Omslag, hur ser ni på det?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

Det ofta styvmoderligt behandlade Seriemagasinet har haft en del riktigt fina omslag. Håller på och går igenom lite i min samling och stötte på detta snygga omslag bland många andra snygga omslag. Jag tycker det här är extra roligt för de klassiska racerbilarna i bilden.

Bild
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av BoJustBo »

*smock* *splat* (när dom blir överkörda av bilarna en tiondels sekund senare.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

BoJustBo skrev:*smock* *splat* (när dom blir överkörda av bilarna en tiondels sekund senare.)


Av blodet på backen att döma har de redan kört över några förra varvet ... [:(]
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

Många av omslagen till seriemagasinet under mitten av 1950-talet gjorts av Rolf Gohs. Han har skrivit sin signatur på många. Skrev han alltid sin namn på omslagen? Vissa omslag ser ut som hans stil, men saknar signatur. Gohs verkar också vara en av de få som signerar sina seriemagasinomslag vid tidpunkten.

Det är väldigt fina omslag. Många är snyggare än de gängse Fantomenomslagen han gjort, här är Gohs i sina tidiga 20. Det är imponerande!

Finns det ett index över omslag Rolf Gohs har gjort för Seriemagasinet?

(jag noterar de jag ser)
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

Bara för att jag snöade in på Rolf Gohs och funderade en del kring hans tecknande och person dök denna baksida upp på nr 48 från 1956. Jag kanske har taskig humor men den roade mig [:D] För övrigt har jag inte hittat tuschpennan.

Bilden är tagen med mobil men detaljerna syns hyggligt ändå.

Bild
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Wakuran »

Izzie skrev:Bara för att jag snöade in på Rolf Gohs och funderade en del kring hans tecknande och person dök denna baksida upp på nr 48 från 1956. Jag kanske har taskig humor men den roade mig [:D] För övrigt har jag inte hittat tuschpennan.

Bilden är tagen med mobil men detaljerna syns hyggligt ändå.

http://www.fondador.se/seriemagasinet19 ... daGohs.jpg

Shid! Är det där Gohs? Jag brukar ju ofta bli mer imponerad över realistiska tecknare som kan teckna karikerat, än tvärtom...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

Wakuran skrev:Shid! Är det där Gohs? Jag brukar ju ofta bli mer imponerad över realistiska tecknare som kan teckna karikerat, än tvärtom...


Jag har tror nog Rolf Gohs kunde blivit en utomordentlig karikatyrtecknare helt Mad:s Tom Richmonds anda. Ett av omslagen under 1956 föreställer en av dåtidens stora hjältar på bioduken, Kirk Douglas. Den bilden är rolig. Där balanserar Gohs på en slak lina till karikatyrens alla kännetecken. Jag tror nog att han inte gilla Kirk. Det funkar fortfarande för ett aktionfyllt serietidningsomslag. Men roligt är det [:D] Jag tar o fotar av det omslaget också.
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

Bild
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av BoJustBo »

Izzie skrev:För övrigt har jag inte hittat tuschpennan.

Tusch penseln som det nu var, den sitter i hans sko som en del av sulan. Den ser precis likadan ut som tusch penslar gör nu 60 år senare =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av rkaj »

Izzie skrev:Skrev han [Rolf Gohs] alltid sin namn på omslagen?


Hans Fantomenomslag var signerade någon enstaka gång på 1950 - 60-talet, men för det mesta inte, så jag antar att samma sak gäller hans omslag till Seriemagasinet.

Om det finns några trovärdiga källor till vilka av Seriemagasinets omslag han har målat vet jag inte, men jag har en trovärdig -- men inte komplett! -- lista över Fantomenomslag han har målat längst ned på http://fantomenindex.krats.se/who/rolf_gohs .
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

Följande Seriemagsin är signerad av Rolf Gohs. Kontrollerat sedan slutet av 1940-talet fram till och med sista numret 1961. Observera att det finns ett antal osignerade omslag där man kan misstänka att det är Rolf Gohs som har tecknat/målat. Vid tillfälle uppdaterar jag listan med senare årgångar.

Omslag Seriemagasinet
Signerade av Rolf Gohs (år/nr)
1955 17
18
20
21
25
27
28-29
31
32
36
51
1956 9
11
18
19
20
22
24
25
26
28-29
30
42
45
48
49-50
51
1957 2
3
9
10
11
12
13
17
18
19
28-29
35
47
1958 4
9
16
21
44
1959 2 Under året är nästan alla omslag signerade av de olika tecknarna utom ett par tre stycken.
1960 Under året är nästan alla omslag osignerade. Ingen Gohs signatur. Många vilda westernomslag. Endast något enstaka omslag som ser ut att vara i Gohs stil.
1961 Under året är nästan alla omslag osignerade. Ingen Gohs signatur. Endast något enstaka omslag som ser ut att vara i Gohs stil.
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

rkaj skrev:Om det finns några trovärdiga källor till vilka av Seriemagasinets omslag han har målat vet jag inte, men jag har en trovärdig -- men inte komplett! -- lista över Fantomenomslag han har målat längst ned på http://fantomenindex.krats.se/who/rolf_gohs .


Riktigt fin och innehållsrik sida! Mumma för en Fantissamlare och kalenderbitare [:)] [^]
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

Izzie skrev:Följande Seriemagsin är signerad av Rolf Gohs. Kontrollerat sedan slutet av 1940-talet fram till och med sista numret 1961. Observera att det finns ett antal osignerade omslag där man kan misstänka att det är Rolf Gohs som har tecknat/målat. Vid tillfälle uppdaterar jag listan med senare årgångar.


Glömde att lägga till att 1952 och 1953 inte är kontrollerade (går inte att redigera inläggen, varför jag citerar mig själv).
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Omslag, hur ser ni på det?

Inlägg av Izzie »

BoJustBo skrev:
Izzie skrev:För övrigt har jag inte hittat tuschpennan.

Tusch penseln som det nu var, den sitter i hans sko som en del av sulan. Den ser precis likadan ut som tusch penslar gör nu 60 år senare =P


Oj, det var svårt att se! Du har ögonen med dig! Jag tittade ändå ganska mycket på skorna eftersom sulan har lossnat och på den andra skon är det hål i sulan. Det och de kringliggande räkningarna fick mig att fundera på om det är en humoristisk släng till arbetsgivaren om att han borde få bättre betalt? [:)]
Storrökare av rang verkar han också vara, både pipa och cigarr! I övrigt är tycker jag att hans kläder är roliga, rutig kavaj och fluga samt nötta skor som mest ser ut som bowlingskor [:)]
Calimero är en hjälte!
Skriv svar