Midtowncomics nya regler?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Midtowncomics nya regler?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag brukar beställa serier från Midtowncomics. Det har säkert gjort i 20 år. Nu har de höjt fraktavgift ordentligt, det är inte så kul. Jag skulle beställa av dem för några veckor sen och använda mitt nya kreditkort då mitt gamla har gått ut. Då får jag följande mail tillbaka av dem:

"Level 1

Hello,

Thank you for your order! Due to the risk of online credit card fraud, we request that you e-mail a photo of the front of your credit card (to confirm possession of the card) along with a photo ID and a recent credit card statement. The statement should include your full name, your full billing address, and the last 4 digits of the card. For the photo of the card we just need to see your full name, the LAST 4 digits of your card number, and your expiration date. We do NOT need to see the rest of the card number, or the back of the card. Please also make sure the proper billing address is UPLOADED to the account also. Thank you for cooperating with us. This order is subject to cancellation in 30 days if the verification documents are not received.

Please feel free to contact us if you have any questions.

Thank you kindly,

Midtown Comics"

Jag undrar om ni fått något sånt här mail av dem? Jag gick till SE-banken och frågade dem om det. De meddelande att jag inte kan få någon "credit card statement" av dem, enligt EUs nya regler. Dessutom är jag inte jättesugen på att skicka mitt id kort till dem och delar av mitt kreditkort. En på banken tyckte absolut inte jag skulle göra detta. En annan menade på att Midtowncomics antagligen blivit lurade av någon och var tvungen att göra denna kontroll. Hur som helst vill jag inte göra detta då det inte känns säkert. Dessutom får jag ingen "credit card statement" från banken då de inte kan lämna ut det. Det blir väl antagligen så att jag inte får mina serier och att jag får lägga ner och köpa serier från Midtown. Det känns högst tråkigt. Vad skulle ni göra och vad tycker ni om detta? Är det något de kräver i USA jämt nuförtiden? Deras mailadress stämmer och deras beställningsnummer stämmer. Tacksam för era åsikter om detta.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Midtowncomics nya regler?

Inlägg av Wakuran »

Är det där något system som funkar utomlands, eller är det bara något stelbent system som i princip bara funkar inom det amerikanska systemet?

Har du sett det diskuteras något på amerikanska diskussionsforum och liknande?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Midtowncomics nya regler?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Wakuran skrev:Är det där något system som funkar utomlands, eller är det bara något stelbent system som i princip bara funkar inom det amerikanska systemet?

Har du sett det diskuteras något på amerikanska diskussionsforum och liknande?


Det funkar ju inte här i EU för vi får inte ge ut någon "credit card statment". De på SE-banken visste knappt vad det var. Nej inte kollat runt på något forum. Kanske borde göra det? Det kanske är vanligt att göra så i USA? Det är rätt knäppt. Jag vill gärna ha dessa serier jag beställt, väldigt irriterande och trist.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Midtowncomics nya regler?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nu har jag själv aldrig gjort affärer med Midtown Comics via internet och postgång, men ser i deras faq att de påstår att "We accept Visa, MasterCard, American Express, Discover and PayPal for both domestic and international orders." Skulle PayPal kunna vara ett sätt att ta sig runt detta dilemma?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Midtowncomics nya regler?

Inlägg av spindelmannenelektra »

K-E Lindkvist skrev:Nu har jag själv aldrig gjort affärer med Midtown Comics via internet och postgång, men ser i deras faq att de påstår att "We accept Visa, MasterCard, American Express, Discover and PayPal for both domestic and international orders." Skulle PayPal kunna vara ett sätt att ta sig runt detta dilemma?


Har inte paypal men kan ju fixa det. Tack bra tänkt.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Midtowncomics nya regler?

Inlägg av Agentum »

Det bör u gå om de tar paypal, då slipper du ju ge dem kortnummret direkt iaf.

Så har jag gjort med flertalet andra serieaffärer i usa som tex Mile high comics tex.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Midtowncomics nya regler?

Inlägg av smorkin »

Det där med foton på ID osv är inte så förvånande när det gäller USA. Deras bankväsende ligger årtionden efter Europas när det gäller digitalisering. När jag jobbade i New York för 10 år sedan var det fortfarande checkar som gällde, och en del fick lön i cash. För att skaffa bankkonto var det pass, körkort, kopia på hyreskontrakt, kopia på anställningsbevis, och säkert någonting som jag glömt som krävdes, och det var ingenting som var speciellt för att jag var utlänning.

Och när jag skulle identifiera mig för att få ett social security number, dvs utfärdat av staten, var en del av processen att lämna in ett bank statement från en amerikansk bank som bevis på att jag "fanns" och var den jag utgav mig för. Det var en intressant cirkelrundgång, där bank används för att identifiera mig mot staten, som sen kan användas för att identifier mig mot bank [:D]

Skälen till att de är så gammelmodiga när det gäller banker, identitet osv är många. Bland annat att det finns så många banker och inget samarbete där alla deltar -> skicka pengar mellan banker är mycket knepigt. Sen saknas ju ett medborgarregister och ngt motsvarande våra personnummer, så det finns inget unikt sätt att identifiera varje medborgare -> det är ett intressant pussel att veta vem som är vem. Också därför identitetsstölder är ett så stort problem i USA.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Midtowncomics nya regler?

Inlägg av spindelmannenelektra »

smorkin skrev:Det där med foton på ID osv är inte så förvånande när det gäller USA. Deras bankväsende ligger årtionden efter Europas när det gäller digitalisering. När jag jobbade i New York för 10 år sedan var det fortfarande checkar som gällde, och en del fick lön i cash. För att skaffa bankkonto var det pass, körkort, kopia på hyreskontrakt, kopia på anställningsbevis, och säkert någonting som jag glömt som krävdes, och det var ingenting som var speciellt för att jag var utlänning.

Och när jag skulle identifiera mig för att få ett social security number, dvs utfärdat av staten, var en del av processen att lämna in ett bank statement från en amerikansk bank som bevis på att jag "fanns" och var den jag utgav mig för. Det var en intressant cirkelrundgång, där bank används för att identifiera mig mot staten, som sen kan användas för att identifier mig mot bank [:D]

Skälen till att de är så gammelmodiga när det gäller banker, identitet osv är många. Bland annat att det finns så många banker och inget samarbete där alla deltar -> skicka pengar mellan banker är mycket knepigt. Sen saknas ju ett medborgarregister och ngt motsvarande våra personnummer, så det finns inget unikt sätt att identifiera varje medborgare -> det är ett intressant pussel att veta vem som är vem. Också därför identitetsstölder är ett så stort problem i USA.


Bra info smorkin tack, då behöver jag inte känna mig diskriminerad i alla fall. Knepigt system.


Agentum skrev:Det bör u gå om de tar paypal, då slipper du ju ge dem kortnummret direkt iaf.

Så har jag gjort med flertalet andra serieaffärer i usa som tex Mile high comics tex.


Ja Agentum paypal får jag fixa.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Skriv svar