Jonah Hex.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Jonah Hex.

Inlägg av Agentum »

Köpte några svenska Jonah Hex blaskor i helgen, trolugen har jag läst dem förr.
De blir lite konstiga på svenska i dialogen givetvis då det handlar om sydstatatare.

Iaf tänkte jag på att Michael Fleisher som imo gjorde ett väldigt speciell serieförfatrarskap, The Spectre som tom blev förbjuden och på 70tal.

Han skrev Western som Hex och Bat Lash, han var ju dem som gav dem mer av en story och inte bara skjutande, tim när Hex fick en ärlig chans tidigt 00 tal med Palmiotti följde han mycker Fleisher hade kommit upp med långt tidigare.
Tyvärr förstörde new52 det med sin en värld och sen var det över, det är fasen dags igen för Jonah Hex, finns mycket skit att spola.

Fleischer stämde en känd sci fi förfatrare som kallat honom nåt som lät illa men ju menades bra, att han hade vågat saker ingen gjort i USA, Fleisher förlorade väl inte bara i domstolen utan öven bland de andra i hans business.

Fleisher fick just inga seriösa författarjobb alls sen, han dog förra året fö.

Jag har alltid undrat om han annars haft mer i sig, han skrev ju en ok Conan med.

I vart fall väckte Palmiotti Hex igen och han mste ha gillat figuren för den ena traden var bättre ön nästa tills new52 kom, Hex passade inte där och tom jag köpte inte de två sista tradesen, det var ren editorskrivet material.

Men nu är det eländet över ta tillbaka westernhjältarna.
Jonah Hex gavs ju ut till stor del i Sverige tom, och han har ju det unika att han är vanskapt i ansiktet, han är ingen drömprins som många westernhjältar har varit, änven om de ridit vidare.

Det finns mycket man inte vet om hex liv, så det lär gå att bygga på och Bat Lash är ju en helt annan karraktär, O,neil skrev där i klassisk tid uaf.
Vi som läst vet ju att Hex kommer mpöa döden då han står uppstoppat i början av 1900talet, men vi har aldrg fått veta hur det gick till, han gifte sig med en kinesisk tjej det behöll Palmiotti med, men det var inte utan problem, rasismen då och tanken är ju att nu ska Jonah sluta jaga bovar och bli bonde, ok inte exakt liknande men det blir som i Clintans film långt senare, The Unforgiven, en av de enda bra moderna westerns som gjorts imo, dock är väl Jonah mer redo men förlorar det han vekat ha.

Marvel har inga westerhjältar öht som exempel, Dynamite drog på lite ett tag som var intressant.

En förhopppning lkväl som att ta tillbaka Vertigo, frihet att skriva.
Filmen bygde på det sämsta material som skrivits om Jonah Hex när han har magusja krafter isv, eåbara en fullkommlig idiot kastar ut pengar på nåt sånt.
Two gun Mojo, my ass.


Marvel gav för en 10-15 pr sen en samling där deras Atlas westernhjältar skrevs som man gör i modern tid, och jag tycker att ngra faktiskt inte var så dumma, men det blev bara ett expriment.
9mm, i'm never further away than that.