Omslag, hur ser ni på det?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Agentum »

Jag menar vi som läser amerikanska serier vet ju hur det varit viktigt med omslagen, och säg de som läser Fantomen i Sverige där väl inte omslag är oviktiga direkt.

Sen kan man ju ha åsikter för vilka typer av omslag man gillar mest.

Jag är svag för målade omslag som säg Gold Key hade på 60tal tex, och åven Warren mfl senare, säg illustrerade klassiker tex.

I övrigt rena omslag lockar mig över de som är proppade med detaljer.
De flesta omslag i Sverige är ju bara reklmaktiga saker annars utan känsla.
Jag gillar även omslag som likt 50-60 tals Batman ser ut som en serieruta då de ju inte var inhousetecknade hos DC som nästan allt annat.
Där har vi ju Läderlappen på svenska med som imo är fina.

Hur tycker ni?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Serieguden »

Gillar också rena omslag. T.ex. om man jämför Barks och Walt Kellys Disneyomslag med modernare där de verkar försöka få med så mycket som möjligt.
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

Agentum skrev: (snipp)
Jag gillar även omslag som likt 50-60 tals Batman ser ut som en serieruta då de ju inte var inhousetecknade hos DC som nästan allt annat.
Där har vi ju Läderlappen på svenska med som imo är fina. (snipp)


Jag älskar verkligen rena fina omslag. Gärna så rena det inte ens har ramar och färg runt titel och loggor etc. Jag skaffar ofta tidningar enbart för omslagens skull och ärligt talat kan jag avstå att köpa tidningar när omslaget i mitt tycke är fult. Även om innehållet sägs vara bra. Det bär emot att lägga pengar en tidning som jag att jag alltid kommer avsky omslaget på.

Den senaste tidningen jag köpte mig enbart för omslagets skull har jag fotat av, bifogas. Den bilden är som Agentum skriver en bild från serien i tidningen som man har blåst upp och färglagt.

Bild
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag är inte så fokuserad på omslag är mycket mer intresserad av innehållet. Jag tycker det kan vara kul med en tidning som har ett riktigt skitomslag som sedan har ett riktigt, riktigt schysst story ungefär som en italiensk restaurang som inte ser mycket ut utanför men visar vara hur pittoresk, fin och stor ut som helst där inne.

Dock är jag väldigt svag för serier som har nya omslag. Köpte tex 7st serier av "Spider-Gwen" 1 med olika omslag. Jag tycker också mycket om många omslag av Spindelmannen under 78-79. Då var ju serierna och omslag riktigt häftiga och fina. Som Agentum skriver så har ju en del av de Illusterade klassiker väldigt fina omslag. Jag diggar skarpt "Varghunden" omslaget och kommer också ihåg "Familjen Robinson" omslaget också. Farsan har riktigt fina "nästan" NM av dem så de skiner ju upp på ett fantastiskt fint sätt. Omslag är kul. "Marvels" är fint med där är ju också varenda sida fin och sjukt välgjord. Izzie det Stålpojken omslaget är ju riktigt fint. Jag tycker mycket om sådana med.

En ny tråd skulle kunna vara vilka serierutor skulle ni vill göra om till omslag?

Min egen tatuering med Gwen skulle jag gärna se som omslag. En annat sjukt fint omslag är ett Daredevil omslag där Elektra har sitt sai genom Daredevils mask nummer 181(???) Det finns också som Zoombie omslag. Rätt kul Marvel Zoombies omslagen där man tagit schyssta gamla favorit Marvel omslag och gjort om dem till Zoombie varianter.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av tfels »

Jag gillar dels skickligt målade omslag. Det bör inte vara alltför många olika färger, däremot varianter av färger, med olika nyanser insmugna. Dessutom gillar jag omslag som visar den dramatik som pågår inne i serien, som om de nästan var klippta ur serien. Däremot gillar jag sällan de omslag som försöker vara "smarta" eller avskalade. Det blir för ansträngt.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Omöjligt att generalisera och säga att jag föredrar en typ av omslag framför en annan. Grundförutsättningen måste vara att de fyller sin funktion, alltså väcka köparens intresse att vilja läsa tidningen.

-Humortidningar kan ha ett omslag som består av ett fristående skämt med personer som medverkar i tidningen, alltså en sorts enruting. Eller också något som anknyter till en rolig situation i tidningen utan att för den skull vara en uppförstorad ruta ur serien. Det har fördelen att de kan utformas så att de numera nödvändiga puffarna som beskriver tidningens innehåll inte stör mer än nödvändigt.

-Action-, deckare- och äventyrstidningar (dit jag också räknar superhjältar) kan fungera med det som kallas "generiska omslag", alltså bara medverkande figurer i ett neutralt sammanhang vilket på grund av pressläggningstid och arbetsbelastning hos populära omslagstecknare ofta är en nödvändighet när en ny tidning skall startas upp. Annars är det som passar bäst här någon representativ scen ur numrets innehåll. Inte olikt gamla kioskdeckare och ungdomsböcker. Om samma omslagstecknare jobbar med längre sviter av samma titel brukar det bli bättre med tiden allteftersom de lär sig hur titelfiguren bäst kommer till sin rätt.

-"Kompositomslag" eller som vi säger i Sverige: "Agent X9-omslag" är funktionella framför allt på antologititlar när det gäller att snabbt fånga den presumtive läsarens uppmärksamhet framför tidningshyllan men är sällan estetiskt tilltalande. Dessutom var många av de målade gamla X9-omslagen med Modesty Blaise rätt trista. Annars är det ganska vanligt att antologititlar typ Warren och EC har "stämningsskapande" omslag som inte nödvändigtvis har något med innehållet att göra.

-Ytterligare en typ av omslag är de som är säsongsbetonade. framför allt jul- och nyårstemat. Det kan vara kul om det görs på rätt sätt, annars blir det rätt tradigt.

Jag tycker att omslagstecknare skall använda den teknik som de behärskar bäst och kan inte framhålla någon speciell framför någon annan. Då är det viktigare att färgläggningen inte sticker av för mycket från tidningen i övrigt (i och för sig ointressant om innanmätet är i svart-vitt) för det kan vara störande. Vad gäller teman minns jag att det var viktigare när man var yngre att omslaget hade direkt anknytning till tidningens innehåll, numera kan jag stå ut med "bara" en snygg bild.

Exempel på vad jag menar:

Humor-omslag

Bild Bild

Action-omslag

Bild Bild

Säsongsomslag

Bild
Bild

(Om man tittar på vad jag har för omslag i min originalsamling är det en klar övervikt för de som har söta flickor som motiv, så jag antar att det är vad jag gillar... [V] )
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

tfels skrev:Jag gillar dels skickligt målade omslag. Det bör inte vara alltför många olika färger, däremot varianter av färger, med olika nyanser insmugna. Dessutom gillar jag omslag som visar den dramatik som pågår inne i serien, som om de nästan var klippta ur serien. Däremot gillar jag sällan de omslag som försöker vara "smarta" eller avskalade. Det blir för ansträngt.


Det får mig att tänka på alla fantastiska omslag som Brian Bolland, Gart Ennis och Simon Bisley gjort till olika DC/Vertigo titlar som Animalman, Doom Patrol, Preacher, Lobo med flera. Det är omslagsfest! :)
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

Och så klart väldigt bra serier!
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Izzie skrev:Det får mig att tänka på alla fantastiska omslag som Brian Bolland, Gart Ennis och Simon Bisley gjort till olika DC/Vertigo titlar som Animalman, Doom Patrol, Preacher, Lobo med flera. Det är omslagsfest! :)


[näsvis]Ennis? Du menade säkert Glenn Fabry? [:)] [/näsvis]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

Så klart blandar i hop gubbarna :)
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

Glenn Fabry är i en klass för sig. Hur han nära nog är detaljerad in på porerna. Han lyckas ofta vara precis så för nära så en lätt äckelkänsla uppstår.
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av BoJustBo »

Tycker målade omslag tenderar att vara ap-tråkiga. Speciellt av den mer realistiska typen som till exempell Alex Ross omslag.
Tidiga Heavy Metal samt Warrens tidningar had lite mer expressiva omslags målningar som dock fungerade helt ok ibland.

Jag gillar omslag som det händer saker på. Som Batman omslaget K-E postade här.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

Vill visa en tidning med fina omslag, men där i mitt tycke serien är minst sagt träig. Det blir falsk varudeklaration med fina omslag när serien är tråkig. Det handlar om en man som får superkrafter av atomenergi. Det funkade kanske på sin tid. Det enda jag i dagsläget tänker på är strålskador etc. Det lite roliga är att han faktiskt är grön i ansiktet. Kanske mår han lite illa ändå av strålningen. Eller så var det omslagstecknaren som skoja lite. Inne i tidningen är det svart och vit, ingen färgläggning.

Bild Bild
Bild Bild
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

BoJustBo skrev:Tycker målade omslag tenderar att vara ap-tråkiga. Speciellt av den mer realistiska typen som till exempell Alex Ross omslag.
Tidiga Heavy Metal samt Warrens tidningar had lite mer expressiva omslags målningar som dock fungerade helt ok ibland.

Jag gillar omslag som det händer saker på. Som Batman omslaget K-E postade här.


Omslag som är både snygga och där det händer saker är Transmetropolitan omslagen särskilt de av Geoff Darrow, men det verkar som alla omslagstecknare försökt få med mycket detaljer i omslagsbilderna. Jag gillar när man kan kolla länge och upptäcka saker som pågår. Det är ju dock genreberoende. Till Transmetropolitan funkar det mycket bra.
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

spindelmannenelektra skrev:(snipp)

Min egen tatuering med Gwen skulle jag gärna se som omslag. En annat sjukt fint omslag är ett Daredevil omslag där Elektra har sitt sai genom (snipp)


Nu blev jag nyfiken. Nu måste du lägga upp en bild på tatueringen! :)
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Izzie skrev:
spindelmannenelektra skrev:
Min egen tatuering med Gwen skulle jag gärna se som omslag.


Nu blev jag nyfiken. Nu måste du lägga upp en bild på tatueringen! :)


Visst gör det när jag har möjlighet. [:)]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

spindelmannenelektra skrev: (snipp) En annat sjukt fint omslag är ett Daredevil omslag där Elektra har sitt sai genom Daredevils mask nummer 181(???) Det finns också som Zoombie omslag. Rätt kul Marvel Zoombies omslagen där man tagit schyssta gamla favorit Marvel omslag och gjort om dem till Zoombie varianter.


Det är det här omslaget du menar?
Bild

Zombieomslagen känner jag inte till alls?
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av BoJustBo »

Bild

Man måste ju undra hur masken håller sig i sån perfekt form trots att rynkorna på botten indikerar att det bara är fladdrigt tyg den är gjord av.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av spindelmannenelektra »

De ja tack. [:)] Jag tycker om dem i alla fall. Å andra sidan diggar jag allt med Elektra sjukt stort fan av karaktären som jag är...
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

Marvel Zoobies varianten är ju humor! Hahaha, ögon som hänger och dinglar ur masken! :)
Calimero är en hjälte!
Skriv svar