Uppsala Comix

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Uppsala Comix

Inlägg av Grumme »

Förhoppningsvis är det inget aprilskämt. [:)]

http://www.unt.se/kultur/uppsala-far-seriemassa-1678943.aspx
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Wakuran »

Tror det har varit uppe på forumet tidigare.

http://uppsalacomix.se/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Patrik A »

Nejdå, det skall nog gå av stapeln. Var inne och pratade med ägaren för någon vecka sedan om det. Bland annat får man veta mer om 100 ögon-projektet, Theo... Eller ja, det var en hel del han sa, men allt sitter inte nu så här på kvällen. Datumet passar dock inte mig, men jag hoppas att det blir trevligt för dem som kommer närvara där.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av lennon »

Både Albumförlaget och Apart kommer att finnas på plats, så kom dit! Det blir säkert trevligt.
www.albumforlaget.se
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Kattmannen »

Grumme skrev:Förhoppningsvis är det inget aprilskämt. [:)]

http://www.unt.se/kultur/uppsala-far-seriemassa-1678943.aspx


Jag läste också om det, och reagerade på datumet. Aprilskämt i tidningar brukar nog dock publiceras just på den 1/4. Så det är nog sant, om inte unt också har blivit lurade [;)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Agentum »

Jag tillhör fel grupp för detta även om jag har nära dit, jag vet inte ens vilka VIP personerna är där i programmet liksom:-)

Hoppas det blir kvar dock för det kan ju bli större.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:Jag tillhör fel grupp för detta även om jag har nära dit, jag vet inte ens vilka VIP personerna är där i programmet liksom:-)


Hög tid att du lär känna dem i så fall. Uppenbarligen tillhör du målgruppen, de har ju till och med använt din avatar på siten http://uppsalacomix.se/ ! [8D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Agentum »

Ja det var ett lustigt val om man sen ser på programmet osv, men det är väl nån som gillar GA där med antar jag:-)

Jag får inte känslan av en allmän seriemässa så att säga, jag vet inget om alla nämnda personer och jag känner inte tat jag söker efter nåt konstnärligare med serier.

Men det är iaf bra tat nåt fins i Uppsalla för de har haft mangaconvent länge.

Nä jag vill nog ha nåt mer allmänt, där allt är med, jag är och förblir ignorant för alternativa svenska serier helt enkelt och jag struntar i vad seriefrämjandet kan tycka om nån serie, jag vet tat jag inte kommer vara intresserad av det.

Så lyckla till.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:Jag får inte känslan av en allmän seriemässa så att säga, jag vet inget om alla nämnda personer och jag känner inte tat jag söker efter nåt konstnärligare med serier.


Jag tycker nog inte det verkar allt för insnöat konstnärligt. Vi kan ju gå igenom "gästlistan" och se hur det verkar.

Albumförlaget - Borde inte behöva någon närmare förklaring här på forumet. Översätter western, fantasy, scifi, etc från franska. Och Viktor Kasparsson!
Apart - The Walking Dead på svenska. Mycket mer "mainstream" än så blir det väl knappast?
Ekholm & Tegebjer - Ger ut den nya fina Valhalla-samlingen, och verkar ganska på att ge ut nya serier också. Senaste Theo är ett exempel.
Galago - Ok, här var det politiskt och "konstnärligt". [8D]
Kartago - En hel del alternativt och konstnärligt, men även mainstream som Rocky och Zelda. Och Jan Lööf-samlingen!
Kolik - Utopi, Kim W. Andersson, Lars Krantz, Liv Strömquist, etc. Och översättningar som Corto Maltese och Kikki från Montparnasse.
Svenska Superserier - Borde väl inte heller behöva någon vidare presentation här på forumet? Lokalproducerade superhjältar!
Seriezonen - Uppsalas seriebutik. Har allt, och står bakom skräckprojektet 1000 ögon.
Staffars Serier - En av Stockholms seriebutik. Har allt, och brukar synas och höras här på forumet.
Seriefrämjandet - Föreningen för alla former av serienintresse. Kan verka lite pretentiöst på Bild och Bubbla och så, men i alla fall på stockholmsträffarna (pubbar och caféer) kommer alla former av serier till tals.
Officemakers - Kontorsbutik i stockholm, med stort Tintinintresse.
Jonas Anderson - En av serieskaparna bakom projektet 1000 ögon.
Lina Neidestam - Zelda och Maran. Feministisk vardagshumor och porr.
Fabian Göranson - Förläggaren på Kolik och eldsjäl bakom Utopi.
Ola Skogäng - Theos ockulta kuriositeter.
Daniel Thollin - Den andra serieskaparen bakom 1000 ögon. Sammarbetar med Ola Skogäng om nästa del av Theo. Dessutom Jesus hates Zombies.
Göran Semb - Seriekännare och översättare, bland annat av Thorgal, Johnny Hazard och Bernard Prince.
David Haglund - Seriekännare, har varit ordförande i SeF stockholm, och är kanske ordf i SeF uppsala nuförtiden?
Mats Jonsson - Hey Princess och själviografiskt i Galago. Kanske inte riktigt Agentums pryl.
Utopimagasinet - Som sagt.
Per Demervall - Stridbergtolkare (Röda Rummet) och Stockholmsciseron (Det var inte så länge sen, Rosenhanes äventyr). Aktuell med Döda Rummet tillsammans med Ola Skogäng, men jag tror inte den hinner komma ut före första april.
Lena Ackebo - Amen herregud. Lyckra Neon. etc.
Jan Stenmark - Det började med fåglar och andra underfundigheter. Ganske konstnärligt, det erkäns, men ganska skoj också.

OlovFyffeTomKalle, Christian Montell, Rolf Lejdegård - ingen aning, får jag erkänna.

Jag tycker nog att nära nog hela den bredd som finns i seriesverige är representerade. Både "finkultur" och mainstreamserier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Wakuran »

Lina Neidestam hade f.ö. något nytt projekt på gång nu om ångestfyllda tonåringar i en Stockholmsförort eller något sånt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av mikaelbergkvist »

Superhjältar.. och det ska bli kul att läsa hennes version av det temat.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Bufkin »

Agentum skrev:Nä jag vill nog ha nåt mer allmänt, där allt är med, jag är och förblir ignorant för alternativa svenska serier helt enkelt

Givetvis jobbar de med det som finns i sverige, de vill säkert ha hit Stan Lee men det kan nog bli svårt :) Butiken är min "hemma" butik och de låter superhjältar ta en stor del av butikens yta, man ser dem ofta i skyltfönstren och en gång i tiden hade de tom en Batman logga ovanför dörren. Om man vänter på det perfekta kommer det aldrig dyka upp utan man får försöka arbeta med det som finns.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Agentum »

Jag menade inte så, utan mer att det käns som "kom hit om du bara gillar serier, du behöver inte var så pretantiös", jag får ångest när jag läser det så att säga, jag är liksom inte bra nog.

Det är ju inet så kul att komma "fel klädd" om ni förstår, i övrigt har jag so msagt inget mot det och hoppas att det återkommer och då kanske med mer folk jag vet existerar och vad DE tycker om serier som de kanske jobbar med eller faktikst vet nåt om.

Jag hjar alltid haft problem med folk som utger sig för tat vara experter och så ska de liksom föreläsa om nåt de inte är genuint intresserae av och man får typ stå och humma för sig själv ungefär då det är så ointressant att veta vad nån som gör nåt helt annat tycker på det sättet.

Det rä' inte förbjudet att tycka, men sätt isf hellere upp olika seriepersoner på rad som på amerikanska cons och låt dem diskutera, så alla infallsvinklar kommer med och så kan folk fråga nåt om de vill.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Det rä' inte förbjudet att tycka, men sätt isf hellere upp olika seriepersoner på rad som på amerikanska cons och låt dem diskutera, så alla infallsvinklar kommer med och så kan folk fråga nåt om de vill.

Men såna paneler har man ju också haft på svenska mässor, tidigare, oftast runt något givet tema.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Agentum »

Fast du vet jag har aldrig varit på nåt seriecon nånsin bara sånna gälandes rollspel.

Det har inte funnits nånstans i min närhet helt enkelt, så jag la inte ett helt okänt världsförslag utan bara hur jag ser på vad som käns intressant.

