Stora Bamse - tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Alex
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 14:43
Ort: Calisota

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Alex »

Men, trots att karaktärerna inte åldras, så kan ingredientserna uppenbarligen påverkas av tiden (ingredientserna kanske är ~touched by the hand of God~), vilket jag sett i åtminstone två-tre serier, där diverse ingredientser tar slut, och Bamse, Skalman och Lille Skutt reser iväg för att hitta påfyllning.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Agentum »

Och DÖÖÖÖR!!!

Nä sån tur har man väl inte :-D

Nädå ungarna kanske gillar klabbet ännu och då bör det ju fortleva, men jag kan inte yänka mig att nån ana vill ha eländet längre iaf om de inte läser för sina små barn.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

Det behövs ju överlag mer barnserier i Sverige. Finns typ bara Bamse och Tivoli samt vissa multinationella figurer bland nyproducerade grejer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Agentum »

Men sen DÖR de va?:-)

allvarligt talat Sverige har brister på mycket inom serier, men visst man bör ju se till att de yngre först kan få serier upplästa för sig som jag gjorde med KA en gång med min lillesyrra, för att sedan att det ska finnas nåt när de kan läsa själva.

Men återväxten är dålig i västvärlden över lag tror jag, iaf stämmer det i USA med där de kämpar en del med saken också.

Ibland tror jag de som gör dessa småbarnsanpassade serier underskattar ungarnas intelligens och skriver det mest fånigaste man kan tänka sig, gäller även barnböcker i gemen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Furienna »

Labrador Road 26 skrev:Enligt Hergé själv så åldrades Tintin från 14 år (Tintin i Sovjet) till 17 år (Plan 714 till Sydney) fast de kom ut med cirka 30 år mellanrum.

Jag vet att detta är väldigt off topic, men...

Jag har väldigt svårt att tro, att Tintin bara var fjorton år i "Tintin i Sovjet" och sjutton år i "Plan 714 till Sydney". Jag vet att han hela tiden beskrivs som "ung man" och "yngling". Men han är ändå vuxen. Jag skulle därför vilja placera honom i tjugoårsåldern någonstans. Eller kanske möjligtvis att han var typ arton år i "Tintin i Sovjet" och några och tjugo i "Plan 714 till Sydney".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Furienna skrev:
Labrador Road 26 skrev:Enligt Hergé själv så åldrades Tintin från 14 år (Tintin i Sovjet) till 17 år (Plan 714 till Sydney) fast de kom ut med cirka 30 år mellanrum.

Jag vet att detta är väldigt off topic, men...

Jag har väldigt svårt att tro, att Tintin bara var fjorton år i "Tintin i Sovjet" och sjutton år i "Plan 714 till Sydney". Jag vet att han hela tiden beskrivs som "ung man" och "yngling". Men han är ändå vuxen. Jag skulle därför vilja placera honom i tjugoårsåldern någonstans. Eller kanske möjligtvis att han var typ arton år i "Tintin i Sovjet" och några och tjugo i "Plan 714 till Sydney".

OT.

Det står i Benoit Peeters bok om Hergé och Tintin att Hergé svarade så på ett brev 1972. Björn Wahlberg har i och för sig sagt att att Hergé tenderade att svara lite som det passade för stunden, så man får nog ta det med en nypa salt. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Idag lade vi på Bamseredaktionen upp en facebooksida för Bamse.
Där kommer vi lägga upp nyheter, smygtittar på kommande nummer,
rariteter ur arkivet etc, med jämna mellanrum.
Kolla gärna och "Gilla". [:)]
http://www.facebook.com/pages/BAMSE/116752378342815
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Agentum »

DEt är kul at ni lyckas hålla intresset uppe iaf för nåt som gick så väldigt snett egentligen, man pratar om att figuren bör dö med sin skapare och i det här fallet trro jag det stämmer til skillnad från mycket annat som är mer allmänt.

Men det handlar om pengarna självklart, få kommunist Bamse at håva in lite mer åt höger.

Uselt skit är bara förnamnet, klipp er och skaffa ett jobb.
9mm, i'm never further away than that.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Bäste Agentum:

Kan du precisera vad du menar med "uselt skit"? Gärna ett konkret exempel.

"Men det handlar om pengarna självklart, få kommunist Bamse at håva in lite mer åt höger."
Kan du belägga på något sätt att Bamse är kommunist och att pengarna håvas in "åt höger",
vad du nu menar med det. Definiera gärna så de som läser din post förstår vad du menar.

För övrigt kan jag berätta att jag är klippt och har ett jobb. Så även mina kolleger på Bamse-redaktionen.

Med tanke på "Agentums" beteende på det här forumet föreslår jag att han stängs av,
i likhet med andra som betett sig illa här.
Användarvisningsbild
Alex
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 14:43
Ort: Calisota

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Alex »

Du, Agentum, det är helt okej att du inte gillar Bamse, du får ha vilken åsikt du vill om vad som helst, men det är ganska onödigt att göra inlägg som egentligen bara upprepar att du avskyr serien. Om du inte gillar Bamse, så kan du ju åtminstone antingen hålla dig ifrån Bamse-tråden eller ge konstruktiv kritik.

No offence meant, eller vad det nu heter på svenska [;)]
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Jocke »

Jag röstar för avstängning. Kan man inte behärska sig sent på kvällarna så ska man inte vara på ett forum.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Agentum skrev:DEt är kul at ni lyckas hålla intresset uppe iaf för nåt som gick så väldigt snett egentligen, man pratar om att figuren bör dö med sin skapare och i det här fallet trro jag det stämmer til skillnad från mycket annat som är mer allmänt.

Men det handlar om pengarna självklart, få kommunist Bamse at håva in lite mer åt höger.

Uselt skit är bara förnamnet, klipp er och skaffa ett jobb.

Agentum är härmed varnad för inlägget ovan. Ytterligare varningar leder till avstängning.

Kom ihåg att Serieforum ska vara en trevlig plats för samtliga. Visst kan man ha olika åsikter om saker och ting, men dessa ska i så fall framföras på ett städat sätt och aldrig gå till personliga angrepp. Oavsett hur usel man tycker att en viss serie är så är andra i sin fulla rätt att tycka om den utan att få sarkasmer riktade mot sig personligen.

/Admin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Agentum »

Jag ber om ursäkt, jag ska inte läsa mer om Bamse i fortsättningen då jag väl har problem med hur det känst som allt hanterats sen man själv var liten.

Så jag drar mig tillbaka från dessa trådar och kommer inte skriva nåt om saken utan uppmaning.

Ber åter om ursäkt.
9mm, i'm never further away than that.
Hawg McCall
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 17 maj 2010, 00:32

Undran...

Inlägg av Hawg McCall »

Nu har jag läst alla inlägg "Bamse-tråden" och jag har några funderingar om serien.

Blev serien bättre eller sämre när Vargen blev snäll? Många verkar tycka att seriens "förfall" börja då. Personligen tycker jag att serien blev sämre sen Rune Andréasson sluta 1990. Den blev då för politiskt korrekt och mera anpassad till yngre publik.

Har man förresten fått reda på något om Skalmans tidigare liv/familjeförhållande? Har för mig att dom besöker några släktingar/vänner till Skalman och dom beter sig vanliga sköldpaddor dvs går på alla 4 bena. Ett konstigt avsnitt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag tror det har varit två äventyr eller något om när Skalman var ung. Han stjäl någon rubin från en trollkarl, och blir opiumberoende hos en annan trollkarl, har jag för mig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Tex Murphy »

Jag gjorde en snabbsökning och hittade inget om det, men jag antar att ni har noterat att Bamse nr 500 finns i butik nu, och med följer en liten Bamse-pin. Det var länge sedan jag köpte ett nummer av Bamse, men är lite sugen nu... :)

Finns Bamse-biblioteket att köpa fortfarande? Hur mycket har de gett ut?
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Undran...

Inlägg av Furienna »

Hawg McCall skrev:Blev serien bättre eller sämre när Vargen blev snäll? Många verkar tycka att seriens "förfall" börja då. Personligen tycker jag att serien blev sämre sen Rune Andréasson sluta 1990. Den blev då för politiskt korrekt och mera anpassad till yngre publik.

Jag tycker faktiskt att det är intressant, att de ändrade Vargens personlighet lite. Och hans bakgrundhistoria var riktigt fascineranade.

Angående den "politiska korrektheten", så är frågan vad man menar med "politiskt korrekt". "Bamse" har nog alltid legat lite för långt åt vänster för min smak, och det var Rune Andréasson själv, som började med detta. Men du kanske tvärtom menar, att "Bamse" inte är tillräckligt vänster numera?

Har man förresten fått reda på något om Skalmans tidigare liv/familjeförhållande? Har för mig att dom besöker några släktingar/vänner till Skalman och dom beter sig vanliga sköldpaddor dvs går på alla 4 bena. Ett konstigt avsnitt.

Jag har aldrig läst det avsnittet, eller ens hört talas om det förr, men det kan mycket väl ha funnits. Men jag skulle gärna vilja veta mer om Skalman, eftersom han är min favoritfigur i serien.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Furienna »

Wakuran skrev:Jag tror det har varit två äventyr eller något om när Skalman var ung. Han stjäl någon rubin från en trollkarl, och blir opiumberoende hos en annan trollkarl, har jag för mig.

Va? Var Skalman en opiumberoende rubintjuv? :shock:
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Undran...

Inlägg av MagnusR »

Furienna skrev:
Hawg McCall skrev:Blev serien bättre eller sämre när Vargen blev snäll? Många verkar tycka att seriens "förfall" börja då. Personligen tycker jag att serien blev sämre sen Rune Andréasson sluta 1990. Den blev då för politiskt korrekt och mera anpassad till yngre publik.


Angående den "politiska korrektheten", så är frågan vad man menar med "politiskt korrekt". "Bamse" har nog alltid legat lite för långt åt vänster för min smak, och det var Rune Andréasson själv, som började med detta. Men du kanske tvärtom menar, att "Bamse" inte är tillräckligt vänster numera?


Låter som denna betraktelse:
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/inte-ett-spar-av-vanster-i-bamse-nr-500_4784347.svd

/Magnus
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

Furienna skrev:
Wakuran skrev:Jag tror det har varit två äventyr eller något om när Skalman var ung. Han stjäl någon rubin från en trollkarl, och blir opiumberoende hos en annan trollkarl, har jag för mig.

Va? Var Skalman en opiumberoende rubintjuv? :shock:


Se Carl Stångbergs gedigna index över 80-talets Bamse :

http://www.student.nada.kth.se/~me99_sgl/bamse/

Nr 6 1986

Skalmans farliga pärla
En tillbakablick till vad Skalman gjorde innan han träffade Bamse och LS förklarar varför han har så många grejer som kan kasta bort folk. Det visar sig att en ond trollkarl, Malefix (Malefax?), vill åt en pärla, som ska göra honom till världshärskare. I det förflutna lyckades Skalman smita ifrån honom, men nu är han tillbaka och vill ha sin pärla. Han tar Skalman till fånga och LS och Bamse följer efter. Det verkar dock som om de kommer för sent, för ut ur borgen myllrar mängder av Käk-Krossar, som ska ge Malefix makten i världen. Men som genom ett trollslag förvandlas de plötsligt till vackra träd och blommor - Skalmans försök att förändra pärlan har under åren givit resultat - han lyckades!

Nr 10 1988

Skalman och trollkarlens röda blomma
En tillbakablick berättar vad det är som hänt Skalman. En gång för länge sedan stötte han på den mäktige trollkarlen Eragord, som gav honom en dryck som gav honom vackra drömmar och tankar. Åtminstone ett tag, sen fick han en fruktansvärd huvudvärk. Eragord menade då att han borde ta ett glas till. Det gjorde han inte utan hällde istället drycken i sitt skal. Det visade sig vara från de stora blomfälten som drycken kom. Alla som jobbade där var slavar under Eragord och drycken. Skalman lyckades fly till en god trollkarl, Beneficus, och tillsammans brände de fälten och satte Eragord och hans två vakter i fängelse i källaren. För att ha en viss kontroll över vad som händer, satte Skalman upp en kamera; "inte uppfunnet ännu, men det kommer att kallas tv". Nu visar det sig att blommorna börjat växa igen och Skalman måste åter bege sig till fälten för att sätta stopp för Eragord ännu en gång. Eftersom Skalman vet att han är vidskeplig, lyckas han lura honom och kan bränna fälten och återplacera Eragord i fängelset. Det visade sig att han lurat den godtrogne Beneficus, men det lovar den senare inte ska ske igen. Väl hemma berättar Skalman om episoden och vännerna vill prova lite av den märkliga drycken som han sparat under alla dessa år. Skalman häller dock drycken "där den hör hemma - i slasken. Det finns risker man inte ska ta."
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar