Omnibus! Så har det hänt.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Omnibus! Så har det hänt.

Inläggav Agentum » tor 02 jan 2020, 17:20

Ni kanske känner till de enorma omnibus serieböcker som ges ut i usa av tex DC comics.

Det kan vara långt över 1000 sidor numera, och gissa!? Det är inte inbundna böcker utan limmade.

Betönk i mitt fall Doom Patrol 1200 sidor, jäkligt tunga sidor blir det om man lutar boken, så vad hände?
Jo eländet släppte het på ena sidan, obegriplugt att de snålar så här, jag menar en del kostar de ju och sög att man får minsta lösa sidor, då är det ju godnatt.

Limma om böcker och album har jag gjort förr, så det blev så igen, och sen lägga lite tryck på boken.

Nu såg jag att en intressant omnibus närnar sig Morrisons JLA...............1500 sidor [}:)]

Jag förstår att två böcker blir dyrare, men jösss vad ska detta sluta, dels är de svårlästa och som sagt vikten av sidorna sliter loss limmet då de inte kommit upp med nån vettig bindning, limmat kartonage på 1500 sidor och det är ju sidor för bra tryck osv, vilket det är.
Käns så dåligt att sen göra en sån här bok billigast möjligt i övrigt.

När tycker man att man ska dela upp det egentligen?

Nä blaha för kvaliteten på bokfan just limmad i pärmen i ändarna, tål inte ett skit.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Kontakt:

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inläggav smorkin » lör 04 jan 2020, 00:30

Tror min största Omnibus är Kirbys "Fourth World" på drygt 1500 sidor, men den har (hittills) hållit ihop. Men visst är det egentligen för tjockt! Jag skulle säga att för Omnibus i den här storleken, dvs lite större än serietidningar, är runt 400 sidor nog max.

Sen har jag iofs en "Death Note"-samling på sisådär 2400 sidor, i manga-storlek, men den fungerar fint för vad den är: Ett mycket billigt sätt att läsa en utmärkt serie för en riktigt billig penning, dvs motsatta målet med Omnibusarna som istället är rätt dyra / sida :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 04 jan 2020, 01:10

Det känns ju också som att om de inte är dåligt limmade, så är de svåra att slå upp så att de inre kanterna försvinner i läsningen.

Kan vara en fördom, dock...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 04 jan 2020, 08:58

Nä då de ju är så tjocka så så uppstår visst gutteroroblem.

Man vill ju inte bryta upp dem heller, nen som sagt denna höll inte för sidornas egna vkt då släppte ena limmade sidan.

Tycker det ör kasst med tanke på pris, kartonage är en sak på sög 500sidor max men iom att detta är sidor för tryck av färg på rätt tjockt glansigt papper i serietidningsformat inte som en romans tunna nmatta mindre sidor, dvs det blir en jäkla viktskilnad.

En tanke ör att jag kan ge mig sjutton att dåligt ch för lite lim används på en del så när man öppnar dem 20 år senare brakar allt ur som i en del svenskutgivna album och serieböcker.

Jag har fått limma om mängder, limmet ska ju inte vara stenhårt utan lätt flexande, ok inget är väl det i evighet men ibland är det mycket uppenbart att limmet de använt varit ren skit bara.

Inget kul att laga sånt här nytt, käns ju som att nu är den defekt, de gamla svenska grejirna struntar jag i att jag får laga dock.
Det är inte precis att jag limmar hop KA nr1 48.

Vissa jkan minsan ge ut inbundna serieböcker, men kanske finns en begränsning i antal sidor?
För dem kan man räkna med att de håller väldigt länge.
Fasen en del amerikanska trades jag köpt nya, nen de har väl legaråt npgra år på ett lager har tappat omslaget direkt man öppnat boken.
Skräcken är ju när nåt delar sig nånstans inuti mellan sidorna, jan hända, även de är limmade och med stenhprt lim så spricker det, sidor kan falla ur osv, då är det kört.

Ej ivanlugt heller i svenska utgivnngar av album.

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » lör 04 jan 2020, 19:31

Då kan jag meddela att det gäller inte bara bibelformatet på böcker, fick hem Agent x9 50 år. efter att ha kommit en 3:e del började sidor släppa, halvvägs var det bara att limma om den. Nu håller den? i H-T heller släppte sidor mot slutet igen. Då hade jag inte ens brutit uppsidorna 180 grader utan strax under 90 grader, tyvärr kändes det billigt från början.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 04 jan 2020, 21:41

Jo de har använt lim sim blir hårt nör det torkat direkt, det funkar inte, vet inte hur de kan missa spnt.

Jag har vanligt papperslim och det är gummiaktigt när det torkat, jag menar den kronan fpr de gärna lägga extra på på boken eller albumet när det sker så fort.

Användarvisningsbild
Serieguden
Fine

Inläggav Serieguden » sön 05 jan 2020, 09:51

Ja, man kan ju undra hur mycket extra varje bok skulle kosta om man limmade dem med ett bra lim istället för skitlim, och om de verkligen tror att folk inte skulle köpa dem om priset gick upp 1%.

Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine

Inläggav Sy Barry » tor 02 apr 2020, 21:10

burnout skrev:Då kan jag meddela att det gäller inte bara bibelformatet på böcker, fick hem Agent x9 50 år. efter att ha kommit en 3:e del började sidor släppa, halvvägs var det bara att limma om den. Nu håller den? i H-T heller släppte sidor mot slutet igen. Då hade jag inte ens brutit uppsidorna 180 grader utan strax under 90 grader, tyvärr kändes det billigt från början.

Samma sak här men jag kom i alla fall till sista tredjedelen innan sidorna släppte.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » tor 09 apr 2020, 10:55

Som redaktör för X9-boken tycker jag såklart att det är trist att så många drabbats av dåligt limmade böcker. Det är i alla fall inte Egmont som snålat; såvitt jag vet har samma tryckeri levererat bra limmade böcker vid alla andra tillfällen så det är förhoppningsvis en engångsföreteelse. Om man har köpt en sönderfallande bok tycker jag att man ska kontakta X9-redaktionen på x9@egmont.se
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » tor 09 apr 2020, 11:18

AndreasEriksson skrev:Som redaktör för X9-boken tycker jag såklart att det är trist att så många drabbats av dåligt limmade böcker. Det är i alla fall inte Egmont som snålat; såvitt jag vet har samma tryckeri levererat bra limmade böcker vid alla andra tillfällen så det är förhoppningsvis en engångsföreteelse. Om man har köpt en sönderfallande bok tycker jag att man ska kontakta X9-redaktionen på x9@egmont.se

Jag funderade på det, men vad händer med nästa bok som kommer? man kanske tar fram den om några månader och läser om den och den faller isär igen, Nu vet jag att mitt ex håller för en framtida läsning då är jag nöjd.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 09 apr 2020, 11:52

Händer det gen så är det ju sklart nån som snålar eller gör fel, om inte Egmont själva så är det ju de som limmar böckerna det kan man inte neka till om det upprepas.

En Omnbus har ju problemet att de är för tunga för kotruktionen, det håller säkert ok för 4-500 sidor men är; identiskt limmat på en med 1200 sidor.

Sen har man ju de som med tiden ger upp, vissa album vet vi ju är hopplösa, men de är gamla så man får ta det och laga, men visst undrar man hur vissa håller ihop utan problem trots alla år.

Återgå till "Serier i allmänhet"