Digitala serieoriginal
Digitala serieoriginal
Jag funderar på hur många serietecknare i dag som helt har gått över till att teckna sina serier digitalt. Det vill säga där det inte finns några original i pappersform? Finns det någon uppfattning om detta? En utveckling som säkert sparar både tid och papper, men det är synd. Serieoriginal är spännande att studera och se på, där spår efter skisser och ändringar syns.
Närliggande är också färgläggning. Hur mycket färgläggs i dag manuellt?
Närliggande är också färgläggning. Hur mycket färgläggs i dag manuellt?
Calimero är en hjälte!
- AndreasEriksson
- Near Mint
- Inlägg: 2224
- Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Re: Digitala serieoriginal
Jag skulle säga att ju större och mer känd serien är desto större chans att det finns pappersoriginal, för då finns det en marknad för tecknaren att sälja sina original. En mindre känd serie eller serie utan hängivna samlarfans finns det ingen anledning att teckna på papper, om inte tecknaren själv trivs bäst med det.
Jag skulle tro att så gott som all färgläggning görs digitalt idag.
Jag skulle tro att så gott som all färgläggning görs digitalt idag.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Re: Digitala serieoriginal
Bara serier med akvarell färgläggning färgläggs traditionellt idag. Den manuellt gjorda 4-färgs tryck stilen är helt död. (Ok, inte sant, det finns ett super indie förlag som gör fanzines med det här i sverige, har dock glömt namnet för stunden.)
Digitala serier går definitivt snabbare, men bara om man har disciplin. Min serie som gick i Seriemix 1 var heldigital. Men jag hade två problem när jag gjorde den, speciellt i tuschnings delen av arbetet. Det ena var att jag zoomade in för att göra detaljer, det gör att man spenderar mer tid på onödiga saker ingen kommer se. Sedan så är det mycket lättare att slöa till och ta pauser när man sitter vid en dator, för mig iallafall. Som sagt, disciplin är ordet. Jag har iallafall bytt till hel traditionellt förrutom textningen (och även den gör jag ett test för att se hur det blir traditionellt i senaste serien.)
Digitala serier går definitivt snabbare, men bara om man har disciplin. Min serie som gick i Seriemix 1 var heldigital. Men jag hade två problem när jag gjorde den, speciellt i tuschnings delen av arbetet. Det ena var att jag zoomade in för att göra detaljer, det gör att man spenderar mer tid på onödiga saker ingen kommer se. Sedan så är det mycket lättare att slöa till och ta pauser när man sitter vid en dator, för mig iallafall. Som sagt, disciplin är ordet. Jag har iallafall bytt till hel traditionellt förrutom textningen (och även den gör jag ett test för att se hur det blir traditionellt i senaste serien.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
- K-E Lindkvist
- Near Mint
- Inlägg: 2173
- Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
- Ort: Riverdale
- Kontakt:
Re: Digitala serieoriginal
Helt klart är att digitala "original" är mer eller mindre stendöda på marknaden. Det finns de som tycker att även tuschade utskrifter med blå linje inte heller skall räknas. Bäst är naturligtvis om det är tuschat direkt på skissen som sen suddats ut. Själv drar jag gränsen vid tryckoriginalet, allt annat är att betrakta som "recreations". Till exempel har Gisele Lagace berättat för mig att fastän "Archie meets Ramones" kommer att vara helt digital kan hon tänka sig att tuscha några sidor bara för att ha att sälja... Teoretiskt skulle det alltså kunna finnas flera "tuschoriginal" av samma sida (ungefär som när Mike Royer tuschar samma Jack Kirby-skisser gång på gång och säljer).
Annars är det som Andreas säjer: Finns det ingen vettig marknad för ens originalsidor tecknar man digitalt för att kompensera med större output. Men det gnisslas en hel del i samlarkretsar över att Fiona Staples inte åtminstone gör omslagen till Saga på papper. Då skulle hon verkligen kunna tjäna storkovan!
Neal Adams har sagt att att allt som gör att man tecknar snabbare med bättre resultat är av godo. Men å andra sidan börjar priserna för hans enklare skisser på $200 (och de tar inte många minuter att framställa så det är bra timpenning).
