Lista över Bamse-ettor

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Elaka Ungen »

Hej allihop!
Jag tänkte göra en rivstart med Bamse här på forumet genom att presentera denna lista:

Bild

/Utbrutet till ny tråd. Admin
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Rufus »

Elaka Ungen skrev:Hej allihop!
Jag tänkte göra en rivstart med Bamse här på forumet genom att presentera denna lista:

Bild


Intressant info. Är alla dessa fina ex arkivex, eller finns det någon känd bakgrundsinformation om varför de sparades och bevarades så varsamt? Typ såsom med Svenander och Kalle Anka 1/48.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Agentum »

Det står ju lite i texten om än inte namn, det finns säkert ingen slags proviens som KA1 utan Bamse är ju från 1973.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Wakuran »

Kul med den danska tidningen där längst till höger i bilden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Agentum »

Får mig att tänka på de som ärligt menade att köpa upp ovanliga ex i bra skick och förstöra dem höjde priserna på de kvarvarande, ugg jag mådde dåligt av sånna tankar.

Lite filmskurken i en film om serier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Får mig att tänka på de som ärligt menade att köpa upp ovanliga ex i bra skick och förstöra dem höjde priserna på de kvarvarande, ugg jag mådde dåligt av sånna tankar.

Lite filmskurken i en film om serier.

Var det inte någon ond leksakssamlare som var skurken i Toy Story 2, förresten? Ett tag sen jag såg den filmen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Marvel »

Agentum skrev:Får mig att tänka på de som ärligt menade att köpa upp ovanliga ex i bra skick och förstöra dem höjde priserna på de kvarvarande, ugg jag mådde dåligt av sånna tankar.

Lite filmskurken i en film om serier.


viewtopic.php?f=8&t=1414&start=160

Klickar man på länken kommer man till Bamsetråden. Där fungerar tyvärr inte länkarna i inläggen men de ska vara filmer som visar när man förstör en del svåra Bamse i medelskick. Filmerna påstods vara äkta men om det verkligen var så vet jag inte. Kanske Elaka Ungen kan bringa klarhet i det hela. [8]
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Agentum »

Ska jag vara ärlig ville jag inte riktigt dra upp exakta personer utan jag kom bara på att det diskuterades som ett sätt att höja värdet på de kvarvarande.
Huruvida det utfördes är okänt, en film visades men var tydligen bluff, men tanken fanns och den är sann, men för iaf mig käns det som nåt jag inte skulle vilja ha med att göra, alla inser ju att om en låda Action Comics 1 hittades hur det skulle kunna bli tex, eller nån har tio fina KA1 men de har blivit bortglömda sen 50 talet i nåt bankskåp.

Det skulle röra till allt, och vissa skulle göra en hel del för att hindra prisfall.
Och givetvis gäller det ju inte vara serier.

Jag kom på det bara pga Bamse, det var inte första numret utan ett senare som tydligen var svårt men som ägdes i mängd av samma personer.
Mer behöver väl inte sägas, sorry att jag flög iväg, ingen är anklagad.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Spip »

Är absolut ingen Bamse expert men känner killen i Borås som skulle haft Sveriges bästa ex,
köpt för länge sen och han sålde det nu i slutet av februari.
Tyvärr visade det sig när han plockade fram det från bankfacket att det inte var det bästa utan slutade på en 6-plats med NM98.

Gissar på att den som i listan är #7 som finns i Värmland är Wingefors exemplar, enligt vad jag har hört så skulle det han har vara Sveriges näst bästa (efter Borås numret).
När nu det visade sig vara i sämre skick så borde i så fall Wingefors ex vara Sveriges bästa.

Men som sagt jag har ingen koll på Bamse, allt detta är bara info från en stor Bamsesamlare.
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Rufus »

Rufus skrev:Intressant info. Är alla dessa fina ex arkivex, eller finns det någon känd bakgrundsinformation om varför de sparades och bevarades så varsamt? Typ såsom med Svenander och Kalle Anka 1/48.


Agentum skrev:Det står ju lite i texten om än inte namn, det finns säkert ingen slags proviens som KA1 utan Bamse är ju från 1973.


Det är ganska kortfattat det som står.

Nu efterlyser jag naturligtvis inte namn och adress till ägarna av dessa dyrgripar, utan snarare om det finns någon anekdot eller annan intressant info kring bakgrunden till varför dessa tidningar fick behålla sitt nyskick. Saken var ju den att det handlar om en mycket fragil tidning, och det känns knappast möjligt att något barn skulle kunna läsa den och samtidigt behålla skicket M/NM. Och det känns väl inte heller särskilt sannolikt att någon år 1973 köpte dessa och lade undan i investeringssyfte? Serietidningssamlande var ju något relativt okänt 1973, och om nu någon råkade satsa på denna typ av investering redan då, så var det ändå väldigt liten chans att han skulle råka satsa på just Bamse. Samtidigt så verkar det väl tveksamt att det skulle finnas så många arkivex av denna tidning?

Jag tycker alltså att det verkar märkligt att det finns så många toppskicks-ex. Men det kanske finns en rimlig förklaring.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Jag tycker alltså att det verkar märkligt att det finns så många toppskicks-ex. Men det kanske finns en rimlig förklaring.

12 ex är väl iofs inte så jättemånga av en tidning som trycktes i massupplagor, även om det gått 50 år...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Rufus skrev:Jag tycker alltså att det verkar märkligt att det finns så många toppskicks-ex. Men det kanske finns en rimlig förklaring.

12 ex är väl iofs inte så jättemånga av en tidning som trycktes i massupplagor, även om det gått 50 år...

Nej, det är allt förvånansvärt många för att vara i skicken MT99-NM96 av denna tidning. Många exemplar hade inte ens dessa skick när de stod till försäljning i affärerna.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Agentum »

Det finns juninfo om hur många nr1 som trycktes men jag var glömt det, upplagan steg fort jag efter det men det var ändå kanske 30000?

Så 12 kända intoppskuck är inte mycket just pga vad du skrev, om barnen i h ev satsande på samlande, det är säkert folk i branschen på den tiden som ägt i princip alla tror jag, eller folk nära dessa.

Jag menar du kan känna en stolthet över nåt du var med på ett hörn med och därför spara, och när den upplagan rusade upp ville de nog spara dem än mer.
Ingen vet ju varför och hur det är väl ägarna som vet varifrån de kommer isf.
Om nån köper idag lär det ju frågas om än utan namn hur den vandrat, 1973 är ingenting i serievärlden i tid.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Elaka Ungen »

Om man bortser från de 5 exemplar vars öden nu är okända (tre från Seriebörsen och ytterligare två som har connection till förlaget) så är de tre finaste exen plockade direkt från förlaget (samtidigt) på 80-talet och historiken bakom alla dessa exemplar är känd i Bamsekretsar, men väljer att lämna ute info av respekt för tidigare ägare (som kanske inte vill ha deras namn utlagda).
Bamse1an som bor i Värmland ägs mycket riktigt av en känd samlare. Skicket är inte "allmänt" känt och kan vara bättre/sämre(troligen inte!) än uppskattat skick.

En lite bättre uppdaterad lista har vi här:

https://www.bildtagg.se/bild/j8rpayulexolundw3z3evway

Bild

/Taggfix. Länkade bilder måste anges i ett vanligt format. Admin
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Elaka Ungen »

En minimal off-topic [8] ; den norska Bamse1an är bara känd i ca 10 exemplar. Denna är eventuellt den finaste:

https://www.bildtagg.se/bild/v134zlmplo769zwio7umc8vs
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av burnout »

Jag sålde en bamse -91 som var nästan oläst till Värmland, den killen kom med pappa hem till mig och han hade inte sett någon bättre. Den bamsen hade legat under en byro låda i en sommarstuga, hittades när stugan såldes. den bytte jag till mig mot en bilbana och jag fick 6 papp för den då. killen som jag bytte med sålde bilbanan till Tyskland för 5 papp
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Elaka Ungen »

burnout skrev:Jag sålde en bamse -91 som var nästan oläst till Värmland


Menar du en Bamse1/73a? :?:
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Wakuran »

Elaka Ungen skrev:
burnout skrev:Jag sålde en bamse -91 som var nästan oläst till Värmland


Menar du en Bamse1/73a? :?:

Alltså, att du sålde ett ex av 1/1973 under 1991?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av burnout »

Wakuran skrev:
Elaka Ungen skrev:
burnout skrev:Jag sålde en bamse -91 som var nästan oläst till Värmland


Menar du en Bamse1/73a? :?:

Alltså, att du sålde ett ex av 1/1973 under 1991?...


Sorry, det var en -73 som såldes -91
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lista över Bamse-ettor

Inlägg av Agentum »

Mao en rött ok affär då bilbana inte var skit, kanske scaletrix.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar