Bild & Bubbla (SeF)

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av RioGrande »

Verkar inte finnas nån B&B-tråd. Men visst borde varje nytt nummer av blaskan tummas och bedömas även på detta forum? Nytt nummer ute (213) nu i december (december 2017)....
Kan särskilt lyfta fram delar av nyhets- och recensionsblocken i numret (nejdå, INGEN SOM HELST jäv.... [:D] ).
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Bild och bubbla (SeF)

Inlägg av larsa66 »

Jag skulle nog lika gärna avstå från B&B numera. Jag gillar inte formatet och det är långt mellan bra artiklar. I det här numret verkar artikeln om Jack Kirby vara det som intresserar mig mest. Men jag får återkomma efter jag läst den. Bra initiativ annars Rio.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bild och bubbla (SeF)

Inlägg av Wakuran »

Om man tycker att det saknas artiklar i något intressant ämne, går det nog alltid att maila redaktionen och fråga om man kan skriva en själv.

Gratis utfört arbete är viktigare än redaktionell styrning av materialet i övrigt... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Bild och bubbla (SeF)

Inlägg av Rufus »

RioGrande skrev:Verkar inte finnas nån B&B-tråd. Men visst borde varje nytt nummer av blaskan tummas och bedömas även på detta forum?


Det beror nog på att B&B och Seriefrämjandet ju har eget serieforum på internet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bild och bubbla (SeF)

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:
RioGrande skrev:Verkar inte finnas nån B&B-tråd. Men visst borde varje nytt nummer av blaskan tummas och bedömas även på detta forum?


Det beror nog på att B&B och Seriefrämjandet ju har eget serieforum på internet.

Det forumet är ju tyvärr ganska dött, båfe ifrån SeF:s håll och utifrån...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bild och bubbla (SeF)

Inlägg av RioGrande »

larsa66 skrev:Jag skulle nog lika gärna avstå från B&B numera. Jag gillar inte formatet och det är långt mellan bra artiklar. I det här numret verkar artikeln om Jack Kirby vara det som intresserar mig mest. Men jag får återkomma efter jag läst den. Bra initiativ annars Rio.

Alternativen är ju inte så många... i Sverige... när det gäller facktidskrifter inom segmentet "Comics".
Men, som sagt, särskilt vill jag lyfta fram delar av nyhets- och recensionsmaterialet! Och Krizans rec av Myrhill är väl värd ett tidningsköp bara den?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Bild och bubbla (SeF)

Inlägg av larsa66 »

Ja, den var bättre än vad jag trodde. Kul att läsa om Sara Granér och hennes skapande och planer för kartago förlag. Och Demervalls vikingaserie verkar ju kul När barnbarnet kommit upp i rätt ålder kan det ju bli en fin present.

Men det är inget som överraskar längre. Inte som på den tiden då B&B var den häftigaste tidningen som fanns på högstadieskolans bibliotek. Varenda nytt nummer öppnade en ny värld. Jag minns artiklar om Frazetta, Crumb, Williamson, Eisner mm.

Det kanske beror mer på en själv. Men dom flesta aha-upplevelser idag är nog dom man upptäcker genom detta forum och länkar via Facebook.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bild och bubbla (SeF)

Inlägg av RioGrande »

Hemmingsson väl? [|)]

(Jo, Bubblans funktion är ju lite annorlunda idag... Då fanns inte internet. Bubblan var tvungen att vara internet OCKSÅ, det var den enda kontaktpunkten för seriediggare runtom i Sverige. Men även när det gäller saker man känner till från tidigare kan en analyserande artikel ge nya synvinklar ... )
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Bild och bubbla (SeF)

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Hemmingsson väl? [|)]


Naturligtvis [:)] Jag skrev på fikarasten på jobbet och hade inte tidningen framför mig. Jag har inte läst något av bådadera. Bara sett skämtteckningar skymta förbi. Men Granér har jag ju faktiskt träffat, och dom är ju inte alls lika, borde jag kommit ihåg.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Bild och bubbla (SeF)

Inlägg av larsa66 »

Har det varit något temanummer om Fantomen någon gång? Det jag upptäckt på senare år hur stor den serien är och hur många olika länder i världens alla hörn tagit den till sig och gjort den till sin egen. Det är stort.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bild och bubbla (SeF)

Inlägg av Göran Semb »

Ja, stort temanummer på 90-talet tror jag, med stor Granberg-intervju av undertecknad bland annat.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Bild och bubbla (SeF)

Inlägg av larsa66 »

Göran Semb skrev:Ja, stort temanummer på 90-talet tror jag, med stor Granberg-intervju av undertecknad bland annat.

Den måste jag leta reda på och beställa i Så fall. Du vet inte exakt vilket nummer det var?
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bild och bubbla (SeF)

Inlägg av Göran Semb »

Nej, det är för länge sedan. Men deras sökfunktion borde väl kunna fixa det?
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Bild och bubbla (SeF)

Inlägg av Stranger »

larsa66 skrev:Har det varit något temanummer om Fantomen någon gång? Det jag upptäckt på senare år hur stor den serien är och hur många olika länder i världens alla hörn tagit den till sig och gjort den till sin egen. Det är stort.

Fantomen är ett intressant fenomen, serien blev aldrig särskilt poppis i USA, men är i princip den mest populära superhjälten om man ser till utlandet. Indien, Skandinavien, på New Guinea har han blivit en populär symbol för deras traditionella krigssköldar.

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bild och bubbla (SeF)

Inlägg av Wakuran »

Göran Semb skrev:Nej, det är för länge sedan. Men deras sökfunktion borde väl kunna fixa det?


Nr. 150. 49 kr direkt från SeF:s eget lager.

http://xn--serieaffren-s8a.se/index.php ... duct_id=67


Stranger skrev:
larsa66 skrev:Har det varit något temanummer om Fantomen någon gång? Det jag upptäckt på senare år hur stor den serien är och hur många olika länder i världens alla hörn tagit den till sig och gjort den till sin egen. Det är stort.

Fantomen är ett intressant fenomen, serien blev aldrig särskilt poppis i USA, men är i princip den mest populära superhjälten om man ser till utlandet. Indien, Skandinavien, på New Guinea har han blivit en populär symbol för deras traditionella krigssköldar.


Batman är nog populärast...


Annars så måste jag erkänna att artikeln om Pyton samt Rhesus Minus manusförfattare och verkliga förebild Rolf Håndstad var intressant.

Men kom aldrig den där serien om grodan i Sverige? Kan jag ha läst den på norska?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av RioGrande »

Nytt och viktigt nummer av bubblan ute nu. Nr 215 (2/2018). Det innehåller en text om den belgiska Spiroutidningen. Och lite annat smått och gott. [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av Wakuran »

Själv tyckte jag nog artikeln om Dahmer, och festivalkalendariet var intressantast (även om det inte kommer vara många festivaler jag kommer närvara på i sommar).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bild och bubbla (SeF)

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:

Stranger skrev:
larsa66 skrev:Har det varit något temanummer om Fantomen någon gång? Det jag upptäckt på senare år hur stor den serien är och hur många olika länder i världens alla hörn tagit den till sig och gjort den till sin egen. Det är stort.

Fantomen är ett intressant fenomen, serien blev aldrig särskilt poppis i USA, men är i princip den mest populära superhjälten om man ser till utlandet. Indien, Skandinavien, på New Guinea har han blivit en populär symbol för deras traditionella krigssköldar.


Batman är nog populärast...

a?


Om man menar som fenomen utanför USA så har Fantomen varit den största maskerade äventyraren i serieväg i serietidningsformat förutom strip eller vad man nu ska kalla det.
Fantomen var väl inte totalt ointressant i USA utan som dagstidningstripserie var han hyfsat populär frampå 60 tal iaf, men inte som serietidning i nån större utsträckning. (många lite äldre nämner just se gamla stripserierna om man tar upp Fantomen med dem det är vad de mins)

Idag i världen vet jag inte Fantomen har klart minskat tror jag i många länder, tex i Australien var han väl populär i förr med.

Men Spider-man kanske? Eller Batman som du nämner, Superman blev klart omsprungen av Batman i populäritet på 80-talet kan jag gissa, tidigare var han ju den största DC hade.
Bild och Bubbla är inget jag läst i nån större utsträckning jag har en del äldre nummer som jag köpt för att jag sett att nåt i dem intresserat mig eller om de varit billiga begagnade.

Jag har aldrig engagerat mig i föreningsliv och hade ett ganska långt uppehåll från serier just när jag antar att det här pågick som mest och internet inte fanns eller var dåligt.
När jag kom tillbaka var ju mina gamla typer av serier utdöda i Sverige så det blev amerikanska köp och då även just motsvarande "om serier" utgåvor från USA.

Se har jag ju sen dess ändrat mig på många sätt givetvis men så var det, jag så att säga hakade på där jag en gång släppt allt, och det tog ett tag innan jag insåg vad fruktansvärt mycket serier det fanns som var värda och läsa och som nu börjat reprintats eller var lätta att få tag i begagnade.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av RioGrande »

Det kommer även nya recensioner på nätbubblan (de flesta av dessa går bara här och inte i den tryckta tidningen (och ni som inte är SeF:are kan läsa helt TJYVAGRATIS!)). http://bildobubbla.se/recensioner/
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av RioGrande »

[;)] Snart kommer det nog nya recensioner på nätbubblan. Bevaka! Var redo! Gå in regelbundet och kolla! http://bildobubbla.se/recensioner/
Skriv svar