Gissa bilden!

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: Gissa bilden!

Inläggav Wakuran » sön 22 jan 2012, 23:21

Fan, kan man gora sa, alltsa? Det kanns nastan som fusk, men det ar iaf svarare att gora via PDF...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » sön 22 jan 2012, 23:44

Wakuran skrev:Fan, kan man gora sa, alltsa? Det kanns nastan som fusk, men det ar iaf svarare att gora via PDF...

Om man svara genom att ta reda på informationen, oavsett på vilket sätt det är, får man väl räkna det som fusk. Om man inte uttryckligen sagt att det är så folk ska gå tillväga, som i Comiquiz exempelvis.

De olika tävlingarna här kör jag vanligtvis på egen kunskap, och kan jag inte så deltar jag inte heller. Men det är jag det.

På sätt och vis föredrar jag tävlingar utan möjlighet att kolla upp fakta så som TP och liknande. Handlar det om vem som kan söka info på nätet snabbast eller bäst spelar ju inte ämnet för tävlingen någon roll utan då skulle det kunna handla om vad som helst, fåruppfödning eller kullagerkunskap exempelvis. Men själva kunskapen i sig bli oviktig, om det bara handlar om att ta reda på så mycket som möjligt inom en given tid.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Patrik A
Fine

Inläggav Patrik A » mån 23 jan 2012, 05:14

Wakuran skrev:Fan, kan man gora sa, alltsa? Det kanns nastan som fusk, men det ar iaf svarare att gora via PDF...

Jaa det går alldeles utmärkt.

Får man tillåtelse att söka via en sökmotor som Google så bör de ju precisera sig om man inte får söka med en bild. Du skrev att allt googlande var tillåtet så då fann jag det lika bra att börja direkt med att söka på bilden. Skulle man vilja söka på en bild ur en pdf kan man alltid ta en skärmdump (om man inte kan komma åt bilden direkt vill säga), kopiera den bit av bilden man vill ha, behöver inte vara hela och så går den att söka med sedan. Lite småfuskigt ja, men fullt möjligt är det.

Men skall man försöka utgå från kunskap så är nog jag absolut ingenting att räkna med, på den fronten har jag inte så mycket att säga till om.

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » mån 23 jan 2012, 09:13

Vill man ha en tävling som helt baserar sig på kunskap, måste man träffas i ett fysiskt rum. Via Internet finns alltid vägar runt tävlingsrestriktioner. Givetvis kan man vädja till deltagarnas goda vilja, men vad blir en seger i en tävling värd då? Det kommer alltid att finnas tvivel kring en vinnare och om det gick rätt till.

Det här är en av anledningarna till att jag inte tycker tävlingsformen i Comiquiz lockar jättemycket. Visst kan det vara kul som tidsfördriv, men om tävlingsmomentet ska tas på allvar, bör man träffas och hålla tävlingen live.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » mån 23 jan 2012, 12:35

Håller på sätt och vis med Penny. Fast det skulle förstås vara lite kul att kunna googla på bilder också. Men jag får det inte att funka!
Kan någon som förstår det där som Granskaren gjorde förklara det pedagogiskt (försök förklara det så att till och med någon som aldrig har klippt och klistrat eller googlat tidigare fattar)?

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » mån 23 jan 2012, 13:17

RioGrande skrev:Håller på sätt och vis med Penny. Fast det skulle förstås vara lite kul att kunna googla på bilder också. Men jag får det inte att funka!
Kan någon som förstår det där som Granskaren gjorde förklara det pedagogiskt (försök förklara det så att till och med någon som aldrig har klippt och klistrat eller googlat tidigare fattar)?

http://www.google.se/imghp?hl=sv&tab=wi

Klicka på den lilla kameran ("Sök med bild") som ligger bredvid sökknappen. Dra och släpp en bild i fältet som dyker upp så får du tips på matchningar.

Edit: Har du flera flikar uppe i webbläsaren kan du dra bilder direkt från webben till fliken med Google Bildsök och släppa dem i fältet.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » mån 23 jan 2012, 14:10

Funkar fortfarande inte. Har nog för gammal webläsare på den här datorn....

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » mån 23 jan 2012, 14:12

Uppgradera till senaste Firefox. Då borde det funka. Eller Chrome.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » mån 23 jan 2012, 14:18

Jo, men detta är inte specifikt "min" dator... :)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 25 jan 2012, 21:36

Naja, Seriegranskningen far anda aran att komma pa en ny bild, alt. gar turen over till Erik S. som far guldstjarna hur som helst.

(Ar i Angouleme nu. Franska tangentbord ar valdigt forvirrande. Lyckades inte ens logga in pa min e-mail.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Patrik A
Fine

Inläggav Patrik A » tor 26 jan 2012, 05:06

Jag kan scanna in en bild när jag kommer hem från jobbet. Den blir säkerligen lätt, men jag hoppas att den inte blir för lätt.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » tor 26 jan 2012, 11:12

Wakuran skrev:Naja, Seriegranskningen far anda aran att komma pa en ny bild, alt. gar turen over till Erik S. som far guldstjarna hur som helst.

(Ar i Angouleme nu. Franska tangentbord ar valdigt forvirrande. Lyckades inte ens logga in pa min e-mail.)

OT
Oj! Kul! Angouleme! Hoppas att du får chans att ta många fotografier (av serier och genier) som du kan lägga ut här och på fb!
/OT

Patrik A
Fine

Inläggav Patrik A » tor 26 jan 2012, 16:39

Bild

Nu blir det lite stressigt det här... Aja, vem är det som ligger i gravarna? Och vem besöker dem? hmhmhm. Det var den första bild jag kunde ta och har ju som synes snabbt ändrat om bilden något för att ni skall få en halv sekunds betänketid :)

Linus van Pelt
Fine

Inläggav Linus van Pelt » tor 26 jan 2012, 17:52

Jonathan och Martha Kent besöks väl av sin adoptivson Clark.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » tor 26 jan 2012, 20:05

Då måste jag gilla på familjen Wayne's grav

Patrik A
Fine

Inläggav Patrik A » tor 26 jan 2012, 20:09

Ja visst är det så. Satt och läste "Superman klassiska serier" under lunchen så det var den jag hade närmast till hands inför bildvalet. Poäng gånger två eller så till Linus van Pelt.
Bild

Linus van Pelt
Fine

Inläggav Linus van Pelt » fre 27 jan 2012, 09:46

Vem har ritat denna bild och vilka är figurerna?

Bild

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » fre 27 jan 2012, 15:29

the Katzenjammer Kid av Richard Marschall?

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 27 jan 2012, 16:41

Udda cross-over, ser ut som Yellow Kid själv står bakom Liz. Har dock ingen aning vem som kunnat gjort den, eller varför.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Linus van Pelt
Fine

Inläggav Linus van Pelt » fre 27 jan 2012, 16:52

Peral skrev:the Katzenjammer Kid av Richard Marschall?

Anar vi en bildgoogling här? [8)] Det är mycket riktigt Katzenjammer Kids utklädda till den gule pojken och hans Liz, men tecknade av Rudolph Dirks själv. "One of Dirks' last single-panel cartoons before definitively establishing the sequential-panel format for storytelling", hävdar Richard Marschall i sitt präktiga översiktsverk America's Great Comic-Strip Artists. I fönstren uppe t.h., påstår Marschall, ser vi inte bara fru Bölja utan även hennes make, de två buspojkarnas far.

http://xroads.virginia.edu/~ma04/wood/y ... jammer.htm

Över till Peral!

Återgå till "Tävlingar och Evenemang"