Bokmässan i Göteborg

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av K-E Lindkvist »

Antagligen är det tämligen naivt att tro att det som synts i media angående avhopp och påtryckningar mot Bokmässan de senaste dygnen skulle vara allt. Säkerligen har de stora elefanterna låtit arrangören få veta vad deras agerande skulle kunna få för konsekvenser, både i år och framgent. Jag skulle inte tro att författare och andra intressenter verksamma hos Bonniers (tänk på att Kartago som ger ut Zelda är en del av Bonniers), Norstedts, Piratförlaget etc suttit overksamma utan säkert agerat i kulisserna. Tror ni att Jan Guillou (för att ta ett namn i mängden) verkligen skulle kunna låta bli att dra i några trådar...? [;)] Och som Rio Grande påpekat, Bokmässan är ingen välgörenhet utan ett vinstdrivande företag. Sett till vilka som åker troget varje år (yrkesgrupper som bibliotekarier och lärare bland annat) ligger nog inte sympatierna hos Nya Tiders läsekrets, och skulle det bli avhopp därifrån (jag vet själv genom vänner inom skolsektorn hur knepigt det är att få till resan till Bokmässan varje år) påverkar det nog besökssiffrorna mer än om enstaka nyliberaler och Svenska Dagbladet-anställda (Josefin Utas, Per Gudmundson, Ivar Arpi med flera) ställer in sin medverkan.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Rufus »

Jo, absolut kan det mycket väl ha varit större aktörer nånstans i kulisserna, vilka media inte har skrivit om. Annars verkar det ju lite konstigt. Och Bokmässan har ju inte agerat på detta sätt tidigare år i liknande fall. Så jag blev förvånad över beslutet. Men det kanske bara var jag då.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Looding »

Bild
Pontus Lundkvist.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Mithroth »

Och så verkar det ha vänt ännu en gång...
Nu får Nya Tider ställa ut igen.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Rufus »

Mithroth skrev:Och så verkar det ha vänt ännu en gång...
Nu får Nya Tider ställa ut igen.


Okej, det här börjar ju bli komiskt. [:)] Det är några veckor kvar till Bokmässan, så Bokmässan-chefen kanske hinner ändra sig några gånger till. [:)]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av BoJustBo »

Mithroth skrev:Och så verkar det ha vänt ännu en gång...
Nu får Nya Tider ställa ut igen.

Samma sång, varje gång.
Iallafall när man låter folks klagovisor styra policy.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av K-E Lindkvist »

Om man inte tänker bojkotta Bokmässan så kan man orientera sig i programmet för Seriescenen här.

Jag tycker dessa punkter verkar intressanta.

Torsdag:
14.00 – 14.20 Kattspratt med Katten Nils
Humorserien Katten Nils, om den glada men lite dumma katten och hans vänner, har länge varit en favorit i KP och är nu aktuell i två nya böcker. Johanna Kristiansson och Joakim Gunnarsson berättar hur de skapar serien ihop, och så blir det LIVELÄSNING!

15.30 – 15.50 Serier och internationalisering
Med kurser som Comics International perspectives och Digital Comics, Erasmusavtal och medlemskap i Cumulus, skapar Malmö Högskola nya möjligheter till samverkan på serieområdet. Jakob Dittmar och Gunnar Krantz berättar mer om seriernas framtid på Malmö Högskola.

Fredag:
12.30 – 12.50 Rum för serier firar 1 år
Seriefrämjandet startade galleri för ett år sedan! Rum för serier är en fast plats för tecknade serier i Seriestaden Malmö. Verksamhetsledare Jamil Mani berättar om året som gått och visar godbitar från utställningarna med bland annat Don Rosa, Liv Strömquist och Bamse.

13.00 – 13.20 Serier från andra våningen
Jan och Maria Berglins omtyckta serier syns regelbundet i SvD och de har gett ut flera seriealbum. I det senaste albumet Serier från andra våningen bjuder de på något slags insikt om samhällstillståndet ur det lilla perspektivet. Jan Berglin i samtal med förläggaren Sara Nyström.

