Rocketeer

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av Ray »

Det tackar vi för :)
det vore svårt stt ge ut serier i sverige om man skulle tänka på att man kan få tag på det på originalspråk. Då skulle vi inte ha några översatta böcker för sllt hår att få tag i idag. :)
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av Ray »

Ray skrev:Det tackar vi för :)
det vore svårt stt ge ut serier i sverige om man skulle tänka på att man kan få tag på det på originalspråk. Då skulle vi inte ha några översatta böcker för sllt hår att få tag i idag. :)

Det vore svårt att ge ut serier i Sverige om man skulle tänka på att man kan få tag på det på originalspråk. Då skulle vi inte ha några översatta böcker, för allt går att få tag i idag :)
Så skulle det stå naturligtvis. Skriva svar på mobilen har aldrig funkat bra för mig :)
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Rocketeer

Inlägg av BoJustBo »

K-E Lindkvist skrev:[Troligen denna (något omstridda) färgläggning.

Omstridd hur? Original färgerna var verkligen pyton, usch och fy. Denna serie är ju ett av dom få exemplen av serier som färglagts flera gånger där den modernare varianten helt klart är bättre.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av Ray »

Ja, jag håller med. Denna nya färgläggning är ljusår bättre än den tidigare.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av K-E Lindkvist »

BoJustBo skrev:
K-E Lindkvist skrev:[Troligen denna (något omstridda) färgläggning.

Omstridd hur? Original färgerna var verkligen pyton, usch och fy. Denna serie är ju ett av dom få exemplen av serier som färglagts flera gånger där den modernare varianten helt klart är bättre.

Som vanligt finns det de som tycker att alla de nyanser och toningar som modern digitalteknik ger möjlighet till inte behövs . De flesta är överens om att första samlingsutgåvans färger var bättre än serietidningens, men vad gäller Laura Martins excesser i deluxe-utgåvan är meningarna delade.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rocketeer

Inlägg av Wakuran »

Semics samlingsutgåva var ju helt okej... (Det verkar som Eclipse låg bakom originalen...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av K-E Lindkvist »

Semics samling torde varit identisk med den från Eclipse, ja. Den färglades av Joe Chiodo, med hjälp av Bruce Timm, Brent Anderson, Scott Saavedra och Jennifer Frank. (Utom EN sida, gissa vilken?). [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Rocketeer

Inlägg av burnout »

Några frågor ang. utgivningen.
Var kommer man över den i så fall?
Bokform, serietid eller album? Framgår inte riktigt
Blir det serierutor (typ Fantomen) eller kladd över hela sidan (som jag såg i någon marveltid)
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av Ray »

Hej!
Det skall vi ge svar på.
utgivning i höst, siktet inställt på slutet av september, början av oktober.
Det blir i albumform och du hittar den i alla välsorterade bokhandlar, seriebutiker, nätbutiker och kommer att ha extra billigt pris på den ifall du förhandsbokar.( förhandsboka gör du lättast genom att skicka mail: rayhusac@telia.com )
Det är Dave Stevens originalserie så, det blir inget "kladd över hela sidan" :)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Rocketeer

Inlägg av Sir-L »

Jag tror faktiskt det är en hel del som skulle köpa den svenska utgåvan av de yngre kidsen. Jag har märkt att det är en hel del av de yngre som hellre läser på svenska än engelska. Förutsatt att man får ut info om albumen.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Rocketeer

Inlägg av burnout »

Sir-L skrev:Jag tror faktiskt det är en hel del som skulle köpa den svenska utgåvan av de yngre kidsen. Jag har märkt att det är en hel del av de yngre som hellre läser på svenska än engelska. Förutsatt att man får ut info om albumen.


Jag tror Rocketeer uppskattas bland barn, Jag hade med filmen till fritids på skolan nu under sommarlovsregnet och så tyst hade det inte varit sen skolavslutningen + att dom ville se om scenen när han brakar in i tvätten (den gillade dom). Albumet som jag hade med också vart sönderläst på en dag.

Ray skrev:Hej!
Det skall vi ge svar på.
utgivning i höst, siktet inställt på slutet av september, början av oktober.
Det blir i albumform och du hittar den i alla välsorterade bokhandlar, seriebutiker, nätbutiker och kommer att ha extra billigt pris på den ifall du förhandsbokar.( förhandsboka gör du lättast genom att skicka mail: rayhusac@telia.com )
Det är Dave Stevens originalserie så, det blir inget "kladd över hela sidan" :)


Trevligt.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av smorkin »

K-E Lindkvist skrev:
BoJustBo skrev:
K-E Lindkvist skrev:[Troligen denna (något omstridda) färgläggning.

