Uti vår hage -tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Uti vår hage -tråden

Inlägg av Jan Milou »

Verkar inte finnas någon tråd om en av mina favorit-serier Uti vår hage, så jag tar mig friheten att starta en sådan.

I senaste numret var ett Uti vår hage-avsnitt tecknat av Patrik Norrman. Vad tyckte ni om det?
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kajan »

Kan nog bli bra om han får någon som skriver hans manus. Manusen har alltid varit Patriks svaga sida vilket han själv har sagt. Hans "Moppe och Mobilen" var ju bara bortkastade sidor i tidningen trots bra teckningar.

Men har Krister Petersson fått problem eftersom Patrik har kallats in?
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Jan Milou »

Man får ju ge det en chans, men Norrmans första bidrag gav mig inte mersmak precis. Förstår ärligt talat inte hur Krister har kunnat godkänna det. Manuset var tyvärr riktigt svagt. Hoppas det blir bättre framöver eller att Patrik får hjälp med manusskrivandet. Kanske av Jonas Darnell, de har ju samarbetat tidigare. Hellre några sidor Uti vår hage tecknade av Patrik till hyfsade manus av någon rutinerad manusförfattare än obegripliga "Moppe och Mobilen".
Hoppas verkligen inte Krister har problem med att få fram egna sidor. Kan dock tänka mig att man vill ha så mycket Uti vår hage som möjligt i tidningen. Kanske vill man försöka öka utgivningen med fler nummer per år? Någon från Egmont som vet hur det ligger till?
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av KRax »

Moppe och mobilen hade en viss mysfaktor, så jag föredrar den framför andra tecknares försök på Uti vår hage. Norrmans avsnitt var inte dåligt, men det var en annan sorts humor. Kändes som gamla Bacon & Egg-tidningen.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Det är väl bara att räkna antalet sidor nyproducerade UVH-avsnitt och se om Patriks insats var inom eller utöver det "vanliga" sidantalet.

Patriks UVH-serie var okej men kändes som den hade kunnat vilken huvudperson som helst, inte nödvändigtvis Falò. Kanske var detta en idé som egentligen inte var tänkt till UVH ursprungligen?

Patrik Norrman är som allra bäst när han inte behöver ha några hämningar alls, som i Bacon & Egg som är underbart surrealistisk ibland. Moppe & Mobilen hade en underton av detta (och där hade ju Patrik dessutom manussamarbete med Ulf Granberg, en mer rutinerad manusförfattare kan man knappast hitta!). Kanske faller M&M lite mellan stolarna, för surrealistisk för UVH-tidningen men inte lika grovkorning som serierna i Herman Hedning-tidningen? Jag tyckte iaf inte att det var något fel alls på serien, frågan var bara vilken tidning den skulle passa bäst till.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kajan »

Frågan är ju bara hur mycket Granberg hade med slutprodukten att göra. Jag har hela tiden inbillat mig att han endast har varit med och tagit fram konceptet men att han inte har skrivit nåt manus direkt.
Nu är väl det väl ändå slut med Moppe & Mobilen i tidningen så nu får vi se vad som kommer istället.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Jan Milou »

KRax skrev:Moppe och mobilen hade en viss mysfaktor, så jag föredrar den framför andra tecknares försök på Uti vår hage. Norrmans avsnitt var inte dåligt, men det var en annan sorts humor. Kändes som gamla Bacon & Egg-tidningen.


Har Krister låtit fler än Patrik teckna Uti vår hage? Trodde Patrik var först men kan ha fel.
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kajan »

Inga fler än Patrik har blivit publicerad än vad jag kan minnas.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Looding »

Martin Petersson? Eller det är bara tuschning kanske?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kajan »

Ja han tuschar bara än så länge vad jag vet. Tyvärr sätter de inte ut hans namn. Kristers andra son (Har glömt vad han heter)brukar väl vara inblandad i färgläggningen ?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Looding »

Kajan skrev:Tyvärr sätter de inte ut hans namn.

Det var utsatt i årets julalbum i alla fall. [^]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kajan »

Looding skrev:
Kajan skrev:Tyvärr sätter de inte ut hans namn.

Det var utsatt i årets julalbum i alla fall. [^]


Det var ju positivt. [:)] Visste inte detta då jag inte köper julalbumen. [;)] För de kör väl fortfarande sånt som redan har varit publicerat tidigare eller?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Looding »

Kajan skrev:För de kör väl fortfarande sånt som redan har varit publicerat tidigare eller?

Stämmer bra. [:)]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
RetepNoslack
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 06 mar 2005, 23:50
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av RetepNoslack »

Jan Milou skrev:
KRax skrev:Moppe och mobilen hade en viss mysfaktor, så jag föredrar den framför andra tecknares försök på Uti vår hage. Norrmans avsnitt var inte dåligt, men det var en annan sorts humor. Kändes som gamla Bacon & Egg-tidningen.


Har Krister låtit fler än Patrik teckna Uti vår hage? Trodde Patrik var först men kan ha fel.


Gert Lozell har tecknat, också. Det är jag säker på.

Som kRAX redan nämnt, så är "Moppe och Mobilen" oerhört mysig. Jag tycker det behövs sådana serier på en marknad, där de flesta karaktärer i serierna är elaka och egoistiska (Också i humorserier). Patrik har berättat, att hela den serien var en kärleksfull hyllning till Ulf Granberg (Freddes pappa, som ni nog redan visste). Ulf älskar amerikanska bilar och Elvis.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Patrik Norrman har en officiell Facebook-sida: https://www.facebook.com/patriknorrmantecknare

Där har han i sitt senaste inlägg skrivit följande:
går numera allt oftare i andras fotspår. Trots att den traditionella serietidningsbranschen varit i nedgång ända sen jag började i den för snart fyrtio år sen har jag lyckats livnära mig till största delen på mina egna serier, men nu börjar det bli svårt. Istället har jag fått uppdrag som handlar om att rita äldre, klassiska svenska serier. Jag har hållit på med serier hela mitt yrkesliv - det är, kan man säga, allt jag kan, så jag är naturligtvis tacksam för möjligheten att fortsätta jobba. Det hindrar inte att det kan vara nog så svårt att försöka hitta rätt i en annan människas stil och tankevärld. Just nu försöker jag både skriva och rita som en av min generations allra skickligaste serieskapare, och ibland får jag för mig att halva arbetsdan går åt till att bara samla tillräckligt med mod för att sätta pennan till pappret [:)]


Och till det har han lagt upp en skiss från – just det – Uti vår hage.

I ett gammalt inlägg hade han skrivit följande om Moppe & Mobilen:
hade förmånen att få ha Ulf Granberg som redaktör under drygt 35 år, och utan hans råd och dåd på vägen hade min så kallade karriär varit i diket för länge sen! Serien Moppe & Mobilen, som nu går i Uti vår hage, kom till på Uffes initiativ, och utgår från hans norrländska rötter och stora intresse för bensinmackar (!). Några av historierna är också tillkomna i samarbete med Uffe, som till exempel "Det stora surströmmingskriget". En viss anknytning till verkliga händelser lär ska finnas, men tills vidare får ni nöja er med min och Uffes version. Gå till Photos / Albums / Det stora surströmmingskriget så hittar ni den - mycket nöje!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Jan Milou »

Nytt "bloddrypande" nummer ute nu - NR 1/2015. Vad tyckte ni om det?
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kajan »

Ett helt ok nummer. Fast man börjar ju undra lite vad som har hänt med Krister. Endast 10 nytecknade sidor i en tidning som kommer ut varannan månad. Alltså 5 sidor i månaden får han fram. Tidigare om åren var det åtminstone 15 sidor med nytt material.

Jag gillar Malin Biller men måste hennes två bilder slås upp på två sidor? Båda bilderna hade lätt fått plats och varit fullt läsbara på en sida.

Lukas var bra. Mats Källblad är bra i det mesta han ger sig på.

Som sagt ett helt ok nummer, men alldeles för mycket (15 sidor) "klassiker" av UVH.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av KRax »

Nja, med tanke på hur Uti vår hage-världen alltid hänger ihop var det lite väl många kapade delar, som blir lite svåra att passa in i framtiden. Det är väl i och för sig inte mitt problem, som läsare, men det bidrog till att jag inte jublade lika mycket, som jag brukar göra. Ändå naturligtvis mycket bra!

Lukas var jag glad åt att se igen. Håller med om att Mats Källblad alltid gör bra ifrån sig. Resten är det bäst att jag inte kommenterar alls.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kajan »

Jan Milou skrev:Nytt "bloddrypande" nummer ute nu - NR 1/2015. Vad tyckte ni om det?


Vad tyckte du själv om detta nummer då?
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Jan Milou »

Kajan skrev:
Jan Milou skrev:Nytt "bloddrypande" nummer ute nu - NR 1/2015. Vad tyckte ni om det?


Vad tyckte du själv om detta nummer då?


Helt OK [:)] Men ovanligt lite nytecknat UVH, tyvärr. I övrigt var Axplock, Lukas och Lindström behållningen. Elvis är ju också helt OK. Gaston har jag läst och Alice bryr jag mig inte om att läsa. Biller får verkligen utrymme att breda ut sig -två rutor på två sidor.
Skriv svar