Rocketeer

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Rocketeer

Inlägg av Ray »

Hej!
Som ni kanske vet skall vi ge ut Rocketeer i höst och jag har lite funderingar på hur det sett ut tidigare då den varit utgiven i Sverige.
Jag minns den bara från Fantomen 1987 i svart vitt. Har den varit utgiven fler gånger? och var? I färg, eller svart vitt? oklippt eller klippt. I fantomens utgivning från -87 ser jag nu att det saknas sidor och att sidorna är något beskurna.
All info från er serieexperter är viktig då vi planerar att ge ut Rocketeer som den skall se ut i original. Det är alltså Dave Stevens originalserie vi pratar om nu.
Hej svejs
Ray
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rocketeer

Inlägg av Wakuran »

Epix gav ut en färgutgåva i större albumformat.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rocketeer

Inlägg av Agentum »

Den har jag men jag tror knappast den täcker upp så ingen vill ha det utgivet igen.

Sveriges marknad har alltid varit svår för amerikanska kritikerosade serier ,mycket på att vi hade en väldigt låg ålder på serieläsarna alternativt väldigt ingrodda grupper i det gamla, därför har ju mängder av världsberömt material knappt gått att sälja här.

För nog har det försökts.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rocketeer

Inlägg av Wakuran »

Ett problem är ju att fansen oftast redan äger tidningarna på engelska...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av Ray »

Okay, tack. Bra att veta. Söker på nätet över epix och rocketeer, hittar inget.
Ja, det där är ett problem, Sverige är inget stort serieland.
Funderar på att samköra Rocketeer och vår egen "Elvishjälte" det var tanken från början. Men det är ju lite vad fansen vill ha också. Renodlade Rocketeer böcker eller delad yta med Annan serie, numera avslöjad som Jim Taff in Deadly Raid :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rocketeer

Inlägg av Wakuran »

Semic var det tydligen... Och så hade serierna också getts ut i Epix tidning Maxx (första versionen)...

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Originalber%E4ttelsen+om+Rocketeer+(1991)
http://seriekatalogen.se/index.php?v=2567

En annan utgåva kom ut på Serieförlaget, samtidigt, så rättigheterna verkar ha sålts separat, men det var Russ Heaths version.

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Rocketeer
http://seriekatalogen.se/index.php?v=2568
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rocketeer

Inlägg av Agentum »

Iaf är det inga bra utgivningar av nån kvalitet på svenska, och ja man kan köpa den samlad på engelska, men tja det gäller ju det mesta isf.

DC gjorde väl eget material på figuren ett tag med.

Samlingar på svenska är väl dock nåt som sällan går fel om det är bra kvalitet på det hela, men det kan ju bli problem att dela plats med en ny serie det kan jag förstå, för vem riktar man sig till då?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av Ray »

Tack för länkar...
De utgåvorna är inte kompletta vad jag kan se. Har varit väldigt kul att få se hela serien av Stevens, vi kommer att ge ut hela.
Tanken var att det skulle dela rum med vår egen "elvishjälte" som han kallas här. En så kallad äventyrs "matiné" utgåva. Men ju mer jag tänker på det så kanske det bör vara skilda utgåvor på dessa. Jag mottager gärna åsikter i detta ämne då det är viktigt. Utgåvorna måste ju bli så bra som möjligt :)
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av Allan Kämpe »

Ray skrev:Okay, tack. Bra att veta. Söker på nätet över epix och rocketeer, hittar inget.
Ja, det där är ett problem, Sverige är inget stort serieland.
Funderar på att samköra Rocketeer och vår egen "Elvishjälte" det var tanken från början. Men det är ju lite vad fansen vill ha också. Renodlade Rocketeer böcker eller delad yta med Annan serie, numera avslöjad som Jim Taff in Deadly Raid :)


Ett dilemma helt klart! Fansen vill säkert ha Rocketeer i separata samlingsböcker utan andra serier. Men vill du promota din egen serie "Jim Taff" bör du kanske vänta tills du har tillräckligt material till ett separat färgalbum (release till seriefestivalerna våren 2017).
Under tiden skulle du kunna göra reklam för serien genom kortare episoder i svartvitt i serietidning typ Seriemix (förutsatt att redax gillar den! [;)] ).
Bara en tanke... [V]
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av Allan Kämpe »

Allan Kämpe skrev:
Ray skrev:Okay, tack. Bra att veta. Söker på nätet över epix och rocketeer, hittar inget.
Ja, det där är ett problem, Sverige är inget stort serieland.
Funderar på att samköra Rocketeer och vår egen "Elvishjälte" det var tanken från början. Men det är ju lite vad fansen vill ha också. Renodlade Rocketeer böcker eller delad yta med Annan serie, numera avslöjad som Jim Taff in Deadly Raid :)


Ett dilemma helt klart! Fansen vill säkert ha Rocketeer i separata samlingsböcker utan andra serier. Men vill du promota din egen serie "Jim Taff" bör du kanske vänta tills du har tillräckligt material till ett separat färgalbum (release till seriefestivalerna våren 2017).
Under tiden skulle du kunna göra reklam för serien genom kortare episoder i svartvitt i serietidning typ Seriemix (förutsatt att redax gillar den! [;)] ).
Bara en tanke... [V]


OBS! Deadline för material till Seriemix nr 2 är 30 juni!
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av Ray »

Bra tanke :)
jag har iofs tillräckligt med material för att ge ut elvishjälten redan. tänkte den skulle få draghjälp av Rocketeer. men det kan man ju lösa på annat sätt förstårs :)
den är ju ämnad för färg så det måste nog bli färgutgåva på den.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av AndreasEriksson »

Rocketeer gick även i Fantomen 1998 i färg:
https://fantomenindex.krats.se/rocketeer
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Rocketeer

Inlägg av Serieguden »

Russ Heaths version var "filmen som tecknad serie".
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av Ray »

Tack för infon. Vi kommer att göra riktigt feta böcker på detta, med massa extramaterial också. Samt en helt ny färgläggning enligt den infon vi fått från huvudförlaget. Snyggt är det i alla fall :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rocketeer

Inlägg av Agentum »

Men iaf jag vill gärna se din egna serie med i nåt format :-)
9mm, i'm never further away than that.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Dave Stevens Rocketeer finns samlad på engelska i den här utgåvan som kom 2009:
https://www.amazon.com/Rocketeer-Comple ... 600105386/
Finns även en deluxe-version i slipcase.
Risken är nog rätt stor att de svenska Rocketeer-fansen redan har nån av dessa.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ray skrev:Tack för infon. Vi kommer att göra riktigt feta böcker på detta, med massa extramaterial också. Samt en helt ny färgläggning enligt den infon vi fått från huvudförlaget. Snyggt är det i alla fall :)

Troligen denna (något omstridda) färgläggning. Extramaterialet i den luntan räcker säkert långt. Sen finns de två konstböckerna med Stevens-grejor som IDW publicerat om du skulle behöva mer:

Bild

(Skrytupplagorna, förstås. Jag måste tänka på min image som Stevens-fanatiker. [;)] )
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Rocketeer

Inlägg av trimble »

Finns hos Bokus för 230:- inklusive gratisfrakt.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av Ray »

Snygg färgläggning, ja det lär vara den. Mycket möjligt att fansen har den engelska upplagan, men dom har inte denna svenska upplaga. Plus mycket annat smått och gott där.
Vi ser fram emot detta :)
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Rocketeer

Inlägg av trimble »

Har redan gjort en förhandsbokning av serien trots att jag redan har den på engelska så tycker jag att det är ett bra initiativ som bör uppmuntras [:)]
Skriv svar