Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" ti

Inlägg av RioGrande »

AndreasEriksson skrev:Inte Carlsen.

Apart, Kolik, Kartago, Galago, Cobolt, Mooz, Svenska Serieförlaget, Epix

Carlsen ger väl ut Tintin?
Och Semic (Bok-Semic) ger ut Smurferna under nya namnet Smurfarna.

Men många fanzinmakare, som Ola Forssblad (HMC) och Per Myrhill (Plutonium Comics), förser ju sina publikationer med ISBN nuförtiden. Så de borde också räknas!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" ti

Inlägg av Wakuran »

Är Tintin-utgivningen fortfarande aktuell? Kommer albumen fortfarande ut i nya upplagor?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" ti

Inlägg av AndreasEriksson »

RioGrande skrev:
AndreasEriksson skrev:Inte Carlsen.

Carlsen ger väl ut Tintin?

Det var ett svar på "Carlsen Comics" – coh det namnet finns inte längre. Bonnier Carlsen ger ut Tintin, men jag skulle inte räkna dom som aktiva serieutgivare förrän de börjar ge ut något annat än reprinter av Tintin.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" ti

Inlägg av RioGrande »

Tydligen var deras senaste aktivitet på Tintinfronten 2012.... med de där överdimensionerade volymerna...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" tidnin

Inlägg av RioGrande »

Kartago (som numera ägs av Bonniers) har nu (2015----) kommit igång med Tintinutgivning. Nyutgivning i hårdpärm.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" tidnin

Inlägg av Allan Kämpe »

RioGrande skrev:Kartago (som numera ägs av Bonniers) har nu (2015----) kommit igång med Tintinutgivning. Nyutgivning i hårdpärm.


Jag har bläddrat i några av dessa hårdpärms-utgåvor på Akademibokhandel och de såg mycket trevliga ut. Blir sugen på att bygga upp en samling av dessa...
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" tidnin

Inlägg av Sir-L »

Allan Kämpe skrev:
RioGrande skrev:Kartago (som numera ägs av Bonniers) har nu (2015----) kommit igång med Tintinutgivning. Nyutgivning i hårdpärm.


Jag har bläddrat i några av dessa hårdpärms-utgåvor på Akademibokhandel och de såg mycket trevliga ut. Blir sugen på att bygga upp en samling av dessa...

OT:
Är det verkligen bara jag som får känslan att bläddra i en barnbok, när man läser hårdpärm? Kan verkligen inte förstå tjusningen. [B)]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" tidnin

Inlägg av BoJustBo »

Tjusningen är att det inte faller i bitar som om ett barn tuggat på det vilket händer med mjukpärmar =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" tidnin

Inlägg av Wakuran »

Sånt där mellanformat är ju bra, som t.ex. är vanligt för TPB; Inte så mastigt att det tar upp extra plats i bokhyllan, men inte så tidningssladdrigt att det lätt viks om man proppar ner det i en full påse eller staplar i en olästhög...

(Det kanske finns någon fackterm, men jag känner inte till den...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" tidnin

Inlägg av Allan Kämpe »

Det enda som jag har viss invändning mot angående dessa hårdpärms-utgåvor är glättigheten/blankheten på omslagen (vilket på sätt och vis kan ge assosiasioner med barnböcker). Skulle föredragit betydligt mattare variant av omslag för att ge rätt känsla av en klassiker värd att samla.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" tidnin

Inlägg av RioGrande »

Allan Kämpe skrev:
RioGrande skrev:Kartago (som numera ägs av Bonniers) har nu (2015----) kommit igång med Tintinutgivning. Nyutgivning i hårdpärm.


Jag har bläddrat i några av dessa hårdpärms-utgåvor på Akademibokhandel och de såg mycket trevliga ut. Blir sugen på att bygga upp en samling av dessa...

I Danmark har Cobolt tagit över de vanliga Spiroualbumen också (i Sverige ligger de ju hos Egmont) vilket medfört att Spirou (Splint) nu OCKSÅ är i hårdpärm där.
De är fantastiskt flotta!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" tidnin

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:
Allan Kämpe skrev:
RioGrande skrev:Kartago (som numera ägs av Bonniers) har nu (2015----) kommit igång med Tintinutgivning. Nyutgivning i hårdpärm.


Jag har bläddrat i några av dessa hårdpärms-utgåvor på Akademibokhandel och de såg mycket trevliga ut. Blir sugen på att bygga upp en samling av dessa...

I Danmark har Cobolt tagit över de vanliga Spiroualbumen också (i Sverige ligger de ju hos Egmont) vilket medfört att Spirou (Splint) nu OCKSÅ är i hårdpärm där.
De är fantastiskt flotta!

De kostar iofs därefter, också...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" tidnin

Inlägg av Agentum »

Fanzin är utgivna av en privatperson/er inte av ett publiceringsföretag med intressen.


I övrigt hardcover är bäst, för allt, allt i hardcover har ett andrahandsvärde inte mjukpärm eller tidningar har, det är mer officiell bok över det hela vilket de flesta uppskattar.
Jag betalar gärna det extra det kostar för ett album eller en samling, ok att på svenska är väl prisskillnaden större än på engelska där man ofta kan kasat in några dollar extra bar för at få en samling i HC, det enda är där att hinna köpa i HC innan de är slut.
9mm, i'm never further away than that.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" tidnin

Inlägg av Cadial »

Agentum skrev:Fanzin är utgivna av en privatperson/er inte av ett publiceringsföretag med intressen.

Menar du publiceringsforetag med "VINSTintressen"? For folk som ger ut fanzine gor nog det nastan enbart av rent "serieintresse".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" tidnin

Inlägg av Wakuran »

Intressen är ju grunden till all fandom, skulle man kunna säga...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" tidnin

Inlägg av AndreasEriksson »

Det är rätt många svenska serieförlag idag som är enmansföretag och drivs av andra anledningar än att gå med vinst...
Ger vi ut fanzin?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Vad är egentligen skillnaden på Fanzine och "riktiga" tidnin

Inlägg av Cadial »

AndreasEriksson skrev:Det är rätt många svenska serieförlag idag som är enmansföretag och drivs av andra anledningar än att gå med vinst...
Ger vi ut fanzin?

Dylan Dog ar ju inget fanzine, men Seriemix verkar vara ganska nara...
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av nicklas.johansson »

Ja, var går gränsen egentligen mellan fanzine och serietidning? Efter en påbörjad diskussion i Karl Kämpe-tråden tänkte jag att ämnet förtjänar en egen tråd. Många fanzine idag är väldigt fina och påkostade och bör kanske kategoriseras som riktig serietidning. Men var går, som sagt, gränsen? Detta är en fråga jag funderat lite på då ibland jag skrivit recensioner av publikationer i gränslandet så som ex. Karl Kämpe Äventyraren och Seriemix. Har det med storleksformatet eller sidantalet att göra? Om någon kreatör fått betalt, om det finns ett ISBN-nummer på omslaget eller måste det finnas ett förlag bakom och någon sorts distribution ut i butikerna?
Kom gärna med förslag så kanske vi kan hitta en definition som fungerar.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av Klaatu »

Jag säger inte att denna definition stämmer men följande säger wikipedia:

Fanzin (även fansin eller fanzine på svenska) är en förkortning av engelskans fan magazine och kan allmänt sägas vara en amatörpublicerad/hemmaproducerad tidskrift utgiven av fans med andra fans som främsta målgrupp. Innehållet har i regel anknytning till antingen hobbyn och/eller fanrörelsen. Ordet fanzin har sitt ursprung inom science fiction-fandom men har spritt sig till andra genrer. Det finns numera en uppsjö av svenska och utländska musikfanzin, seriefanzin, filmfanzin, litterära fanzin, konstfanzin, sportfanzin med mera.

Definition och spridning
Utgivarna tjänar sällan pengar på utgivningen och bidragsgivare får i allmänhet inte betalt på något sätt. Ursprungligen distribuerades tidningarna spritduplicerade, som blåstenciler eller senare som fotostatkopior. Med dagens layoutprogram, kopieringskvalitet och billiga tryckmöjligheter är det ofta svårare att dra en absolut gräns mellan "amatörpublicerad" och "professionellt publicerad" än det var på stencilernas tid.

En vanlig – dock inte allmängiltig – åsikt är att skillnaden mellan en tidning eller ett magasin och ett fanzin är att fanzinet görs utan vinstintresse och utan att finansieras med annonser. De som förfäktar denna definition hävdar att en publikation inte längre kan kallas ett fanzin då det drivs med vinstintresse. Andra åsikter om detta finns emellertid. Begrepp som prozin (prozine) och semi-prozin (semi-prozine) förekommer ibland för att beteckna gränsfall.

Vissa bibliotek i Sverige har fanzin, men det vanligaste sättet att få tag på fanzin är över internet eller i sammanhang där det ämne som fanzinredaktören skriver om presenteras. Om det är ett fanzin om punkmusik till exempel, då finns förmodligen fanzinet att tillgå vid en punkspelning.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Var går gränsen mellan fanzine och serietidning?

Inlägg av Wakuran »

Jag har ju en rätt bred definition. Seriemix kallar sig för serietidning, men jag är redaktör för (den hopplöst försenade) Svenska Superserier, och vi kallar oss för ett fanzin, även om det generella produktionskostnaderna inte borde skilja sig så enormt mycket ut.

Seriefanzinen i Sverige var ju annars ofta rätt bra publicerade redan på 80-talet, de var inte så stencilartade som musikfanzinen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar