Karl-Alfred

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Re: Karl-Alfred

Inlägg av larsa66 »

Cadial skrev:Och anda svarare blir det att oversatta till svenska! Vad talar Karl-Alfred for dialekt pa svenska??

Håller inte med där, tyvärr [:)] Jag vill inte att läsandet ska vara ett störande moment när jag läser serier. Det räcker med ETT ord som jag inte förstår eller måste kontrollera betydelsen av så tappar jag rytmen och flera sidor kan vara förstörda. Hände lite i Swampthing. Den där med de små rymdvarelserna med ett eget språk läste jag om tre gånger.

Då får det vara att man missat någon ordvits eller annat så länge man förstår helheten och hoppas att översättaren gjort sitt bästa att tolka den.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Dialekt och dialekt, dels pratar han med pipan i käften och har problem med komplicerade ord som han uttalar fel, så dialekt är det väl inte.
Ja och så förstås sjömanslang och då vissa fraser om och om igen.

Jag kan nog hålla med om att det gör sig bäst på engelska.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inlägg av BoJustBo »

Lustigt att det där kallas en trailer för nya filmen då den är många år gammal och gjordes av en regisör som sedermera hoppat av filmen.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Grey ghost
Very Good

Inlägg av Grey ghost »

Nu när Karl-Alfred är i public domain även i USA har det meddelats att det kommer några skräckfilmer med Karl-Alfred, "Popeye's Revenge" och "Popeye the Slayer Man". Men det ska också komma projekt som ser mer lovande ut, som "Wally Meets Popeye", liten budget men ändå mer charmigt. (Och Genndy Tartakovsky kan göra den animerade filmen som skulle komma 2016.)
https://www.kickstarter.com/projects/meowychronicles2/wally-meets-popeye-blow-me-down
Användarvisningsbild
Coppas
Fine

Inlägg av Coppas »

Tja, det förstnämnda med skräckfilmer lär väl inte locka så många att upptäcka serien i sig… eller andra serier för den delen.

Det andra verkar ju trevligare, men Karl-Alfreds senaste inkarnation på film var väl inte heller någon höjdare. Då trots namnkunniga skådespelare som Robin Williams och Shelley Duvall. Möjligen med massa CGI, men det skulle ju å andra sidan sannolikt förta charmen.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Skriv svar