Stora Bamse - tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Stora Bamse - tråden

Inlägg av Elaka Ungen »

Det finns redan en Fantomentråd och då måste vi även ha en Bamsetråd!

Det är väl ingen större underdrift att säga att Bamse blivit en het titel att samla på de senaste åren. Det gäller inte bara de två första årgångarna. I princip alla nummer från 70-talet i oläst skick sticker iväg numera.

Som en bra referens kommer nummer 3 och 7 1978 på Tradera att bli.
Toppskick av Bamse från åren 1977-78 är extremt svåra att få tag på och det blir intressant att se vart priset på dessa nummer kommer att stanna på när sluttiden gått ut. Jag har lagt mig på ynka 888kr styck (hurra, jag leder än![:o)] ) men tror mig veta att minst två-tre andra biddare kommer att dra om så det bara visslar om det.[}:)]
Det är inte alla titlar som kan kränga löpnummer från slutet av 70-talet för över tusenlappen stycket.....eller rättare sagt, ingen annan titel är i närheten (vad jag vet).

Bara att boka tid den 15e mars framför datorn (Tradera), fram med pop-corn och fanta! Blir en rysare! [|)]



Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »



Lite komiskt att skicket är så oerhört avgörande, dessa två nummer i vg är nästan osäljbara![;)]


Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Ska fundera om jag ska vara så galen att jag bjuder över dig :-)
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »


Var lugn, Jocke. Jag vet att du kommer att bjuda över! Jag kan sätta min Bamsesamling på det![|)]


Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Jag minns på den gamla (ej galna) goda tiden. Jag fick in Bamse nästan komplett 1973-80 i ett parti i Årsta, 1975-80 i flera uppsättningar. Det fanns tre uppsättningar Bamse 1976 olästa i mint-skick. Inte mycket att sälja då tyckte jag ca 1988. Jag tror jag tog 100 kr för hela årgångarna. De låg ändå länge på min salulista utan att gå iväg. Genomläsning av gamla Comcaze (en annonstidning) kan nog ge lite ledtrådar vad Bamse kostade förr i tiden.

Ett annat minne var den otroliga Semic-samlingen som en person på Lidingö hade fått tag på, ungefär samtidigt på 1980-talet. Där fanns nästan alla Semic-tidningar 1972-80 i nyskick. Han hade 3-5 ex av alla Bamse 1974-75. Jag tyckte han var lite dyr, så jag köpte bara en av varje för 30 kr/st. Sämst var nr 8 och 10/1974, de var NM, de övriga var NM-MT.

En intressant inblick i vilka nummer som är svåra kunde vi andra o-galna få om ni listade era egna samlingar här, med exakt skick. Eller åtminstone listade vilka nummer ni har under NM.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

Vi kör vidare i Bamsetråden.

Låt säga att en ny Bamsesamlare börjar samla nu och köper endast nummer i vf-nm eller bättre. Låt säga att han jagar framgångsrikt under några års tid. Om vi sedan tittar i hans samling år 2010 och ser vad han/fått ihop så skulle det rent statisktiskt vara stora luckor på vissa ställen.[^]

Denne samlare skulle få det ytterst svårt att finna t ex nr 1, 8-10/74 i vf-nm, och om möjligt ännu större problem skulle det bli med hela årgångarna 1977-78 och en hel del nummer av övriga 70-talare. Svettigt värre!

Jag har samlat på i drygt 10 år och undrar fortfarande hur t ex en 1/79a ser ut i nyskick?[?]
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

Ja du Thomas, om du har några gamla adresser sparade någonstans till dom du sålde Bamsena till, då är det bara att leta! Rena guldgruvan![;)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Flyttar över tråden till Serier i allmänhet då det är en lämpligare avdelning, och klistrar den åt er. Hälsning LR 26 - Moderator

För oss som inte är direkta Bamse-fantaster kunde det vara kul om ni skrev lite om serien (serierna) också, inte bara skick och svårigheter med vissa nummer.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

Bamseauktionerna avslutades inatt och jag blev som väntat omblåst ordentligt på Tradera![|)]
Bild

Kanske sverigebästa (skick) på båda.....
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

... och jag blev fattig...
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Jocke skrev:
... och jag blev fattig...


Nu får väl din familj gå i trasor och leva på rester ett tag [:p]

Grattis till vinsten iaf, jag har en NM från 78 att gotta mig åt som tur är, kommer inte alls vad jag gav för den (var minst 10 år sedan).
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Seriefantasten
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 15:46

Inlägg av Seriefantasten »

Elaka Ungen skrev:
Vi kör vidare i Bamsetråden.

