Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Wakuran »

Jag ser förresten nu att original av den "psykedeliska tecknaren" ska säljas av Egmont under Bokmässan. Förutom konsumentinformation vet jag inte om det eventuellt kan innebära någon ledtråd?...

https://www.facebook.com/Serienyttegmon ... =3&theater

https://www.facebook.com/Serienyttegmon ... =3&theater

(Den engelska texten 'bör' väl indikera att tecknaren inte är svensk, även om det ju var/ är ett internationellt standardspråk och inte nödvändigtvis är en direkt ledtråd...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Wakuran »

Vidarebefordrar svar från annan tråd.

"Joakim Gunnarsson skrev:Vad gäller Scooby-tecknaren så har vi inte hittat nån info. Men vi hittade original. [:)]

/Joakim på Egmont.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Wakuran skrev:(Den engelska texten 'bör' väl indikera att tecknaren inte är svensk, även om det ju var/ är ett internationellt standardspråk och inte nödvändigtvis är en direkt ledtråd...)


Jag tror att vi kan vara ganska säkra på att det inte fanns någon svensk tecknare av Scooby Doo utan merparten av det tidiga materialet för den svenska (skandinaviska/europeiska) serietidningen kom nog från en engelsk tecknarstudio. Men kul att original dyker upp till försäljning...hade det varit min favorittecknare så hade jag varit intresserad,,, [;)]
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Wakuran »

Engelska verkar ju ha varit kommunikationsspråk för spanska studiotecknare också, iofs. Tror jag såg någon Starlet någon gång där man glömt byta ut det engelska manuset till svenska på några sidor, t.ex. (Be mig inte att säga vilket nummer. Inte ens säker på om jag har kvar det...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Eter att SEMIC har övertagit utgivningen så dyker det 1977 upp en ny rad i inforutan (förlag, red. ansvarig utgivare etc): Published under the authority by RBL.

Vad/vem/vilka är RBL?
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av AndreasEriksson »

Kan förstås finnas flera, men RBL Helsinki var i alla fall en distributör/agent/syndikat för serier. Den enda serie jag känner till som RBL Helsinki sålde in till den svenska marknaden var den italienska serien Hitchcocks arkiv:

https://fantomenindex.krats.se/titles/hitchcocks-arkiv
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Tack för svaret. Det verkar logiskt! Tidigare hade Scooby Doo tryckts i Budapest men f o m 1977 trycktes tidningen i Vilppula, Finland.
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av AndreasEriksson »

Tryckort har inget samband med rättighetsinnehavare. Men jag känner inte till några andra RBL i rättighetsbranschen, och de var ju uppenbarligen aktiva på den här tiden med annat.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Sir-L »

AndreasEriksson skrev:Kan förstås finnas flera, men RBL Helsinki var i alla fall en distributör/agent/syndikat för serier. Den enda serie jag känner till som RBL Helsinki sålde in till den svenska marknaden var den italienska serien Hitchcocks arkiv:

https://fantomenindex.krats.se/titles/hitchcocks-arkiv

Vet inget om RBLs inblandning i Scooby Doo, men RBL sålde också in flertalet Italienska serier till Helgonet under 1970-talet så de var ju aktiva som Andreas skrev.
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

1977 - 1978 förekom det andra serier i Scooby Doo-tidningen...bl a Karate-klanten (Hong Kong Phooey) tecknad av Paul Fung Jr, och Dr. Dolittle. Det är kanske den sistnämnda som förklarar RBLs inblandning. 1979 försvinner dock "published under the authority by RBL." från inforutan. Synd...ett tag hade jag förhoppningen att jag kanske var något på spåret angående min favorittecknare...kanske en italiensk tecknarstudio... [B)]
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Wakuran »

Fast åtminstone Karate-Klanten var ju även det en Hanna-Barbera-serie, så frågan var om det behövdes andra rättigheter? I princip alla biserier i Scooby Doo-tidningen var väl andra Hanna-Barbera-serier?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Där var inte så många biserier i Scooby Doo-tidningen. Karate-klanten dök upp -77 och -78 kom som nämnt Dr. Dolittle också med. Därefter var det Motormulle -79 (?) följt av Top Cat -80/81 (?). Samtliga av dessa är Hanna-Barbera-serier förutom Dr. Dolittle så det är troligtvis där RBL kom in i bilden.
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Den okände favorittecknaren i den svenska Scooby Doo-tidningen var nog Fred Himes Fred Himes.

I Bailsproject står han bl a omnämnd som "European comics, SCOOBY-DOO (pen/ink/) 1974-78", men det är i stort sett den enda info som knyter honom till den svenska serietidningen. I de första numren (om vi förutsätter att de publicerades i kronologisk ordning) hade han ännu inte hittat stilen men landade snart i en barnvänlig karikatyrversion av Warren Tufts Scooby Doo.

Ibland tog även en annan tecknare över och färdigställde ett avsnitt genom att imitera Fred Himes stil. Dessa två kunde dessutom turas om att teckna klart ett avsnitt. Första gången detta skedde var i Scooby Doo Nr 4, 1976 "Sjukhusmysteriet". De två första sidorna var av Fred Himes medan de tre följande sidorna var av den andre tecknaren. Med andra ord så borde dessa befinna sig i samma tecknarstudio.

Den andre tecknaren hade dessutom en egen stil som han inte lyckades dölja helt (vinklar och anatomi) och hade tidigare bidragit med ett helt avsnitt i Nr 13 1975 "Legenden om Peter Påk".

Var befann sig då Fred Himes under dessa år? Jo, hos Charlton Comics i gott sällskap med Pat Boyette, Joe Gill och Joe Staton för att nämna några. Pat Boyette står också omnämnd som "Overseas comics, SCOOBY DOO (pen/ink/)" i Bailsproject, men tidigare årtal är bortredigerat. Jag tror att den andre tecknaren är Pat Boyette!

Nu kan man ju fundera över varför infon är så bristfällig då Charlton Comics själva gav ut Scooby Doo i USA 1975-76 men då tecknad av Bill Williams. Svaret är troligtvis just det! Fred Himes (och Pat Boyettes) insats var bara ett beställningsjobb åt någon annan "overseas", och Sverige (där gissningsvis försäljningen var som störst) var ingen stor marknad.

Även Bill Williams alster utgavs i Sverige med start "Scooby Doo Special" Nr 1, 1975 (ja, det kom ut två st Nr 1 detta år..."Scooby Doo Special" och serietidningen "Scooby Doo. var är du..."), men hans serier är (precis som Warren Tufts) märkta med sifferkoder.

Fred Himes var det...baserat på antaganden och något lösa grunder men troligtvis! Jag håller här...

Bild
Omslag av Fred Himes.
Bild
Omslag av Fred Himes.
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Wakuran »

Hmm, så Fred har tecknat både Fred och Fred?...

Bild

(Men det här var alltså inte Herr Psykedelisk? Jag har ingen örnkoll på Scooby Doo...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Grrooovy
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 22 apr 2016, 14:57

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inlägg av Grrooovy »

Wakuran skrev:Hmm, så Fred har tecknat både Fred och Fred?...


Så kan vi ju uttrycka det... [:o)]

Wakuran skrev:(Men det här var alltså inte Herr Psykedelisk? Jag har ingen örnkoll på Scooby Doo...)


Nej, Herr Psykedelisk är fortfarande okänd men var knappast någons favorittecknare.

Nedanstående omslag bör i a f vara tecknat av Pat Boyette!

Bild
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...
Skriv svar