13.30 – 13.50 Fantomen – mannen som inte kan dö: 80 år
En historisk tillbakablick på Fantomens 80-åriga historia samt en blick in i framtiden. Hur blev Fantomen en av de största seriehjältarna och hur håller man en karaktär aktuell under nästan ett helt sekel. En genomgång av Fantomens historia och framtid behandlas av experten Andreas Eriksson. (Bara tjugo minuter, Andreas???!)

14.00 – 14.45 Sara Granér & Julia Skott
Möt serieskaparen Sara Granér och skribenten/stickaren/entertainern Julia Skott i ett samtal om konst, konsthantverk, skapande, kreativitet, pyssel, pussel, hobbies och allt sånt där, med utgångspunkt i deras böcker Jag vill inte dö, jag vill bara inte leverera och Håll käften jag räknar – en stickares bekännelser.

16.00 – 16.45 I huvudet på Ulf Lundkvist
Den folkkäre serietecknaren och illustratören Ulf Lundkvist har roat och oroat läsare i mer än 40 år och är aktuell med samlingsalbumet Äntligen. Nu berättar han om sitt skapande och vad som ligger bakom serier som Nollberga och Mannen med näsan.

Lördag:
10.00 – 10.45 Från femtiotal till sjuttiotal
Svenskt Seriearkiv fortsätter utforskandet av den svenska seriehistorien. Efter att ha tagit oss an femtio- och sextiotalet gör vi nu en djupdykning i sjuttiotalets serietidningsvärld.
Seriehistoriker Thomas Storn berättar om arbetet med den kommande boken utifrån tre händelserika årtionden med början i serietidningsbranschens ”barnkammare” till sjuttiotalets förlagskrig.

14.00 – 14.45 50 år med förebilden Bamse
Paneldiskussion om världens starkaste och snällaste björn som firar 50 år i år. Vilken roll spelar Bamse som förebild? I går, i dag och i morgon? Vilka budskap och värderingar förmedlas genom Bamse? Och hur påverkar de läsarna?
Medverkande: Ola Andréasson (VD Bamse Förlaget), Helena Magnusson (Fil dr Stockholms universitet, institutionen för litteraturvetenskap och idéhistoria), Charlotta Borelius (chefredaktör Bamsetidningen, Egmont Publishing) och moderator Jonas Lidheimer (Egmont Publishing).

15.00 – 15.45 Urhunden
Seriefrämjandet delar ut sina prestigefyllda Urhundenplaketter. Prisutdelare är historieprofessor Dick Harrison. Efter själva prisutdelningen intervjuar Fredrik Strömberg en av vinnarna på scen.

16.00 – 16.45 Trygga lilla Sverige
Steve Nybergs debutverk Trygga lilla Sverige är en ambitiös och ovanlig skildring av Sveriges dramatiska 1900-tal, unikt paketerad i den svenska seriehistoriens kanske finaste låda. Hör Steve berätta om projektet i ett samtal med mångvetaren Kalle Lind.

17.00 – 17.20 Smutsig Svart Sommar
Anders Fager och Daniel Thollin pratar om sitt skräckseriealbum Smutsig Svart Sommar. Mixen Fager och Thollin passar serieromanen perfekt och Thollins tecknarstil gör Fagers skeva Lovecraftinspirerade prosa rättvisa. Det är slafsigt, rått och lite vrickat.

Söndag:
10.00 – 10.45 NAFS(k) 40 år – den svenska ankismens historia
Berättelsen om den svenska ankismen i allmänhet och NAFS(k) i synnerhet, hur allt startade och hur pendeln har svängt från att ingen visste vem som ritat vilken serie till att namnet Carl Barks blivit så känt att det nämns på kultursidorna i pressen.
FÅR INTE MISSAS!!!