Ett tema är ju vanligast ja, men annars alltså när det är föreläsningar är det ju folk som ägnar sig åt just den saken som pratar, folk som inte gör det käns ju meningslöst imo, men men.

Det här är inget jätteevent fattar jag med, emn deet är alltså första gången jag bor så nära att jag kan fundera över det ens, tidigare har enbart mangakonvent varit aktuella och det är liksom inget ,man frivilligt besöker.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Erik S »

rkaj skrev:
Agentum skrev:Jag får inte känslan av en allmän seriemässa så att säga, jag vet inget om alla nämnda personer och jag känner inte tat jag söker efter nåt konstnärligare med serier.


Jag tycker nog inte det verkar allt för insnöat konstnärligt. Vi kan ju gå igenom "gästlistan" och se hur det verkar.

Albumförlaget - Borde inte behöva någon närmare förklaring här på forumet. Översätter western, fantasy, scifi, etc från franska. Och Viktor Kasparsson!
Apart - The Walking Dead på svenska. Mycket mer "mainstream" än så blir det väl knappast?
Ekholm & Tegebjer - Ger ut den nya fina Valhalla-samlingen, och verkar ganska på att ge ut nya serier också. Senaste Theo är ett exempel.
Galago - Ok, här var det politiskt och "konstnärligt". [8D]
Kartago - En hel del alternativt och konstnärligt, men även mainstream som Rocky och Zelda. Och Jan Lööf-samlingen!
Kolik - Utopi, Kim W. Andersson, Lars Krantz, Liv Strömquist, etc. Och översättningar som Corto Maltese och Kikki från Montparnasse.
Svenska Superserier - Borde väl inte heller behöva någon vidare presentation här på forumet? Lokalproducerade superhjältar!
Seriezonen - Uppsalas seriebutik. Har allt, och står bakom skräckprojektet 1000 ögon.
Staffars Serier - En av Stockholms seriebutik. Har allt, och brukar synas och höras här på forumet.
Seriefrämjandet - Föreningen för alla former av serienintresse. Kan verka lite pretentiöst på Bild och Bubbla och så, men i alla fall på stockholmsträffarna (pubbar och caféer) kommer alla former av serier till tals.
Officemakers - Kontorsbutik i stockholm, med stort Tintinintresse.
Jonas Anderson - En av serieskaparna bakom projektet 1000 ögon.
Lina Neidestam - Zelda och Maran. Feministisk vardagshumor och porr.
Fabian Göranson - Förläggaren på Kolik och eldsjäl bakom Utopi.
Ola Skogäng - Theos ockulta kuriositeter.
Daniel Thollin - Den andra serieskaparen bakom 1000 ögon. Sammarbetar med Ola Skogäng om nästa del av Theo. Dessutom Jesus hates Zombies.
Göran Semb - Seriekännare och översättare, bland annat av Thorgal, Johnny Hazard och Bernard Prince.
David Haglund - Seriekännare, har varit ordförande i SeF stockholm, och är kanske ordf i SeF uppsala nuförtiden?
Mats Jonsson - Hey Princess och själviografiskt i Galago. Kanske inte riktigt Agentums pryl.
Utopimagasinet - Som sagt.
Per Demervall - Stridbergtolkare (Röda Rummet) och Stockholmsciseron (Det var inte så länge sen, Rosenhanes äventyr). Aktuell med Döda Rummet tillsammans med Ola Skogäng, men jag tror inte den hinner komma ut före första april.
Lena Ackebo - Amen herregud. Lyckra Neon. etc.
Jan Stenmark - Det började med fåglar och andra underfundigheter. Ganske konstnärligt, det erkäns, men ganska skoj också.

OlovFyffeTomKalle, Christian Montell, Rolf Lejdegård - ingen aning, får jag erkänna.

Jag tycker nog att nära nog hela den bredd som finns i seriesverige är representerade. Både "finkultur" och mainstreamserier.


