Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inläggav rkaj » lör 12 mar 2016, 13:34

Invänding mot Allan Kämpe: Ettan innehåller ju också ett par personer som pratar med varandra, även om de står i bakggrunden.

Ännu ett hårbaserat svar: Ettan ska bort eftersom personerna i de andra bilderna har helt orimligt snygga, välordnade och moderiktiga (när respektive bild tecknades) frisyrer, medans Tjalle har ... tja ... hår under näsan i alla fall ...

Edit: Det blev ny sida, så här kommer bilden igen:
Bild

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 12 mar 2016, 13:57

MrKumquack skrev:
Allan Kämpe skrev:nr 1 - Tjalle Tvärvigg ska bort därför att han går tyst och ensam. De andra tre rutorna innehåller figurer med par som pratar med varandra! [:)]

Nog är det två figurer som samtalar i ruta 1 oxå! [;)] Mor Alma samspråkar ju med - är det grannfrun, som jag inte har namnet på.

Elvina / Elviney.

Ännu ett alternativ. Ruta 2 ska bort. I de andra rutorna talar folk 'till' varandra, men som de tysta, starka, socialt inkompetenta män Johnny Cash och Hipshot är så tittar de inte på varandra utan för ett samtal medan de tittar bort åt samma håll...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » lör 12 mar 2016, 14:38

Ni ska veta att det är fullständigt fantastiskt att följa denna tråd. Ingen är tyvärr i närheten av vad jag tänkt.
Men oj, vad många alternativ det fanns som jag inte ens hade tänkt på.
För att hedra Magnus Härenstam måste jag ju spydigt säga att ingen av era lösningar är lika bra som min [;)]

Men när jag lägger ut första ledtråden imorgon kväll tror jag att ni tar det direkt.

Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine

Inläggav MrKumquack » lör 12 mar 2016, 17:15

Nytt försök: 4:an ska bort, för där syns inga händer. Har kommit på mig själv vid flertal tillfällen att det första jag tittar på när jag presenteras för en ny tecknare/serie är hur händerna ser ut. Kan man teckna händer snyggt, brukar det övriga oxå hålla hög klass. Tycker jag.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » lör 12 mar 2016, 19:14

Ett försök till från mig också: Trean ska bort, eftersom den helt saknar bakgrund. Även om det är ganska lite stenblock mellan Hipshot och den andre så är det i alla fall nånting, och i ettan och fyran är det rejält med miljö utritad, men i trean är det bara Narda och Mandrake, utan ett enda streck bakgrund.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 12 mar 2016, 19:21

rkaj skrev:Även om det är ganska lite stenblock mellan Hipshot och den andre så är det i alla fall nånting...

Jag trodde det var hans scarf, men du kan ha rätt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint

Inläggav Sir-L » lör 12 mar 2016, 19:34

Ny teori (som kanske varit uppe, sitter med telefonen och orkar inte bläddra tillbaks för att kolla).
Bild 4 ska bort för att i de andra nyttjar någon beroende framkallande substans, hembränt/tobak.

Teori två, 4an ska bort för att de är tonåringar

Det var mina sista två cent :/

Användarvisningsbild
Looding
Mint
Kontakt:

Inläggav Looding » lör 12 mar 2016, 20:11

Nu kan jag inte min Mandrake så väl men en gissning cågar jag ändå mig på: 4:an ska bort då de övriga tre utspelar sig på prärien med ganska få moderniteter (1), i vilda västern likaså (2) och en 20-talsmiljö (?) där utvecklingen knappt kommit igång (3). Däremot ser sista rutan ut till att utspela sig i ett samhället som vi mer eller mindre känner det idag (även fast det kanske är 70-tal).
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 12 mar 2016, 20:15

Looding skrev:Nu kan jag inte min Mandrake så väl men en gissning cågar jag ändå mig på: 4:an ska bort då de övriga tre utspelar sig på prärien med ganska få moderniteter (1), i vilda västern likaså (2) och en 20-talsmiljö (?) där utvecklingen knappt kommit igång (3). Däremot ser sista rutan ut till att utspela sig i ett samhället som vi mer eller mindre känner det idag (även fast det kanske är 70-tal).

