Vackraste serietiteln?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Vackraste serietiteln?

Inlägg av Svartslipsen »

Den här tråden kanske är onödig. Men jag undrar vilket seriealbum som ni tycker har vackrast (eventuellt häftigast) titel. Min favorit är "Spirou" albumet "Il y a un sorcier a Champignac", den svenska översättningen "Trollkarlen i Champignac" är tämligen intetsägande medan det franska originalet verkligen förmedlar den mystik som omger berättelsen och får mig att tänka på lite obehagliga saker mörka slott, utsatta bybor och en galet skrattande Vincent Price iförd traditionsenlig trollkarlsmundering.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Många originaltitlar är bra mycket tjusigare än översättningen. "Trollkarlen i Champignac" är i alla fall hyfsat korrekt, men precis som du säger inte alls lika elegant. Det borde ju ha varit "Det finns en trollkarl i Champignac" eller möjligen "Där är...".

Jag trodde jag hade några andra exempel på tungan, men jag får återkomma när jag kommer på dem.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Jag gillar faktiskt Linda och Valentin-titlarna. Tåg till Cassiopeja, tag plats och Vårdagjämningens hjältar är alldeles fantastiska albumtitlar........... [:)]
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

I själva verket och Grön natt är två väldigt fina albumtitlar. :)
Skriv svar