11.00 – 11.20 Kalle Anka som läsfrämjare
Kalle Anka-tecknaren Arild Midthun berättar om sitt arbete med att sprida läsglädje och väcka kunskapstörst hos barn och unga. Arild tecknar live och bjuder givetvis på sina berömda ankifieringar…

12.30 – 12.50 Att bygga en seriefestival
Under våren har projektledaren Thomas Karlsson och en grupp volontärer fått uppdraget att planera och genomföra den första seriefestivalen i Örebroregionen någonsin. Det har inneburit att från grunden bygga upp ett regionalt och lokalt nätverk för att möjliggöra festivalen. Fallgroparna har varit många och flera oförutsedda problem och komplikationer har dykt upp på vägen. Men festivalarbetet har också väckt ett enormt stöd och engagemang lokalt i en stad där serieutbudet varit minimalt i många år. Thomas samtalar med förläggaren Jens Andersson om våndor och förväntningar i arbetet med Sveriges yngsta internationella seriefestival. (Peral, är du där?)

13.30 – 14.15 En svensk tecknares internationella genombrott
Kim W Andersson är Sveriges obestridliga mästare när det kommer till romantisk skräck med sina böcker Love Hurts och Alena. Nu ger han sig ut i rymden med Astrid… Hör Kim prata om hur sitt internationella äventyr med det amerikanska förlaget Dark Horse – och om den bioaktuella filmatiseringen av Alena. (Nu är Kim W vad som på utrikiska brukar kallas "big man on campus"...)

Tyvärr kommer jag inte vara där under torsdag, så jag missar Joakim & Johanna som annars varit en självskriven programpunkt. [B)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av AndreasEriksson »

K-E Lindkvist skrev:13.30 – 13.50 Fantomen – mannen som inte kan dö: 80 år
En historisk tillbakablick på Fantomens 80-åriga historia samt en blick in i framtiden. Hur blev Fantomen en av de största seriehjältarna och hur håller man en karaktär aktuell under nästan ett helt sekel. En genomgång av Fantomens historia och framtid behandlas av experten Andreas Eriksson. (Bara tjugo minuter, Andreas???!)

4 år/minut, ska väl inte vara omöjligt? [|)]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Göran Semb »

Fantomenredax är van vid att trixa med årens gång...
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Sir-L »

K-E Lindkvist skrev:Om man inte tänker bojkotta Bokmässan så kan man orientera sig i programmet för Seriescenen här.

[...]
13.30 – 13.50 Fantomen – mannen som inte kan dö: 80 år
En historisk tillbakablick på Fantomens 80-åriga historia samt en blick in i framtiden. Hur blev Fantomen en av de största seriehjältarna och hur håller man en karaktär aktuell under nästan ett helt sekel. En genomgång av Fantomens historia och framtid behandlas av experten Andreas Eriksson. (Bara tjugo minuter, Andreas???!)
[...]

Vafalls?! Ska vi i "allmänheten" inte kunna avnjuta detta? [}:)]
Vi kommer ju inte in förrän till klockan 14, vad jag förstår. Nu känner jag mig lite ledsen och kränkt faktiskt [:(]
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av AndreasEriksson »

Det är tillgängligheten på Seriescenen som styr, inte Fantomens önskemål. Jag vet inte hur kinkiga man är vid insläppet, det ser ju onekligen "hårt" ut med separata biljetter för allmänheten som gäller först kl 14.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Göran Semb »

Kommer det att spelas in och läggas upp på nätet?
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Sir-L skrev:Ska vi i "allmänheten" inte kunna avnjuta detta? [}:)]
Vi kommer ju inte in förrän till klockan 14, vad jag förstår.

Vad jag vet så kollas det aldrig vad folk som går in innan kl 14 jobbar med. Var ute i god tid och chansa.

Och när du ändå är på plats så är det bara att sitta kvar...
"14.00 – 14.20 Kattspratt med Katten Nils
Humorserien Katten Nils, om den glada men lite dumma katten och hans vänner, har länge varit en favorit i KP och är nu aktuell i två nya böcker. Johanna Kristiansson och Joakim Gunnarsson berättar hur de skapar serien ihop, och så blir det LIVELÄSNING!"
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av Sir-L »

Joakim Gunnarsson skrev:
Sir-L skrev:Ska vi i "allmänheten" inte kunna avnjuta detta? [}:)]
Vi kommer ju inte in förrän till klockan 14, vad jag förstår.

Vad jag vet så kollas det aldrig vad folk som går in innan kl 14 jobbar med. Var ute i god tid och chansa.
[...]

Då får jag nog göra det.