Är det inte lite trist ändå att man känner behov av att lista alla närvarande och steg för steg gå igenom att de minsann inte har särskilt mycket kopplingar alls till såna där hemska pretentiösa insnöade alternativerserier. En rätt föraktfull inställning att det ska uppfattas som åtråvärt att vara så mainstream som möjligt, medan det är fritt fram att pissa på alternativserier hur mycket man vill. Jag vill inte vara gnällig, men på det här forumet påstås det ofta att man är så öppen för allt och alla, och då är det trist att en typ av serier regelbundet dissas.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Labrador Road 26 »

Erik S skrev:Jag vill inte vara gnällig, men på det här forumet påstås det ofta att man är så öppen för allt och alla, och då är det trist att en typ av serier regelbundet dissas.

Forumet är ju öppet för alla, varför så få som uppskattar alternativa serier gör sin röst hörd vet jag inte men de får bli medlemmar lika mycket som de som gillar Kalle Anka. Mycket när det gäller serier är subjektivt, inte bara gradering, utan det gäller i lika hög grad själva innehållet. Serien som troligen fått mest diss av flest folk här är Laban, om det gör den till en alternativ serie vet jag inte inte men så är det.

Det är ingenting som hindrar de som gillar självbiografiska svartvita svenska serier för att ta ett typexempel från att regga sig här och skriva om serierna de älskar. De kommer inte kunna räkna med vallfärd till trådarna men det står dem fritt att hylla på så mycket de känner för. Man kan dock inte kräva att andra ska göra inlägg åt en för att det ska bli en större bredd. Folk bidrar med det de känner för.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av rkaj »

Erik S skrev:Är det inte lite trist ändå att man känner behov av att lista alla närvarande och steg för steg gå igenom att de minsann inte har särskilt mycket kopplingar alls till såna där hemska pretentiösa insnöade alternativerserier.


Det vore ju trist, men nu var min avsikt att visa att det inte bara var pretentiösa / politiska / vardagsrealistiska serier, utan även science-fiction, skräck och mainstream -- för de som uttalat föredrar det. Sen är det väl sant att jag sällan finner något större intresse i galago och de serier som publiceras där, men det innenbär inte att jag på något sätt vill nedvärdera dem, bara att jag gärna lyfter fram det jag upplever som intressantare.

Men nu var hela genomgången bara ett svar på Agentums kommentar om att han inte kände till gästerna. Eftersom jag tyckte att stora delar av gästlistan kändes bekant och var folk bakom serier jag verkligen gillar tyckte jag att jag kunde göra en genomgång.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Magnus »

Vill man träffa amerikanska VIPs som jobbar i superhjältegenren så skall man nog fundera på att dra på något konvent i kalifornien eller så, istället.

Det kan kanske komma någon kändis till bokmässan i Göteborg, eller SPX. Men där går nog gränsen.
Simma lugnt!
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av GuestOnQuest »

Erik S skrev:Är det inte lite trist ändå att man känner behov av att lista alla närvarande och steg för steg gå igenom att de minsann inte har särskilt mycket kopplingar alls till såna där hemska pretentiösa insnöade alternativerserier. En rätt föraktfull inställning att det ska uppfattas som åtråvärt att vara så mainstream som möjligt, medan det är fritt fram att pissa på alternativserier hur mycket man vill. Jag vill inte vara gnällig, men på det här forumet påstås det ofta att man är så öppen för allt och alla, och då är det trist att en typ av serier regelbundet dissas.
Det verkar också vara fritt fram att pissa på Agent X9, manga samt troende personer och religioner. Det kan vara bra att så sker för då sätts en diskussion igång men ibland kan det gå för långt eller bli för tjatigt - ingen vits att prata för döva öron eller, i detta fall, ingen vits att skriva för blinda ögon. Man har dock alltid chansen att försvara det man vill och orkar, om man tycker att det ger något.

Jag tycker att det är bra att utförligt lista vad som kommer att ske på en mässa för det kan locka in fler besökare. Det borde skrikas högt om vilka kända och okända serieskapare som kommer att närvara. Som det är nu så är det rätt lätt att missa en serieskapare man väldigt gärna skulle vilja se/träffa pga att det inte skriks tillräckligt högt. För några år sedan (2008) var Stan Sakai inbjuden till SPX och om jag inte hade läst det via Serieforum så skulle jag med största sannolikhet ha missat honom.

Tänk, jag har pratat och skakat hand med Stan Sakai. [|)] [^] [:o)]
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Skriv svar