Acke? Archie

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Acke? Archie

Inlägg av luckylök »

Jag tycker att den nya Archie serien är fantastisk. Jag har just fått hem fjärde volymen och kommer läsa den så fort jag kan

Jag tycker om berättarstilen där Archie har en dialog med sina läsare och där han berättar saker direkt till oss innan han slänger in sig i historien. Serien är långt ifrån de klassiska serierna, men ändå något som jag personligen rekommenderar till mina vänner som läst Acke.

Jughead har jag läst de volymer som kommit ut, och den fungerar den med. Tycker däremot bättre om Archie. Varför? För att jag själv är rödhårig och blir lätt förälskad i de mesta tjejerna [;)] Nä, men jag gillar Mark Waids sätt att berätta på.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Acke? Archie

Inlägg av Agentum »

Breaking the fourth wall, kändast är Byrnes Sensentional She-hulk skulle jag tro.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Acke? Archie

Inlägg av K-E Lindkvist »

Idag för hundra år sedan (12/12 1919) föddes Dan DeCarlo!

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Acke? Archie

Inlägg av Agentum »

Han var mao originaltecknare för Archie.

Man får säga att flr MJL var det ett lyckokast, hur länge hade de överlevt utan Acke?

De tom ändrade namnet efter serien och tja jag vet inte ägarskap idag men de finns kvar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Acke? Archie

Inlägg av K-E Lindkvist »

Agentum skrev:Han var mao originaltecknare för Archie.

Men innan dess jobbade han med Stan Lee på Timely/Atlas där han tecknade Millie the Model mellan 1949 och 1959 samt diverse spin-offer. Han gjorde också tillsammans med samme författare den i mitt tycke vansinnigt underhållande (av det lilla jag sett) My Friend Irma (efter ett populärt radioprogram) mellan 1950 -1955. Tillsammans med Stan Lee skapade han en humoristisk strippserie om en brevbärare, Willie Lumpkin, som inte blev någon succe men senare skulle få nytt liv i Marvels Fantastic Four...

Han frilansade för Archie Comics (man bytte namn från MLJ 1946) från tidigt 50-tal men blev fast anställd mot slutet av decenniet och var vid sidan av att teckna varje nummer av Betty & Veronica också omslagstecknare för de flesta av förlagets titlar eftersom hans omslag var en klart säljande omständighet.

Efter att han fått sparken från Archie Comics under uppslitande former efter en rättstvist om upphovsrätten till Josie & the Pussycats jobbade han fram till sin död med bland annat Bongo Comics och DC där han gjorde en utmärkt version av Harley Quinn. Här berättas det att han blev besviken när Bruce Timm använt ljusbord vid tuschningen då han inte kunnat förmå sig att sätta penseln på DeCarlos "perfekta" skisser för han (DeCarlo) hade verkligen sett fram emot detta.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Acke? Archie

Inlägg av RioGrande »

Wakuran skrev:Det skulle ju kunna bero på att det länge varit allmän värnplikt, även fast Sverige inte legat i krig. Och på att det varit en naturlig mötesplats i ett klassamhälle. Högre utbildning var väldigt klassbetonat, men i militären möttes folk relativt jämlikt över klass- och geografiska gränser, enbart för att de var män i ungefär samma ålder. Det var nog ovanligt, och kan innebära en intressant källa till humor.

(Vad gäller Acke tycker jag inte allt är bra, men jag kan förstå tjusningen. August och Lotta är däremot ofta helt obegriplig...)

OT....Agust heter figuren/OT
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Acke? Archie

Inlägg av Wakuran »

Ah, August är väl den franska stavningen. August Strindberg ska t.o.m. ha använt ett semi-franskt uttal med "Ågust" om jag minns rätt. Det egentliga franska uttalet är nog närmast Ågyst, även om det antagligen behövs ett stumt e på slutet, Auguste...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Acke? Archie

Inlägg av Agentum »

Ok där fick man info.

Inte ovanlugt tyvärr att de som i princip räddat en utgivare från undergång får skit av säg nya ägare och får gå utan en spänn då de alltid gav bort sina idéer till bolaget på den tiden och ägde inget, inte ens Stan Lee gjorde det av Marvels figurer, nu blev han firad ändå så det räcker, mnga dog innan den tiden kom alkoholismen var utbredd ochsällan nämndes de i de serier de gjorde ens.

Stripserier var ju klart bättre isf i de tiderna, men serier blev allt mer storsäljande billliga i evigheter inte alls som idag, det gav pengar pga mängd sålda och tja inte sällan var ju kontrakten rätt usla ch innan tex DC började ge tillbaka originalsidorna så hade de inte ens dem att kränga, men det blev väl rätt fullt gissar jag hos DC och därför gjorde de så här.

Bruce Timm var väl en ansedd tecknare själv, säkert därför han inte tänkte sig för, han designade ju annars i princip allt i de animerade tv serierna och givetvis innan i serier, han har ju dock ofta en förenklande stil som säkert inte uppskatrades av äldre tecknare i serier.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar