Stora Bamse - tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av RioGrande »

Hm. Är det verkligen en riktig tidning? Är det inte mer en produkt? Ett marknadssegment?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Sir-L »

RioGrande skrev:Hm. Är det verkligen en riktig tidning? Är det inte mer en produkt? Ett marknadssegment?

Vad är det för snack, det är klart det är en riktig tidning. Skulle den vara mindre riktig för att den riktar sig till mindre barn? Om alla tidningar var så exemplariskt gjorda utifrån målgruppen skulle vi ha fler serieläsare, min åsikt.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av RioGrande »

Jag trodde den var mest som en pekbok. Och de brukar ju distribueras (och hanteras av handeln) mer som leksaker än som trycksaker.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Sir-L »

RioGrande skrev:Jag trodde den var mest som en pekbok. Och de brukar ju distribueras (och hanteras av handeln) mer som leksaker än som trycksaker.

Ok. Nej skillnaden mot serier i resten av Bamsesortimentet är att det är max 3 rutor på varje sida. Tydliga bilder, och har ganska rak berättelse. Väldigt pedagogisk och perfekt ingång till serieträsket.

(Du får förlåta om jag lät lite burdus i förra inlägget men du vet, serietidningar, av alla slag, är ju en passion :) )
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

Och tidningen brukar ha helt nya serier, inte bearbetningar av tidigare Bamse-serier?

(Repriser borde ju annars kännas lockande för redaktionen då målgruppen rimligen förnyas ungefär varannat år...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:Och tidningen brukar ha helt nya serier, inte bearbetningar av tidigare Bamse-serier?

(Repriser borde ju annars kännas lockande för redaktionen då målgruppen rimligen förnyas ungefär varannat år...)


Vissa har jag för mig är bearbetningar av tidigare serier.

Jo, jag förstår ju att redaktionen tänker så. Men som flerbarnsförälder vill man ju hålla på prenumeratione OCH få nya serier :)
Hade det varit någon repris här och där hade jag inte sagt så mycket om det. Men 4 tidningar på raken!?

(Visserligen säger resten av familjen att det ska fortsättas prenumerera - #blivande_komplettister #stolt_pappa )
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Sir-L:
Du har rätt i att jag inte arbetar direkt med tidningen, förutom med generellt manustyckande och visst synopsisskrivande etc. Det råder ingen materialbrist och det hade inte varit nåt problem att fortsätta med nyproduktionen, men av ekonomiska orsaker stoppades den med nummer 30. I fortsättningen kommer samtliga utgåvor vara repriser. (Förmodligen med något enstaka undantag.)
Du kan höra av dig till kundtjänst så hjälper de dig med avslut. (Och skulle de krångla så är det bara att hänvisa till mig.) Jag kommer vidarebefordra dina synpunkter till Ylva Månsson och Charlotta Borelius på måndag.

Hälsningar
Joakim.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av germund »

I det här fallet kan jag bara hålla med - det finns inget skäl att förnya prenumerationen när alla nummer innehåller repriser.
Karl-Alfred
Very Good
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 23 sep 2010, 12:22

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Karl-Alfred »

Jag hade det stora nöjet att få skriva manus till två av tidningarna ("Bamse på äventyr" och "Skalmans flygmaskin") och blev väldigt besviken när jag hörde att produktionen skulle läggas på is. Tidningens målgrupp och begränsade format (fast längd på serierna och få rutor per sida) var förvånande nog fantastiskt kul att arbeta med. I motsats till den ordinarie Bamsetidningen där en historia kan breda ut sig på så stor plats den behöver var man här tvungen att tänka på ett helt annat sätt, dels för att passa i formatet och dels för att man arbetade för en väldigt ung målgrupp. En stor fördel med formatet var att tecknarna kunde leka mer med layout och upplägg än vad de vanligtvis kan.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av JonasO »

Lägga ner Bamse för de yngsta??
Aj, aj.
Tycker det var bland det bättre som kommit fram det senaste åren.
Perfekt att läsa för de yngsta men nästan ännu bättre till dem som precis börjat lära sig läsa.
Själv skulle jag vilja se fler tidningar som den. Dock kanske inte bara med Bamse.

/JonasO [:I]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

JonasO skrev:Lägga ner Bamse för de yngsta??
Aj, aj.
Tycker det var bland det bättre som kommit fram det senaste åren.
Perfekt att läsa för de yngsta men nästan ännu bättre till dem som precis börjat lära sig läsa.
Själv skulle jag vilja se fler tidningar som den. Dock kanske inte bara med Bamse.

/JonasO [:I]

Alltså, tidningen ska fortsätta komma ut, men man lägger ned nyproduktionen av material.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Bear »

Har jag fått det om bakfoten eller ska ALLA bamseserier i fortsättningen vara repriser? Inget nytecknat material alls?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

Bear skrev:Har jag fått det om bakfoten eller ska ALLA bamseserier i fortsättningen vara repriser? Inget nytecknat material alls?

Uppgiften gäller enbart för tidningen "Bamse för de yngsta", inte övrig produktion.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Bear »

Wakuran skrev:
Bear skrev:Har jag fått det om bakfoten eller ska ALLA bamseserier i fortsättningen vara repriser? Inget nytecknat material alls?

Uppgiften gäller enbart för tidningen "Bamse för de yngsta", inte övrig produktion.


Ah, finns det två bamsetidningar ute i affärerna?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Looding »

Bamse-extra finns också, så det finns (minst) tre publikationer som är löpande.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Sir-L »

.. och Bamses äventyr
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

"Bamse - Kul att lära" finns också regelbundet i butik. Och nån gång nästa år förhoppningsvis nåt nytt och lite annorlunda. [:)]
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Bear »

Jubileumsnummer ute i butiken nu. Nr 1 2016.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av rkaj »

Bear skrev:Jubileumsnummer ute i butiken nu. Nr 1 2016.


Riktigt trevligt, särskilt Jimmy Wallins Nalle ritar och berättar om Bamse och Rune A. Fast lite väl kort, inledningsnumret på det stora jubileet hade väl kunnat vara lite mer än 36 sidor?
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Bear »

rkaj skrev:
Bear skrev:Jubileumsnummer ute i butiken nu. Nr 1 2016.


Riktigt trevligt, särskilt Jimmy Wallins Nalle ritar och berättar om Bamse och Rune A. Fast lite väl kort, inledningsnumret på det stora jubileet hade väl kunnat vara lite mer än 36 sidor?



Instämmer. Priset för tidningen är 35 kr, lika många kr som antalet sidor är, ca 1 krona/sida om man tänker så.
Någon anledning till att Bamsetidningen är så tunn?
Skriv svar