utan något nytt projekt...

http://enbokforalla.se/serieboken/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av germund »

Fina bilder, Karl-Erik, och trevligt att hejas vid igår, men Olof tittar inte alls på Kalle Anka & C:os jubileumstidning - det är sommarens utgåva i bokserien Carl Barks Ankeborg. Rätt ska vara rätt. [8]
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Allan Kämpe »

Bara 500 kr för ett A3-original av Oscar Hjelmgren! Det var oförskämt billigt! [:o)]

Måste säga att du tar de absolut bästa fotografierna med seriefolk på Bokmässor/seriefestivaler K-E Lindkvist! [:)]
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av K-E Lindkvist »

germund skrev:Fina bilder, Karl-Erik, och trevligt att hejas vid igår, men Olof tittar inte alls på Kalle Anka & C:os jubileumstidning - det är sommarens utgåva i bokserien Carl Barks Ankeborg. Rätt ska vara rätt. [8]

Jag skyller på stress & sömnbrist. Alltid kul att träffas, även om det blev kort i år (men då behöver inte Victoria skoja om att jag stör hennes medarbetare i tjänsteutövningen).

Allan Kämpe skrev:Bara 500 kr för ett A3-original av Oscar Hjelmgren! Det var oförskämt billigt! [:o)]

Måste säga att du tar de absolut bästa fotografierna med seriefolk på Bokmässor/seriefestivaler K-E Lindkvist! [:)]

Tack för de vänliga orden. Rolf Lindby brukar lägga ut bra bilder på sin facebook han också om man vill se andra vyer och perspektiv.

Här kommer några bilder från lördag fram till ca 15.00 då jag lämnade byggnaden (så jag missade tillkännagivandet om nedläggningen av Urhunden & Unghunden):

Bild

Peter M Eronson & Jonas Darnell gör fansen glada.

Bild

Joakim Waller livetecknar i Nosebleed Studios monter. Hans Penguin Rumble 1 & 2 rekommenderas kraftigt av Rio Grande.

Bild

Isabelle Arsenault intervjuas av sin förläggare Jens Andersson.

Bild

David Liljemark intervjuas av Mats Jonsson.

Bild

Stef Gaines & Lisa Medin säljer Draw the Line och imiterar Malin Billers promo-bild (konstigt att den inte blev omslag?).

Bild

När det blev en lucka i programmet på Seriescenen hämtades Jonas Darnell och Yvette Gustafsson upp från sina respektive bord och livetecknade under samtal vid den aktuella tidpunkten. Publiken verkade inte misstycka utan satt snällt kvar och lyssnade.

Bild

Natalia Batista frågar ut Mika Takahashi på Seriescenen.

Bild

SeF-ordförande Thomas Karlsson dök upp på lördagen. Här bland de arkivexemplar av serietidningar som föreningen säljer och som hade en strykande åtgång under bokmässan. Datum för årets Örebro-festival är 3/11, lägg det på minnet.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Allan Kämpe »

Sedär, fler bra bilder! Fast Örebro Seriefestival startar redan den 2 november enligt affisch!

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Wakuran »

Allan Kämpe skrev:Sedär, fler bra bilder! Fast Örebro Seriefestival startar redan den 2 november enligt affisch!

Fast egentligen är det inte så mycket som händer den 2 november, det var några enstaka föredrag och en branschmiddag för gästerna, eller något sånt. Ingenting det kändes man behövde planera en resa för.

Själva seriemässan och alla huvudföredrag ska äga rum den 3.

Edit. Knappt ens det, tydligen. Information från Facebooksidan.
Örebro Seriefestival skrev:Lite information om årets festival. I år kommer festivalen gå av stapeln fredag-lördag, dvs 2-3 november.

Hålltider:
Fredag 2 november

17.00 Festivalen invigs.
Plats: ABF i Örebro Län Fredsgatan 18

c:a 18.00 Vernissage på årets utställningar
Plats: Kulturhuset Järnvägsgatan 8

c:a 18.30 Mingel & Mat
Plats: Vi ber att få återkomma snart om detta

Lördag
10.00 -16.00 Seriemässa
Plats: Kulturhuset i Örebro A-salen,

10.00 -15.30 Föreläsningar och workshops med våra inbjudna gäster (mer info senare)
Plats: Kulturhuset i Örebro, Vestibulen (utanför A-salen)

16.00 Seriemässan stänger
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av Wakuran »

Jag fick förresten höra av en liten Woodstock att Svenska Serieakademin tydligen valt att senarelägga och flytta den årliga Adamson-prisutdelningen i år.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av rkaj »

K-E Lindkvist skrev:Bilder från fredagen:

Bild

Nicolas Krizan, Christina Jonsson & Jonas Anderson tittar i Malcolm Max från Ades Media.


När nu det petimetriska felfinneriets dörr redan är öppnad så är det väl förhandstitten på Vei som skruttineras av skaraborgarna, även om Malcolm Max ligger framför dem på bordet och suktar?
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan i Göteborg

Inlägg av AndreasEriksson »

Hur det än gick till så såldes ett Malcolm Max-album i samband med detta, så jag är nöjd... [V]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Skriv svar