Serier på Berättarfestivalen i Skellefteå

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Serier på Berättarfestivalen i Skellefteå

Inlägg av Isegrim »

Bakgrund:

På femte berättarfestivalen i Skellefteå, valde kulturen (Skellefteå kommuns kulturavd.) att deras bidrag skulle vara berättarseminarier om serier med serietecknare. Två på lördagen och ett på söndan. I anslutning till salen ordnades en enkel utställningsyta med bilder av de aktuella serieskaparna och i kaféet fanns "seriefanzin" istället för de vanliga kulturtidskrifterna. Även om detta var en större satsning och startskottet för samarbetet mellan Skellefteå konsthall och Bildmuseet, så är det en mycket begränsad del av Berättarfestivalen, där mycket fokus ligger på författarsamtal och muntligt berättande. Ändå var det rätt god uppslutning, särskilt på lördagen. Berättarfestivalens sista söndag brukar vara lite tunnsådd på besökare och nu hade de lyckats lägga tre aktiviteter på exakt samma tid, men några sökte sig hit ändå. Hälften hade även deltagit på samtalet dagen innan, vilket vi nog får se som ett bra betyg. Dag ett är ett samtal mellan Robert Nyberg, Sara Hansson och Sara Granér. Ämnet är serietecknaren som samhällskommentator och politiskt verktyg, även om det kom att handla mer än detta. Efter detta så är det ett samtal med filmaren Ted Kjellsson om hans förhållande till serier och hur det influerat hans filmskapande. Dag två är ett samtal mellan Anneli Furmark och Lars Andersson på temat Norrländkt berättande, finns det. Ett samtal som tar avstamp i ett samtal mellan Anneli och Mats Jonsson på LittFest 2010.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier på Berättarfestivalen i Skellefteå

Inlägg av Isegrim »

Själv upplevde jag att det flöt på bra, deltagarna tog frågorna bra och kom även med egna (både till mig och till varandra). Tekniken havererade andra dagen, men eftersom hörsalen var liten och publiken satt nära verkade som att det gick bra ändå. Det kom också intressanta frågor ur publiken.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Serier på Berättarfestivalen i Skellefteå

Inlägg av larsa66 »

Det var ett bra och trevligt arrangemang ni fick till.
Jag kände mig hedrad att få delta.

Trevligt att diskutera serier lugnt och seriöst.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier på Berättarfestivalen i Skellefteå

Inlägg av Isegrim »

Det var en trevlig genomgång som du gjorde, man fick en god överblick av projektet och dess bakgrund. Har det dykt upp nån intervju med dig än i tidningen (Mellanbygden)?
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier på Berättarfestivalen i Skellefteå

Inlägg av AndreasEriksson »

Mitt referat av tillställningen:
Bild

Efter Nordsken ska jag försöka göra något vettigt av intervjuerna jag gjorde också.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier på Berättarfestivalen i Skellefteå

Inlägg av Isegrim »

Kan nämnas att tidningen Västerbottens mellanbygd publicerade en kort intervju med Lars Andersson i onsdags, jag har den men vet inte om det är okej att lägga upp.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Serier på Berättarfestivalen i Skellefteå

Inlägg av larsa66 »

Isegrim skrev:Kan nämnas att tidningen Västerbottens mellanbygd publicerade en kort intervju med Lars Andersson i onsdags, jag har den men vet inte om det är okej att lägga upp.


inte mig emot, jag skulle inte tro tidningen protesterar heller.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier på Berättarfestivalen i Skellefteå

Inlägg av Isegrim »

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Serier på Berättarfestivalen i Skellefteå

Inlägg av larsa66 »

Bild

I morse möttes jag av uttrycket Linslus....igen.
Nu hade jag även äran att pryda förstasidan men den ids jag inte skanna.
Skriv svar