Påbörja utgivning - digitalt

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Påbörja utgivning - digitalt

Inlägg av Ray »

har funderingar kring att på allvar påbörja utgivning av digitala serier. Alla stora förlag som följer med i tiden gör det, så jag tror det är vägen att gå. funderar allvarligt på att göra det. Det finns gott om duktiga tecknare runt om i världen och Sverige. Har ganska mycket material själv också som redan varit utgivet i pappersform och digitalt, kanske skulle det kunna hitta en ny publik.
Vad tror ni, skall man dra igång?
Ray
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Påbörja utgivning - digitalt

Inlägg av larsa66 »

Jag trodde det var det ni gjorde med Deadline.

Hur går det projektet förresten?
Verkar det generera pengar också?

Själv känner jag att jag just nu är så långt från själva tekniken. Jag har faktiskt börjat färglägga med datan men det tar en fruktansvärd lång tid.

Sen är ju den marknaden lite svår. Jag får en känsla att folk förväntar sig att allt ska vara gratis som finns på internet.
Stora förlag kanske har pengar som dom kan offra i såna där projekt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Påbörja utgivning - digitalt

Inlägg av Wakuran »

Hur ska distributionen fungera? Ska ni skapa ny programvara?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Påbörja utgivning - digitalt

Inlägg av mikaelbergkvist »

Deadline publicerar digitalt, men det är för att utvärdera inför print. Class Action sålde bra digitalt, så vi gick till print. Där sålde den slut, och det är där de egentliga pengarna fortfarande finns.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Påbörja utgivning - digitalt

Inlägg av larsa66 »

mikaelbergkvist skrev:Deadline publicerar digitalt, men det är för att utvärdera inför print. Class Action sålde bra digitalt, så vi gick till print. Där sålde den slut, och det är där de egentliga pengarna fortfarande finns.


Hur stor var upplagan och Vad är din definition av bra?

För mig var 500 ex av Gustapärsa bättre än vad jag drömt om.
Jag brydde mig inte så mycket om att det skulle gå i vinst, eftersom det bara var jag själv som satsat något ekonomiskt i det.
Men om den ska distribueras och spridas antar jag att det är företag och folk som också ska ha betalt för sina tjänster.

Då kanske upplagan måste vara 5-dubbelt så stor, eller?
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Påbörja utgivning - digitalt

Inlägg av mikaelbergkvist »

Vi tryckte 700 ex, och såg en fyrdubbling. För en ny titel utan reklam så är det jäkligt bra. Det är början på en pågående titel, så då har man nåt att bygga på. Fast vi kan ju inte tävla med nummer ett av Marvels nya "Star Wars". Den klockade in en miljon sålda ex. Den högsta siffran nånsin via direktmarknaden i historien.
Användarvisningsbild
Burnie
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 19 jun 2012, 14:37

Re: Påbörja utgivning - digitalt

Inlägg av Burnie »

Jag tror inte på digitala nedladdningar av serier, det är mycket roligare med ett tryckt exemplar. Om man ska köra digitalt tycker jag man kan satsa på en webcomic med reklam eller pengar från Patreon eller kickstarter... Då kan man leka med olika layouts och format på "sidorna" och inte bunden till A-formatet... Det finns så mycket möjligheter med digital teknik som inte utnyttjas fullt ut när det kommer till serier. Undantaget är den här som jag fick nos på: http://www.drewweing.com/puppages/13pup.html
Men jag vet inte, har ju inte nån erfarenhet själv förutom min porrserie, och där tecknar jag i A4-format och lägger upp online. Det är rätt konstigt egentligen, jag kom på det först nu att man kan ju variera formatet lite mer...
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Påbörja utgivning - digitalt

Inlägg av Ray »

Bitchtown är den som varit högst upp på listorna på comicplus ( 3:a som bäst) så det blir en pappersvariant nu i januari, det kommer att avgöra mycket för framtiden hur det går.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Påbörja utgivning - digitalt

Inlägg av larsa66 »

Ray skrev:Bitchtown är den som varit högst upp på listorna på comicplus ( 3:a som bäst) så det blir en pappersvariant nu i januari, det kommer att avgöra mycket för framtiden hur det går.


Vad innebär 3:a på comicplus? Läst av x antal? som betalat eller bara läst gratis?

Går det där på automatik av förlaget? Eller är det något som du och Mikael rår över? Om det blir en pappersupplaga eller ej.

Får du någon feedback av läsare?

Säg till om jag är för frågvis [;)]
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Påbörja utgivning - digitalt

Inlägg av Ray »

Ärligt så vet jag inte riktigt, har inte sett några siffror än.
det är över sålda ex, inga gratis ex inräknade.
det är mikael som rår över det där.
Pappersupplaga har vi diskuterat fram att det är dags nu.
Du är inte för frågvis :)
Skriv svar