Faksimilutgåvor

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

faksimil för mig är ju en kopia (iaf liknade orginalet) på orginalet, en tidning man kan ta lös eller som är lös, inte inbunda böcker eller liknade där folk knappast kan bli lurade.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Agentum skrev:
faksimil för mig är ju en kopia (iaf liknade orginalet) på orginalet, en tidning man kan ta lös eller som är lös, inte inbunda böcker eller liknade där folk knappast kan bli lurade.

Jo, det är sant. Jag använde ordet lite väl löst, men jag har faktiskt också delat upp listan just för detta.

Faksimilerna är ju bra att veta om om man ska köpa/sälja tidningar eller om man vill läsa dem utan att köpa originalen. Samlingsböckerna är ju bra att veta för de senare.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Elvis-albumet "Första boken extra allt" (utgiven 2006) innehöll ett nytryck av det första albumet från 2000. Det var dock i färg, till skillnad från originalet.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Faksimilutgåvor

Inlägg av germund »

Jag brukar kalla t ex Kalle Ankas årgångar för faksimil, men skriver att de är utgivna " i faksimil" och med det menar jag att inget är ändrat jämfört ,med originalutgåva, i praktiken att sidorna är scannade ur en originaltidning, och att alla sidor inklusive annonser inkluderas. Om det sen handlar om en bok med material motsvarande nio nummer eller en häftad tidning liksom originaletgör ingen skillnad för mitt bruk av ordet faksimil. men jag kanske är slarvig - i t ex Kalles årgångar lägger vi ju till ny sidnumrering och lägger till redaktionella sidor.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Faksimilutgåvor

Inlägg av Erik S »

Att knuffa upp, det var en lustig funktion, hur länge har den funnits på forumet? Kan ju bli lite konstigt om det står att ett inlägg skrevs nyss då det i själva verket skrevs för flera år sedan, vilket är fallet med mitt inlägg ovan. Ingen skada skedd, men lite lustigt är det.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Förstanummer i faximil

Inlägg av Kung Orne I »

Ett sätt att slippa ruinera sig och ändå samla på intressanta tidningar, är att samla på förstanummer i faximil. Dessa har jag samlat på mig:

Bild

Känner ni till några fler?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förstanummer i faximil

Inlägg av Wakuran »

"Seriemagasinet" (i Seriemagasinet 5/1998), "Min Melodi" (i Knasen 18/2006), "Karl-Alfred" (mindre format, i Knasen 1/2006), "Larson" (i Larson 14/1995) och "Tuff och Tuss" (i Knasen 6/2005).

Bamse har väl förresten getts ut i flera olika faksimilutgåvor?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Förstanummer i faximil

Inlägg av Sir-L »

Här är en tråd med lite faksimiler:

viewtopic.php?f=8&t=1384
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Faksimilutgåvor

Inlägg av Sir-L »

Erik S skrev:Att knuffa upp, det var en lustig funktion, hur länge har den funnits på forumet? Kan ju bli lite konstigt om det står att ett inlägg skrevs nyss då det i själva verket skrevs för flera år sedan, vilket är fallet med mitt inlägg ovan. Ingen skada skedd, men lite lustigt är det.

Precis min tanke.
Definitivt en kodmiss att det sista inlägget blir satt på den tidpunkt man (i detta fallet jag) "knuffar upp" den.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4094
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Förstanummer i faximil

Inlägg av Rufus »

Stefan Nagys Fantasi nr 1 utgiven i faksimil av Klöver Comix (Mikael Tegebjer).


Senast uppknuffad av Sir-L fre 17 jul 2015, 23:24.
Skriv svar