Låt säga att en ny Bamsesamlare börjar samla nu och köper endast nummer i vf-nm eller bättre. Låt säga att han jagar framgångsrikt under några års tid. Om vi sedan tittar i hans samling år 2010 och ser vad han/fått ihop så skulle det rent statisktiskt vara stora luckor på vissa ställen.[^]

Denne samlare skulle få det ytterst svårt att finna t ex nr 1, 8-10/74 i vf-nm, och om möjligt ännu större problem skulle det bli med hela årgångarna 1977-78 och en hel del nummer av övriga 70-talare. Svettigt värre!

Jag har samlat på i drygt 10 år och undrar fortfarande hur t ex en 1/79a ser ut i nyskick?


Det är inte bara 70-talare som kommer att bli svåra att få tag på om man är en ny Bamsesamlare och vill ha allt i nyskick.
Svårt kommer också bli att få tag på alla nya nummer i påsar. Har väl kommit ut ca 60 st sedan 2001 då man började köra hårt med påsar.

Fixade citeringen och tog bort dubbelposten då den var identisk. Hälsning LR 26 - Moderator. Välkommen till forumet också.
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Jag har påssjuka... köper alla nya bamse och öppnar inte påsarna :-)
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

Ja, ska man hitta alla nya i påse, då blir det överkurs![8D]
Man kan säga att det blir i princip omöjligt för nya samlare att få ihop en komplett samling (73 å framåt)i låt säga vf eller bättre. Trist men sant.......

En intressant sak, det är ganska vanligt att samlare tröttnar på sin samling efter att ha samlat komplett, men dom som samlar seriöst på Bamse håller sina toppex betydligt hårdare. Synd det![:(]
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Varför har det blivit sådan samlarhysteri runt just Bamse egentligen? Inte för att det ät något fel på serien alls, jag uppskattade den mycket som liten och även nu genom bamsebiblioteket. Dock känns det lite som att de som samlar på Bamse triggar varandra till att hela tiden uppgradera sin samling till bättre och bättre skick, istället för att skaffa serier de inte redan har.

Jag undrar vilka andra nyare serier som kommer att väcka samma typ av intresse från samlare i framtiden?

Pellefant? Bobo? Goliat? Herman Hedning? Nemi?
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Historiskt har inte "påsar" givit något större extravärde. En inplastad Kalle-pocket är något intressantare för en del samlare. Men för mig som skick-intresserad så kan jag inte lita på skicket på en inplastad produkt. Så jag tar hellre en Kalle-pocket eller Guldbok i mint utan plast än en inplastad. Så jag undrar om pås-samlarna verkligen är på rätt spår. Plastpåsen är f.ö. gjord i sämsta tänkbara plast och riskerar att förstöra tidningen på sikt.

Det är väl Andreassons teckningsstil som gör Bamse-samlarna extra fanatiska, ungefär som Carl Barks för Kalle Anka-samlaren. När man väl kommit in i den världen, se bara på det läckra Bamse-omslagen 1973-74, så sitter man fast.
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

På kalle-pocket eller guldbok så fyller ju plasten ingen speciell funktion men på Bamse etc nuförtiden så
håller den extra saker som tillhör tidningen. Vilken tur att inte alla öppnat sina starwarsfigurskartonger :-)
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Jocke skrev:
På kalle-pocket eller guldbok så fyller ju plasten ingen speciell funktion men på Bamse etc nuförtiden så
håller den extra saker som tillhör tidningen. Vilken tur att inte alla öppnat sina starwarsfigurskartonger :-)

Det är ju sant, om man i sitt seriesamlande inräknar alla saker som följer med så är det svårt att vara utan påsen. Jag kan bara Kalle-världen, är jag tror mig utläsa från den att man hellre sparar tidningen i mintskick utan leksak, än med den platskrävande och pappersvikande plastpresenten. Men det kan ju ändras med tiden.

Alla som samlar något gör hur som helt en insats för framtiden.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

OnionMan skrev:

Jag undrar vilka andra nyare serier som kommer att väcka samma typ av intresse från samlare i framtiden?

Pellefant? Bobo? Goliat? Herman Hedning? Nemi?


Jag hoppas på Pellefant. Har två uppsättningar av den löpande numreringen (1965-70). Har haft dom i massor av år men det verkar inte bli samma hysteri som med Bamse. Synd.[:(]

Skickmässigt är tidiga Pellefant minst lika svåra som Bamse. Dom första årgångarna 1965-67 tvivlar jag på att det finns bättre än exemplar i VF/NM.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Magnus, du vill inte byta lite pellefanter? :-)
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Skriv svar