Joakim Gunnarsson skrev:[...]
Och när du ändå är på plats så är det bara att sitta kvar...
"14.00 – 14.20 Kattspratt med Katten Nils
Humorserien Katten Nils, om den glada men lite dumma katten och hans vänner, har länge varit en favorit i KP och är nu aktuell i två nya böcker. Johanna Kristiansson och Joakim Gunnarsson berättar hur de skapar serien ihop, och så blir det LIVELÄSNING!"

Det hade jag mer än gärna gått på. Tyvärr är Fantomen på fredagen och Kattrackarn på torsdagen. Och jag kan tyvärr inte gå på torsdagen, även om jag skulle släppas in. [:(]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av burnout »

Sir-L skrev: Vafalls?! Ska vi i "allmänheten" inte kunna avnjuta detta? [}:)]
Vi kommer ju inte in förrän till klockan 14, vad jag förstår. Nu känner jag mig lite ledsen och kränkt faktiskt [:(]



Det är skillnad på kleti och pleti. dom som inte är så värst intresserade kan gå på det (och mingla lite) och dom andra får stå utanför som har mer behållning. så har det alltid varit. Hoppas det var trevligt när ni övriga blev insläppta.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av K-E Lindkvist »

Här behövs ett klargörande om bokmässan och insläppet eftersom det tydligen är svårt att tolka regelverket. "Mest för branschfolk" betyder i praktiken att inträdet på torsdag och fredag fram till 14.00 betingar 240:- medan det från 14.00 fredag till och med söndag kostar 180:-. Inget annat. Förr i tiden måste man dessutom uppge ett "företagsnamn" med det är inte längre ett krav. Sålunda står det var och en fritt att lyssna på Andreas Fantomen-föredragning på på Seriescenen förutsatt att man erlägger den högre inträdesavgiften (vilket är en struntsumma i sammanhanget, tycker jag). Det är dessutom behagligt folktomt på torsdag och fredag förmiddag jämfört med kaoset och trängseln på lördag - söndag.

(På söndag 09.00-10.00 och 15.00-17.00 är det "happy hour" och då är det ännu billigare att komma in på mässan: 130:-, dock inget förköp. Då ingår även seminarierna i inträdet.)

https://bokmassan.se/for-besokare/biljetter/
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av burnout »

Det år vad dom kallar "floorrightr" inom loppis världen. En dold avgift. Nej det köper jag inte. Pengar luktar inte. men dom som är intresserade måste betala. dom som är inom "branchern" flyter bara med. Sorry ,därför har du en fördelar när du åker till Usa, du har kontakter som vi inte har. sorry men så är veklgheten för oss som inte är i branchen
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av K-E Lindkvist »

"Floor rights"? Det har du ju faktiskt rätt i. [^] Jag har aldrig tänkt på det på det viset. Nu hör det ju å andra sidan till undantagen att det händer något "publikfriande" på torsdag och fredag förmiddag. Då är bokmässan rätt knastertorr med arrangemang och gäster som knappast tilltalar den breda allmänheten utan är riktade till just branschfolk. Sen bränner förlagen av det tunga artilleriet på helgen. Det ligger ju i deras eget intresse att så många som möjligt kan ta del av det de lägger sin mässbudget på... Att något som Fantomen-inslaget hamnade på denna tid måste betraktas som ett olycksfall i arbetet. [B)] (Självklart är de attraktiva helgtiderna också åtråvärda på Seriescenen.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
wombat1000
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 28 maj 2012, 14:41

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av wombat1000 »

Finns det möjlighet att samla de olika seriebokssigneringarna på bokmässan här på Serieforum, så att man kan planera in sitt besök där innan man är inne på själva mässan?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan i Gbg 2016

Inlägg av K-E Lindkvist »

Har utställarna meddelat bokmässan sina programpunkter kan de läsas under respektive utställares egen sida på bokmässans webbplats:
https://bokmassan.se/for-besokare/utstallare/ (till exempel Egmont och Kartago).

Har man inte något program där, så återstår att kolla på hemsidor och facebooksidor och andra sociala medier (men det är inte säkert) att man hittar något ändå, utan då är man hänvisad till att kolla montrarna på plats och fråga sig fram.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar