![Glad [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://www.unt.se/kultur/uppsala-far-seriemassa-1678943.aspx
Grumme skrev:Förhoppningsvis är det inget aprilskämt.![]()
http://www.unt.se/kultur/uppsala-far-seriemassa-1678943.aspx
Agentum skrev:Jag tillhör fel grupp för detta även om jag har nära dit, jag vet inte ens vilka VIP personerna är där i programmet liksom:-)
Agentum skrev:Jag får inte känslan av en allmän seriemässa så att säga, jag vet inget om alla nämnda personer och jag känner inte tat jag söker efter nåt konstnärligare med serier.
Agentum skrev:Nä jag vill nog ha nåt mer allmänt, där allt är med, jag är och förblir ignorant för alternativa svenska serier helt enkelt
Agentum skrev:Det rä' inte förbjudet att tycka, men sätt isf hellere upp olika seriepersoner på rad som på amerikanska cons och låt dem diskutera, så alla infallsvinklar kommer med och så kan folk fråga nåt om de vill.
rkaj skrev:Agentum skrev:Jag får inte känslan av en allmän seriemässa så att säga, jag vet inget om alla nämnda personer och jag känner inte tat jag söker efter nåt konstnärligare med serier.
Jag tycker nog inte det verkar allt för insnöat konstnärligt. Vi kan ju gå igenom "gästlistan" och se hur det verkar.
Albumförlaget - Borde inte behöva någon närmare förklaring här på forumet. Översätter western, fantasy, scifi, etc från franska. Och Viktor Kasparsson!
Apart - The Walking Dead på svenska. Mycket mer "mainstream" än så blir det väl knappast?
Ekholm & Tegebjer - Ger ut den nya fina Valhalla-samlingen, och verkar ganska på att ge ut nya serier också. Senaste Theo är ett exempel.
Galago - Ok, här var det politiskt och "konstnärligt".![]()
Kartago - En hel del alternativt och konstnärligt, men även mainstream som Rocky och Zelda. Och Jan Lööf-samlingen!
Kolik - Utopi, Kim W. Andersson, Lars Krantz, Liv Strömquist, etc. Och översättningar som Corto Maltese och Kikki från Montparnasse.
Svenska Superserier - Borde väl inte heller behöva någon vidare presentation här på forumet? Lokalproducerade superhjältar!
Seriezonen - Uppsalas seriebutik. Har allt, och står bakom skräckprojektet 1000 ögon.
Staffars Serier - En av Stockholms seriebutik. Har allt, och brukar synas och höras här på forumet.
Seriefrämjandet - Föreningen för alla former av serienintresse. Kan verka lite pretentiöst på Bild och Bubbla och så, men i alla fall på stockholmsträffarna (pubbar och caféer) kommer alla former av serier till tals.
Officemakers - Kontorsbutik i stockholm, med stort Tintinintresse.
Jonas Anderson - En av serieskaparna bakom projektet 1000 ögon.
Lina Neidestam - Zelda och Maran. Feministisk vardagshumor och porr.
Fabian Göranson - Förläggaren på Kolik och eldsjäl bakom Utopi.
Ola Skogäng - Theos ockulta kuriositeter.
Daniel Thollin - Den andra serieskaparen bakom 1000 ögon. Sammarbetar med Ola Skogäng om nästa del av Theo. Dessutom Jesus hates Zombies.
Göran Semb - Seriekännare och översättare, bland annat av Thorgal, Johnny Hazard och Bernard Prince.
David Haglund - Seriekännare, har varit ordförande i SeF stockholm, och är kanske ordf i SeF uppsala nuförtiden?
Mats Jonsson - Hey Princess och själviografiskt i Galago. Kanske inte riktigt Agentums pryl.
Utopimagasinet - Som sagt.
Per Demervall - Stridbergtolkare (Röda Rummet) och Stockholmsciseron (Det var inte så länge sen, Rosenhanes äventyr). Aktuell med Döda Rummet tillsammans med Ola Skogäng, men jag tror inte den hinner komma ut före första april.
Lena Ackebo - Amen herregud. Lyckra Neon. etc.
Jan Stenmark - Det började med fåglar och andra underfundigheter. Ganske konstnärligt, det erkäns, men ganska skoj också.
OlovFyffeTomKalle, Christian Montell, Rolf Lejdegård - ingen aning, får jag erkänna.
Jag tycker nog att nära nog hela den bredd som finns i seriesverige är representerade. Både "finkultur" och mainstreamserier.
Erik S skrev:Jag vill inte vara gnällig, men på det här forumet påstås det ofta att man är så öppen för allt och alla, och då är det trist att en typ av serier regelbundet dissas.
Erik S skrev:Är det inte lite trist ändå att man känner behov av att lista alla närvarande och steg för steg gå igenom att de minsann inte har särskilt mycket kopplingar alls till såna där hemska pretentiösa insnöade alternativerserier.
Det verkar också vara fritt fram att pissa på Agent X9, manga samt troende personer och religioner. Det kan vara bra att så sker för då sätts en diskussion igång men ibland kan det gå för långt eller bli för tjatigt - ingen vits att prata för döva öron eller, i detta fall, ingen vits att skriva för blinda ögon. Man har dock alltid chansen att försvara det man vill och orkar, om man tycker att det ger något.Erik S skrev:Är det inte lite trist ändå att man känner behov av att lista alla närvarande och steg för steg gå igenom att de minsann inte har särskilt mycket kopplingar alls till såna där hemska pretentiösa insnöade alternativerserier. En rätt föraktfull inställning att det ska uppfattas som åtråvärt att vara så mainstream som möjligt, medan det är fritt fram att pissa på alternativserier hur mycket man vill. Jag vill inte vara gnällig, men på det här forumet påstås det ofta att man är så öppen för allt och alla, och då är det trist att en typ av serier regelbundet dissas.