Omstridd hur? Original färgerna var verkligen pyton, usch och fy. Denna serie är ju ett av dom få exemplen av serier som färglagts flera gånger där den modernare varianten helt klart är bättre.

Som vanligt finns det de som tycker att alla de nyanser och toningar som modern digitalteknik ger möjlighet till inte behövs . De flesta är överens om att första samlingsutgåvans färger var bättre än serietidningens, men vad gäller Laura Martins excesser i deluxe-utgåvan är meningarna delade.

Föga överraskande är jag en av dem som inte gillar den nya färgläggningen; jag avskyr när serier tecknade med eleganta linjer och svärta senare färgläggs med ett överflöd av toningar som helt förstör (enligt mig alltså) det som ursprungligen var bra. Men smaken är som baken [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av Ray »

Det är väl det som är lite tjusningen att man kan gilla olika saker i en serie, den absolut bästa färgläggningen enligt mig själv är akvarell, om det är ruggigt snyggt gjort. Såg en serie som hette Angel wings och vet inte om det är datagjort eller handmålat, men snyggt färglagd som attan. Vi får hoppas att Rocketeer skall falla hyfsat i smaken ändå :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rocketeer

Inlägg av Wakuran »

Ray skrev:Det är väl det som är lite tjusningen att man kan gilla olika saker i en serie, den absolut bästa färgläggningen enligt mig själv är akvarell, om det är ruggigt snyggt gjort. Såg en serie som hette Angel wings och vet inte om det är datagjort eller handmålat, men snyggt färglagd som attan. Vi får hoppas att Rocketeer skall falla hyfsat i smaken ändå :)

Finns en hel tråd om Angel Wings...

viewtopic.php?f=10&t=10348

Jag tror nog jag också föredrar Eclipses gamla färgläggning... Den är kanske litet gräll, men det passar till stilen i serien...

(Men nu vet jag iofs inte om hela Dave Stevens version har färglagts i samma stil...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Rocketeer

Inlägg av BoJustBo »

När jag skrev det där hade jag bara sett den aldra första färgläggningen som är helt gräslig (har ett nummer med den) samt den nyaste, om den nyaste eller den mellangamla är best skulle jag behöva se mer för att avgöra.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Rocketeer

Inlägg av Ray »

Intressant tråd om Angel wings, har missat den totalt. Jag gillar den skarpt!
Vad gäller färgläggningen av Rocketeer tycker jag nog allt att den senaste är överlägsen de andra, men det är ju naturligtvis en smaksak :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rocketeer

Inlägg av Agentum »

ibland är bara basfärger i en serie väldigt snyggt om än inte alls realistiskt, det beror ju väldigt på men vi såg hur frångång av detta förstörde i tex Inkalen serierna, där gjorde moderniseringen ont bara.

Så behöver det inte alls var här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Rocketeer

Inlägg av BoJustBo »

Inkalen förstördes mer av att fel färger var på fel plats, vilket drog ögonen från det viktiga till det oviktiga. Medans original färgläggningen av The Rocketeer också var gjord helt med platta färger så hade den redan det problemet att ögonen drar till fel delar av bilderna.

Och så borde ju sägas att amerikanska platta färger från innan 90-talet var ganska rejält mycket sunkigare gjorda än motsvarande från Frankrike och Belgien där dom ofta hade riktiga tecknare som höll på med färgläggning, inte bara någon assistent som klippte i raster film.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rocketeer

Inlägg av Agentum »

Det beror ju på lite, utgivningen av typ album är en sak och en månadsblaska med halvkast papper som ska fram en annan, det tror jag påverkade mer isf.

Personligen tycker jag färgläggning gjord på 90tal när datorfärgläggningen kom i USA är absolut fulast och tråkigast.

Men fr att få en produkt så måste man arbeta i team viket ofta gav en smäll på tecknarens ursprungliga tanke med det han gjorde, man kan även se att de i sig slarvar då de struntar i slutresultat efter nån de inte känner har tuschat det, ofta var ju tuscharna snabba med mindre bra som valdes till en stor mängd serier.

Sen menar jag inte att äldre Europeiska färgserier oftast ser bättre ut, men det är den här anledningen jag tror är svaret.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rocketeer

Inlägg av Wakuran »

Även fransk-belgiska veckotidningar som Tintin och Spirou verkade ha bättre färger och tryck än motsvarande serietidningar från USA, vad jag hört.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar