Comixology

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Comixology

Inlägg av Klaatu »

Bild

Är det någon som har någon erfarenhet av att lägga ut serier på Comixology?
Är detta en bra eller dålig idé?
Är det något speciellt man bör tänka på?
Tar de emot serier på svenska?
Finns det ett annat bra alternativ till Comixology?
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Comixology

Inlägg av Klaatu »

Jag började fylla i Comixologys nog så krångliga formulär som utgivare men när jag också måste fylla i svårtolkade byråkratiska skattedokument för IRS så ger i alla fall jag upp.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Comixology

Inlägg av BoJustBo »

Ah det var ju trist. Comixology känns ju som det bästa digitala alternativet för digital distrobution när det gäller att upptäckas.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Comixology

Inlägg av Klaatu »

Karl Kämpe finns nu på Comixology!

Det tog bara nästan 4 månader att få Karl Kämpe publicerad på Comixology. Även om jag i mitt inlägg den 5 november sade att jag ger upp så ändrade jag mig en stund senare. Jag gav inte upp utan gav mig istället fan på att Karl Kämpe Äventyraren skulle publiceras på Comixology. Låt mig börja med att säga att detta är en lång och oerhört trög process.

För det första måste du fylla i ett långt dokument med uppgifter. Dessutom skall bilder som serietidningsomslag, logotyper och liknande fixas. Du måste göra allt rätt på en gång, gör du minsta fel eller vill ändra något så måste du fylla i allt om igen från början.

Sedan kommer vi till skattedokumentet till amerikanska skattemyndigheten (IRS). Ni som har fyllt i ett sådant dokument på svenska vet att de är nog så gormiga och att göra det på engelska gör det mycket svårare, speciellt då man hotas med bestraffning om man fyller i något fel (de rekommenderar dessutom att en advokat skall gå igenom uppgifterna innan du skickar in din W-8BEN som blanketten så vackert heter). Vad är mitt TIN-nummer? Eftersom TIN är något som bara amerikanska medborgare har så hur fan skall jag veta vad det är för nummer som jag skall fylla i? Jag bara frågar. Detta hade det varit trevligt att få litet hjälp med...

När allt detta är ifyllt korrekt får du skicka in din serietidning. Sedan börjar väntan, det tog många veckor innan jag fick något svar och när jag till slut fick ett svar så var det något fel på pdf-filen jag skickat in. Comixology berättar dock inte vad det var som var fel utan skickade bara med en lista över tänkbara fel. Hur tusan skall jag veta om min serie ser konstig ut i läsaren om jag inte har tillgång till läsaren? Hur som helst gjorde jag några mindre ändringar och skickade in serietidningen igen. Många veckor senare fick jag svar att nu var pdf-filen okej. Sedan bad dem mig vänta igen. Många veckor senare får jag ett mejl som säger att nu är min serie redo att publiceras. En till veckas väntan av okänd anledning. Sedan till slut (idag) publiceras serietidningen. ÄNTLIGEN!!!

Nu finns alltså Karl Kämpe Äventyraren nr 1 att ladda ner digitalt från Comixology. Blod, svett, tårar, frustration och skrikande på datorn under fyra månader tid har det kostat mig. Kan jag rekommendera Comixology för er? Jag kan knappt förstå att de har lyckats göra en process som kan vara så enkel så otroligt långsam och trög. Man får obefintlig hjälp och skickar man in en fråga, you guessed it, så får man vänta många veckor innan man får svar. Det hade varit så enkelt att göra en manual eller en video som går igenom hela processen men nej. Istället skall man famla i mörkret som en blind höna och göra allt själv. Oproffsigt minst sagt.

Med detta sagt hoppas jag att jag inte har skrämt iväg någon från att publicera på Comixology. Mitt negativitet ovan är bara mitt sätt att förvarna er om att processen är allt annat än snabb och kräver en ängels tålamod. Men om ni ger er fan på det så kan ni till slut ta er till andra sidan som jag gjort.

Mig veterligen är Karl Kämpe Äventyraren nr 1 den första serietidningen på svenska som publicerats på Comixology. Väljer jag språk Swedish är i alla fall min serietidning den enda som dyker upp. Vill du köpa tidningen via Comixology så kostar den mindre än en 20-lapp. Det kan väl jag vara värd efter alla mina besvär, eller?

Bild
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Comixology

Inlägg av BoJustBo »

Förhoppningsvis är det mycket enklare efter första saken man publicerar.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comixology

Inlägg av tfels »

Tack för långt och uttömmande inlägg! Nu kan du ju ta betalt för att hjälpa andra svenska utgivare med Comixology. Moaha!
Hur som helst, grattis till att det till slut lyckades och hoppas på fina framgångar!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comixology

Inlägg av tfels »

Köpte den nu. Såg bra ut!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Comixology

Inlägg av Klaatu »

tfels skrev:Nu kan du ju ta betalt för att hjälpa andra svenska utgivare med Comixology.

If you got the cash I have the time! ;)

tfels skrev:Köpte den nu. Såg bra ut!

Tackar.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Skriv svar