Nja, Mandrake är, likt Fantomen, en serie som i princip utspelar sig i nutid fast den egentligen är baserad på äldre stereotyper och premisser...

Jag skulle gissa att den sista serien är från det tidiga 60-talet, 1960-1965, med tanke på referensen till bomben, kläderna och teckningsstilen...

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » lör 12 mar 2016, 20:25

Baserat på när det utpselar sig skulle snarare tvåan bort, då den utspelar sig på 1800-talet, men de andra bör vara 1900-tal (från början utspelade sig Rick O'Shay i "nutid" sent 50-tal, men med den här realistiska teckningsstilen är bilden från ett senare äventyr, där serien är tillbakaflyttad till den riktiga vestern-eran).

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 13 mar 2016, 03:08

Det är ju litet oklart när hillbillyserier ska utspela sig, det känns som figurerna är någon sorts Amish som fastnat i forntiden... Men Tjalle började som en spinoff-figur i kapplöpningsserien Barney Google, och hans första framträdande var i 1934, så det är väl åtminstone inte innan dess...

http://www.toonopedia.com/google.htm
http://www.toonopedia.com/snuffy.htm

Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Kontakt:

Inläggav FredrikLähnn » sön 13 mar 2016, 07:57

1:an ska bort eftersom det är tre personer på bilden, på de andra bilderna är det bara två.
(Jag vet, det var inte hälften så roligt som de andra gissningarna ;-))

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » sön 13 mar 2016, 11:10

¤an ska bort för den rutan är bättre bild kvalitet :B
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 13 mar 2016, 12:27

4an eller vilken ¤#@¤&%¤ bild menar du? [;)]

Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine

Inläggav MrKumquack » sön 13 mar 2016, 12:45

Den internationella kvinnodagen var tisdag 8 mars. Torsdag 10 mars läggs den här gissningstävlingen upp. Självklart är det då ruta 2 som ska bort, då det inte syns några kvinnfolk där!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » sön 13 mar 2016, 12:58

Wakuran skrev:Det är ju litet oklart när hillbillyserier ska utspela sig, det känns som figurerna är någon sorts Amish som fastnat i forntiden... Men Tjalle började som en spinoff-figur i kapplöpningsserien Barney Google, och hans första framträdande var i 1934, så det är väl åtminstone inte innan dess...

Och Mandrake började också 1934.... Och den där serien som ingen lyckats identifiera kanske OCKSÅ började 1934? Då skulle det vara Rick O'Shay som ska bort ---- eftersom den startade 1958....
Jag gissar på året 1934.

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » sön 13 mar 2016, 13:28

Wakuran skrev:4an eller vilken ¤#@¤&%¤ bild menar du? [;)]

Whoopsies!
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Grumme » sön 13 mar 2016, 14:16

RioGrande skrev:
Wakuran skrev:Det är ju litet oklart när hillbillyserier ska utspela sig, det känns som figurerna är någon sorts Amish som fastnat i forntiden... Men Tjalle började som en spinoff-figur i kapplöpningsserien Barney Google, och hans första framträdande var i 1934, så det är väl åtminstone inte innan dess...

Och Mandrake började också 1934.... Och den där serien som ingen lyckats identifiera kanske OCKSÅ började 1934? Då skulle det vara Rick O'Shay som ska bort ---- eftersom den startade 1958....
Jag gissar på året 1934.

Banne mig den bästa gissningen hittills. Det skulle inte förvåna mig om den är rätt. [^]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 13 mar 2016, 16:59

Barney Google började ju 1919, men honom minns typ ingen idag...

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » sön 13 mar 2016, 18:13

Mycket bra gissningar allihopa, men fel.
Det rätta svaret har inte med tid, mode eller konversation att göra.

Det är nämligen en serieskapares namn jag söker.

Även om han bara tecknat en av rutorna har han något gemensamt med serierna som två andra rutor kommer ifrån. Aha, nu kanske det klickade.

Återgå till "Tävlingar och Evenemang"