Julalbum

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Julalbum

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Seriewikin nämner Gösta Gummesson och så ett antal studiotecknare till Bjarre. Ingen av dem?


Jag tänkte på Tibor Belay. Han tecknade en hel del avsnitt just i samband med att Bjarre slutade.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Julalbum

Inlägg av smorkin »

Det står ju att det är Bjarre som tecknat i de där julalbumen från sent 70-tal/tidigt 80-tal men jag vet inte jag, ser verkligen inte alltid ut som honom. Så infon i själva albumen ska nog tas med en nypa salt...
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Julalbum

Inlägg av Wakuran »

...som Walt Disney och Bob Kane...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Julalbum

Inlägg av AndreasEriksson »

Årets LF-album innehåller två avsnitt av Özcan Eralp (det ena bara tuschat av honom). Men jag vet inte om de ursprungligen gick i julalbum eller i serietidningen.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Julalbum

Inlägg av K-E Lindkvist »

För ett par månader sen skrev jag om årets Agent X9 "specialalbum" på bloggen. Alltid kul att se vad Germund & Joakim hittat på. I år ett långt äventyr med Johnny Hazard från 1950!

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Re: Julalbum

Inlägg av Gissberg »

Rufus skrev:
Wakuran skrev:Jag har dålig koll på när Elmar Blomberg tog över som tecknare, men han är ju klart stelare och tristare...


Han började väl redan 1976. Men så sent som 1977 dyker det fortfarande upp enstaka serier av Bjarre. Just mellan Bjarre och Blomberg fanns det även en till tecknare som gjorde gjorde några serier. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad han heter.


Jag tecknade Lilla Fridolf då Bjarre slutade. I början tuschade jag hans skisser, och sedan under flera år tecknade jag helt själv. Dock var det på kvällar och under helger eftersom jag tecknade film på dagarna. Men filmtecknandet tog mer och mer av min tid så det blev mindre Fridolftecknande och jag hann inte med så mycket som Semic önskade och då kom Elmar Blomberg in.
Jan Gissberg
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Julalbum

Inlägg av burnout »

Vart tog alla jultidningar vägen inför jul?? Ica hade inte ett enda album inför julen. Får börja jaga i mellandagarna.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Julalbum

Inlägg av Bear »

Ica hade en del julalbum, men det var för ca en månad sedan, de tog slut ganska fort, alla fall på den Ica jag brukar handla på.
Pressbyrån är ett säkrare kort, de hade fortfarande en hel del kvar för några dagar sedan.
Skriv svar