Jag har hört flera serietecknare beskriva samma fenomen som BoJustBo: "Delete"-kommandot är den värsta fienden för det är väldigt lätt att fila på samma ruta i 8 timmar och sen upptäcka att arbetsdagen gått utan att något vettigt blivit uträttat. Bland annat Terry Dodson säger sig ha fått bannor av hustru Rachel på grund av detta, men då gäller det främst färgläggningen som han numera helt tagit över själv. Första Red One-albumet gjorde han om färgläggningen på helt inför USA-utgivningen.
Möjligen kommer attityden till digitala original att förändras när de som är uppväxta med dem blir äldre och börjar samla själva. Men jag är skeptisk.
Annars är det som Andreas säjer: Finns det ingen vettig marknad för ens originalsidor tecknar man digitalt för att kompensera med större output. Men det gnisslas en hel del i samlarkretsar över att Fiona Staples inte åtminstone gör omslagen till Saga på papper. Då skulle hon verkligen kunna tjäna storkovan!
Neal Adams har sagt att att allt som gör att man tecknar snabbare med bättre resultat är av godo. Men å andra sidan börjar priserna för hans enklare skisser på $200 (och de tar inte många minuter att framställa så det är bra timpenning).
Jag har hört flera serietecknare beskriva samma fenomen som BoJustBo: "Delete"-kommandot är den värsta fienden för det är väldigt lätt att fila på samma ruta i 8 timmar och sen upptäcka att arbetsdagen gått utan att något vettigt blivit uträttat. Bland annat Terry Dodson säger sig ha fått bannor av hustru Rachel på grund av detta, men då gäller det främst färgläggningen som han numera helt tagit över själv. Första Red One-albumet gjorde han om färgläggningen på helt inför USA-utgivningen.
Möjligen kommer attityden till digitala original att förändras när de som är uppväxta med dem blir äldre och börjar samla själva. Men jag är skeptisk.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
- Alexander Lukas
Re: Digitala serieoriginal
Samma problem finns även med manuskript inom litteraturvetenskapen. Gamla tiders litteraturforskare jobbade mycket med att jämföra handskrifter och tryckta böcker för att se hur verket utvecklats.
///
Om man ska samla på ett digitalt original... då får man väl ha det på ett USB-minne? Eller lagrat på en säker hårddisk? Men man kan aldrig veta hur många kopior som finns! (som är identiska med originalet....)
///
Om man ska samla på ett digitalt original... då får man väl ha det på ett USB-minne? Eller lagrat på en säker hårddisk? Men man kan aldrig veta hur många kopior som finns! (som är identiska med originalet....)
- K-E Lindkvist
- Near Mint
- Inlägg: 2173
- Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
- Ort: Riverdale
- Kontakt:
Re: Digitala serieoriginal
Färsk diskussion i ämnet "digitala serieoriginal" på forumet Collectors Society. Mest om pengar, dock.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
- Alexander Lukas
Re: Digitala serieoriginal
K-E Lindkvist skrev:Färsk diskussion i ämnet "digitala serieoriginal" på forumet Collectors Society. Mest om pengar, dock.
Tack för länken! Det var några perspektiv som diskuterades som kvalitativa tryck i endast ett exemplar, visavi tryck i större upplagor. Alla verkade dock rörande överens om, och jag håller med, att det definitivt inte kan räknas som ett original. Det är ett tryck även om det bara är gjort i ett exemplar.
Ett annat perspektiv som togs upp var att det finns tecknare som ritar vissa sidor och kanske omslaget på papper, alltså att dessa inte alls tecknas digitalt. I just det avseendet att "få fram" riktiga original. Flera ondgjorde sig över att Sagas Fiona Staples vägrar att ens göra enstaka omslag på papper i detta syfte.
Om jag skulle försöka sätta mig i en konstnärs sits som tecknar digitalt, skulle jag känna en saknad efter veta att just de här strecken kommer från min hand på ett original. Fast det är väl just det, det kan jag inte, jag är inte dem. De har uppenbart andra bevekelsegrunder och fyller sitt konstnärliga ego med det digitala alstret. Fast jag har verkligen svårt att förstå/känna in det. Är det just mängden alster som man hinner göra som lockar? Jag har svårt att se att det enbart skulle vara snöda ekonomiska motiv som styr valet.
Det snöda ekonomiska motivet togs också upp och att det inte alls är så fördelaktigt tidsmässigt (=större produktion=mer pengar). Tecknare som har vittnat om att det är lätt att "snöa" in sig på detaljer i en ruta och plötsligt har det gått 8 timmar och så mycket mer har inte gjorts. Dessutom på detaljer som sedan kanske inte ens syns i trycket(!).
Calimero är en hjälte!
Re: Digitala serieoriginal
Ser att jag tog upp några delar som redan berörts tidigare i tråden.
En viss kluvenhet kan jag känna inför digitala serier. Det är mycket synd att det finns färre och färre original på papper. Men gör det mig inget alls när jag läser det färdiga alstret tryckt i en tidning. Är det en duktig tecknare sugs man in i bilden/världen som skapats i den tryckta versionen. Fast det hänger också mycket ihop med att jag verkligen tycker mycket om serietidningar i pappersformat. Jag tröttnar mycket fort på att läsa serien om den enbart finns tillgänglig för digitalläsning.
En viss kluvenhet kan jag känna inför digitala serier. Det är mycket synd att det finns färre och färre original på papper. Men gör det mig inget alls när jag läser det färdiga alstret tryckt i en tidning. Är det en duktig tecknare sugs man in i bilden/världen som skapats i den tryckta versionen. Fast det hänger också mycket ihop med att jag verkligen tycker mycket om serietidningar i pappersformat. Jag tröttnar mycket fort på att läsa serien om den enbart finns tillgänglig för digitalläsning.
Calimero är en hjälte!
Re: Digitala serieoriginal
Jag har ju sett Hergé-original på en utställning, och de var ju mer eller mindre ett lapptäcke av olika figurer som var tecknade på olika separata papper och hade klistrats in, med nya tuschstreck dragna för att dölja skarvarna etc... Det kändes mer som ett nödvändigt ont för att hålla sin deadline, än något han stolt ville visa upp för allmänheten... Tecknare som har arbetat i en kommersiell tradition har nog inte alltid sett original som något med direkt konstnärligt värde i sig... Hergé tyckte nog den färdiga produkten var intressantare, och ett större konstverk...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Re: Digitala serieoriginal
Wakuran skrev:(snipp) Hergé tyckte nog den färdiga produkten var intressantare, och ett större konstverk...
Ja, det kan vara andra sidan av myntet. Det finns nog lika mycket olika perspektiv på detta som antalet tecknare.
Calimero är en hjälte!
- AndreasEriksson
- Near Mint
- Inlägg: 2224
- Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Re: Digitala serieoriginal
Den nya generationens tecknare växer ju upp med ritplattan i knäet. Det är inte ens säkert att de KAN åstadkomma lika bra teckningar på papper, framför allt när det gäller färgomslagen. Här är det nog snarare så att konstnärliga värderingar överväger de ekonomiska: "Jag skulle kunna tjäna extrapengar på att måla omslag på papper, men då lyckas jag inte få till det som jag vill ha det."
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
- K-E Lindkvist
- Near Mint
- Inlägg: 2173
- Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
- Ort: Riverdale
- Kontakt:
Re: Digitala serieoriginal
Det sägs att tecknare på Wildstorms mer populära titlar såg till att varje tidningsavsnitt innehöll för storyn omotiverat många splasch-sidor så man kunde dryga ut inkomsten med att sälja originalen till rejäla priser efteråt. (Hittar ingen källa till detta just nu.)
En kille som Adam Hughes kan leva gott på det han drar in i arvode från serieförlagen för de omslag han gör tillsammans med extrapengarna han får när han säljer dem. De Betty and Veronica-omslag han hade med sig till San Diego i år betingade $3500/st men jag vet att många av hans andra omslag (Wonder Woman, Zatanna, Catwoman) har sålts för mycket mer. Gör man 2-3 omslag månaden blir det en riktigt bra inkomst.
Sist jag tittade hos Albert Moy hade också Amanda Conners omslag börjat närma sig $5000-strecket, tidigare kunde man få ett för $1500-2500. Även om han tar 15-20% (vet ej siffran men det verkar rimligt) i provision är det fortfarande en bussig summa pengar...
Det var när DC började returnera originalen till tecknarna (på initiativ av bland andra Jenette Kahn och Paul Levitz) som denna möjlighet till extrainkomster öppnade sig. Men på den tiden var det helt andra summor som betalades. Innan dess var det just tryckoriginal det betraktades som och de hade inget större värde vare sig för tecknaren eller förlaget. Någon gång borde Germund berätta teorin om varför det bara är vissa Modesty Blaise-original som bevarats... Om den stämmer ger det en bra bild av just detta.
En kille som Adam Hughes kan leva gott på det han drar in i arvode från serieförlagen för de omslag han gör tillsammans med extrapengarna han får när han säljer dem. De Betty and Veronica-omslag han hade med sig till San Diego i år betingade $3500/st men jag vet att många av hans andra omslag (Wonder Woman, Zatanna, Catwoman) har sålts för mycket mer. Gör man 2-3 omslag månaden blir det en riktigt bra inkomst.
Sist jag tittade hos Albert Moy hade också Amanda Conners omslag börjat närma sig $5000-strecket, tidigare kunde man få ett för $1500-2500. Även om han tar 15-20% (vet ej siffran men det verkar rimligt) i provision är det fortfarande en bussig summa pengar...
Det var när DC började returnera originalen till tecknarna (på initiativ av bland andra Jenette Kahn och Paul Levitz) som denna möjlighet till extrainkomster öppnade sig. Men på den tiden var det helt andra summor som betalades. Innan dess var det just tryckoriginal det betraktades som och de hade inget större värde vare sig för tecknaren eller förlaget. Någon gång borde Germund berätta teorin om varför det bara är vissa Modesty Blaise-original som bevarats... Om den stämmer ger det en bra bild av just detta.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
- Alexander Lukas
Re: Digitala serieoriginal
K-E Lindkvist skrev:Det sägs att tecknare på Wildstorms mer populära titlar såg till att varje tidningsavsnitt innehöll för storyn omotiverat många splasch-sidor så man kunde dryga ut inkomsten med att sälja originalen till rejäla priser efteråt. (Hittar ingen källa till detta just nu.)]
Jag har hört samma story om Image, men det kan ju iofs vara ett knep som flera tecknare använde sig av under 90-talet...
K-E Lindkvist skrev:Det var när DC började returnera originalen till tecknarna (på initiativ av bland andra Jenette Kahn och Paul Levitz) som denna möjlighet till extrainkomster öppnade sig. Men på den tiden var det helt andra summor som betalades. Innan dess var det just tryckoriginal det betraktades som och de hade inget större värde vare sig för tecknaren eller förlaget. Någon gång borde Germund berätta teorin om varför det bara är vissa Modesty Blaise-original som bevarats... Om den stämmer ger det en bra bild av just detta.
Kan det ha att göra med hennes (brist på) klädval?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Re: Digitala serieoriginal
Wakuran skrev:K-E Lindkvist skrev:Det sägs att tecknare på Wildstorms mer populära titlar såg till att varje tidningsavsnitt innehöll för storyn omotiverat många splasch-sidor så man kunde dryga ut inkomsten med att sälja originalen till rejäla priser efteråt. (Hittar ingen källa till detta just nu.)]
Jag har hört samma story om Image, men det kan ju iofs vara ett knep som flera tecknare använde sig av under 90-talet...
Wildstorm var en del av Image fram tills Jim Lee blev ett av de högsta hönsen på DC och det flyttade då med honom.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Re: Digitala serieoriginal
BoJustBo skrev:Bara serier med akvarell färgläggning färgläggs traditionellt idag. Den manuellt gjorda 4-färgs tryck stilen är helt död. (Ok, inte sant, det finns ett super indie förlag som gör fanzines med det här i sverige, har dock glömt namnet för stunden.)
Tänker du på Peow Studio? Deras teknik är risograftryck (eller vad det heter på svenska), tydligen...
http://peowstudio.com/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Re: Digitala serieoriginal
Wakuran skrev:BoJustBo skrev:Bara serier med akvarell färgläggning färgläggs traditionellt idag. Den manuellt gjorda 4-färgs tryck stilen är helt död. (Ok, inte sant, det finns ett super indie förlag som gör fanzines med det här i sverige, har dock glömt namnet för stunden.)
Tänker du på Peow Studio? Deras teknik är risograftryck (eller vad det heter på svenska), tydligen...
http://peowstudio.com/
Ah det stämmer, missminde mig lite i vad dom gjorde, men visst är det annorlunda.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725