Uppsala Comix

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Agentum »

Så stod dt inte i den upplaga som kommer ut här ute, de är ol8ika dock, detta är inte Uppsala Kommun och B delen av tidningen är inte den samma.

Jag struntar i det där, det är inget för mig iaf som sagt, de som är inne i den där svängen är det en helt annan sak.

De saker som nämndes här om just självbigrafiska serier och feministiska serier ja de har ju en fast läsarskara som köper allt som gs ut, nåt mer utrymme finns inte.

Att man har en massa polare där osv är ju en sak, det har inte jag så det hade varit att åkt hem igen bara.

Jag känner inget behov av att stödja nåt i Uppsala, jag bor inte där.
Uppsala är en akademikerstad vilket är väldigt tydligt i det mesta.

Svenska serier är inget jag bryr mig i heller, de som kommit ut som varit av intresse är ytterst få och ingen är aktuell nu iaf.

Sen får ni ha vad ni vill och vilken inriktning ni vill, det passar nog er bra, huvudsaken är at ni i det här är nöjda bara.

Göra skillnad haha, hur ska man kunna göra det, stå där och skrika åt folk man inte vet vilka de är eller?
Skilnadn var väl bar att avstå helt enkelt, inte gör jag nån skillnad av att åka dit och stå och glo, jag är inte tecknare eller nån föreningsmedlem av hög ranking osv, vem bryr sig.

Jag läste även det som stod förut i UNT inför, samma där, det framhölls en massa om serieformer man får sömnsjuka av att ens höra talas om.
Inte vet jag vem som skriver de där, men vem det än är så tillhör personen en falang av serier och tyckande om serier jag helst undviker.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Labrador Road 26 »

Bufkin skrev:Jag var där...

Var nyfiken på att åka dit, men blev inte så. Såg ut som evenemanget var i en gammal biograf, om det stämmer hur funkade det med raderna och var själva mässan i foajén i så fall?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Wakuran »

Om någon hittar artiklar på nätet, eller lägger ut scans skulle det vara kul att läsa.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Bufkin »

Labrador Road 26 skrev:Var nyfiken på att åka dit, men blev inte så. Såg ut som evenemanget var i en gammal biograf, om det stämmer hur funkade det med raderna och var själva mässan i foajén i så fall?

Den är ombyggd till fritidslokal sedan länge. Alla bänkrader är borta och istället för en filmduk (eller den kanske också är kvar, det tänkte jag inte på) är det en scen (det är konserter där ibland).
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av MagnusR »

Bufkin skrev:
Agentum skrev: jag känner inget land där serier börjat gå bar pga att man försöker ta det till finkultur.

Från Unt: En chans att bli porträtterad som zombie, ett överflöd av Tintin-prylar, den lokala stoltheten 1000- ögons Uppsala-trilogi, en liten hyllning till den nyss bortgångna eldsjälen Kristiina Kolehmainen, som startade Serieteket i Stockholm, superhjältar, skräck, manga, humor, satir, självbiografi, grafiska romaner och korta strippar, Strindberg, Jane Austen, Stephen King, alla i serieform, och till och med Kalle Ankas pocket.
Är det någonting som utmärker serien av i dag så är det anslående bredden av genrer, stilar och personliga uttryck. Det svåra och utmanande kan gå bredvid det mer lättviktiga och populära.


Jag var där, det var trevligt, jag shoppade en bunt albumförlaget serier, pratade med folk, övertygade en polare att köpa valhall albumen och hade det trevligt. Det var inte jättestort men allt måste börja nånstans. För mig är det självklart att man stödjer sin "local community" och köper serier från Uppsala, besöker mässor i Uppsala och handlar en stor del av sina serier i Uppsala om man just bor i Uppsala. Den här gången var det en mässa så då fick det bli det. Om man inte försöker vara med och göra skillnad har man förverkat sin rätt att gnälla.


Bra beskrivningar, både UNTs och Bufkins. Familjen tog en dagstripp till Uppsala, inkl mässan. Flickorna föredrog Tintin-montern medans min son och jag gick igenom resten (jag borde köpt fler Bild och Bubbla) och han blev zombifierad (och hade en kul pratstund som han verkligen uppskattade). En bra mässa.

/Magnus
Fortran
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 21:57

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Fortran »

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:Jag struntar i det där, det är inget för mig iaf som sagt, de som är inne i den där svängen är det en helt annan sak.


Det lär nog aldrig dyka upp ett event för dig ... Annars är jag faktiskt övertygad om att ifall du hade gett det här eventet en chans så hade du nog hittat en hel del som kan intressera även dig. Oavsett om man gillar diskbänksrealism och galagopolitik eller inte kan man inte påstå att vare sig sånt eller något försök att göra serier till finkultur dominerade det här eventet. Det var i stället med som en del av vad serier är idag. Andra delar, action, spänning, skräck ... var naturligtvis minst lika representerade de.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Agentum »

Nä, ja gär nog av fel sort, jag tänker nog för stort helt enkelt och inte så personligt.

Jag skulel nog passa på d amerikanska conen så at tsäga, det är mer min stil.

Du behöver inte känna nån alls då liksom, det rä så mycket folk och olika grejor så man slipper se de tman inte bryr sig i, folk klär ut sig fånigt, men det hör väl till.

Jag har bara varit på motsvarande för Rollspel tex. så jag vet att det kan bli väl inbundet privat för en utomstående, och självklart blir det ju så.

Finns ju nån svensk sci-fi konvent som verkar mer likna the real thing hehe, fast jag har aldrig besökt den.

Nog om saken, hade ni kul är allt bra.

So msagt för mig är nog serier för litet i landet helt enkelt, de tfinns inet det jag söker, och jag kommer aldrig ha några intresserade med mig eller känna några i branchen eller andra förståsigpåare, och då blir allt annorlunda, jag är ju inte 12 år längre:-D.
9mm, i'm never further away than that.
Walter
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 22 sep 2012, 00:48

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Walter »

Wakuran skrev:
Kattmannen skrev:
Wakuran skrev:Lina Neidestam hade f.ö. något nytt projekt på gång nu om ångestfyllda tonåringar i en Stockholmsförort eller något sånt.


Tror jag läste något om det i Svenska Dagbladet nyligen. Det var nått om två tjejer som tillsammans gjort en Manga-inspirerad serie om Upplands Väsby. Om det nu är samma sak vi tänker på.

Nej, det där låter som Oblivion High av Johanna Koljonen och Nina von Rüdiger. Lina tecknar egentligen inte i mangastil.

http://oblivionhigh.wordpress.com/


Vad tecknar hon i för stil? Ligne claire?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av rkaj »

Walter skrev:
Wakuran skrev:Lina Neidestam ... tecknar egentligen inte i mangastil.


Vad tecknar hon i för stil? Ligne claire?


Nä, varken ligne claire eller marcinelle, men att det är en europeisk stil tycker jag att jag kan hålla med om. Linas hemsida har en del exempel (många av dem barnförbjudna).

PS. Välkommen hit, Walter!
Walter
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 22 sep 2012, 00:48

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Walter »

rkaj skrev:
Walter skrev:
Wakuran skrev:Lina Neidestam ... tecknar egentligen inte i mangastil.


Vad tecknar hon i för stil? Ligne claire?


Nä, varken ligne claire eller marcinelle, men att det är en europeisk stil tycker jag att jag kan hålla med om. Linas hemsida har en del exempel (många av dem barnförbjudna).

PS. Välkommen hit, Walter!


Tack! Jag är dålig på stilar och kände inte till marcinelle förrän då nämnde den. Har tänkt de flesta belgiska och franska serierna som ligne claire, de klara eller rena linjerna. Hur som helst gillar jag hennes stil också även om jag tyvärr inte äger någon av hennes album.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av rkaj »

Walter skrev:Jag är dålig på stilar och kände inte till marcinelle förrän då nämnde den. Har tänkt de flesta belgiska och franska serierna som ligne claire, de klara eller rena linjerna.


Klara linjen är den strikta stilen där även folk nästan ser ut som ingenjörsritningar. Tintin är väl det främsta exemplet. Marcinelles främsta exempel är väl Franquins Spirou och Gaston, som ju har betydligt mera "schvung" i linjerna och olika typer av rörelse.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Wakuran »

Framförallt var stilarna mellan 40- och 70-talet husstilar för sina respektive veckotidningar Tintin och Spirou som låg i ständig kamp om läsarna i Belgien och Frankrike och därmed befästes för generationer framåt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Walter
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 22 sep 2012, 00:48

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Walter »

Jag vill veta mer om de olika stilarna. Finns det andra trådar om det eller ska vi skapa en ny? Vad för sorts litteratur finns det om de olika teckningsstilarna i serier?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Wakuran »

Walter skrev:Jag vill veta mer om de olika stilarna. Finns det andra trådar om det eller ska vi skapa en ny? Vad för sorts litteratur finns det om de olika teckningsstilarna i serier?

Det enklaste är väl att se på bildexempel på nätet och läsa serier som nämns i samband med stilarna.

Ligne claire
Marcinelle
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Uppsala Comix 2013-04-14

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det finns uppenbarligen ingen tråd om detta evenemang som äger rum 2013-04-14 och som förra året fick mycket fin kritik, inte minst från utställarhåll.

Mer information finns på denna länk.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriefrämjandet säljer dina serier på Uppsala Comix

Inlägg av Wakuran »

Såg förresten att SeF ska köra om det här stuntet i år igen, på årets mässa 14:e april, så om ni har gamla grejer som ligger och skräpar och befinner er i krokarna kan ni passa på och lämna in.

UppsalaComix.se skrev:Sälj dina begagnade tidningar

Seriefrämjandet åtar sig även i år att sälja dina begagnade serier mot en liten provision (10 % eller minst 3 kr). Lämna in serierna på Seriezonen i Uppsala (tel. 018-134320) eller lämna in hos SeF direkt på mässan, helst på morgonen. Vi tar ingen avgift om vi inte säljer din tidning! Tidningar och pengar MÅSTE hämtas ut hos SeF innan mässan stänger kl. 18 (eller görs upp med Seriezonen om avhämtning), annars betraktas de som en donation till föreningen. Har du många serier uppskattar vi om du gör en lista på dem innan med de priser du vill ta; de får gärna också ligga i plastficka. Tips: prisvärda paket om flera tidningar/album kan vara lättare att sälja än enstaka dyrt samlarobjekt.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Uppsala Comix

Inlägg av Peral »

Jag kommer att besöka Uppsala Comic-con nästa vecka söndagen den 30:e, är det några andra forumiter som tänker sig dit?
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Uppsala Comic-Con

Inlägg av pogono »

Jag ska dit.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Uppsala Comic-Con

Inlägg av lennon »

Jag också.
www.albumforlaget.se
Skriv svar