Mest underskattade serie?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Wakuran »

"Historieförbättraren" var också rätt bra. Ett seriöst försök att göra ett komisk äventyrsserie-oneshot-album i modern fransk-belgisk stil. (Känns litet för kort för att räknas som grafisk /serieroman.)

Historieförbättraren
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Furienna »

Anders1 skrev:Håller med om att Cecilia Torudds Familjeliv känns underskattad. Likaså de första albumen med Smurferna.

"Familjeliv" har oturen att klassas som "barnserie" eftersom den ursprungligen gick som följetong i Kamratposten, detta trots att den (i alla fall enligt min åsikt) kan underhålla alla åldersgrupper mycket bättre än den mer populära och långlivade "Eva & Adam" (som dock också är bra på sitt sätt). Cecilia Torudd fick dock ganska bra uppmärksamhet för den något vuxnare "Ensamma mamman", fast även det var ju minst tjugo år sedan nu.

Och de första albumen med smurferna, vilka är de? Menar du "Johan & Pellevin" (som förresten, liksom "Starke Staffan", är underskattad bland Peyos serier jämfört med de i stället kanske något överskattade "Smurferna")?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Wakuran »

Furienna skrev:
Anders1 skrev:Håller med om att Cecilia Torudds Familjeliv känns underskattad. Likaså de första albumen med Smurferna.

"Familjeliv" har oturen att klassas som "barnserie" eftersom den ursprungligen gick som följetong i Kamratposten, detta trots att den (i alla fall enligt min åsikt) kan underhålla alla åldersgrupper mycket bättre än den mer populära och långlivade "Eva & Adam" (som dock också är bra på sitt sätt). Cecilia Torudd fick dock ganska bra uppmärksamhet för den något vuxnare "Ensamma mamman", fast även det var ju minst tjugo år sedan nu.

Och de första albumen med smurferna, vilka är de? Menar du "Johan & Pellevin" (som förresten, liksom "Starke Staffan", är underskattad bland Peyos serier jämfört med de i stället kanske något överskattade "Smurferna")?

De 10 första ungefär; Svartsmurferna, Supersmurfen, Smurferna och Kroxelikrax, Smurfbråk och bråksmurfer...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Furienna skrev:
Anders1 skrev:Håller med om att Cecilia Torudds Familjeliv känns underskattad. Likaså de första albumen med Smurferna.

"Familjeliv" har oturen att klassas som "barnserie" eftersom den ursprungligen gick som följetong i Kamratposten, detta trots att den (i alla fall enligt min åsikt) kan underhålla alla åldersgrupper mycket bättre än den mer populära och långlivade "Eva & Adam" (som dock också är bra på sitt sätt). Cecilia Torudd fick dock ganska bra uppmärksamhet för den något vuxnare "Ensamma mamman", fast även det var ju minst tjugo år sedan nu.

Och de första albumen med smurferna, vilka är de? Menar du "Johan & Pellevin" (som förresten, liksom "Starke Staffan", är underskattad bland Peyos serier jämfört med de i stället kanske något överskattade "Smurferna")?

De 10 första ungefär; Svartsmurferna, Supersmurfen, Smurferna och Kroxelikrax, Smurfbråk och bråksmurfer...


Japp, albumen fram till och med Smurfbråk och bråksmurfer, skulle jag också säga. Men visst känns även Starke Staffan och Johan & Pellevin underskattade. Peyo hör till de allra främsta serieskaparna enligt min mening.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Agentum »

Starke Staffan tycker jag inget vidare om alls längre, de är så brokiga.

Fast jag är stark anhängare till Johan och Pellevin.

De är kanske inet så underskattade av oss men då man ser att de inte trycks om så förstår man att det inte finns nån marknad längre då de inte blev Smurfer och kunde användas till precis hur värdelöst skit som helst.
Håller dock med om de första albumen där inna det blev smurf av alltihop så att säga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Rufus »

Förvisso är det gamla grejer, men Smurferna och Johan & Pellevin är egentligen väldigt tidlösa serier som borde hålla även idag, tycker jag. De gjordes ju dessutom på 1950- och 1960-talet men var som mest populära i Sverige på slutet av 1970-talet och i början på 1980-talet.

Jag tror att det har att göra med att de var med i felsatsningen "Tintins äventyrsklubb" (album med diverse serier utan numrering och struktur), vilket förmodligen hade låga försäljningssiffror.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Allan Kämpe »

En annan gammal serie som jag tycker var väldigt bra men kanske lite stelt tecknad var sf-serien Simon (skapad av Auclair) som gavs ut av Medusa i början av 80-talet i tre album (i fem album i den franska originalutgåvan). En väl berättad historia om hur livet skulle kunnat vara efter den stora akopalypsen och dagens civilisation gått under. Den här sortens tema tycker jag är mycket intressant eftersom det ger så stora friheter och möjligheter att skapa en ny värld på gott och ont...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Wakuran »

Jeremiah tror jag finns i över 30 album på franska samt danska eller norska om man gillar sånt. Den verkar mer actionorienterad, iofs.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Agentum »

Den här tråden är svår då det nog nästan vad än man tänker på är några som inte underskattat serien i fråga, om man ser till folk i gemen är SERIER underskattat anser jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Wakuran »

Nu hittade jag förresten den gamla tråden:

viewtopic.php?f=8&t=123
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Agentum »

Oj, vad mycket folk man plötsligt märker är borta när man läser den tråden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Rosen »

Undrar om jag inte har postat saker till förlag som har mött samma öde som Gnonkfnyrg...
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Underskattade / ovanliga serier

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Nu hittade jag förresten den gamla tråden:

viewtopic.php?f=8&t=123


Bra observerat! Då stänger jag denna och hänvisar till den istället.

Anders1
Moderator
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mest underskattade serie?

Inlägg av Wakuran »

Trådar sammanslagna. /Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar