Uti vår hage -tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Jan Milou »

Ytterst tråkiga nyheter! Nu har jag inte läst Pidde Anderssons och Patrik Norrmans bidrag men är det inte bättre än Norrmans tidigare avsnitt så lär inte tidningen överleva någon längre tid. Siverbo vet jag inte vem är och att sätta Kronberg på UVH är lika fel som att låta Johan Wanloo teckna 91:an. Missförstå mig rätt, det är inget fel på det dessa herrar gör men de passar inte i Krister Peterssons skor. Krister är ett geni, både vad gäller manus och teckningar och givetvis kan ingen nå upp till hans kvalitet men kan inte redaktionen vaska fram någon som ligger närmare vad gäller humor och teckningar så vore det väl bättre att lägga ner tidningen direkt än att den ska tyna bort, vilket jag är tämligen säker på att den kommer att göra nu.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, man skulle ju kunna hoppas på att pensioneringen inte är total ändå, utan att han kanske kan jobba på en sporadisk nivå för tillfälliga jubileumsavsnitt och så, eller liknande...

Jag kan iofs förstå att han vill kunna ta det lugnt och njuta sitt otium vid det här laget, efter att ha hållit på sen, vad blir det, 1981-1983 ungefär...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Agentum »

Jo absolut tidigt 80tal han gjorde ju 91an med och rätt snart där började ju UVH dyka upp i korta strippar.

Och det är absolut en serie som bygger mycket på honom och hans rätt mörka humor och även galna, det är inte direkt så städat som många serier från tidigare är.

Han har ju med tiden verkligen fått till figurerna och den lilla hålans känsla.

Nåväl han blir saknad, inte för att han är död men som sagt begripligt om det är slutet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Grumme »

Nu har jag köpt och läst det nya numret med huvudserien av Pidde Andersson och Patrik Norrman.
Teckningarna tycker jag i stort sett håller Krister-klass. Manuset kändes stabilt de första sidorna, men när jag läst färdigt så kändes det att den inte nådde upp till seriens vanliga standard.

Jag brukar inte köpa tidningen regelbundet och lär inte börja nu, men om det kommer ett nytt julalbum så kommer jag att köpa det, oavsett om det är KP eller den nya duon som ligger bakom. Därefter får vi se.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
jlolsson
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 13:27
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av jlolsson »

Grumme skrev:Jag brukar inte köpa tidningen regelbundet och lär inte börja nu, men om det kommer ett nytt julalbum så kommer jag att köpa det, oavsett om det är KP eller den nya duon som ligger bakom. Därefter får vi se.


Uti vår hage julalbum kommer i år också!

https://jultidningsforlaget.com/julkata ... vaar-hage/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Wakuran »

jlolsson skrev:
Grumme skrev:Jag brukar inte köpa tidningen regelbundet och lär inte börja nu, men om det kommer ett nytt julalbum så kommer jag att köpa det, oavsett om det är KP eller den nya duon som ligger bakom. Därefter får vi se.


Uti vår hage julalbum kommer i år också!

https://jultidningsforlaget.com/julkata ... vaar-hage/

Är det fortfarande av Krister Petersson, eller är det nya skapare bakom? Och ifall det förstnämnda, nytt material eller gamla klassiker?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Erik S »

Det har väl aldrig nyproducerats serier för julalbumen? Så det blir säkert halvgamla KP-serier i år igen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Agentum »

Jag vill gärna se samlingar av serien, de äldsta tex, komplett.

Lite som Herman Hedning style, lite kommentarer osv.

Trots allt är det en av Sveriges mest lyckade serier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av MrKumquack »

Wakuran skrev:
jlolsson skrev:
Grumme skrev:Jag brukar inte köpa tidningen regelbundet och lär inte börja nu, men om det kommer ett nytt julalbum så kommer jag att köpa det, oavsett om det är KP eller den nya duon som ligger bakom. Därefter får vi se.


Uti vår hage julalbum kommer i år också!

Är det fortfarande av Krister Petersson, eller är det nya skapare bakom? Och ifall det förstnämnda, nytt material eller gamla klassiker?

Idag har jag inhandlat årets Uti vår hage julalbum, och lite snabbt kikat i det. Det ser ut att vara enbart alster av Krister själv i den, och alltså inte någon annan författare/tecknare inblandad.
Sen är jag dessvärre inte en tillräckligt frekvent läsare av Uti vår hage, att jag på rak arm kan säga om det finns något nytecknat i albumet. Däremot kände jag igen två av historierna från tidigare tidningar. Gissar att Erik S har rätt i det han skriver om halvgamla KP-serier i julalbumen. (Halvgamla, men väldigt läsvärda kanske man kan säga? [:)] )
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Agentum »

Jo han är ju bra, men allt för mycket var inte reprintats vettigt imo.

Men kanske kommer det en dag.

Att ta över serien ser jag som nästan omöjligt, den är så personligt bygd så en övertagning blir bara en elseworlds.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av MrKumquack »

Agentum skrev:Att ta över serien ser jag som nästan omöjligt, den är så personligt bygd så en övertagning blir bara en elseworlds.

Håller helt och full med dig. Jag blev inte jätteimpad av det första jag läste från de nya skaparna. Och det är väl som Jan Milou skriver; det är inte helt lätt att fylla upp Kristers skor.
Årets julalbum tyckte jag höll hög klass, och jag skrattade gott åt flera sekvenser som var nya för mig. Hoppas att nästa års album även det enbart är alster ifrån Krister!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Agentum »

Jag mins när den serien kom i 91:an, min skola hade ett speciellt rum för säg kort eller bordspel och soffor för läsande av serier för raster eller ev håltimmar.

Och där mins jag hur vi i princip bläddrade fram Uti vår hage och garvade åt det hela, det var ju ingen stadskola utan på vishan.

Den var allmänt populär och jag antar att om man påminde folk om den så kommer de skina upp trots att de inte i annat fall är serieintresserade.
9mm, i'm never further away than that.
jlolsson
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 13:27
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av jlolsson »

Hej på er..... hur tycker ni sista numret av Uti Vår Hage var (nr 1 2021)?

Själv har jag inte fått det än (bor i Norge och väntar på att få det hitskickat) men ser att Lozell tecknat omslaget.
Lozell har ju en tidigare visat att han ligger mycket nära Petersson i tecknarstil och han gör ju ett riktigt bra jobb med omslaget.

Men vad med innehållet?
Börjar de nya serieskaparna att bli varma i tröjan?
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Erik »

jlolsson skrev:Hej på er..... hur tycker ni sista numret av Uti Vår Hage var (nr 1 2021)?

Själv har jag inte fått det än (bor i Norge och väntar på att få det hitskickat) men ser att Lozell tecknat omslaget.
Lozell har ju en tidigare visat att han ligger mycket nära Petersson i tecknarstil och han gör ju ett riktigt bra jobb med omslaget.

Men vad med innehållet?
Börjar de nya serieskaparna att bli varma i tröjan?

Den nytecknade UVH-serien har Olof Siverbo som debuterande manusförfattare och manuset är i min mening svagt. Jag tycker ingen av de nya manusförfattarna riktigt fått kläm på serien ännu. Det ballar liksom ur redan i första rutan och det är inte så man varit van vid att läsa serien under de nu många år med längre historier. Jessica Plysche är mest lovande som manusförfattare tycker jag, hon är den som kommit närmast Kristers berättarupplägg.

Patrik Norrman är ju som bekant en väldigt skicklig serietecknare och kör sin egen stil på karaktärerna. Jag hade gillat om han närmade sig Kristers stil lite mer då jag inte riktigt får in den rätta UVH-känslan i teckningarna. Gerts omslag var riktigt fint och jag hoppas att han också ska börja teckna serien, hade varit kul att se fler tecknare prova på serien tillsammans med Patrik.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Kattmannen »

Jo jag gillade nr 2021-1. Börjar vänja mig vid Patrik Norrmans tecknarstil, gillar både de nya UVH-serierna och de gamla klassikerna. Biserierna Monty, Wanloo, Axplock samt Bacon & Egg är bra. Elvis har gjort sitt. Alice förstår jag mig inte på.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Erik »

I nya numret, UVH nr 2 2021 tecknar Gert Lozell den nytecknade serien ”Allt pekar uppåt” skriven av Olof Siverbo. Helt klart den bästa nya UVH-serien sedan Krister slutade. Lozells stil passar ypperligt för serien och Siverbos manus var resor bättre än debuten.

Serien är märkt ”SI-2, GL-6”, vilket gör mig lite fundersam. Inte har väl Lozell tecknat UVH tidigare? Är numreringen uppe i 6 pga att han tecknat ”Vi å pappa” tidigare?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Wakuran »

Erik skrev:I nya numret, UVH nr 2 2021 tecknar Gert Lozell den nytecknade serien ”Allt pekar uppåt” skriven av Olof Siverbo. Helt klart den bästa nya UVH-serien sedan Krister slutade. Lozells stil passar ypperligt för serien och Siverbos manus var resor bättre än debuten.

Serien är märkt ”SI-2, GL-6”, vilket gör mig lite fundersam. Inte har väl Lozell tecknat UVH tidigare? Är numreringen uppe i 6 pga att han tecknat ”Vi å pappa” tidigare?

Eller kan serierna ha producerats i en annan ordning än de publiceras?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Agentum »

rät vanligt ja, är de inte märkta?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av KRax »

Jodå, det har han gjort. Jag minns inte när&var, men genom åren har det varit några serier av Lozell, någon gång här och där.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Uti vår hage -tråden

Inlägg av Erik »

KRax skrev:Jodå, det har han gjort. Jag minns inte när&var, men genom åren har det varit några serier av Lozell, någon gång här och där.

Enligt den här kanonfina sidan, som indexerar allt om UVH, har Gerts tidigare bidrag varit i form av manus:
http://datamupp.se/uvh/default.asp?page=Skaparna

Då var den saken utredd. Debut som tecknare, alltså.
Skriv svar