Ernie

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Ernie

Inlägg av Bear »

Har sökt men inte hittat en Ernie-tråd, varför jag skapar en.

Tanken till trådens egentliga uppkomst är att informera, såvida ni inte redan vet det, att Bud Grace gått i pension och den sista strippen publicerades på dagen 30 sedan Ernie såg dagens ljus, 3 februari.

Två frågor som väcks.
1: Kommer Bud nu göra som Don Rosa, åka runt och signera album eller kommer han leva ett tillbakadraget pensionärsliv?
2: Vad händer med Nya Serieparaden? Den består ju till en tredjedel av Ernie-serier. Kommer det bli repriser eller kommer Ernie ersättas av andra serier?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ernie

Inlägg av Wakuran »

Det har väl iofs gjorts en del Ernieserier på licens i Skandinavien redan tidigare. (Eller så var det Grace som skrev manus och skissade och någon skandinav som tuschade.) Så, rent omöjligt är det inte, även om Serieparaden-konceptet iofs är rätt variabelt i grunden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Ernie

Inlägg av germund »

Nu har jag släppt Serieparaden fr o m årsskiftet, men det är rätt tryggt att skriva att Ernie fortsätter i Serieparaden, åtminstone under 2018. Har vi tur fortsätter Bud skriva krönikorna i varje nummer och när det helt nytecknade materialet tar slut finns det 30 års material att gräva ur. Sannolikheten att Bud reser runt och signerar är inte så stor, såvida han inte blir inbjuden av festivaler etc. I de flesta fall resonerar Don också så; han kommer om man bjuder in honom, förutom enstaka signeringsturneer han gjort i främst Tyskland och Finland.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ernie

Inlägg av Wakuran »

Det var tydligen Jonny Nordlund som var inblandad i den svenska Ernie-produktionen, ser jag.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ernie

Inlägg av AndreasEriksson »

och i den amerikanska - han tuschade även några söndagssidor åt Bud under samma period.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ernie

Inlägg av Agentum »

Men serien avslutades väl där nånstans.

Inte konstigt, tufft nog att hålla liv i nåt liknande i 30 år med tanke på begränsningarna.

Till slut har man ju gjort allt de få figurerna kan tänkas hitta på minst några ggr.
Jag köpte några samlingar nyligen de gavs ju ut så ett tag efter varje år, var väl fler serier som det gjordes så med, inte så dumt.

Trist nog är ju några andra serier i den rätt usla och det käns som de hade dem för att de var svenska.

Jag är på 90talet så klart en serie där nån tjej beskriver sitt luv i att vara full och ointelligent jämt, vilket nog kan stämma om man ser till resultatet, stadsmänniska full jämt var ju inne då på nåt sätt, de levde väl på kulturbidrag

Ernies bil en Desoto 57a öven i risigt skick kanske i USA när serien var ny ansågs värdelös, men om han hade den kvar 2018 så lär den varit värd en hel del.
Jo jag vet att sånt vet ingen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ernie

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Trist nog är ju några andra serier i den rätt usla och det käns som de hade dem för att de var svenska.

Jag är på 90talet så klart en serie där nån tjej beskriver sitt luv i att vara full och ointelligent jämt, vilket nog kan stämma om man ser till resultatet, stadsmänniska full jämt var ju inne då på nåt sätt, de levde väl på kulturbidrag

Jag bara undrar, vilken serie syftar du på här, "Ärligt talat"?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ernie

Inlägg av Agentum »

Hmm, jo det kan nog stämma, det verkar som den också fuck kicken senare.

Nåja det här var ju 20 år sen sp inget att klaga på idag :-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ernie

Inlägg av Agentum »

Tillägg jag visste inte ens att de satte; hop en årgång med osplt antar jag och splde av Ernie och Larson, nån mer?

Trevligt om man kan få dem billigt alltså, verkar som en del tror samlingen i sig ger mervärde, strunt, det här är ju inga dyra serietidningar och blir inte dyrare av att klistras i en bindning.

50 spänn max för nåt ok man kan läsa, men det tycks inte folk tycka.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar